Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Hoe determineer jij?
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Hoe kom jij tot je determinatie?
Ik zoek uitsluitend via de Nederpix-albums
1%
 1%  [ 3 ]
Ik zoek het meest via andere Internet-websites
9%
 9%  [ 14 ]
Ik zoek het meest via boeken
15%
 15%  [ 24 ]
Ik zoek zowel via boeken als via internet
55%
 55%  [ 85 ]
Ik vraag het aan een ander (bijv. via het determinatiealbum of waarneming.nl)
3%
 3%  [ 6 ]
Ik weet zelf eigenlijk altijd al direct welke soort ik op de foto zet
11%
 11%  [ 18 ]
Ik vind het niet zo belangrijk en vul in wat ik denk dat het is, zonder te controleren
0%
 0%  [ 1 ]
Anders, namelijk....
1%
 1%  [ 2 ]
Total Votes : 153


Author
Message
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Jul 2009, 7:09    Post subject:
is iedereen op nederpix die over een beetje beoordelingsvermogen beschikt met vakantie?

Lijkt me dat Heijerman een redelijk antwoord mag hebben. Een discussie verdient het zeker.

Als de fotografie hier niet tot ontplooiing komt, en de biologische kant ondergesneeuwd is, wat biedt nederpix dan meer dan een mooie/aardige plaatjes-festival?
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Arie T. van Werkhoven


Gender: Male
Age: 41
Joined: 24 Dec 2007
Posts: 110
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Jul 2009, 10:12    Post subject:
Met betrekking tot de opmerkingen van Heijermans kan ik in ieder geval zeggen dat voor mij persoonlijk altijd voorop staat om een verkeerde determinatie te voorkomen. Bij twijfel plaats ik de foto niet en ga ik eerst net zolang zoeken en navragen tot ik zekerheid heb over de soort. Nu loop ik persoonlijk niet heel erg snel tegen het probleem aan omdat ik tot nu toe vooral landschappen en wilde planten fotografeer. Het afgelopen jaar ben ik begonnen om me ook wat meer te richten op vlinders en libellen waarvan ik van de laatste van deze twee nog het meest geplaatst heb. 's Winters wil ik ook nog wel eens een paddestoel of een mosje plaatsen, maar insecten, kevertjes e.d. heb ik tot nu toe niet veel mee gedaan. Ik kom voor de verschillende categoriën op verschillende manieren aan mijn determinaties:

- Landschappen. Lijkt me niet al te moeilijk. Vanwege mijn beroep als landschapsarchitect zou ik in staat zijn om ieder landschap bijvoorbeeld te benoemen met het juiste landschapstype, maar dat doe ik niet per definitie. Neem bijvoorbeeld een zonsondergang. Daar gaat het met name om de lucht en is het type landschap ondergeschikt. Maar goed, nogmaals, je zou dus ook landschappen kúnnen determineren door ze te gaan benoemen of categoriseren per type..;
- Zoogdieren. Ik kan me niet heugen of ik al eens een zoogdier heb geplaatst eigenlijk. Het lijkt me leuk om ooit nog eens een ree, een zwijn of een edelhert te kunnen plaatsen, maar ja, ik woon nu eenmaal niet in een omgeving waar ik deze snel zal aantreffen en gezien de enorme hoeveelheid van deze beesten hier op NP vraag ik me af wat die ene foto van mij nog zou toevoegen, dus voorlopig zal ik niet veel haast maken met het fotograferen van zoogdieren. Tenzij ik straks op vakantie in de alpen een murmel of een steenbok voor m'n lens krijg natuurlijk. Maar om een lang verhaal kort te maken: als ik al aan zoogdieren begin zullen het soorten zijn waar ik qua determinatie niet snel naast kan zitten denk ik;
- Wilde planten. Vanwege mijn opleiding en vak heb ik vele vele planten uit mijn hoofd moeten leren, zowel Nederlandse als Latijnse naam. Ik heb vier jaar lang mogen genieten bij vakken zoals 'Plantenkennis', 'Vegetatie' en 'Bomen- en boomstructuren'. Sowiesoe heeft botanica al vanaf mijn 15e mijn buitengewone interesse waardoor ik er eigenlijk altijd al heel snel uit ben. Meestal weet ik sowieso wat ik aan het fotograferen ben, maar als ik iets vreemds tegenkom weet ik wel vaak in welke hoek ik moet zoeken en dan pak ik thuis de gidsen erbij (o.a. Heukels, Tirion etc.). Kom ik er dan nog niet uit, dan gaat er vaak een PB-tje naar een NP-er die er hopelijk wel een naam aan kan hangen. Zo heb ik bijvoorbeeld eens een PB naar Ron Poot gestuurd en die kon me inderdaad de juiste naam geven. Vervolgens zoek ik altijd nog even op internet na op afbeeldingen om te verifiëren of het juist is. Pas dan plaats ik de foto;
- Vlinders en motten. De laatste waag ik me niet aan. Vind ik eerlijk gezegd ook niet heel boeiend (sorry Harm Digitaal Wink Sad ). Vlinders ben ik nog niet heel bedreven in en ik doe dat uitsluitend hier in de buurt van huis en dat zijn eigenlijk allemaal wel makkelijke 'standaard' soorten waar er dagelijks van op NP voorbij komen. Daar kom ik dus ook wel uit. Ik heb geen vlindergids;
- Libellen en juffers. Dat is een 'tak van sport' die voor mij nog volop in ontwikkeling is. Ook hiervan geldt dat ik nog veel 'standaard' soorten voor de lens heb. Sinds mijn verjaardag heb ik dé libellengids van Klaas D. Dijkstra. Een erg mooi naslag document waar ik vaak in zit te bladeren. Overigens doe ik tot nu toe eigenlijk meer met libellen dan met juffers omdat mijn lens (70-300 met 'macrostand') eigenlijk net niet toereikend is voor de juffers. Voordeel is dat het determineren van libellen m.i. een stuk makkelijker is dan van juffers. Ook voor libellen en juffers heb ik mijn vaste 'NP-expert' die een PB krijgt als ik ergens niet zeker van ben. Arjen Drost helpt u graag voor al uw libellen- en juffervragen Laughing (toch Arjen? Wink )
- Spinachtigen e.d. Heb ik me tot nu toe ook nog niet mee bezig gehouden. Was ik op korte termijn ook niet van plan. Sowieso zie ik niet heel veel in deze categorie voorbij komen. Oh ja, ik heb volgens mij weleens een tijgersping/wespspin geplaats, maar ja, daarvan is de determinatie wel te doen Wink ;
- Insecten. Volgens mij heb ik slechts één strontvlieg en één langpootmug geplaatst. Ook hiervoor geldt dat het de huis- tuin- en keukensoorten betreft. Ik wil van de zomer nog wel eens wat zweefvliegen proberen, maar of het lukt ... Voor determinatie van insecten hadden we hier altijd Albert de Wilde die in mijn ogen echt een soort van goeroe op dit gebied was. Jammer dat hij vanaf maart 2008 niet meer actief is, maar als je ergens niet uitkomt zou je 'm misschien eens kunnen PB-en. Wellicht dat hij bereid is om een insect voor je op soort te brengen. Als ik zover ben dat ik een insect op de plaat heb en ik weet niet wat het is, stuur ik Albert een mail;
- Amfibiën, reptielen etc. Kikkers en padden moet wel lukken, daar zijn niet extreem veel lastige determinatieproblemen lijkt me. Verder heb ik natuurlijk ook nog wel de droom om eens een ringslang te scoren. Ik zie ze hier 's zomers bij bosjes in de slootkant liggen op bepaalde plekken maar die beesten zijn altijd zo verrekt snel dat ik ze nog nooit heb kunnen vastleggen. Ik heb altijd wel het plan om in april eens echt te gaan zoeken, maar als puntje bij paaltje kwam, had ik daar dan toch geen tijd meer voor. Verder fotografeer ik zeer weinig in deze categorie;
- Paddestoelen. Tja, dat is dus een goed voorbeeld van een zo moeilijke categorie waar ik dus meteen maar een expert bijhaal (uitgezonderd de Vliegenzwam Wink ). Moet ik nog een naam gaan noemen? Nou, wat dachten jullie van onze paddo-goero Hans Adema! Ik neem aan dat hij in najaar en winter menig PB-tje krijgt met een verzoek tot hulp bij determinatie. Ik heb er zelfs nog eentje uit staan momenteel... Wink
- De overige albums lijkt me geen nadere toelichting nodig hebben.

Nou, het is uiteindelijk een aardig verhaal geworden. Maar goed, het doel is dat de rest er dan ook wat aan heeft. Bij dezen! En wie mij kan betrappen op een foute determinatie, meld het a.u.b.!!! Want ik vind niets vervelender dan foute determinaties.

Oh ja, tot slot nog. Vanwege mijn werk moet ik vaak (wekelijks en soms dagelijks) samenwerken met ecologen. Het komt ook nog wel eens voor dat ik één van de ecologen die ik bijvoorbeeld toevallig spreek er even bijhaal om een determinatie te krijgen. De ervaring met de ecologen waarmee ik heb mogen samenwerken is dat het vaak hele enthousiaste lui zijn die erg brede kennis hebben van natuur en het ook vaak wel leuk vinden om een soort te determineren. Daar maak ik dus dankbaar gebruik van.

Arie T.
_________________
Body: Canon EOS 350D

Lenzen:
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM,
Sigma 18-125mm F3.5-5.6 DC
Sigma 70-300 F4-5,6 APO DG MACRO

Compact camera: NIKON Coolpix S8000

Overig: Lichtgewicht statief en rijstzak
Back to top
Reply with quote
 
Meindert


Gender: Male
Age: 48
Joined: 20 Sep 2005
Posts: 5
Location: Berkel en Rodenrijs
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Jul 2009, 12:55    Post subject:
@ Arie,
Leuk informatief stuk. Ik vind ook dat determinatie altijd zo goed mogelijk moet gebeuren. De personen die jij noemt, zijn voor mij onbekenden, daarnaast denk ik dat ze er niet echt blij van worden als iedereen ze overal over gaat raadplegen. Maar mijn punt is, dat niet iedereen evenveel kennis en mogelijkheden heeft om tot een juiste determinatie te komen. En hier op NP zijn (voor zover ik weet) de mogelijkheden tot determineren zeer beperkt.
Maar alles wat er nu bij dit topic geschreven wordt, kan weer leiden tot een betere determinatie. Nu denk ik ook dat het misschien wel een beetje de taak van NP zelf is om foute determinaties proberen op te sporen, onvolledige naamgeving aan te vullen/retour te sturen en niet alleen fototechnisch naar de foto's te kijken.

Groet,
Meindert
_________________
Canon EOS 70D en 80D
Tamron 150-600 mm
Tamron 17-55 mm
Tokina 100mm macro
enz.
Back to top
Reply with quote
 
Frank_Stavenuiter


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Apr 2006
Posts: 224

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 29 Jul 2009, 13:18    Post subject:
@Meindert,

de genoemde namen zijn voor veel mensen bekend en willen (meestal) wel helpen. Sterker nog Hans Heeft zelfs nog een oproep gedaan. Zie zijn topic http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?t=2097

Mooie mogelijkheid dus naast natuurlijk het determinatie album.

Gr Frank
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Aug 2009, 11:50    Post subject:
Th.Heijerman wrote:
Het lijkt me beter om maar geen naam, of alleen maar een familienaam, bij een foto te geven, dan een verkeerde naam....

Hier ben ik het eigenlijk helemaal mee eens. Ik merk nu met een relatief makkelijke groep als de libellen dat er toch vaak foute determinaties langs komen. Dan vraag ik me af hoe het bij de lastigere soorten (waar ik zelf ook te weinig kennis van heb).

Ondanks dat Nederpix een foto site is, weten we dat de site ook regelmatig als soortendatabase gebruikt wordt. Hierom vinden we juiste determinaties zeker belangrijk. En dan liever inderdaad "slechts" een juiste familienaam, dan een verkeerde soortnaam.

Overigens, als je verkeerde determinaties tegenkomt, geef dit vooral aan in een commentaar. Op deze manier brengen we het niveau van de determinaties nog weer wat hoger.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Tim Hofmeester


Gender: Male
Age: 36
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 73
Location: Umeå
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 13 Sep 2009, 16:07    Post subject:
Ik heb ingevoerd dat ik meestal al weet wat ik op de foto zet, dit komt omdat ik sinds m'n 10e (ik ben nu 22) al bezig ben met natuurstudie met in het bijzonder vlinders, libellen, zoogdieren, vogels, reptielen en amfibieën. Natuurlijk heb ik de soorten eerst moeten leren uit allerlei natuurgidsen en ken ik niet alle dieren uit het buitenland uit m'n hoofd, waardoor ik dan ook wordt aangewezen op boeken, zo gebruik ik:

- De nieuwe vlindergids van Tirion, echt een goed boek voor vlinders in heel Europa
- Libellen van Europa van Tirion, nog niet een zo oud boek, maar echt een hele goede, hiervoor gebruikte ik de KNNV gids
- ANWB vogelgids
- KNNV zoogdierengids, maar vooral ook de Zoogdieren van de Benelux (een oude uitgave van de Jeugdbondsuitgeverij. Het beste boek wat betreft determinatie van zoogdieren in de Benelux, jammer genoeg nauwelijks meer ergens te vinden, dus vooral 2e handsboekwinkels afzoeken)
- Reptielen en Amfibieën gids van de KNNV, maar ook de tabel van Ravon
- Voor alle andere diergroepen (vooral veel insecten groepen) gebruik ik tabellen van de Jeugdbondsuitgeverij.

Groeten,
Tim

[edit] wat betreft planten en paddestoelen. Een deel van de planten ken ik, omdat ik die voor m'n studie heb moeten leren. Andere vraag ik meestal aan een huisgenoot van mij, die ze meestal wel op naam kan brengen.
Wat betreft het commentaar van Theodoor, daar kan ik helemaal mee leven en doe ik zelf ook. Kever foto's ter determinatie naar Theodoor sturen is overigens ook een goede optie!

Wat betreft de Determinatie zie ik zelfs regelmatig dat makkelijk te determineren groepen als zoogdieren nog wel eens problemen opleveren! Bijvoorbeeld het verschil tussen een wezel en een hermelijn. Maar gelukkig probeer ik daarbij altijd meteen een commentaar te geven. Dus ik denk ook dat het heel goed is als de mensen die meer kennis van soorten hebben, bij foute determinatie op een positieve manier dit aangeven. Daar kan iedereen wat van leren!
_________________
Kijk voor meer foto's op:
www.hofmeester-natuur.nl

Ik gebruik Canon apparatuur
Back to top
Reply with quote
 
Jacob-Carl Pauw


Gender: Male
Age: 33
Joined: 23 Jan 2007
Posts: 21
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 16 Sep 2009, 10:00    Post subject: Determinatie
Ik kijk meestal eerst op NP, maar verder zoek ik ook op google.

Gr. Jacob-Carl
_________________
Nikon D850 + Tamron AF 14mm; Sigma Art AF 70-200 mm; Nikon 200-500mm F5.6
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum