Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Flits instellingen

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 101

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 17 Jul 2009, 20:16    Post subject: Flits instellingen
Hallo,

ik heb een 100mm macrolens welke ik meestal gebruik op een canon 30D (en heel soms op de 1D mk II) ook heb ik sinds kort een canon 420 ex flitser.

nou gebruik ik meestal geen flits bij de fotografie, maar als ik op een vrijdag avond om ca. 21.16 Very Happy in de tuin wat leuks zie zitten dan heb ik niet genoeg licht meer.

nou ben ik benieuwd naar hoe jullie de camera instellen, ik ben zelf al een beetje aan het pielen geweest maar ik vind het erg lastig.

eigenlijk lukt het me alleen (een beetje) als ik de camera op de M stand zet en dan diafragma en sluitertijd instel.

het gaat er dus niet om of mensen het mooi vinden maar om hoe de camera in te stellen.

alle tips en ervaringen zijn welkom.

groeten Lesley
_________________
canon

www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge


Gender: Male

Joined: 09 Sep 2005
Posts: 177
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 18 Jul 2009, 7:12    Post subject:
Bij Nikon dezelfde ervaring: op M zetten en met je diafragma de belichting regelen. Alle mooie automatische flitsstanden gaven veel te donkere beelden toen ik slapende halsbandparkieten op 15 meter boven me wou fotograferen, Met de flits op vol volume(M) en de camera op M ging het beter. Zo werken trekt wel veel stroom uit de accu van je flitser, houd een reserve bij de hand.

Groeten, Martijn.
Back to top
Reply with quote
 
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 18 Jul 2009, 7:20    Post subject:
Hallo Lesley,

Ik gebruik mijn flits voornamelijk voor het fotograferen van nachtvlinders (maar ook kleine insecten met bewolkt weer), dat doe ik dan op de volgende manier.

Mijn camera staat dan op de manuele belichting (M) ingesteld op een voorkeursdiafragma (meestal f/8.0 of f/11) en een sluitertijd van 1/250 sec (om bewegingsonscherpte te voorkomen) en daarnaast stel ik mijn witbalans handmatig in (anders worden mijn foto's veel te geel en ben ik te lang bezig met het bewerken van mijn foto's). Dat laatste heb ik gedaan door een foto van een wit object te maken en mijn camera daarvan de witbalans te laten bepalen (die optie zit als het goed is ook op jouw camera). Meestal moet ik mijn flits ook nog wel iets bijstellen omdat hij anders overbelicht. Ik fotografeer dan meestal uit de hand.
Back to top
Reply with quote
 
Herman Berkhoudt


Gender: Male
Age: 79
Joined: 25 Sep 2005
Posts: 127
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 18 Jul 2009, 8:44    Post subject: flitsen
Lesley,

Bij mij is het ook overdag dat ik de flits veel gebruik bij macro.

[het volgende punt in het commentaar heb ik even weggehaald, het is voldoende gemaakt]

Mijn instelling bij écht flitsen is simpel: stand M, de hoogste synchronisatietijd die mogelijk is (1/250 seconde). Als de flits aangezet wordt verandert hij vanzelf in 1/200 seconde.

Afhankelijk van de objectgrootte en de gewenste scherptediepte kies je dan een kleine diafragma-opening. 11,13, 16 soms zelfs 19.

Hier moet de aantekening (afkomstig van Rene Krekels) bij dat de scherpte niet steeds oploopt en ier een optimum is, wat zeker niet bij de allerdichtste (=hoogste getallenwaarden) ligt. Lagere diafragma's als 8 zul je dus ook even moeten uitproberen.

Canon heeft de mogelijkheid om afhankelijk van de kleur/helderheid van het onderwerp en de afstand tot het object, over-of onder te compenseren voor de flits. Vaak is dat via een klein knopje en een procedure die alleen in je handleiding is terug te vinden. Even studeren, dus.

Er is natuurlijk ook de mogelijkheid van inflitsen.

Dat doe je in de stand Av (diafragmavoorkeuze) , en dan zit je dus vast aan een langere sluitertijd. Zet je de flits dán aan dan levert hij een extra zonnig beeld. Altijd statief gebruiken in verband met bewegingsonscherpte.

Nog een toevoeging:
Laatst moest ik een congres verslaan en dan zie je in de M stand dat het licht naar achter toe te drastisch afloopt.

Dan kreeg ik betere resultaten door te flitsen in de P-stand of in de groene automatiek-stand, dat steeds in combinatie met een stevig statief i.v.m. bewegingsonscherpte bij de lange tijden.

Groeten, Herman
_________________
Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.


Last edited by Herman Berkhoudt on Sun 19 Jul 2009, 7:00; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 101

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 18 Jul 2009, 23:15    Post subject:
in ieder geval alledrie al bedankt voor de reakties.

als er nog meer mensen zijn die hier iets over kunnen/willen zeggen, graag.

groeten Lesley
_________________
canon

www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 19 Jul 2009, 19:06    Post subject:
uitproberen...
bij gewone onderwerpen (mensen en kinderen) op een niet al te grote afstand gebruik ik de i-ddl automatiek bij diafragma-voorkeuze, werkt uitstekend.

Bij overdag invullen, de betreffende instelling in het flitsmenu van de camera instellen, ik meen dat dit lange sluitertijd synchronisatie heet. Werkt ook prachtig. Net of je met spotmeting werkt.

Het blijkt dat bij onderwerpjes heel dicht bij de flitser de neiging heeft de zaak te donker te laten. Misschien omdat daar het opgegeven diafragma van de lens eigenlijk niet meer klopt (dichterbij neemt de lichtsterkte af). Maar ook met de flitser van de camera af krijg ik een verkeerde belichting, dus misschien omdat de hoek anders is (naar beneden aan het flitsen).
Dat is dan dus met de hand uitzoeken. Op zich hoef je het maar een paar instellingen te onthouden.

Het verhaal van Herman dat je bij een congres verslaan achterin licht te kort komt, is vrij logisch. De benodigde flitsintensiteit is evenredig met het kwadraat van de afstand. Als de intensiteit dezelfde blijft, dan moet het diafragma dus omlaag. Je camera weet dit Smile
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum