Posted: Thu 17 Dec 2009, 20:21 Post subject: Err 30 met canon 500D
Vandaag een foto buiten gemaakt maar er kwam telkens een zwarte hoek bovenaan mijn scherm van mijn toestel.
toen binnen eens geprobeerd en er kwam opnieuw een zwarte driehoek bovenaan mijn scherm,een paar keer geprobeerd en toen kwam er err30 er kwam op te staan schakel de camera uit dat deed ik ,en opnieuw een paar keer geprobeerd en toen kon ik zelf nog geen foto meer maken als hij in AF stond uiteindelijk toch een foto in AF kunnen maken en een beetje later kwam er opnieuw ERR30 te staan ben dan in de handleiding gaan kijken en er stond:toestel uitschakelen en batterij verwijderen dat gedaan maar de zwarte driehoek bleef er maar opkomen zelfs als de foto nog niet gemaakt was dus als ik door de zoeker keek zag ik die driehoek ook.
Wat kan er aan de hand zijn?
gr
Axel _________________ Canon 70D -
Canon 100mm macro IS -
Canon 17-40mm -
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
daarnet de camera terug even aan gezet en mijn scherm om de ISO en dat in te stellen bleef zwart kon ook weer geen foto in AF maken maar even later kon dat wel een foto gemaakt en weer zo een driehoek dan zoals Frank zei;
Quote:
batterij een paar minuten uit de camera gehad??
De stroom ff goed uit de camera laten , zodat hij weer goed kan resetten.
dat gedaan en hem opgestart(met batterij ) en nogaltijd zo een driehoek en na de 2de test foto kwam er opnieuw ERR30 te staan. dan opnieuw de batterij een 5 tal min eruit gehaald,daarna op de batterij erin gestoken een test foto gemaakt maar opnieuw kwam er ERR30 te staan.
Wat mij ook wel opvald is dat de sluiterklik veel te traag is voor F 1/200
gr
Canon 100mm macro IS -
Canon 17-40mm -
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
ben nu een foto in mijn PA aan het plaatsen
van die zwarte driehoek
zie deze link:http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=118979
gr
Canon 100mm macro IS -
Canon 17-40mm -
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
Last edited by Axel Gielen on Tue 28 Sep 2010, 19:49; edited 1 time in total
Error 30 is sluiter inderdaad. Als het aantal sluiterbewegingen niet boven de specs uitkomt voor die camera ga ik ervan uit dat ze hem gratis repareren.
Mijn 1D is nu bij Techrepair in Bergen op Zoom sinds 4 november voor een kapotte sluiter (niet onder garantie). Ga dus maar uit van een lang afscheid van je camera. 6-8 weken schijnt heel normaal te zijn voor reparaties.....
Als je een zwarte driehoek door de zoeker ziet, kan het niet de sluiter zijn, maar wel de hulpspiegel (die zit achter de hoofdspiegel en zorgt ervoor dat de AF-sensor onder in de camera ook wat licht krijgt) die kennelijk loshangt. Ik zou hier niet langer mee gaan experimenteren, want de schade wordt alleen maar groter!
Gisteren de baterij er even uitgehaald en er na een 10 minuten terug ingestoken en de driehoek was er nog een testfoto gemaakt en telken ging de driehoek stilletjes naar boven en zo uit het scherm ook is de sluiterklik nu ook terug normaal.
Vandaag naar konijnenberg gebeld iemand zei me dat ik het in doog moet houden en als het zich mermaals voordoet hem toch maar binnen brengen.
heb ook naar de fotograaf gebeld en daar zie iemand dat het waarschijnlijk de printplaat was.
Ben nu tot het besluit gekomen om mijn camera na de feesten binnen te brengen
Quote:
een lang afscheid van je camera. 6-8 weken schijnt heel normaal te zijn voor reparaties.....
gr
Canon 100mm macro IS -
Canon 17-40mm -
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
Vandaag naar konijnenberg geweest,iemand zei me dat het gordijn stuk was en liet het me ook zien hij klapte de spiegel op enje zag echt 2 stukken plastiek achter de hoofdspiegel zitten.
Ben hem nu voor minstens 2 maanden kwijt en de vervang camera's waren ook op. dan maar de 450D van men broer gebruiken.
gr
Canon 100mm macro IS -
Canon 17-40mm -
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum