Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Landschappen


Ruis bij avondopname

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Johan van Gurp
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 67
Joined: 08 Feb 2007
Posts: 42
Location: Terheijden
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 03 Aug 2009, 9:05    Post subject: Ruis bij avondopname
Komende week ga ik weer naar Italie ( Garda meer ) en probeer daar zoals vorig jaar opname te maken van de zonsondergang boven het meer met de bergketens erachter . Vorig jaar had ik nogal last van ruis in mijn opname"s en daar zou ik graag dit jaar in willen verbeteren . Alle tips zijn welkom ( belichting - instelling - lenskeuze) .Wie kan mij op weg helpen ?

gr Johan
_________________
Nikon D7000 , Sigma 18-55 mm , Sigma 55-200mm , Sigma 105 mm Macro , Nikon 70-300mm.
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male

Joined: 19 Sep 2005
Posts: 166

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 03 Aug 2009, 9:27    Post subject: AUTO-ISO
Zorg ervoor dat auto-iso uit staat, meet de belichting over het hele veld (symbool [ ] ) en hanteer een ISO waarde van 100/200. Neem de foto vanaf statief met draad-ontspanner. Maak meerdere foto's en check tussendoor het histogram. Zorg dat je histogram rechts van het midden staat. Je kunt beter iets overbelichten dan dat je later binnen je fotobewerkingsprogramma de belichting naar boven moet schroeven. Het opschroeven van de belichting achteraf zorgt alleen maar voor extra ruis.

Maak eventueel gebruik van een graduated neutral density (GND) filter om de lucht iets 'tegen te houden' ten opzichte van de bergen. Vaak is het contrast tussen de bergen en de lucht in de avond te hoog, waardoor de lucht goed belicht is en de bergen zwart worden. Een gemiddelde in de camera levert vaak ruis op.

GND uitleg:

http://www.great-landscape-photography.com/graduated-filters.html

Als laatste: fotografeer in RAW mode (NEF bij Nikon). Vanuit de RAW foto kan je prima jpegs trekken voor plaatsing op internet etc. Een jpeg rechtstreeks uit de camera is vaak veel moeilijker aan te passen qua scherpte en belichting.

Succes !

Oh ja.... Prettige vakantie.
_________________
Canon stuff
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Landschappen

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum