Inges07 wrote: |
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik heb er zeker iets aan.
Mijn punt is eigenlijk dat ik voornamelijk vogels fotografeer (wat ik erg leuk vind) en mijn 70-200 komt dus nauwelijks uit de tas. Wat toch wel jammer is want het is een prachtige scherpe lens. Nog een lens erbij zet mij daarom een beetje aan het twijfelen. Als ik iets moois (bloem, vlinder, sneeuw in de tuin of druppels op een spinnenweb) zie wil ik ze graag op de foto kunnen nemen. Ik denk niet dat ik echt bewust op pad zou gaan om macro's te maken. Want dan ga ik denk ik liever op pad voor de vogels. Dus vandaar dat ik de mogelijkheid wilde weten van tussenringen op de 70-200. Groet, Inge |
fotoboek wrote: | ||
Inge, ik maak graag macro foto's en daarvoor heb ik al verschillende hulpmiddelen toegepast. Met mijn oude spiegelreflex camera gebruikte ik tussenringen en een balgje om met mijn gewone 50mm lens macrofoto's te maken. Het werkte goed, maar de belichting vond ik vaak wel een probleem. Het balgje vond ik het mooiste werken, maar dat is een kwetsbaar ding, dat je niet zo makkelijk even in de cameratas meeneemt. Al een paar jaar heb ik een Sony DSC F828 met een mooie 28-200 zoomlens. Daar heb ik een paar close-up lensjes bij aangeschaft. Dat neemt nauwelijks extra ruimte in de tas. Ik kocht ze bij xxx Lichtverlies is niet waarneembaar en je kunt met de telezoom perfect inzoomen op kleine beestjes. Het zijn mooie kwaliteitslensjes waarvan de prijs een beetje afhangt van de maat die je nodig hebt. Voor rond de 100 euro voor een setje ben je klaar. Toevallig zag ik dat ze nu ook lenssetjes aan het opruimen zijn voor een bespottelijk lage prijs, maar dat is niet de kwaliteit die ze normaal verkopen. Mijn balgje zou ik toch nog wel willen gaan gebruiken als ik een nieuwe Sony Alpha camera heb gekocht en een aanpassing voor die body en de alpha lens heb gevonden. Maar om onderweg mee te nemen, zou ik zelf altijd kiezen voor de close-up lensjes. |
MarPi wrote: |
Een goedkoop alternatief om met macrofotografie te experimenteren is om je 17-85 mm zoomlens in combinatie met een omkeerring te gebruiken (de zoomlens wordt daarmee omgekeerd op de camera geplaatst). |
MarPi wrote: |
Een goedkoop alternatief om met macrofotografie te experimenteren is om je 17-85 mm zoomlens in combinatie met een omkeerring te gebruiken (de zoomlens wordt daarmee omgekeerd op de camera geplaatst). |