Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Balhoofd gezocht

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 Dec 2009, 20:58    Post subject: Balhoofd gezocht
Stel nou dat je nog niet toe bent aan een Kirk Bh-3 of een M10, maar het zoekt in een klasse rond de 100 euri.
En je hebt net een Gitzo G220 statief aangeschaft en je oude statief met kop verkocht, wat komt er dan in aanmerking?

Of om het iets te sturen: heeft iemand ervaring met bijv. een Feisol- of Redged balhoofd (en welk type dan?).
Of zijn er andere balhoofden in deze klasse die je absoluut wilt aanraden?
Ik zou zeggen brand maar los.
Hieronder staat mijn spulletje waar het werkbaar mee moet zijn.

Canon R7, 17-85 mm IS USM, 10-22 mm,
100-400 EF II mm IS USM, 100mm 2.8
Soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote

DanielJ

PostPosted: Sat 05 Dec 2009, 9:39    Post subject:
Ik stond een paar weken geleden voor exact dezelfde vraag. Na wat speurwerk (oa. op birdpix) ben ik op de Feisol CB50D uit gekomen.
Het balhoofd is qua stevigheid ruim voldoende voor een D300s + 300 F4 + 1.7tc. Alles zit muurvast en heb al scherpe platen geschoten op 1/60, al zijn ze niet allemaal exact scherp. Dat laatste kan ook aan mijn techniek liggen.
Het balhoofd beweegt makkelijk en soepel en er zit geen vervelende speling ergens. Alles voelt ook erg solide.
Het enige minnetje wat ik ervaar is de frictie-instelling. De frictie is voldoende instelbaar, maar als ik de frictie zo instel dat de bovengenoemde set niet kantelt als ik hem loslaat dat staat hij behoorlijk zwaar en beweeg ik de boel niet meer echt makkelijk. Icm mijn groothoeklens heb ik dat probleem niet. Dan hoeft de frictie uiteraard niet zo vast te zitten en blijft alles wel soepel bewegen.
De hamvraag is natuurlijk of ik hem weer zou kopen als ik het over moest doen: als ik met dit budget moest shoppen wel, maar voor het echte serieuze telewerk zou ik denk ik doorsparen voor een markins M10 of een ArcaSwiss Z1 oid. Je moet uiteraard zelf bepalen of je dat nodig hebt. Ik denk dat ik er voor bijv. macrowerk komend voorjaar veel plezier van hebben.
Back to top
Reply with quote

wblink

PostPosted: Sat 05 Dec 2009, 15:57    Post subject: Re: Balhoofd gezocht
Jaap Blom wrote:
Stel nou dat je nog niet toe bent aan een Kirk Bh-3 of een M10, maar het zoekt in een klasse rond de 100 euri.
En je hebt net een Gitzo G220 statief aangeschaft en je oude statief met kop verkocht, wat komt er dan in aanmerking?

Of om het iets te sturen: heeft iemand ervaring met bijv. een Feisol- of Redged balhoofd (en welk type dan?).
Of zijn er andere balhoofden in deze klasse die je absoluut wilt aanraden?
Ik zou zeggen brand maar los.
Hieronder staat mijn spulletje waar het werkbaar mee moet zijn.

BRAND!!!!

Ik heb ivm de aanschafprijs (tov ander merken zxoals Gitzo) een Feisol CB-70B aangeschaft en ben daar na wat aanloopproblemen (eea was erg stroef in verstelling, blijkbaar moet er een soor "smering" op gang komen) zeer tevreden mee.

Nikon D3, 14-24, 24-70, 70-200, 200-400, 105 macro, 200 macro
Back to top
Reply with quote

Jaap Blom

PostPosted: Sun 06 Dec 2009, 20:56    Post subject:
Bedankt voor de reacties tot zover. Als er nog meer ervaringen zijn met dit soort balhoofden dan hoor ik het graag.

Soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Mon 07 Dec 2009, 11:10    Post subject: Re: Balhoofd gezocht
Jaap Blom wrote:
Stel nou dat je nog niet toe bent aan een Kirk Bh-3 of een M10, maar het zoekt in een klasse rond de 100 euri...

met een balhoofd valt niks te leren, dus gelijk die kopen waar je de rest van je leven mee doet. Goed materiaal herken je aan gebruiksgemak: het ding doet in 1 keer wat ie moet doen. Met gebruiksgemak werk je sneller, gemakkelijker en dus beter. Goed materiaal heeft een prijs.

Als je het direct nodig hebt, en het geld niet klaar ligt (heel plausibel), dan zou ik iets heel simpels en zeer goedkoops nemen - een 2e hands 3-weg kop? - , en ondertussen doorsparen.

Rob Scholten

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 07 Dec 2009, 19:15    Post subject:
hallo Jaap,

weleens aan een manfrotto 501HDV kop gedacht?

Groet Rob

Jaap Blom

PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 9:54    Post subject:
@Peter
Quote:
Als je het direct nodig hebt, en het geld niet klaar ligt (heel plausibel), dan zou ik iets heel simpels en zeer goedkoops nemen - een 2e hands 3-weg kop? - , en ondertussen doorsparen.

Met alle respect: dat klinkt als "als je geen Jaguar kunt kopen koop dan niet een modale Ford maar rij zolang in een 10 jaar oud Fiatje 500.
Is zo'n balhoofd als de heren hierboven noemen dan net zo goed of net zo slecht als het allergoedkoopste alternatief? Kun je dat beargumenteren?

@Rob
Deze Manfrotto stond niet op mijn lijstje. Ik ga in elk geval wat onderzoek doen. Heb jij goede redenen om deze kop aan te bevelen?

En iets wat bij mij ook wel speelt: zolang ik voor een kop spaar, spaar ik niet voor een nieuw objectief.

Soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 10:34    Post subject:
met alle respect Smile

ik geef niet meer dan een gedachte.
de manier waarop ik zelf spaar en toch doende ben.

Een goede 3-weg tafelkop is namelijk niet een fiat 500, maar net zo stabiel als een jaguar. Alleen minder handig in gebruik. Ik heb ze 2e hands gezien van manfrotto voor minder 40 euro. Dan ben je 60 euro onderweg naar lens of gebruiksvriendelijk balhoofd.
Welke dat ook moge worden. Misschien is een feisol wel fantastisch. Misschien is het dan verstandig om gelijk die feisol te kopen. Dat spaart 40 euro.

Ik gebruik zelf een Markins M20 naar voldoening, maar ook daarin is verbetering mogelijk. de 'panning' (rotatie om de lengte-as) gaat loopt veel te stroef en en er is - nog steeds - een heel licht doorzakken van de bal bij vastdraaien. Minimaal doorzakken, je kan er mee leren omgaan, maar jawel, dat is toch zeer irritant.

jonggolde
Guest

PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 11:56    Post subject:
Ik heb sinds een tijdje een hydraulisch balhoofd en dat vind ik ideaal. Hij kan een gewicht van 16 kg dragen en weegt zelf toch niet zwaar. Met een knop kun je de flexibiliteit van het balhoofd aanpassen aan het gewicht van de camera. Die van mij stond bij KE eerst geprijsd voor € 279,--. Toen ik later nog eens keek was hij afgeprijsd naar € 179,--. Omdat ik dat ook nog duur vond had ik nog even gewacht en toen ik hem daadwerkelijk wilde bestellen was hij ineens nog maar € 79,--. mazzel dus. Nu staat hij weer voor ruim 100 euro meer te koop. Ik zou dus zeggen: Let goed op de aanbiedingen en sla je slag als de gelegenheid zich voordoet.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote

Jaap Blom

PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 12:40    Post subject:
@ Henriette
Merkwaardige prijzenstrategie. Maar wel mooi meegenomen.
Wil je ook kwijt om wat voor balhoofd het dan gaat? Anders is het zo zoeken Smile

@Peter
dank voor je nuancering. Ik neem het mee.

Soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote

jonggolde
Guest

PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 14:11    Post subject:
Dat was de Manfrotto 468MG, Hydro Kop 468 Mg. Nu staat hij weer voor € 235,-- te koop!
Back to top
Reply with quote

Joep Tomlow

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 08 Dec 2009, 17:09    Post subject:
Quote:
weleens aan een manfrotto 501HDV kop gedacht?

Deze videokop (dus geen balhoofd) is op zich heel degelijk en soepel, wordt ook veel door Duitse natuurfotografen voor zware tele'e gebruikt. Maar...het is dus een videokop, en daarmee kun je niet je body verticaal zetten. Bij tele's is dat geen bezwaar omdat je de body kunt roteren via de gondel van de lens.

Astral

PostPosted: Thu 28 Jan 2010, 16:48    Post subject:
Ik gebruik uitsluitend 2 weg koppen, balhoofden zijn niet mijn favoriet want:
Met telewerk ligt het (forse) zwaartepunt boven het "-hoofd"draaipunt, waar door het makkelijk zijdelings omklapt (vingers klemmen bij deze temperaturen..)
Als je die "derde weg" toch nodig hebt zet je gewoon de knelschroef van de statiefgondel op friktie....
Oerdegelijk op dat vlak (en betaalbaar) manfr. 128LP (55,- kam.exp) onder de vogelkijker en 300 f4/f2.8, en onder de 500/f4 de 393 schommel.
Om weg 2, voor/achterover te trimmen(zwaarte punt boven het draaipunt brengen als je extenders en/of accugrips gebruikt) staat alles op dezelfde manfr. video-slideplate's (357)
Zelfs op m'n "bush-hawk"schouderstatief om met ext. toch altijd de zelfde afstand tot je oog te creeren.

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum