Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


eekhoorns
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2391
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 02 Dec 2009, 20:25    Post subject:
Aan alle bovenstaande gebruikers:

Volgens mij is er ook wel eens een poll en/of discussie geweest over het voeren/lokken van dieren.

Ik ben in principe tegen elke vorm van voeren of lokken tbv het maken van foto's. Het is onnatuurlijk, verstoort het eetpatroon van de dieren in kwestie.
Iets anders is het als het in een beheerd park gebeurt door de beheerders zelf.
En er zijn vast uitzonderingen te bedenken.
Maar het lijkt me in ieder geval een heel slecht idee als heel fotograferend Nederland overal allerlei vogelzaad en pindakaas gaat smeren.

Verbieden kan niemand, en degenen die wel voeren zullen mijn statement vast als 'schoolmeestergedrag' betitelen.
Maar: wat geeft voor jezelf nu meer voldoening? Die ene echte natuurlijke opname waar je met pijn en moeite en wachten aan gekomen bent? Of een hele serie plaatjes omdat je toch de tijd had omdat het dier in kwestie een pot pindakaas stond leeg te likken?

Ik zelf heb nog nooit een fatsoenlijke opname van een eekhoorn, vos of ree/hert kunnen maken. Maar alleen het maken van het plaatje rechtvaardigd het voor mij niet om overal voer te gooien/smeren

gr. Vincent


P.S.
Criterium nr. 7 voor NP
Quote:
Geen foto’s van dieren op lokmiddelen.
In de natuurfotografie is het niet ongebruikelijk om de werkelijkheid naar de hand van de fotograaf te zetten. Een veelgebruikte methode om foto’s van roofdieren te maken is met behulp van neergelegd aas. Vaak betreft dit eerder dood gevonden dieren die in de vriezer bewaard zijn, of bijvoorbeeld eendagskuiken. Als het beschermde dieren betreft dan is dit in Nederland bovendien bij wet verboden om deze als aas te gebruiken. Deze foto’s worden dan ook geweigerd.
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 03 Dec 2009, 13:14    Post subject:
Vinz
zo grondig met je eens
wenbrauwend fronsend toen ik de pagina's
las beetje tips uitdelen welk voedsel wat lokt
en dan de geweldige foto's publiceren
past echt niet bij de uitgangspunten van np!!!!
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
DanielJ


Gender: Male
Age: 48
Joined: 02 Dec 2009
Posts: 130

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 03 Dec 2009, 13:53    Post subject:
Wat is het verschil met een voederhuisje voor vogels en dan een foto maken van een meesje die aanvliegt op het speciaal daarvoor gefabriceerde mooie takje?
En waar komen vrijwel alle burlende hertenfoto's vandaan in september?

Op BirdPix staat een hele verhandeling over het maken van een buitenstudio, dus ik zie niet in wat er mis is met het lokken van een eekhoorn.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2391
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 03 Dec 2009, 14:57    Post subject:
DanielJ schreef:
Quote:
Wat is het verschil met een voederhuisje voor vogels en dan een foto maken van een meesje die aanvliegt op het speciaal daarvoor gefabriceerde mooie takje?
En waar komen vrijwel alle burlende hertenfoto's vandaan in september?

Op BirdPix staat een hele verhandeling over het maken van een buitenstudio, dus ik zie niet in wat er mis is met het lokken van een eekhoorn.


Met dat vogelhuisje is er geen verschil, daar ga je ook geen foto's van maken.
Wat er op birdpix staat en/of gebeurt heb ik geen kijk op en bemoei ik me ook niet mee.


Als je puur als fotograaf kijkt, wil je een mooi dier voor de lens en de perfecte foto maken. Als je als natuurliefhebber kijkt wil je dieren en hun dieet niet verstoren, en ze niet afhankelijk maken van het bijvoeren.
Als ik als natuurfotograaf kijk wil ik graag een mooi dier voor de lens maar ga ik geen lokvoer toepassen, dan maar geen foto's en een schoon geweten. Of uiteindelijk die ene foto waar ik echt heel blij mee ben.

Als je zelf niet inziet wat er mis is met het lokken van dieren met het doel om er een foto van te maken, kan ik je niet helpen.
En denk verder dan jezelf, als alle fotografen dit gaan doen.

gr.Vincent
Back to top
Reply with quote
 
DanielJ


Gender: Male
Age: 48
Joined: 02 Dec 2009
Posts: 130

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 03 Dec 2009, 15:20    Post subject:
Jammer van je denigrerend taalgebruik. Er is tussen zwart en wit ook nog zoiets als grijs.
Bijvoeren van vogels in de winterperiode is een algemeen geaccepteerd iets. Kijk bijvoorbeeld even welke partners er betrokken zijn bij Vivara. Wat is er dan mis met het creeren van een leuke fotostek om de vogels te fotograferen?
Een vos in de Waterleidingduinen zo tam voeren dat hij met een 50mm lens te fotograferen is kan dan in mijn ogen weer niet. Zwart-wit-grijs (ooit de basis van fotografie Wink)

En de opmerking over de buitenstudio op BP was meer n.a.v. de opmerking van Susan dat dit (lokvoeren) niet bij de uitgangspunten van NP hoort. BP is dezelfde familie, met voor zover ik weet dezelfde uitgangspunten en ethiek.
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2391
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 03 Dec 2009, 17:41    Post subject:
Natuurlijk is er grijs gebied, en ook ik eet de soep niet zo heet, maar een stelling moet je altijd zwart-wit opzetten.
en zoals ik in mijn allereerste statement schreef, ja er zijn vast uitzonderingen te bedenken.


Vogels voeren in je achtertuin is niks mis mee, dat zijn stadsvogels die in deze periode moeilijk aan eten kunnen komen, omdat ze buiten een natuurlijk gebied leven.
Dat je in je tuin zit en daar foto's van maakt ook prima, als je ze op BP upload zonder het voer/voerhuisje/verhaal erbij zullen ze ook vast geplaatst worden.

Waar het mij om gaat zijn 2 dingen:
1) dat men niet in een natuurgebied het evenwicht gaat verstoren.
2) het doel heiligt NIET de middelen, dus niet voeren met het doel een foto te maken.

(3) een bos vol pindakaas ruikt niet fris Very Happy )

Maar ja dat is mijn mening. Ik ben in ieder geval blij met je stelling over de vos, daar zitten we toch al op 1 lijn Smile

gr.Vincent
Back to top
Reply with quote
 
wblink


Gender: Male
Age: 72
Joined: 17 Jan 2009
Posts: 80
Location: Gendt
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 Dec 2009, 17:31    Post subject:
Vinz1980 wrote:
Natuurlijk is er grijs gebied, en ook ik eet de soep niet zo heet, maar een stelling moet je altijd zwart-wit opzetten.
en zoals ik in mijn allereerste statement schreef, ja er zijn vast uitzonderingen te bedenken.Vincent


Hoi, ik ben het NIET met je eens. Bijvoeren is mi niet slechter dan lokvoeren, zolang het lokvoeren geen ongenode vijanden oproept.

Lokvoeren tbv (serieuze) fotografie kan ik billiken.

Uiteraard alles binnen bepaalde grenzen (die ik niet kan en mag bepalen).

Ben overigens benieuwd naar de reactie van eerdere schijvers in dit onderwerp.
_________________
Willem

Nikon D3, 14-24, 24-70, 70-200, 200-400, 105 macro, 200 macro
Back to top
Reply with quote
 
valentijn86


Gender: Female
Age: 42
Joined: 08 Oct 2007
Posts: 15
Location: alkmaar
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 04 Dec 2009, 17:38    Post subject:
dit is mijn serie eekhoorns
foto's: http://www.valentijn-fotografie.nl/eekhoorn.html
video: http://www.valentijn-fotografie.nl/video.html
_________________
nikon d300 2x
lens van 17mm tot 400mm
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2391
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 Dec 2009, 20:08    Post subject:
Wblink schreef:
Quote:
Hoi, ik ben het NIET met je eens. Bijvoeren is mi niet slechter dan lokvoeren, zolang het lokvoeren geen ongenode vijanden oproept.

Lokvoeren tbv (serieuze) fotografie kan ik billiken.

Uiteraard alles binnen bepaalde grenzen (die ik niet kan en mag bepalen).

Ben overigens benieuwd naar de reactie van eerdere schijvers in dit onderwerp.
_________________
Willem


Het is ook maar mijn mening, hoeft niet iedereen mee eens te zijn.

Ben wel benieuwd hoe jij dan lokvoeren billikt? Graag tekst en uitleg, levert misschien nog een leuke discussie op.

Verder vraag ik me af waarom je wel actief bent op het forum maar verder 0 foto's en commentaren onder foto's plaatst.

gr.Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 04 Dec 2009, 22:17    Post subject:
Quote:
Verder vraag ik me af waarom je wel actief bent op het forum maar verder 0 foto's en commentaren onder foto's plaatst.


Hier kun je eventueel foto's zien van Willem vd Blink.

http://www.flickr.com/photos/wblink/

Aad
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
valentijn86


Gender: Female
Age: 42
Joined: 08 Oct 2007
Posts: 15
Location: alkmaar
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Dec 2009, 9:32    Post subject:
hier gebruik ik geen lokvoer zekomen gewoon al naar je toe als je al net doet als of je voer hebt.
en ik gaf ze allen als beloning.
dit is in een park in het buitenland.
a place with no name.
en waarom ik hier geen foto's hebt,gewoon niet.
_________________
nikon d300 2x
lens van 17mm tot 400mm
Back to top
Reply with quote
 
wblink


Gender: Male
Age: 72
Joined: 17 Jan 2009
Posts: 80
Location: Gendt
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 05 Dec 2009, 16:23    Post subject:
Vinz1980 wrote:
Wblink schreef:
Quote:
Hoi, ik ben het NIET met je eens. Bijvoeren is mi niet slechter dan lokvoeren, zolang het lokvoeren geen ongenode vijanden oproept.

Lokvoeren tbv (serieuze) fotografie kan ik billiken.

Uiteraard alles binnen bepaalde grenzen (die ik niet kan en mag bepalen).

Ben overigens benieuwd naar de reactie van eerdere schijvers in dit onderwerp.
_________________
Willem


Het is ook maar mijn mening, hoeft niet iedereen mee eens te zijn.

Ben wel benieuwd hoe jij dan lokvoeren billikt? Graag tekst en uitleg, levert misschien nog een leuke discussie op.

Verder vraag ik me af waarom je wel actief bent op het forum maar verder 0 foto's en commentaren onder foto's plaatst.

gr.Vincent


Ik meen dat een helpende hand in moeilijke perioden voor vogels gerechtvaardigt is zonder de natuurlijke loop (al te veel) te beïnvloeden. Er IS in de stad / het dorp niet altijd voedsel aanwezig.

Ik zie het plaatsen van foto's als een vraag om (opbouwend) commentaar: ik heb daar geen behoefte aan. Min of meer hetzelfde geldt voor commentaar op anderen: geen oordeel.
Iedereen maakt zijn foto's zoals hij/zij dat wil. Commentaar over de lwaliteit zie ik niet zitten, het is TE afhankelijk van apperatuur en mogelijkheden om de opnamen te maken. Ik heb WEL de apperatuur, maar niet de mogelijkheden, maar zou mi te ver gaan om dit hier ten toon te stellen.
_________________
Willem

Nikon D3, 14-24, 24-70, 70-200, 200-400, 105 macro, 200 macro
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum