Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


"collega fotografen"
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Patrick Blom
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 52
Joined: 19 Jan 2006
Posts: 48
Location: Beverwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 11 Feb 2010, 9:50    Post subject:
Toch kan ik me goed vinden in het standpunt van Rob. Hoe gezellig het ook kan zijn om met meerdere fotografen te zijn, in je eentje ben je bijna per definitie succesvoller, want minder geluid, minder beweging en minder menselijke guer, kortom minder (kans op) verstoring.
En wat fotografieplekken betreft: het kost nu eenmaal heel veel tijd om de idelae stekken te vinden (vaak meer dan een om te kunnen variéren al naar gelang zonnestand en windrichting). Zeker als je niet heel dichtbij woont kost dat soms jaren (bijvoorbeeld als het gaat om goede bronstplekken in de vrije wildbaan). Heb je eenmaal een stek dan wil je daar vooral wild zien en geen soortgenoten. Dat lijkt wellicht egoïstisch maar zelf beleef ik de natuur het liefst in een zo mogelijk tijdloze setting waarbij ik me een kan wanen met de natuur. Andere fotografen passen daar nu eenmaal niet in. Gelukkig bestaat er wel Nederpix om achteraf je ervaringen mee te delen.

vrgr, Patrick
_________________
Sony A9, Sony 200-600mm, Sigma 24-70mm, Feisol CT 3371 statief + manfrotto 503 HDV kop, RJS Lenssupport, ghillie suit
Back to top
Reply with quote
 
Jos Images


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2007
Posts: 69

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 11 Feb 2010, 10:22    Post subject:
Robbert de Smet wrote:
Ik zou juist erg graag samen met een 'collega' op stap willen gaan.
Dan kun je nog wat van elkaar leren en zo wat opsteken van elkaar.
Jammer genoeg heb ik (nog) niemand kunnen vinden om samen mee op stap te gaan

Groeten,
Robbert


Ben van Aken al gevraagd?
Die komt dacht ik uit Vlissingen en maakt beregoede platen.
Back to top
Reply with quote
 
Bart40


Gender: Male
Age: 60
Joined: 12 Feb 2006
Posts: 49

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 11 Feb 2010, 13:41    Post subject:
Patrick Blom wrote:
Toch kan ik me goed vinden in het standpunt van Rob. Hoe gezellig het ook kan zijn om met meerdere fotografen te zijn, in je eentje ben je bijna per definitie succesvoller, want minder geluid, minder beweging en minder menselijke guer, kortom minder (kans op) verstoring.
En wat fotografieplekken betreft: het kost nu eenmaal heel veel tijd om de idelae stekken te vinden (vaak meer dan een om te kunnen variéren al naar gelang zonnestand en windrichting). Zeker als je niet heel dichtbij woont kost dat soms jaren (bijvoorbeeld als het gaat om goede bronstplekken in de vrije wildbaan). Heb je eenmaal een stek dan wil je daar vooral wild zien en geen soortgenoten. Dat lijkt wellicht egoïstisch maar zelf beleef ik de natuur het liefst in een zo mogelijk tijdloze setting waarbij ik me een kan wanen met de natuur. Andere fotografen passen daar nu eenmaal niet in. Gelukkig bestaat er wel Nederpix om achteraf je ervaringen mee te delen.

vrgr, Patrick


Het is niet realistisch. Iedereen loopt met een 500 om het maar wat simpel te zeggen. Die hebben ze niet om thuis in de kast te laten staan. Een eigen stek kan alleen op priveterrein, in openbare natuurgebieden mag je iemand niet wegsturen hoe graag je dat ook wilt.
Dat heb je in een land als Nederland, jammer maar helaas.
Back to top
Reply with quote
 
Patrick Blom
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 52
Joined: 19 Jan 2006
Posts: 48
Location: Beverwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 11 Feb 2010, 14:51    Post subject:
Ik kan natuurlijk niemand wegsturen en zal dat dus ook nooit doen. Maar als er iemand opduikt op mijn stek, hoop ik dat het een passant is (die mij doorgaans niet ziet omdat ik of in een gecamoufleerde tent zit of in ghilliesuit) en mocht er echt iemand vlakbij komen zitten, dan pak ik m'n spullen en ga ik mijn geluk op een andere stek beproeven. Dit omdat ik ernaar streef (illusie?) om unieke platen te schieten die niet tegelijkertijd door anderen worden geschoten. Hoe mooi de bronstfoto's van de HV ook zijn, dit is ook precies de reden dat ik niet bij de Wildbaanweg kom.

vrgr Patrick
_________________
Sony A9, Sony 200-600mm, Sigma 24-70mm, Feisol CT 3371 statief + manfrotto 503 HDV kop, RJS Lenssupport, ghillie suit
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 11 Feb 2010, 15:19    Post subject:
Twee maanden geleden zat er een ijsvogeltje in onze straat. Sterker nog, er zaten er twee. Tijdens het fotograferen liep een groot deel van onze buren langs, en een kenmerk van buren is dat ze graag een praatje maken. "Wat, een ijs-vogel? Nooit van gehoord! Wat een mooie vogel!". Sommigen brachten zelfs volgende keren een digitaal cameraatje mee om zelf ook een foto te kunnen maken. Of ik daar last van had? Tuurlijk niet: ik vond het prachtig! De hele straat weet namelijk nu dat er bij wijze van spreke in hun eigen tuin wonderlijk mooie natuur aanwezig kan zijn. En belangrijker: ze waarderen, bewonderen en respecteren het. Het werden "hun" ijsvogels. En de ijsvogels zelf? Die waren al lang gewend aan passerende mensen, met honden: daar worden ze hun hele leventje in het park al aan blootgesteld. Eergisteren zag ik het mannetje nog in het park. Hij ving een stekelbaarsje. Het stel met golden retriever dat er op 10m langsliep zag hem niet eens.

Maar of ik ook zo scheutig zou zijn met bijvoorbeeld een kleumende roerdomp of bij een ringslanglocatie? Of dat ik de ijsvogellocatie vrij had gegeven aan hordes fotografen? Mooi niet!

Wat ik wil zeggen: het verschilt per situatie, per onderwerp. En per persoon. Het is niet mogelijk om "de collega-fotograaf" te definiëren.

groet,
Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Ropb van't Zelfde
Guest







PostPosted: Thu 11 Feb 2010, 18:08    Post subject: collega fotografen
Commentaar verwijderd omdat ik stop met nederpix.

Last edited by Ropb van't Zelfde on Thu 11 Feb 2010, 21:10; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
K.J.Schilstra
Guest







PostPosted: Thu 11 Feb 2010, 18:26    Post subject:
Net als Jonggolde haal ik mijn commentaren t.a.v. Robp weg ze hebben geen referentie meer.

Kees Jan


Last edited by K.J.Schilstra on Fri 12 Feb 2010, 21:21; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Thu 11 Feb 2010, 18:33    Post subject:
Omdat eerdere commentaren verwijderd zijn doe ik het ook want nu slaat ook mijn reactie nergens meer op.

Jammer,
Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
Hans Adema


Gender: Male
Age: 73
Joined: 10 Oct 2007
Posts: 281
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Feb 2010, 11:04    Post subject: collegha fotografen
Het is mij ook eens overkomen in de AWD met een morielje vindplaats. Pas toen de collega er achter kwam dat ik ook lid was van de Mycologische Vereniging en de morieljes niet voor consumptie ging plukken, verdween de achterdocht. Door het doorvragen! Deze wilde dus ook geen mededelingen doen ivm beschermingsaspecten.
Ik vind het juist heerldijk om met anderen op stap te zijn!
Mvgr
Hans
_________________
Pentax K 200D, Pentax K7, Pentax K3, Pentax 18-55 mm, Sigma 70-210 (2.8-4.5), Sigma 28-84 en Sigma 70-300 APO Macro DG. Sigma 50 mm (2.Cool Macro, Pentax 100 mm macro.en diverse randapparatur nog uit mijn analoge Pentax/Minolta/Mamya rolfilm-tijd
Back to top
Reply with quote
 
gertjanvv


Gender: Male
Age: 42
Joined: 17 Aug 2006
Posts: 35
Location: ede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 15 Feb 2010, 11:23    Post subject:
@KJ Schilstra Ik woon ook in Ede, miscchien komen we elkaar nog eens tegen in het bos Very Happy
_________________
canon eos 40d sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC sigma Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro Sigma macro 105mm F2.8 EX DG en 300mmf4, 1.4 en 2x tc gitzo 1320 met manfrotto balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
K.J.Schilstra
Guest







PostPosted: Mon 15 Feb 2010, 11:49    Post subject:
@Gertjanvv Wink Zou zo maar eens kunnen. Het was lekker fris vanochtend Wink
Met vr gr Kees Jan
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum