Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

macrolens

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Apr 2009, 22:26    Post subject: macrolens
Hier is wel al veel over geschreven en ik heb ook al een hoop gelezen maar ben er nog niet helemaal uit.

ik wil graag gaan macroën, maar ook hier zal ik de lens niet heel veel gaan gebruiken en het liefst koop ik dus (voorlopig) eerst een wat goedkopere lens om te kijken of het bevalt.

ik weet dat de canon 100mm F2.8 en de sigma 150mm F2.8 geliefde en goede lenzen zijn.

maar ik denk dat ik mijn keuze voorlopig zal beperken tot de:

- tamron 90 F2.8 macro
- tokina 100 F2.8 macro

iemand die hier nog iets zinnigs over kan/wil zeggen ondanks dat er al veel over in het forum staat?

werken deze 2 lenzen bv. goed op de 1D serie van canon?

alvast bedankt
Lesley

www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote

Doodles

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 8:30    Post subject:
Ik heb de Tamron en dat is een lens die zich ruimschoots heeft bewezen. Ik gebruik hem met veel plezier. Loeischerp en ook leuk als portretlens.

Enig nadeel kan de korte brandpuntsafstand zijn. Je werkafstand is dus klein en bij insecten en dergelijke kan dat tegen je werken...je moet immers dichtbij zien te komen.
Back to top
Reply with quote

luc hoogenstein

PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 9:18    Post subject:
Wat je zonder gekheid ook kunt doen is even doorsparen voor de 100mm macro van Canon. Bij mijn weten is dat de beste macrolens voor dit soort werk, en het prijsverschil tussen de Tamron en de Canon is 130,- . Voordeel van de Canon zou kunnen zijn dat de communicatie tussen body en lens optimaal is: beide zijn immers Canonproducten.

groet,
Luc

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote

Jaap Schelvis

PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 9:26    Post subject:
Geen "echte" macro-oplossing, maar ik heb heel mooie resultaten gezien door de combinatie van jouw 300/4 met een 25 mm tussenring (en evt. zelfs ook nog de 1.4 TC).

Zelf gebruik ik naar volle tevredenheid de EFs 60/2.8 die ook 1:1 macro doet. Helaas zal ik die bij een (geplande) upgrade naar Full Frame moeten vervangen door een ander macro-objectief. Waarschijnlijk zal mijn keuze dan vallen op de 100 mm van Canon, maar dat heeft veel te maken met de onderwerpen die je wil gaan doen, in mijn geval zijn dat vooral nachtvlinders.
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 9:33    Post subject:
luc hoogenstein wrote:
Wat je zonder gekheid ook kunt doen is even doorsparen voor de 100mm macro van Canon. Bij mijn weten is dat de beste macrolens voor dit soort werk, en het prijsverschil tussen de Tamron en de Canon is 130,- . Voordeel van de Canon zou kunnen zijn dat de communicatie tussen body en lens optimaal is: beide zijn immers Canonproducten.

groet,
Luc

Enig voordeel van de Canon zijn 10mm extra en de USM AF-motor. Maar aangezien je bij echt macrowerk beter manueel kunt scherpstellen (liveview is hier heel bruikbaar) heeft geen van de lenzen de voorkeur. Als je ook portretten wil gaan doen is de koffiemolen-AF van de Tamron weer wel irritant.

Sowieso zijn alle macrolenzen retescherp, dus of je nu de Tamron, Canon, Tokina of Sigma neemt izou bij mij afhangen van wat wordt aangeboden tegen een interessante prijs.
Back to top
Reply with quote

Jaap Schelvis

PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 9:43    Post subject:
Doodles wrote:
Enig voordeel van de Canon zijn 10mm extra en de USM AF-motor.
Niet helemaal mee eens. Een bijkomend voordeel van de Canon vind ik ook dat hij niet zoals de Tamron enorm veel langer wordt. Dat kan zeker met een zonnekap wanneer je dicht op je onderwerp zit erg hinderlijk zijn.
Wel met je eens dat je een objectief moet kiezen wat aansluit bij het onderwerp wat je wil gaan fotograferen. Alleen "macro-en" zegt dan eigenlijk niet genoeg. Vlinders, mosjes, vliegende beestjes, overal is een "geschikter" objectief voor. Wil je de lens ook nog voor andere dingen gebruiken kan dat ook weer meetellen. De EFs 60/2.8 scoort bij mij bv heel hoog als portretlensje (komt dicht bij de "ideale" brandpuntsafstand voor portretten op kleinbeeldformaat van 85 mm).
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 15:59    Post subject:
@ Jaap: helaas heb ik de 300mm niet meer (moest plaats maken voor de 500mm, zal gelijk mijn profiel aanpassen) maar die zou ik er graag bij hebben.

de ef-s 60mm past niet op mijn 1D en anders lijkt die me net wat te weinig mm's hebben (voor portret denk idd een mooie lens)

@ Luc: de canon 100mm macro hebben ze bijna nergens op voorraad en waar ze hem wel hebben kost hij een stuk meer (bijna 200,- euro verschil met de tamron)

dat de tamron van lengte verandert met scherpstellen vind ik toch wel een nadeel, weet iemand of dit bij de tokina ook het geval is Question

www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 16:04    Post subject:
Het uitschuiven van de Tamron heeft me nog nooit last gebracht.
verder staat er vandaag een Canon 100mm op Fotoapparatuur.nl voor EUR 475.
Back to top
Reply with quote

Lesley van Loo

PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 16:14    Post subject:
dat is 2de hands neem ik aan, dan zou ik toch eerder voor een nieuwe gaan voor die 25,- euro extra.

www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote

Rob Scholten

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 08 Apr 2009, 18:08    Post subject:
Hallo Lesley,

ik ben in bezit van een Canon Macro 100mm/F2.8 USM met de originele zonnekap, die er standaard niet bij zit.
De lens is gekocht in juli 2006 bij KE en ik gebruik hem nauwelijks.
Voor een acceptabel bod ben ik bereidt hem te verkopen.
Misschien dat je interesse hebt.

Met vriendelijke groet,

Rob Scholten

Rudolf

PostPosted: Sun 10 May 2009, 19:10    Post subject:
De 2,8 150 mm macro van Sigma eindigde in de test van Spiegelreflex Digital voor de 180 mm macro van Canon. Deze laatste bezit ik en ben erg tevreden, maar er hangt wel een stevig prijskaartje aan. Hij kost bijna het dubbele van de Sigma. De 100 mm van Canon is echter weer de beste in dat formaat.
Canon 20D, Canon 5D Mk11, Canon EF F4,5-5,6/100-400 mm L USM IS, Canon EF F2,8/70-200mm L USM. Canon EF F3,5/180 mm L USM Macro. Canon EF F4.0/24-105 mm L USM IS. Manfrotto 1 been statief MA 680 met snelwisselkop 234RC.
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum