Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

vraag betr. nikon dx lenzen

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 19:20    Post subject: vraag betr. nikon dx lenzen
Graag zou ik iets aan jullie willen vragen. Ik heb een Nikon D300 camera en wil graag een groothoeklens van nikon kopen en wel de 17-55 2.8 dx. lens.
Mijn man heeft de Nikon D700 en nu wil ik graag weten of een DX lens ook gebruikt kan worden op een fullframe camera.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

groetjes,
Astrid Schute

Andrew George

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 19:41    Post subject:
Hallo Astrid,

Een DX lens kan gebruikt worden op de D700 camera, mist deze in de DX mode staat. Echter wordt de foto dan wel 5 Megapixels, omdat een DX lens natuurlijk niet de hele oppervlakte van de chip gebruikt bij Fullframe.

Aan te raden is dit niet, je koopt immers niet voor niets een dure kwalitatieve Fullframe body.

Gr., Andrew

DanielJ

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 20:23    Post subject:
Dx lenzen voor Nikon zijn gemaakt voor camera's met een 1.5 cropfactor. Dat betekent dat je met een full-frame camera als de D700 hele donkere hoeken krijgt.
Er is wel een standje op die cam om ook op APS-C modus te werken, maar dat is een noodgreep.
Je zult dus een lastige afweging moeten maken. Kopen jullie 1 dure goede groothoeklens (Nikkor 17-55 F2.8 €1150 of de Nikkor 14-24 €1500) die ook geschikt is voor de D700 of koop je een goedkopere DX lens zoals bijvoorbeeld de Tamron 10-24 (€389) of de Tokina 12-24 (€369) die dus alleen geschikt is voor jou camera.

Persoonlijk zou ik denk ik 2 lenzen kopen. Een goedkope groothoek (die feitelijk alleen bij architectuur door de mand valt tov een hele dure) voor jouw camera en een mooie 24-xx f2.8 oid voor op de D700.
Jij hebt nl. echt de range 12-20mm nodig als je echt groothoek wilt fotograferen.
Back to top
Reply with quote

astrid

PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 20:39    Post subject:
Bedankt voor de reacties, het is mij nu duidelijk wat te doen.
Mijn man had tot voor kort de D70s en heeft nu de D700 besteld,
nog niet ontvangen helaas.
Hij heeft de nikon 12-24, maar dat is ook een DX lens, dus die kan hij niet meer gebruiken.
Wij zullen dus nu voor hem een andere lens kopen en dan hou ik gewoon de 12-24, dat is dan de beste oplossing.

groetjes,
Astrid Schute

Bendiks Westerink

PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 20:48    Post subject:
Hoi Astrid,

12-24 lenzen zijn idd dx lenzen. Nog wel te gebruiken, maar ik geloof vanaf 17-18 mm. Daar koop je ze natuurlijk niet voor. Bij de 14-24 moet je wel rekening mee houden dat je er geen filters op kan schroeven (bolle lens). Dit zou voor mij een reden (naast de prijs Shocked ) zijn, waardoor de lenzen niet geschikt zijn voor landschapsfotografie.
Ik geloof dat de Sigma 10-22 wel geschikt is voor fullframe, maar dat zou je even moet nazoeken.

Bendiks
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 20:53    Post subject:
Ja inderdaad, het is eventjes doorsparen. Maar aan de andere kant, voor een Tele lens wordt minstens net zoveel vaak uitgegeven als het al niet meer is.

Vergeet de 17-35 2.8 van Nikon niet.

astrid

PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 20:59    Post subject:
Ik had inderdaad al gekeken naar de 17-35 lens. Hij is wel wat duur zag ik ongeveer 1650 euro. Maar ja, dan heb je ook wat en te gebruiken op zowel de D300 als de D700.
Ik zal eens in mijn mans oude sokken kijken, misschien zit daar nog wat in :D

groetjes,
Astrid Schute

Last edited by astrid on Mon 07 Dec 2009, 8:21; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

hvdgriendt

PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 22:09    Post subject:
Gewoon een extra goud kettinkje verkopen Astrid. Laughing

Wat je ook kunt doen is de Tokina verkopen en een Sigma 12/24 terug kopen die werkt wel op de D700, dan heb je ook een echte 12mm groothoek.

Ben je mijn foto's vergeten.??? daar heb ik ook de 12/24 gebruikt op fullframe.

DanielJ

PostPosted: Mon 07 Dec 2009, 8:53    Post subject:
12mm op een ff-camera geeft wel een heeeeeeel bijzonder beeld hoor. Moet je echt mee om kunnen gaan. Leuke uitdaging.
Normaal gesproken heb je aan ca 17mm op FF genoeg voor landschappen.
Als je toch die €1650 er voor over hebt kocht ik lekker de Nikkor 24-70 f2.8 AF-S. Razend snel, met 24mm al aardig groothoek en vlijmscherp.
Lijkt mij namelijk een beetje zonde om twee ultra-groothoeken in huis te hebben.
Back to top
Reply with quote

Martijn de Jonge

PostPosted: Mon 07 Dec 2009, 10:35    Post subject:
Overigens is het goed op te merken dat je met een D700 vignetering kunt krijgen met lenzen die dat analoog, 'full-frame', dus niet hadden. Ik maakte dat mee met mijn 500mm en mijn geliefde 24-85 zoomlens. Afgelopen vrijdag heb ik gevraagd hoe dat zat aan Eduard de Kam van het NIDF. Die zei dat een film geheel vlak is en zodoende evenveel licht krijgt over het hele oppervlak maar een sensor bestaat uit 'buisjes'. Door die 'buisjes'- structuur valt het licht aan de sensorranden er schuin in en bereikt een deel niet de bodem ofwel de sensor waardoor vignetering met donkere hoeken ontstaat.
Back to top
Reply with quote

Jaap Schelvis

PostPosted: Mon 07 Dec 2009, 10:55    Post subject:
Hoe vervelend vignetering ook kan zijn, wanneer het geen extreme vormen aanneemt is het natuurlijk eenvoudig softwarematig te corrigeren. Ik doe dat zelf indien nodig (en soms ook juist het tegenovergestelde om een vignetering-effect op te roepen) in Lightroom, maar andere bewerkingspakketten zullen die functie ook zeker hebben.
Overigens bevalt het mij erg goed om een FF-body naast een crop-camera te gebruiken. Het levert je een hoop extra flexibiliteit op in je keuze van beeldhoek #infinity
Groet,
Jaap
Reply with quote

hvdgriendt

PostPosted: Mon 07 Dec 2009, 11:51    Post subject:
De vignatering valt erg mee op 12mm , de vertekening is erger, je moet wel flink diagragmeren.
Zeker is de cropfactor fijn als je met tele werk maar voor landschappen is de ff gewoon beter, ze zijn inderdaad prima naast elkaar te gebruiken.

Martijn de Jonge

PostPosted: Mon 07 Dec 2009, 11:55    Post subject:
Roger, de combi van D300 en D700 is perfect zeker als je ook met tele's en zoomlenzen werkt. En je kunt de MB10 onder beide bodies gebruiken dus dat is ook wel weer handig. Wel ben je de klos metde óude'70-200 zoom want die vigneteert wel heel sterk. Komt door de te dunne tube van dit type. Software matig kun je dit wel bijstellen maar dat blijft m.i. toch een beetje een lapmiddel.

Groeten, Martijn.
Back to top
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Mon 07 Dec 2009, 12:11    Post subject:
Tja vigenettering treed inderdaad bij sommige lenzen op. Bij mijn 70-200 AF-S VR type I vind ik het nog wel meevallen, alleen wel wat storend bij 2.8 helaas, maar ik heb in de D700 vignetteringsonderdrukking dan wel op "hard" staan. En achteraf corrigeer ik het nog bij lenseigenschappen in de software.

Bij mijn oude Tokina 20-35 2.8 krijg ik bij 20mm op 2.8 wel een behoorlijke vignetteringen in sommige gevallen..maar daar zoek ik nog een oplossing voor. Heel erg vind ik het nu ook weer niet, want bij landschappen gebruik ik vaak toch een kleinere diafragma opnening.

De 24-70 vind ik niet te vergelijken met een 17-35mm...op 24mm zou de lens niet zo heel goed zijn, naar ik heb begrepen. 24mm is toch wel weer anders als 17mm..maar ieder zijn keuze..ik zit ook nog over een 24-70 te denken tussen de 20-35 en 70-200.

Overigens is 20mm genoeg groothoek voor mij persoonlijk, maar ik kijk nog naar een evt. vervanger voor mijn 20-35 2.8.

astrid

PostPosted: Mon 07 Dec 2009, 13:34    Post subject:
Iedereen bedankt voor alle informatie. Het lijkt mij toch het beste dat ik zelf de 12-24 van nikon hou en dan moet mijn man zelf maar beslissen welke lens hij wil.

@ Hvdgriendt;
met die kettinkjes komt het wel goed :D
wat betreft je foto's wij hebben toen ook over ff gesproken,
maat dat was ik stom genoeg weer vergeten :oops:

groetjes,
Astrid Schute

Blizzard

PostPosted: Mon 07 Dec 2009, 14:21    Post subject:
Als je de reacties doorleest, heeft elk objectief wel wat. Van een ideaal objectief heb ik nog nimmer gehoord. Niets voor niets kun je tegenwoordig het e.e.a. softwarematig corrigeren.
D800 - D300s - XZ-1, AFS DX 35mm f/1.8 G, AFS 60mm f/2.8 nano micro, AF 85mm f/1.8D , AFS VR 105mm f/2.8 G ED micro, AFS 24-70mm f/2.8 IF D ED, AFS 70-200mm f/2.8G ED VRII , AF 180mm 2.8 D ED, AFS 300mm f/4, TC-1.4E II, etc.etc.
Back to top
Reply with quote

DanielJ

PostPosted: Mon 07 Dec 2009, 14:31    Post subject:
Martijn de Jonge wrote:
Wel ben je de klos metde óude'70-200 zoom want die vigneteert wel heel sterk.

Is het echt zo erg met die lens?
Ik heb hem sinds een paar maanden en op de D300s is het een droomlens.
En heb je de prijs van deel II gezien? Shocked #evil
Back to top
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Mon 07 Dec 2009, 14:45    Post subject:
@Daniel, het valt nog mee, maar gezien de prijzen verwacht je wel dat het probleemloos werkt, maar met vignettering moet je mee leren leven denk ik als je die lens al hebt en is inderdaad te corrigeren met software en de D700 instellen op "hard" -> vignetteringsonderdrukking.

Ik heb er in iedergeval geen 2600 Euro voor over om het type II aan te schaffen van de 70-200. Ik blijf zelf gewoon met de type I werken en agh in sommige gevallen software-matig de vignettering corrigeren dan maar. Dit is overigens veelal als je hem echt op 2.8 gebruikt, bij F4 zie je het nauwelijks meer.

En ja elke combo heeft zo wat...bij de D700 leef ik in een weelde van detail en scherpte, met weinig ruis, vergeleken met de D700 is de D300 weer een stuk minder op dat gebied.

DanielJ

PostPosted: Mon 07 Dec 2009, 14:58    Post subject:
Ik gebruik hem wel regelmatig op F2.8. Dit ivm fotografie tijdens schaatsmarathons (en dan moet je blij zijn met 1/320 @ F2.8 @ISO1600). En verder is het gewoon soms heerlijk om met de scherpte-diepte van F2.8 te werken.

De D700 staat wel op mijn wish-list, maar waarschijnlijk wacht ik lekker op zijn opvolger. De lijst is al zo lang Wink
Back to top
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Mon 07 Dec 2009, 16:49    Post subject:
Ondanks de vignettering bij F2.8 (in sommige gevallen iets meer en in andere in mindere mate), wil het ook niet zeggen dat ik hem daar nooit op gebruik...zoals gezegd corrigeer ik het dan zonodig in de software. Maar bij ISO1600 ziet de D700 er weer een stuk beter uit als de D300 kwa ruis en scherpte, zo is het altijd weer iets.

Maar de keuze is aan ieder voor zich en heeft dus ook te maken je fotografische wensen en je portemonnee. Ik zou het meeste geld uitgeven waar je meeste behoefte liggen.

Hopelijk heeft de opvolger minder last van dit fenomeen. Zelf moest ik een vervanger hebben voor de D300 en gezien mijn fotografische stijl en wensen lag het voor de hand een D700 aan te schaffen i.p.v. een D300(s). De D300 fungeert nog wel als backup camera, zodat ik ook kan kiezen nog om de D300 te gebruiken afhankelijk van de situatie.

Bendiks Westerink

PostPosted: Mon 07 Dec 2009, 17:34    Post subject:
Quote:
Is het echt zo erg met die lens?
Ik heb hem sinds een paar maanden en op de D300s is het een droomlens.
En heb je de prijs van deel II gezien?

@ Daniel: dit probleem geldt alleen voor full-frame, dus voor de D700, D3(x).

Bendiks
Reply with quote

DanielJ

PostPosted: Mon 07 Dec 2009, 18:04    Post subject:
Dat weet ik, maar een D700 (of dus de opvolger) staat wel op de wishlist.
Niet geheel toevallig trouwens dat je nu zo relatief veel 70-200 lenzen voorbij ziet komen op Marktplaats.
Back to top
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Mon 07 Dec 2009, 19:10    Post subject:
Jep, als je het totaal niet accepteerd, dan moet je de 70-200 VR type II kopen naast de D700. Of het bij een opvolger van de D700 opgelost is zou ik niet weten, maar gok van niet. Het vignetterings probleem is een beetje uit het zicht geraakt met DX camera's en lenzen. In het analoge tijdperk was dit er ook al.

Maar ook andere lenzen op de D700 hebben er last van, bijv. de 50mm op 1.8 en zo nog meer...ik vond de 50mm 1.8 nog wel slechter als de 70-200 op 2.8.

Soms is vignettering wel eens mooi Very Happy Ik heb er in iedergeval geen schatkist aan geld voor over als ik het met Lightroom, NX of ACR kan verhelpen.

Ik hoop niet dat dit teveel off-topic gaat worden, dus dit zal mijn laatste post zijn hierover. Embarassed

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum