Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Macro of tussenringen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Jan 2009, 12:43    Post subject: Macro of tussenringen
Hallo allemaal,

Allereerst een gelukkig 2009 allemaal!

Ik heb het forum al even afgezocht maar ik ben er nog steeds niet uit. Ik wil namelijk graag macro foto's gaan (leren) maken. De lenzen die ik nu heb zijn daar niet geschikt voor helaas. Ik heb een Canon 40D met 17-85mm IS, een EF 70-200mm F 4.0 L USM en een EF 100-400mm F 4.5-5.6 L IS USM.

Ik twijfel nu of ik een macro lens zal aanschaffen of tussenringen voor op mijn bestaande lenzen. Kunnen jullie mij een beetje helpen? Ik heb zo'n 400 euro te besteden eventueel. Maar dat hoeft natuurlijk niet. Kan ik ook met tussenringen op mijn bestaande lenzen mooie macro's maken? Of heb ik daar toch echt een macrolens voor nodig. Graag jullie advies!

Groeten, Inge
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Jan 2009, 12:59    Post subject:
Hoi Inges,

Er is al een en ander geschreven over dit onderwerp. Wat voor jou het beste is hangt af van wat je precies wil.

Als je kleine insecten (icarusblauwtje, juffers etc.) of planten/details ervan wil fotograferen dan heb je een ware macrolens met 1:1 vergroting nodig. Bij de 40D praat je dan over een oppervlak van 22,2 x 14,8 mm wat je volledig in beeld kunt brengen. Binnen je budget kun je de Sigma 105 mm f2.8 of de Tamron 90 mm f2.8 macro kopen, optisch doet ie volgens mij niet veel onder voor de canon 100 mm macro. Die canon gaat ietsjes over je budget heen, maar is echt een heel fijne lens!

Als je nog kleiner wil gaan (mieren, luizen etc.), heb je naast de ware macrolens nog tussenringen, voorzetlenzen, balg of andere hulpmiddelen nodig om tot dergelijke details te komen. Of je neemt de Canon MP-E 65, maar die gaat boven je budget.

Als je de 70-200 mm f4 neemt (scherpstellen t/m 1,2 meter) kun je al heel aardig de grotere insecten (paardenbijter, atalanta, koninginnepage etc.) in beeld brengen. Met tussenringen kun je dus de kleinere libellen -vlinders al aardig in beeld brengen. Ik zelf gebruik regelmatig mijn 100-300 zoom (t/m 1,5 meter) zonder tussenringen voor de grotere insecten.

Verder zal het je bekend zijn dat macrofotografie een vak apart is, met de nodige "spelregels" om tot goede resultaten te komen. Maar het is wel een leuk vak.

Succes met je verdere keuze.

Groet,

Joep

Haijo Bergsma

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Jan 2009, 15:00    Post subject:
Hoi Inge,
Zelf heb ik de Canon 100mm. Deze lens in combinatie met tussen ringen levert een heleboel mogelijkheden. Gisteren zat ik te struinen op marktplaats, en daar werden er wel een paar aangeboden. (Voor een prijs binnen jouw aangegeven budget)Ook zie ik wel mensen die een voorzet lens op hun 70-200 hebben. Combneer dit met tussen ringen en je hebt weer een mogelijkheid.
Groet Haijo

Jaap Schelvis

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Jan 2009, 15:15    Post subject:
Dag Inge, wat zeker ook nog een optie is binnen je budget is de EFs 60/2.8 macro. Erg fijn objectief wat ook prima te gebruiken is voor portret en landschap en wat 1:1 macro levert.
Voor 319 Euro's staat ie hier.
Groet,
Jaap
Reply with quote

Verwijderd
Guest

PostPosted: Thu 01 Jan 2009, 16:13    Post subject:
Hallo Inge,

Je kunt ook eens op kieskeurig kijken. Daar staan allerlei lenzen met de diverse prijzen. Zoals de door Haijo aangdragen Canon maar ook de door Jaap voorgestelde lens. Je zal versteld staan in het verschil aan prijzen Wink

http://www.kieskeurig.nl/objectief/canon/ef_100mm_128_macro_usm/prijzen/251770/#prijzen

Suuces.

gr.Ben
Back to top
Reply with quote

Inge van der Wulp

PostPosted: Thu 01 Jan 2009, 21:08    Post subject:
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik heb er zeker iets aan.

Mijn punt is eigenlijk dat ik voornamelijk vogels fotografeer (wat ik erg leuk vind) en mijn 70-200 komt dus nauwelijks uit de tas. Wat toch wel jammer is want het is een prachtige scherpe lens. Nog een lens erbij zet mij daarom een beetje aan het twijfelen. Als ik iets moois (bloem, vlinder, sneeuw in de tuin of druppels op een spinnenweb) zie wil ik ze graag op de foto kunnen nemen. Ik denk niet dat ik echt bewust op pad zou gaan om macro's te maken. Want dan ga ik denk ik liever op pad voor de vogels. Dus vandaar dat ik de mogelijkheid wilde weten van tussenringen op de 70-200. Echte macro foto's maken zal ik echt moeten leren. Zoals ik vogels fotograferen heb moeten leren (en nog steeds aan het leren ben). Het klinkt misschien raar maar het geld, ook voor de 100mm, is niet eens het probleem. Maar wel het gevoel dat ik misschien iets koop wat ik niet echt nodig lijk te hebben. Dat vind ik gewoon zonde van het geld. Om dan misschien weer een lens te hebben die meer in de tas dan uit de tas zit.

Wat voor tussenring zou ik het beste kunnen nemen om het eerst met mijn 70-200 te proberen? En zou die tussenring dan ook passen op een andere, echte macro, lens kunnen passen? Misschien raak ik wel verslaafd en school ik mijzelf om Razz Very Happy

Groet, Inge
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

PostPosted: Thu 01 Jan 2009, 21:22    Post subject:
Inge,

'k Snap je punt. Als je je niet specifiek op macro richt is een extra lens meesjouwen vaak teveel van het goede. Ik merk zelf dat ik mijn macrolens (te) weinig gebruik. Daarom ken ik ook een aantal fotografen die i.p.v. een macrolens een voorzetlens of tussenringen meenemen. Zelf heb ik goede ervaringen met een voorzetlens. Ik gebruik de 5T van Nikon, maar Canon maakt ze ook. Sterker nog, volgens mij levert Canon ook een 77 mm voorzetlens en Nikon niet. Voordeel van werken met de 70-200 mm is dat je een behoorlijke werkafstand hebt. Maar dat kan ook een nadeel zijn (teveel spul ertussen). Maar zeker voor insecten en reptielen enzo is dat een voordeel.
Tussenringen heb ik ook gebruikt, maar die gingen de hele tijd scheef zitten met mijn 300 mm en daar ergerde ik me kapot aan, en die heb ik toen verkocht.
Hier nog een documentje over alle mogelijkheden die er wat betreft Macro zijn met Nikon:
http://home.planet.nl/~braak117/macro.pdf (met dank aan Hans Braakhuis). Ik weet niet of je met Canon werkt, maar veel algemene principes gelden ook voor Canon.

Bendiks
Reply with quote

fotoboek

PostPosted: Tue 10 Mar 2009, 20:49    Post subject:
Inges07 wrote:

Mijn punt is eigenlijk dat ik voornamelijk vogels fotografeer (wat ik erg leuk vind) en mijn 70-200 komt dus nauwelijks uit de tas. Wat toch wel jammer is want het is een prachtige scherpe lens. Nog een lens erbij zet mij daarom een beetje aan het twijfelen. Als ik iets moois (bloem, vlinder, sneeuw in de tuin of druppels op een spinnenweb) zie wil ik ze graag op de foto kunnen nemen. Ik denk niet dat ik echt bewust op pad zou gaan om macro's te maken. Want dan ga ik denk ik liever op pad voor de vogels. Dus vandaar dat ik de mogelijkheid wilde weten van tussenringen op de 70-200.
Groet, Inge

Inge, ik maak graag macro foto's en daarvoor heb ik al verschillende hulpmiddelen toegepast. Met mijn oude spiegelreflex camera gebruikte ik tussenringen en een balgje om met mijn gewone 50mm lens macrofoto's te maken. Het werkte goed, maar de belichting vond ik vaak wel een probleem.

Het balgje vond ik het mooiste werken, maar dat is een kwetsbaar ding, dat je niet zo makkelijk even in de cameratas meeneemt.

Al een paar jaar heb ik een Sony DSC F828 met een mooie 28-200 zoomlens. Daar heb ik een paar close-up lensjes bij aangeschaft. Dat neemt nauwelijks extra ruimte in de tas. Ik kocht ze bij xxx Lichtverlies is niet waarneembaar en je kunt met de telezoom perfect inzoomen op kleine beestjes. Het zijn mooie kwaliteitslensjes waarvan de prijs een beetje afhangt van de maat die je nodig hebt. Voor rond de 100 euro voor een setje ben je klaar. Toevallig zag ik dat ze nu ook lenssetjes aan het opruimen zijn voor een bespottelijk lage prijs, maar dat is niet de kwaliteit die ze normaal verkopen.

Mijn balgje zou ik toch nog wel willen gaan gebruiken als ik een nieuwe Sony Alpha camera heb gekocht en een aanpassing voor die body en de alpha lens heb gevonden. Maar om onderweg mee te nemen, zou ik zelf altijd kiezen voor de close-up lensjes.
Back to top
Reply with quote

Jornn_-

PostPosted: Tue 10 Mar 2009, 21:55    Post subject:
fotoboek wrote:
Inges07 wrote:

Mijn punt is eigenlijk dat ik voornamelijk vogels fotografeer (wat ik erg leuk vind) en mijn 70-200 komt dus nauwelijks uit de tas. Wat toch wel jammer is want het is een prachtige scherpe lens. Nog een lens erbij zet mij daarom een beetje aan het twijfelen. Als ik iets moois (bloem, vlinder, sneeuw in de tuin of druppels op een spinnenweb) zie wil ik ze graag op de foto kunnen nemen. Ik denk niet dat ik echt bewust op pad zou gaan om macro's te maken. Want dan ga ik denk ik liever op pad voor de vogels. Dus vandaar dat ik de mogelijkheid wilde weten van tussenringen op de 70-200.
Groet, Inge

Inge, ik maak graag macro foto's en daarvoor heb ik al verschillende hulpmiddelen toegepast. Met mijn oude spiegelreflex camera gebruikte ik tussenringen en een balgje om met mijn gewone 50mm lens macrofoto's te maken. Het werkte goed, maar de belichting vond ik vaak wel een probleem.

Het balgje vond ik het mooiste werken, maar dat is een kwetsbaar ding, dat je niet zo makkelijk even in de cameratas meeneemt.

Al een paar jaar heb ik een Sony DSC F828 met een mooie 28-200 zoomlens. Daar heb ik een paar close-up lensjes bij aangeschaft. Dat neemt nauwelijks extra ruimte in de tas. Ik kocht ze bij xxx Lichtverlies is niet waarneembaar en je kunt met de telezoom perfect inzoomen op kleine beestjes. Het zijn mooie kwaliteitslensjes waarvan de prijs een beetje afhangt van de maat die je nodig hebt. Voor rond de 100 euro voor een setje ben je klaar. Toevallig zag ik dat ze nu ook lenssetjes aan het opruimen zijn voor een bespottelijk lage prijs, maar dat is niet de kwaliteit die ze normaal verkopen.

Mijn balgje zou ik toch nog wel willen gaan gebruiken als ik een nieuwe Sony Alpha camera heb gekocht en een aanpassing voor die body en de alpha lens heb gevonden. Maar om onderweg mee te nemen, zou ik zelf altijd kiezen voor de close-up lensjes.

..op een ander forum zit hij ookal reclame te maken voor zijn geweldige "titanlens"
niet echt geloofwaardig

Groeten

MarPi

PostPosted: Tue 10 Mar 2009, 21:59    Post subject:
Inge,

Een goedkoop alternatief om met macrofotografie te experimenteren is om je 17-85 mm zoomlens in combinatie met een omkeerring te gebruiken (de zoomlens wordt daarmee omgekeerd op de camera geplaatst).
Bij 17 mm geeft de omgekeerde lens dan een vergroting van ca. 4x, bij ca. 45 mm 1:1, en bij ca. 85 mm 1/27X.
Lijkt me leuk om mee te beginnen.

Groet,
MarPi

fotoboek

PostPosted: Tue 10 Mar 2009, 22:20    Post subject:
MarPi wrote:
Een goedkoop alternatief om met macrofotografie te experimenteren is om je 17-85 mm zoomlens in combinatie met een omkeerring te gebruiken (de zoomlens wordt daarmee omgekeerd op de camera geplaatst).

Ja, dat kost ook weinig en neemt niet te veel ruimte in de cameratas, als je het gebruikt in combinatie met de lens die je toch al meeneemt.
Back to top
Reply with quote

jwchess
PixPas Pro

PostPosted: Tue 10 Mar 2009, 23:04    Post subject:
Jornn_- wrote:
..op een ander forum zit hij ookal reclame te maken voor zijn geweldige "titanlens"
niet echt geloofwaardig

Mee eens, dit riekt naar spam, ik heb de url daarom verwijderd.

Mark van Veen

PostPosted: Wed 11 Mar 2009, 16:56    Post subject:
MarPi wrote:

Nadeel lijkt me dat het open deel van de lens (namelijk de basis) nu opeens buiten zit. Is dat niet erg stofgevoelig?

fotoboek

PostPosted: Mon 30 Mar 2009, 19:07    Post subject:
Mark van Veen wrote:
Is dat niet erg stofgevoelig?

Ja.

Daarom geef ik voor gebruik onderweg de voorkeur aan een close-up lensje. Een kleine telezoom met clos-up dioptrie +3 heb ik bijna altijd in de tas.
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum