Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

voor u gelezen
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 13 Nov 2009, 13:29    Post subject: voor u gelezen
http://www.refdag.nl/artikel/1445196/Antarcticaganger+grote+vervuiler.html

Is dit het einde van de Antarcticaganger?
Jammer dat mensen alles sneller groter luxer willen, de goede moeten onder de kwade leiden.
Of mogen we deze gebeiden helemaal niet bezoeken?
Wat denken jullie?
gr Roosje
Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 13 Nov 2009, 13:56    Post subject:
Roosje toetste:
Quote:

Ik vrees dat het nog veel erger is...

Ondanks alle goede bedoelingen en inventieve plannen snellen wij in rap tempo naar de teloorgang van het wereldwijde ecosysteem, in al zijn geledingen, die zich met een nauwelijks bij te houden domino-effect voor onze ogen voltrekt. Zelfs de dingen die wij op dit moment daarbij met veel verve denken te kunnen oplossen (Al Gore c.s. , int. klimaattopjes, Co2 onder de boontjes in je tuin, etc.), vallen onder het bekende 'pappen en nathouden'.

De mammoettanker van egoïsme en verstoring is onmogelijk - en nogmaals: ondanks alle prijzenswaardige initiatieven - op korte termijn stil te leggen. Dat is geen doemdenken, dat is een eenvoudige rekensom (waarbij je alle variabelen - ook sociaal-maatschappelijk en economisch - in ogenschouw moet nemen om deze te kunnen maken).

Natuurlijk past hier geen lethargie! Redden wat er te redden valt, blijft het devies. Daarbij is de enige relevante 'verdienste' echter hoe lang we de totale ineenstorting van de natuur nog kunnen uitstellen. Meer zit er niet in het potje.

Maar voordat iedereen nu denkt met een doemdenker te maken te hebben: ik ben een vrolijke optimist. Maar wel een nuchtere (ik bestudeer de problematiek al vanaf de oprichting van de Club van Rome).

Vrolux,

Ton

P.S. De mens maakt veelaal de fout 'kunnen' met 'zouden willen' te verwisselen (mompelt iets van 'vader', 'wens' en 'gedachte'). Kijk maar naar alle wankele 'ideaalwensen' waarmee de vele docu's op Discovery en National Geographic steevast luchtfietsend worden afgesloten: 'In the future we will...' etc.

www.tonvanmourik.com

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost
Admin
Admin

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 13 Nov 2009, 14:53    Post subject: Re: voor u gelezen
roosje spillebeen wrote:
Wat denken jullie?

Zullen we eens uitrekenen hoeveel CO2 uitstoot er is door iedereen die in het vliegtuig elk jaar naar Lesbos gaat? Of naar Turkije? Of Azie?

Eigenlijk moeten we vakanties gewoon afschaffen, al dat gereis levert namelijk een enorme extra CO2 uitstoot op... Daar hoef je niet voor naar Antarctica.

Verder ben ik het met de laatste alinea's wel eens. Toen ik in 2005/2006 op Antarctica rondvoer, deed ik dat op 1 van de 50 schepen. Ik denk dat daarmee het maximaal aantal schepen wat er daar op een goede manier rond kan varen wel redelijk bereikt is. Wat dat betreft zou het denk ik inderdaad goed zjin als de IATO (de overkoepelende organisatie van reisorganisaties, die het toerisme op Antarctica reguleert) nog strengere eisen eraan gaat stellen. Want op zich zijn er al best strenge regels voor toerisme daar (geen rotzooi achter laten, niet langer dan 4 uur achter elkaar op 1 plek aan land, niet meer dan 1 schip per keer aan land, niet meer dan 100 passagiers per keer aan land,....). Maar ik denk inderdaad dat een maximum aantal schepen/jaar nog wel een nuttige toevoeging daarop zou kunnen zijn.

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

Jaap Schelvis

PostPosted: Fri 13 Nov 2009, 22:47    Post subject: Re: voor u gelezen
Arjen Drost wrote:
Zullen we eens uitrekenen hoeveel CO2 uitstoot er is door iedereen die in het vliegtuig elk jaar naar Lesbos gaat? Of naar Turkije? Of Azie?
Niet voor niets zal de eerste echte Nederpix-fotoreis (waarover binnenkort nieuws) dan ook een meer duurzaam karakter hebben Cool

Het blijft een lastige discussie: Hoeveel schade mag de natuur ondervinden van recreanten cq bezoekers? Hoeveel waarde heeft natuur wanneer je er een hek omheen zet en er niemand van kan genieten? Ook binnen de milieubeweging en natuurbeschermingsorganisaties wordt hier soms heel verschillend tegenaan gekeken. Persoonlijk geloof ik het meest in zonering: natuurgebieden die groot genoeg zijn en tegen een stootje kunnen verdeel je in zones die zo goed als vrij toegankelijk zijn tot een deel waar je echt vanaf blijft. Helaas zijn de meeste Nederlandse natuurgebieden te klein voor een dergelijke aanpak, maar in grote Nationale Parken lijkt dit systeem wel te werken.
Reply with quote

wblink

PostPosted: Sat 14 Nov 2009, 15:28    Post subject:
oi,

Bedenk OOK eens wat de productie ban je fotoapperatuur voor CO2 uitstoot veroorzaakt heeft. Dit soort dingen wordt nooit meegeteld, maar is aanzienlijk.

We hebben allemaal boter op ons hoofd.

Nikon D3, 14-24, 24-70, 70-200, 200-400, 105 macro, 200 macro
Back to top
Reply with quote

roosje spillebeen

PostPosted: Sat 14 Nov 2009, 15:50    Post subject:
Embarassed Embarassed Embarassed
zeker
gr Roosje
Back to top
Reply with quote

hvdgriendt

PostPosted: Sat 14 Nov 2009, 19:25    Post subject:
Misschien een idee om de Walvis vangst aldaar eens te stoppen..

Arjen Drost
Admin
Admin

PostPosted: Sat 14 Nov 2009, 19:26    Post subject:
hvdgriendt wrote:
Misschien een idee om de Walvis vangst aldaar eens te stoppen..

Dat helpt ook goed tegen de CO2 uitstoot ja.....
Back to top
Reply with quote

hvdgriendt

PostPosted: Sat 14 Nov 2009, 19:32    Post subject:
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Sat 14 Nov 2009, 20:00    Post subject:
CO2 uitstoot is kleiner als je de lift neemt dan de trap.
Misschien is het ook wel beter om een vliegtuig te nemen dan te gaan zwemmen naar Lesbos. Helemaal gelet op de weinig duurzame omstandigheden waaraan je je fotoapparatuur blootstelt.

wblink

PostPosted: Sun 15 Nov 2009, 15:32    Post subject:
Ton van Mourik wrote:
Roosje toetste:
Quote:

Ik vrees dat het nog veel erger is...

www.tonvanmourik.com

Ton,

Goed verhaal, ben het 99% met je eens.
Maak me zorgen in welke wereld onze zoon (nu 19) verder zal opgroeien.

Nikon D3, 14-24, 24-70, 70-200, 200-400, 105 macro, 200 macro
Back to top
Reply with quote

Adri Gr Nuelend
Editor

PostPosted: Sun 15 Nov 2009, 15:54    Post subject:
http://www.refdag.nl/zondag

juist ja..

Michiel Janssen

PostPosted: Mon 16 Nov 2009, 20:22    Post subject:
Zoals met alle consumptiegoederen zal de prijs toenemen als de vraag groter is dan het aanbod. Oftewel, het beperken van het aantal bezoekers van Antarctica zal de prijs van de beschikbare plaatsen enorm opdrijven. Die toerismebureaus zijn ook niet gek. Dus: wordt Antarctica voor de rijken der aarde of maken we er een loterij van? Of een beetje van allebei?
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost
Admin
Admin

PostPosted: Mon 16 Nov 2009, 20:52    Post subject:
M. Janssen wrote:
Dus: wordt Antarctica voor de rijken der aarde of maken we er een loterij van? Of een beetje van allebei?

Ik vrees dat het al het eerste is geworden. Een 10-daagse tocht naar alleen het Antarctisch Schiereiland begint rond de €5500,- (excl. vlucht naar zuid Argentinië).... De echt mooie reizen (met South Georgia erbij) rond de €10.000....

Zul je toch aardig wat geld op je rekening moeten hebben staan om zoiets te kunnen doen, ben ik bang (of gids worden Wink).

Groeten, Arjen
Back to top
Reply with quote

Hendrik van Kampen

PostPosted: Mon 16 Nov 2009, 21:31    Post subject:
Ik zie het hele probleem als natuurlijk verschijnsel. De ineenstorting van het huidige ecosysteem creëert weer kansen voor het volgende. Een van de soorten die het meeste last krijgt van de wereldwijde ramp zal de mens zijn. Ik heb daar geen medelijden mee.

In de geschiedenis hebben er meer grote uitstervingen plaats gevonden. Bij het uitsterven van de Dinosauria, 65 miljoen jaar geleden, aan het einde van het Krijt, verdwenen alle landdieren boven de 25Kg, ook niet Dinosauria. Daardoor kregen wij Zoogdieren de kans. Veel eerder, aan het einde van het Ordovicium werd ten minste 70% van de oceanische soorten weggevaagd, één van de aller grootste uitstervingen in de geschiedenis. Er lijkt zich zelfs een periode van 26 miljoen jaar in de uitstervingen af te tekenen. (Stephen Jay Gould, Verslag van het leven) Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren, ik zal de afloop alleen niet meer meemaken.

Hoe dan ook, over 5 miljard jaar zal de Zon al haar waterstof hebben opgebruikt en zal overgaan op helium verbranding (kernfusie) waarbij zij zal uitdijen tot aan Venus. De aarde zal verbranden. Ons gefriemel om soorten te behouden is eigelijk wel een beetje zielig.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sterevolutie

.

roosje spillebeen

PostPosted: Mon 16 Nov 2009, 21:42    Post subject:
@Adri Gr Nuelend

http://www.refdag.nl/zondag

Ja dat hebbie met die christelijke kranten, die benne op zondag gesloten Wink maar je kunt vandaag kijken hoor!
het is beslist de moeite waard!
gr van Roosje
Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

PostPosted: Mon 16 Nov 2009, 22:23    Post subject:
Hendrik toetste:
Quote:
Ik zie het hele probleem als natuurlijk verschijnsel

Dat is een begrijpelijke these die veel opgang (heeft ge-)maakt. Het vergelijken van eerdere semi-catastrofale - voor het gemak maar even - geofysische processen met de dreigende toekomstige collaps, gaat qua oorzaak echter mank.

Hoewel het barst van de (semi-)mondiale en zelfs lokaal-universale 'rampen' (vgl. o.a. Velikovsky) is nooit eerder in de aardgeschiedenis door toedoen van de mens zo'n veelomvattende en allesverwoestende aanslag op de natuur gedaan, bovendien binnen zo'n relatief extreme korte tijd. Ook hebben er nog nooit zo veel mensen bestaan, voor het eerst bijvoorbeeld 'gebruikmakend' van niet-afbreekbare onnatuurlijke stoffen en residuen.

Zonder mezelf nu (onderbouwd, maar dat voert hier te ver) een zoogdier te willen noemen, onderschrijf ik wel dat wij de grootste nestbevuiler(s) uit de geschiedenis zijn.

Vroluks,

Ton

Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Mon 16 Nov 2009, 23:15    Post subject:
Hendrik van Kampen wrote:
Ons gefriemel om soorten te behouden is eigelijk wel een beetje zielig.

En ons gefriemel tot zelfbehoud dan, als individu? Jij en ik en de meeste anderen hier proberen er toch ook wat van te maken, van ons leven? Terwijl je weet dat het een keer ophoudt. Is dat juist niet mooi i.p.v. zielig?

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 17 Nov 2009, 10:27    Post subject:
M. Janssen wrote:
Hendrik van Kampen wrote:
Ons gefriemel om soorten te behouden is eigelijk wel een beetje zielig.

En ons gefriemel tot zelfbehoud dan, als individu? Jij en ik en de meeste anderen hier proberen er toch ook wat van te maken, van ons leven? Terwijl je weet dat het een keer ophoudt. Is dat juist niet mooi i.p.v. zielig?

Groeten,

Michiel

gefriemel tot zelfbehoud zit in onze genen. Al ons gefriemel tot voortplanting trouwens ook. Helaas zijn onze genen alleen gericht op maximale groei, er zit geen rem op bij nadere overbevolking. Het is lastig om tegen de ingebakken drift van de genen in te gaan. Vechten tegen de bierkaai.

Voor de aarde maakt het niet uit, wel voor de mensen die eigenlijk liever op het platteland zouden willen wonen dan in een stad. Een hele hoop dingen zien er anders uit, niet alleen klimaat en waterhoogte is een probleem, ook voedselvoorziening en ruimtelijke ordening leggen een fors beslag op de ruimte voor de natuur. Ruw gesteld.

Voor de aarde maakt het niet uit. Het is sowieso onduidelijk wat uiteindelijk wat uitmaakt en wat niet. Gelukkig belemmert ons dat niet om na te denken over wat wij zelf belangrijk vinden. Misschien zelfs er zelf iets voor te doen of laten. Of iets groters te organiseren.

Dus, ja, mooi. en ook, ja zielig.

Michiel Janssen

PostPosted: Tue 17 Nov 2009, 21:43    Post subject:
peter wijn wrote:
Het is lastig om tegen de ingebakken drift van de genen in te gaan. Vechten tegen de bierkaai.

Als soort wel ja, maar als individu kan het, zeker als je je daarvan bewust bent. Er zijn genoeg mensen die bewust geen kinderen nemen. Nou ja genoeg, het zijn er eigenlijk bij lange na niet genoeg.

MJ
Back to top
Reply with quote

Arjen Drost
Admin
Admin

PostPosted: Tue 17 Nov 2009, 21:45    Post subject:
M. Janssen wrote:
Als soort wel ja, maar als individu kan het, zeker als je je daarvan bewust bent. Er zijn genoeg mensen die bewust geen kinderen nemen. Nou ja genoeg, het zijn er eigenlijk bij lange na niet genoeg.

Is biologisch ook heel goed verklaarbaar hoor. Zoals Midas Dekker ooit gezegd heeft: Voortplanten doe je om te zorgen dat een deel van mij (m'n genen) voort blijven bestaan, ook als ik dood ben.
Ik heb een aantal boeken geschreven, met een beetje geluk, gaan die langer mee dan m'n genen.

Smile
Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Tue 17 Nov 2009, 22:24    Post subject:
Toevallig Arjen, Midas was één van de mensen waar ik aan dacht toen ik dat schreef (nou ja was niet toevallig natuurlijk). Persoonlijk leef ik liever voort in nageslacht... Maar een aantal generaties later zijn ze je toch al weer vergeten, tenzij je van adel bent en in een kasteel woont. Maar dan kennen ze alleen je naam nog, niet wie je bent (was). Met een boek is dat niet anders, dan word je herinnerd door wat je hebt geschreven. En in de meeste gevallen is dat niet wie je bent. Of slechts een klein stukje van de puzzel.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 17 Nov 2009, 22:25    Post subject:
M. Janssen wrote:
peter wijn wrote:
Het is lastig om tegen de ingebakken drift van de genen in te gaan. Vechten tegen de bierkaai.

en het zullen er nooit genoeg zijn. (stelling)
Misschien kun je als individu wel winnen, maar daarmee hebben jouw genen verloren van diegenen (haha) die niet overwegen te winnen, niet willen winnen, vinden dat er iets anders te winnen is.

Zóveel mensen die iets anders dan hun omgeving veel belangrijker vinden: zichzelf.

Ton van Mourik

PostPosted: Tue 17 Nov 2009, 22:53    Post subject:
M. Janssen toetste:
Quote:
Met een boek is dat niet anders, dan word je herinnerd door wat je hebt geschreven. En in de meeste gevallen is dat niet wie je bent.

Ben ik blij dat ik me in m'n boeken geen spat anders voordoe dan ik ben... Cool

@ Peter: Ben jij nou 'die' of 'gene'? Very Happy

Vrolux,

Ton

www.tonvanmourik.com

Back to top
Reply with quote

Michiel Janssen

PostPosted: Tue 17 Nov 2009, 23:38    Post subject:
Ton van Mourik wrote:
Ben ik blij dat ik me in m'n boeken geen spat anders voordoe dan ik ben... Cool

Is dat mogelijk? We zijn toch niet altijd hetzelfde? Voor onszelf is de verandering vaak zo traag dat we het niet bemerken, maar van mijzelf weet ik dat ik een beduidend ander persoon ben dan 10 jaar geleden. En over 10 jaar hoop ik ook weer een beetje anders te zijn. Ik zal het een beetje on-topic houden en de fotografie er in betrekken: over 10 jaar hoop ik o.a. een beduidend betere fotograaf te zijn. Niet alleen door output maar meer nog door benadering. Zo, ging het weer even over fotografie voordat er een slotje opkomt Smile

peter wijn wrote:
en het zullen er nooit genoeg zijn. (stelling)
Misschien kun je als individu wel winnen, maar daarmee hebben jouw genen verloren van diegenen (haha) die niet overwegen te winnen, niet willen winnen, vinden dat er iets anders te winnen is.

Zóveel mensen die iets anders dan hun omgeving veel belangrijker vinden: zichzelf.

Dan is het net als met Italianen en voetbal (volgens Cruijff): ze kunnen niet van je winnen maar je kunt wel van ze verliezen Smile
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum