Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Sigma 105 mm of 150 mm

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 08 Apr 2010, 17:58    Post subject: Sigma 105 mm of 150 mm
1 april 2010 was ik 25 jaar in dienst bij mijn werkgever. Een extra maandsalaris staat mij te wachten.
Inmiddels heb ik een goed statief aangeschaft, Manfrotto 055XPROB met als kop een 804RC2.
Nu nog de Macrolens. Ik twijfel tussen de Sigma 105mm of de sigma 150mm. Ik wil van alles fotograferen, insecten, paddenstoelen, planten en weet ik wat.
Graag jullie advies.
Ik weet dat er over dit onderwerp een en ander terug te vinden is op het forum, maar laat mij niet zoeken en adviseer mij.
De camera die ik gebruik is een Nikon D300.
Groet en alvast bedankt,
Rico Otten
Back to top
Reply with quote

Axel Gielen

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 08 Apr 2010, 18:10    Post subject:
Ik heb zelf ook al getwijfeld tussen die 2 lenzen uiteindelijk heb ik gekozen voor de canon 100mm macro.

In heb zelf ook al een topic gestart ook over die vraag waar u mee zit en ze zeiden dat ik vaak met statief moest fotograferen met de 150mm.

Je zou ook het beste vernoemen wat je vooral gaat willen fotograferen.
Voor libellen en juffers zou ik voor de 150mm gaan(omdat die nogal erg schuw zijn) en voor planten en mosjes zou ik voor de sigma 105mm gaan(omdat anders moet je teveel naar achteren gaan waardoor er iets voor de lens kan komen).

hier zijn ook 2 linken van topics die ik ook al heb gestart: http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?p=43871&highlight=#43871
http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?p=43482&highlight=#43482

gr
Axel
Canon 50 mm 1.8 -
Canon 10-18mm
Manfrotto tripod
Canon 480 ex 2
Back to top
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Thu 08 Apr 2010, 18:42    Post subject:
Dag Rico,

Gefeliciteerd met je jubileum. toch leuk dat je daarvan een nieuwe lens kunt aanschaffen.

Ik heb de 105mm van nikon en de 150 van sigma. Mijn ervaring is dat ik heel graag de 150mm op de d300 heb. Ik kan er mee uit de hand foto's maken wat betreft vlinders en libellen maar dan moet je daar toch redelijk dichtbij zijn . Het is een mooie scherpe lens die al veel goede recenties gekregen heeft. De nikon 105 mm gebruik ik wel eens voor insecten. Dus het ligt eraan wat je wil fotograferen.
Heb zelf inmiddels de 200mm micro F4 van nikon besteld en daarmee kun je nog meer afstand nemen van je onderwerp (50cm).
Dan is het wel raadzaam een statief te gebruiken. Als je even googled op testen van de door jouw gemaakte kanshebbers kun je daar veel over lezen.

Veel succes met je keuze.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

Dirk-Jan

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 08 Apr 2010, 21:52    Post subject:
Beste Rico, ook van harte met je jubileum. Verstandig dat je om gebruikers ervaring vraagt voor je een lens aanschaft.
Ik heb geen ervaring met de 150mm, maar wel met de 105mm van sigma. Dat is een mooie scherpe lens en ik gebruik hem vaak. Voor vliegensvlugge insecten die op afstand proberen te blijven misschien wel wat te kort. Misschien ben ik te lomp, maar vaak ga ik net te ver voordat ik mijn gewenste resultaat bereik en is het beestje gevolgen.
Back to top
Reply with quote

jonggolde
Guest

PostPosted: Fri 09 Apr 2010, 5:37    Post subject:
Weet je, nu er een nieuwe Canon 100mm macro lens is met IS , zou ik als ik jou was proberen een 2e hands 100mm zonder IS van Canon te kopen. Gewoon een statief gebruiken of rijstzak en je kunt er geweldige foto's mee maken. Ik heb zelf een Sigma 150mm en die bevalt ook best maar ik overweeg om er toch weer een Canon 10mm bij te kopen. Ik vond dat een geweldige lens, ook zonder IS.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote

Blizzard

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 09 Apr 2010, 8:13    Post subject:
Als je begint met macro waarom al een 150mm overwegen? Ik heb ook de sigma 150mm gehad, goede lens maar te zwaar om uit de hand te fotograferen. Met de D300 is een Nikon 105mm VR een uitstekende combinatie en ik spreek uit ervaring.
Succes met je keuze.
D800 - D300s - XZ-1, AFS DX 35mm f/1.8 G, AFS 60mm f/2.8 nano micro, AF 85mm f/1.8D , AFS VR 105mm f/2.8 G ED micro, AFS 24-70mm f/2.8 IF D ED, AFS 70-200mm f/2.8G ED VRII , AF 180mm 2.8 D ED, AFS 300mm f/4, TC-1.4E II, etc.etc.
Back to top
Reply with quote

thijs broekkamp

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 09 Apr 2010, 10:27    Post subject:
Ik zit ook wel eens naar een macrolens te kijken, dan naar 100mm omdat ik al een tele van 300mm heb, daar extender op 420mm met 1,5 meter scherpstelafstand is prima voor vlinders en libellen en voor kleine insecten dan een 100mm. Dus ik weet niet welke lenzen je al hebt, maar dat kan je keus ook beinvloeden. Trouwens op marktplaats staan heel wat canon 100mm macro non is inderdaad, nu die nieuwe is er is.
Reply with quote

Arjen Drost
Admin
Admin

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 12 Apr 2010, 0:08    Post subject:
Gezien de verscheidenheid van de onderwerpen die je wilt gaan fotograferen zou ik voor een lens rond de 100mm gaan. Kun je prima foto's mee maken van niet schuwe onderwerpen (planten, kleine insecten) en kun je behoorlijk mee uit de weg voor vlinders en libellen (al zul je daar wat voorzichtig mee moeten zijn).

Bij macrowerk is het sowieso aan te bevelen een statief te gebruiken, omdat je maar met een zeer beperkte scherptediepte werkt, dus dat maakt niet zoveel uit tussen de 2 lenzen.

@Jonggolde: de Canon 100mm is inderdaad een prima lens, maar niet echt bruikbaar als je een Nikon camera hebt Wink

Groeten, Arjen
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote

jonggolde
Guest

PostPosted: Mon 12 Apr 2010, 8:06    Post subject:
Dat was dom, dom, dom van mij Embarassed
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur