Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Zoogdieren


"Zullen we er maar een kudde grazers ingooien?"

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Ronald van Wijk


Gender: Male
Age: 51
Joined: 27 Feb 2007
Posts: 17
Location: beverwijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 29 Jan 2009, 22:48    Post subject: "Zullen we er maar een kudde grazers ingooien?"
In de duinen van Noord-Holland worden tegenwoordig steeds meer grote grazers als paarden en hooglanders uitgezet om het duingebied open te houden. Op zich logisch, want de konijnenstand is nog steeds niet op orde na alle ziektes. En op een dichtgegroeid duin zit niemand te wachten. En eerlijk is eerlijk....het is natuurlijk gewoon leuk als je zo'n kudde tegenkomt, ook voor het maken van foto's. Maar ik merk wel dat ik steeds meer moeite krijg met de eenvoud waarmee zo'n kudde een gebied wordt ingegooid.

Een aantal van mijn favoriete plekken hebben nl zichtbaar te lijden van de aanwezigheid van grazers. Voorheen kraakheldere poelen met ongekende flora en fauna zijn compleet verloren gegaan. De oevers zijn kapot getrapt en de waterkwaliteit is tot op een dieptepunt gedaald mede omdat de grazers hun behoeften in het water doen. In zulke omstandigheden houdt geen kikker of plant het nog uit. Ook heb ik complete velden boshyacinten weggevreten zien worden, voordat ze volwaardig tot bloeit konden komen.

Ik vraag me af of ik de enige ben die hier zo over denk. Aangezien Nederpixers veel de natuur in gaan, allemaal hun eigen favoriete plekjes hebben en een bovengemiddelde interesse/mening over natuurzaken hebben, wil ik graag weten of dit herkenbaar is en wat jullie mening hierover is...

Groet, Ronald
Back to top
Reply with quote
 
John Heydanus


Gender: Male
Age: 77
Joined: 26 Feb 2008
Posts: 12
Location: Den Haag
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 29 Jan 2009, 23:04    Post subject:
Toevallig dat je nu met dit bericht komt. Ik kom al jaren [ veertig jaar!] in een duingebied dat vlak achter mijn huis ligt.
Tot op een jaar of 8 geleden was dat verboden gebied. Niemand mocht erin en grote of kleine grazers kwamen er niet voor. Het was een heerlijk gebied met talloze [ zeldzame ] vogelsoorten, zeker voor het Westen van het land; zwarte specht, boomvalk, tapuiten, hop en ga zo maar door. In de vijvers en plassen wemelde het van de vis en andere waterdieren. Kleine zoogdieren zoals bijvoorbeeld bunzing en marter kwamen er ook voor.

Ca 8 jaar geleden kwam dit gebied onder beheer van de DZH [ water]. Die gingen aan natuurbeheer doen; grote grazers, schapen, afplaggen, nieuwe waterbekkens aanleggen en oh ja ook het publiek mocht gaan genieten van al dit moois. Er kwam een wandelroute met paaltjes, de grote en kleine grazers werden in toom gehouden met hekken en prikkeldraad en vraten de boel leeg.

Resultaat: een kaal en schraal en vertrapt landschap waar nauwelijks meer vogels en andere dieren aanwezig zijn. Waar vroeger de bergeenden broedden, wordt nu het gras gemaaid!
Ik liep daar afgelopen zaterdag nog en dacht bij mezelf; wat is het hier achteruit gegaan en hard ook. Tja er wordt aan natuur gedaan!
Treurig.

groet,

John
_________________
body Sony A 100 ,

lens; Sigma AF 75-300 mm apo macro
lens; Sony 8/500 reflex
lens; Sony 70-400 mm G SSM
Back to top
Reply with quote
 
Henk van den Born


Gender: Male
Age: 81
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 264
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 30 Jan 2009, 9:32    Post subject:
Leuk idee, die grazers in natuurgebieden, maar ik heb sterk het idee dat de natuurlijke balans soms behoorlijk zoek is geraakt.
In een zeer bekend orchideeëngebied ‘Reserve naturelle domaniale de Lanaye’. (B) net over de grens hier, hebben ze ook al wat jaren Galloway runderen lopen.
Enkele jaren geleden zagen de velden nog blauw van de wilde orchideeën, nu nog hier en daar. Er komen nog wel veel soorten voor, maar het is in enkele jaren tijd, meer dan voor de helft geslonken.
Hierover hebben we verleden jaar een uitgebreid gesprek gehad met de verantwoordelijke boswachter daar.
Hij maakte zich namelijk ook behoorlijk wat zorgen over de sterke achteruitgang van het natuurgebied, ook wat zeldzame vlinders betreft.
We vertelden hem wat subtiel trouwens, want anders denkt hij daar heb je die betweterige Nederlanders weer, dat b.v. in de omgeving van een koeienvla, nooit meer een orchidee groeit. De grond verzuurt enorm en daar houden veel planten niet van en zeker orchideeën niet .
Hij begon toen wat te klagen over natuurdeskundigen achter het bureau die nooit ter plaatse komen.
We hopen in ieder geval dat de grazers daar, toch op de duur een andere bestemming gaan krijgen.

Gr. Henk
_________________
Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 30 Jan 2009, 11:27    Post subject:
De inzet van grote grazers staat steeds meer ter discussie. Frans Vera werkte dit idee uit in zijn proefschrift (1997). Hij bedacht een soort paradijs; een Europees oerlandschap dat een groot aaneengesloten bos moet zijn geweest. Maar om dit paradijs te creëren had hij wel grote grazers nodig. Zo gezegd, zo gedaan, en nu kom je ze overal en nergens tegen.
Achter dit beleid ligt een visie ten grondslag. Citaat uit Wildernis in Nederland (van Buissink, Vera en Weideman): "Die wildernis moet compromisloos zijn. Het compromis, dat is de rest van het cultuurland, het overgrote deel van Nederland. In de wildernis kan geen combinatie met bosbouw- of landbouwdoelen zijn, want juist die hebben haar doen verdwijnen".
Maar die wildernis moet eerst wel 'gemaakt' worden. En daar zijn dus de grote grazers voor nodig. Zelf vind ik dit een beetje een dubbele gedachte. We gaan dus wildernis maken door her en der grote grazers in te zetten. Beesten die hier vaak nooit gelopen hebben. En dat alles onder het motto: laten we wildernis creëren.
Maar goed, deze theorie krijgt ook steeds meer tegenstanders. Lees maar eens op:
http://www.rypkezeilmaker.nl/typo/index.php?id=264

Wat betreft Frans Vera. Misschien gaat het citaat (van Stephen Jay Could) uit zijn proefschrift wel op. Maar nu voor zijn gedachtegoed die inmiddels mainstream is geworden: "De grootste obstakels voor wetenschappelijke vernieuwing vormen meestal vastgeroeste ideeën, niet een gebrek aan feiten".

Het blijkt dat grazers vaak meer schade aanrichten dan goed doen voor de flora en fauna.
Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van al dat loslopend vee in natuurgebieden. Zelf zou ik het meer willen zoeken in het goed samengaan van natuur- en cultuurdoelen. Ik vind de aangebrachte scheiding tussen natuur en cultuur wat kunstmatig. Het blijkt dat (oude) cultuurlandschappen vaak ook veel natuurwaarde kunnen herbergen. Sterker nog, soms zijn deze cultuurelementen zelfs nodig om de natuur te behouden (denk aan weidevogels, steenuil, etc.).

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
jeroen verhoeff


Gender: Male
Age: 57
Joined: 05 Dec 2006
Posts: 86
Location: Vlaardingen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Oct 2009, 18:01    Post subject:
Iedereen heeft gelijk.

Hetgeen aangeeft dat de natuur in Europa al zo lang verstoord is dat eigenlijk niemand een idee heeft hoe het er precies uit zag of hoe het werkte.

In middeneuropees boslandschap waren, zeg 2000 jaar geleden, vaak wolven, beren, oerossen, wisenten, paarden, elanden, herten en zwijnen tegelijkertijd aanwezig. Als men zegt dat een wisent nu geen bos weet open te houden vergeet men dus zijn collega's en hun wisselwerking. Natuurlijk was er open bos, anders waren er geen open-bos dieren ontstaan. Hoeveel dat was blijft voorlopig gissen.

Als je de gnoes en zebra's weghaalt uit de Serengeti krijg je waarschijnlijk ook meer soorten planten terug die anders waren opgegeten. Zeker tegenwoordig. Dat wil dus niet zeggen dat we onze oorspronkelijke natuur niet moeten herstellen, want dan hoeft men in Afrika de natuur ook niet serieus te beschermen. Zonder grote grazers krijg je in Afrika ook waarschijnlijk veel meer weidevogels. De rijkste landen vertellen de armste landen dat ze hun natuur moeten bewaren terwijl ze zelf niks herstellen. Eerst onze eigen fouten herstellen voor we anderen terecht wijzen. We vergeten veel te vaak dat onze huidige soortenrijkdom vooral komt doordat allerlei exoten en steppedieren nu ons land bevolken (bijv. hamster, konijn, roek etc.), die niet alleen ons cultuurlandschap als fijn nieuw en extra leefgebied zagen, maar ook door onze landschapsvernielingsdrift makkelijk hun areaal kunnen en konden uitbreiden. Vroeger broeden lepelaars bijvoorbeeld op plekken waar grazers en vossen niet konden komen, zoals waddeneilanden en riviermoerassen. Daar kwamen geen vossen, nu wel, oa door uitzettingen, wegen, bruggen en tunnels. Eetbare orchideeën groeiden waarschijnlijk oorspronkelijk ook alleen op plekken waar geen grazers konden komen. Waar dat was weten we niet meer, maar zal pas duidelijk worden als we oorspronkelijke natuur weer een echte kans gaan geven.

Dat men in de OVP experimenteert met grote grazers is fantastisch. Overal hebben we de oorspronkelijke natuur vernietigd, dus mag dit (bijna enige!) initiatief eigenlijk alleen bekritiseerd worden door mensen die weten waar ze het overhebben, zou ik bijna zeggen. Op het noordelijk halfrond zijn er enkel in Noord Amerika een paar plekjes die de oorspronkelijk gematigde bosecostymen benaderen.

Goede ideeën worden vaak misbruikt door beleidsmakers om de kosten te dekken. Grote grazers in onze duinen is historisch gezien onzin. Een Yellowstone zou heel goed mogelijk zijn in onze contreien, maar dat gaat in een land met 16 miljoen kortzichtige deskundigen nooit lukken.



Vr. gr. Jeroen Verhoeff
_________________
Kijk eens op http://www.jeroenverhoeff.nl/ natuurkunst, natuurnieuws en natuurfoto's.
Back to top
Reply with quote
 
WildNature


Gender: Male

Joined: 21 Sep 2009
Posts: 37
Location: Dieren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 28 Oct 2009, 20:18    Post subject:
In het artikel dat door bwesterink is gelinkt wordt ook mijn persoon in een citaat aangehaald (http://www.rypkezeilmaker.nl/typo/index.php?id=264).

Dat stuk is wel kritisch geschreven, maar helaas zeer matig onderbouwd. Bovendien zitten er een heel stel aannames in waarvan ik mij met recht afvraag of die bij de bekritiseerde beheerders wel zo hebben gespeeld als in dat stuk wordt beweerd.

Dat in diverse natuurgebieden waar grote grazers zijn ingebracht niet alles naar wens lijkt te verlopen, kan ook heel veel andere achtergronden hebben. Als je echter daarover de discussie aangaat dan is het wel zinvol om je te houden aan het oorzaak-probleem en niet anekdotisch allerlei ogenschijnlijk andere problemen er met de haren bij te slepen. Het gaat immers over de hele linie vrij slecht met de natuur in Nederland. Sterker nog, ik denk dat in Nederland, Europees gezien, de terugval van natuur en milieu waarschijnlijk wel het grootst is… Daar zullen vast heel wat meer oorzaken achter zitten dan verkeerd ingezette grote grazers alleen.

Bij de opening van dit draadje wordt de stelling geponeerd of grote grazers wel aan hun doel beantwoorden, om vervolgens in één adem een reeks van problemen te signaleren die dan in het licht van de kennelijk bedenkelijke grazers komen te staan. Met andere woorden: als er wordt geopend met het probleem 'grazers' en vervolgens merkt men de achteruitgang op van vele orchideeën, dan is het zinvol om ook aan te geven wat dan die veronderstelde link tussen beide organismen zou kunnen zijn die heeft geleid tot die waargenomen achteruitgang. Discussiëren is uitstekend, wat mij betreft graag zelfs, omdat ik vind dat dat op deze website te weinig gebeurd, maar hou wel koers, anders zal het weinig verhelderend werken.

Naar mijn mening zijn grote grazers een volkomen natuurlijk onderdeel van ecosystemen op deze breedtegraad. Een hele reeks soorten als mammoet, wolharige neushoorn, wisent, oeros, eland, edelhert, damhert, rendier, paard, ree, bever, om er maar enkele te noemen, hebben hun ecologisch stempel gedrukt op de hier nog wel voorkomende soorten. Al die interacties samen maken wat wij natuur noemen, er vervolgens één uithalen - begrazing met runderen - houdt ecologisch gezien geen stand. Blijkbaar is er toch iets anders aan de hand met onze natuurgebieden - of onze beheerders!?
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male

Joined: 19 Sep 2005
Posts: 166

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 28 Oct 2009, 20:44    Post subject: Bezinning.
Quote:
Naar mijn mening zijn grote grazers een volkomen natuurlijk onderdeel van ecosystemen op deze breedtegraad. Een hele reeks soorten als mammoet, wolharige neushoorn, wisent, oeros, eland, edelhert, damhert, rendier, paard, ree, bever, om er maar enkele te noemen, hebben hun ecologisch stempel gedrukt op de hier nog wel voorkomende soorten. Al die interacties samen maken wat wij natuur noemen, er vervolgens één uithalen - begrazing met runderen - houdt ecologisch gezien geen stand. Blijkbaar is er toch iets anders aan de hand met onze natuurgebieden - of onze beheerders!?


Vooral het feit dat al de door jou genoemde soorten volledig vrij konden rondlopen over lange afstanden vergeet men makkelijk. Nu is zo'n groep grazers vaak aangewezen op een beperkt stuk terrein met alle genoemde gevolgen van dien (poep-poeltjes, platgetrapte velden, opgegeten bloemen etc..)

We zijn hier in Nederland allemaal zo druk met het MAKEN van natuur dat we vergeten dat natuur ook zomaar spontaan kan ontstaan met al zijn mooie dingen....

De nederlanders zijn qua natuur een volk van wet- en regelgeving. Wellicht moeten we dat eens loslaten.......
_________________
Canon stuff
Back to top
Reply with quote
 
jeroen verhoeff


Gender: Male
Age: 57
Joined: 05 Dec 2006
Posts: 86
Location: Vlaardingen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 28 Oct 2009, 23:06    Post subject:
Na het vele eeuwen kapot maken van natuur heb ik moeite met mensen die lullig doen over die enkelen die proberen die natuur weer een beetje (heel) te maken. Mensen als van Veen, Helmer en Vera worden misschien later pas beter gewaardeerd. Natuurlijk maken deze ook wel eens fouten, maar ze proberen tenminste iets terug te brengen van onze oorspronkelijke natuur die gelijkwaardig was aan de Serengeties en de Yellowstones. We beseffen veel te weinig dat onze huidige cultuur-natuur heel erg afhankelijk is van politiek, economie en de waan van de dag. Echte natuur dient hier zoveel mogelijk los van te staan. Dat zijn de grote natuurgebieden met serieuze grazers etc. Niet inderdaad die ruigharige oormerk koe in een klein kunstmatig beheerd duingebiedje. Koppel échte natuur qua beheer zoveel mogelijk los van onze culturnatuur zodat we weer niet gaan maaien/plaggen/omheinen/jagen/ontwateren/bedijken/ontvossen/bijvoeren/nestbeschermen en andere goed bedoelde flauwekul. In de Amazone hebben ze toch ook geen akkeronkruidreservaten en hamsterakkers verdorie!
Als we geen (wilde) grote grazers terug willen in ons deel van Europa en wel przewalski paarden en oryxen terug brengen naar waar ze ooit uitgeroeid waren klopt er toch iets niet?
In de duinen van west Nederland liepen volgens mij oorspronkelijk nooit grote grazers rond, net zo min als marters of konijnen. (Daar begon dit topic toch over?) Wie weet hoe het er daar oorspronkelijk uit zag? Misschien was het wel grotendeels een dichtgegroeide woestenij en konden de grielen, tapuiten en wulpen slechts terecht op de hele jonge duintjes... Door onze landbouw is het daar door de eeuwen heen veel soortenrijker geworden. Wij dierenliefhebbers mogen het wel leuk vinden, maar ergens is onze biodiversiteit eigenlijk veels te hoog! Als we het goed voor willen hebben met de mondiale natuur moeten we ook eens goed nadenken over de natuur in Nederland: 'hekje-bordje-verzorg-natuurtjes of zelfverzorgende supernatuur. Leg eens een begrip als 'grutto-boerderij' uit aan een amazone indiaan: hij zal het niet begrijpen of onzin vinden!
(Het idee dat de beste natuur ontstaat op verlaten bedrijfsterreinen is ook achterhaald.)
Qua ongeschonden natuur leven we, ondanks al het moois, toch waarschijnlijk in het armste land ter wereld. Niet gek dat we dus enerzijds zo weinig weten en anderzijds ook weer deels voorop lopen met het denken er over.

Vr gr. Jeroen Verhoeff
_________________
Kijk eens op http://www.jeroenverhoeff.nl/ natuurkunst, natuurnieuws en natuurfoto's.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Zoogdieren

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum