Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


10 goede redenen om NIET creatief te zijn

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 12 Dec 2009, 13:25    Post subject: 10 goede redenen om NIET creatief te zijn
Er zijn hele goede redenen om je creativiteit te beperken. Maar, lukt het eigenlijk wel om zonder creativiteit te foto's te maken?

1) je wilt een zo zorgvuldig mogelijke registratie. Je klooit dus niet met groothoeklenzen/telelenzen, trekt niet aan de tooncurve, kleuren, voorwerpen in het beeld, maar laat het zien zoals het is. Bij voorkeur met de relevante diagnostische kenmerken in beeld.
Dit is minimaal gebruik maken van creativiteit. De enige creativiteit zit in het zorgen dat er een onderwerp is, waar voldoende licht op schijnt.

2) je wilt een zo flateus mogelijk portret. Je hebt helaas creativiteit nodig bij het positioneren van het onderwerp zo dat het zo mooi mogelijk in zo mooi mogelijk licht komt te staan. Eventueel ook nog om in de fotobewerking het resultaat te verfraaien.

3) je wilt een zo rauw mogelijke weergave van dat wat je zag. Eigenlijk is er geen enkel verschil met nr 2 hierboven. Er is geen fundamenteel verschil, alleen het resultaat ziet er anders uit.
Dit heeft dus - an sich - weinig te maken met 'creatieve foto's'.
Opeens is er een heel scala aan fotografische manieren van weergave, die niet zozeer aan te duiden zijn als creatieve fotografie, maar eerder als een stijl om een onderwerp/situatie weer te geven. Beweging in beeld, onscherpe onderwerpen, scheefstand, het is allemaal niet zozeer 'creatief', het zijn stijlmiddelen.

4) je wilt onderzoeken of het je lukt een foto net zo te maken als een ander het heeft gedaan. (Dit zou je re-creatieve fotografie kunnen noemen Very Happy ). Het is verschrikkelijk belangrijk voor je eigen technische ontwikkeling als fotograaf. De creativiteit zit hem daar in, dat je uit het resultaat wat je ziet moet analyseren wat de ander heeft gedaan. Toch weer creativiteit.

5) je wilt iets zo precies mogelijk laten zien zoals jij het met jouw ogen ziet - of wilt zien. De creativiteit zit hem hier alweer niet in het hebben van een eigen beeld van een onderwerp, maar in het zodanig inzetten van fotografische technieken dat eruit komt wat je wilt zien. Op zich, het zien, is niet creatief. Wel kan het zijn dat je een stijl ontwikkelt, of doorontwikkelt. Eigenlijk staat het helemaal niet zo ver af van punt 4). Vandaar dat de Grote Kunstenaars in heden en verleden ook andermans kunsten en technieken bestudeerden en analyseerden. In plaats van grote en oorspronkelijke creativiteit, is hier sprake van groot vakmanschap waarmee ze een stijl (verder) ontwikkeld hebben. Ik zie bij sommige fotografen hier ook een eigen stijl ontwikkelen. Wat ze laten zien is vast allemaal eerder gedaan, maar ik vind het knap. Het staat misschien niet in verhouding tot de kracht van de groten, maar je kunt het deze mensen niet afnemen. Ik bedoel, naast het overdonderend talent van de groten moet er plaats voor de ontwikkeling van iedereen (ik ben democraat Smile ).

6) je wilt dat anderen zich bewonderend over jouw foto's uitlaten - ze kopen, jou zien als een goed fotograaf. Je richt je creativiteit er op zich aan te sluiten bij de smaak van het moment (bijvoorbeeld de smaak van nederpix). De creativiteit zit hier vooral in het herkennen van de vraag van het publiek.
Heel stiekem zorgden de mensen die de erkenning kregen (zie punt 5) er ook wel zelf voor dat ze die erkenning kregen. Van Gogh is nogal een uitzondering, en Multatuli had best rijk kunnen zijn geworden als ie beter voor zichzelf had gezorgd. Van de grote muziekkunstenaars van deze eeuw wordt de muziek van hen die het minst moeilijk in het gehoor ligt het meest gespeeld. Wonderlijk niet? Wink

7) - 10)
Nog een viertal punten over ter aanvulling. Of tegenspraak.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Dec 2009, 16:15    Post subject:
7 ) Je hebt een bepaald gevoel als je iets meemaakt in het veld en je wilt proberen dit gevoel op anderen over te brengen. Je denkt niet na en knipt instinctief als je het ziet gebeuren.

8 ) In alles wat je waarneemt zie je ritme, vlakken, composities en kleuren die elkaar beïnvloeden. Hiermee wil je een zo spannend mogelijk beeld samenstellen om thuis boven de bank te hangen.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 12 Dec 2009, 21:20    Post subject:
hoe verhoudt zich dat tot creativiteit hendrik?
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Dec 2009, 21:59    Post subject:
Punt 5 is de kern: alles is ooit al een keer gedaan, dus laten we het begrip "creativiteit" maar loslaten. "Verbreding" zou een betere term zijn: kijk eens wat verder dan je neus lang is, in onderwerpen, lenzen, afstand, paden, invalshoeken, scherpte, onscherpte, beweging, kleur, confrontatie, moment, etc etc etc. Maar: alleen als je er voor in bent. Laat je hier al jaren dezelfde macro's zien en ben je daar gelukkig mee, dan moet je dat gewoon blijven doen. Creativiteit (of welke kreet je er ook voor wilt gebruiken) is geen randvoorwaarde voor persoonlijke tevredenheid over foto's. Wat anderen van die foto's vinden zou je theoretisch gezien koud moeten laten (even los van het genot van veren enzo). Echter: de levensvatbaarheid van Nederpix wordt mede bepaald door een divers beeldaanbod, dus vanuit het perspectief van de site bezien is het waardevol als er veel verschillende beelden langskomen. Alleen maar herhalingen kijken gaat over het algemeen vrij snel vervelen.

Cheers,

Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Verwijderd
Guest







PostPosted: Sat 12 Dec 2009, 22:07    Post subject:
@Luc :

Quote:
Alleen maar herhalingen kijken gaat over het algemeen vrij snel vervelen.


Een beetje zoals in de Vier Jaargetijden ? Maar dat terzijde Wink .
Ik begrijp het verschil dat je tracht aan te brengen tussen creativiteit en verbreding totaal niet wanneer je begint te melden dat alles is ooit al een keer gedaan ???? Jou kennende kun je dat vast wel uitleggen maar of ík het begrijp ? Smile

gr.Ben
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Dec 2009, 22:36    Post subject:
Heel simpel Ben: alle technieken zijn ooit al een keertje verzonnen en uitgevoerd, maar iedereen kan met die technieken zijn/haar eigen beelden maken. Wanneer je creativiteit zoekt in het ontdekken van nieuwe wegen (technieken) binnen de fotografie, dan wordt dat naar mijn bescheiden mening behoorlijk moeilijk. Peter geeft dat in zijn betoog goed weer.

groet,
Luc

edit: kleine aanvulling bedenk ik me nu: ik heb dit jaar een vogelsoort kunnen fotograferen die tot nu toe nog niet eerder in het wild was gefotografeerd. Dat zou je in theorie "creatief" kunnen beschouwen (de soort was nog nooit in de natuur gefotografeerd, dus het is iets nieuws), maar dan niet vanuit technisch perspectief. Er zijn waarschijnlijk meer wegen die naar Rome leiden....
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 12 Dec 2009, 23:18    Post subject:
Quote:
hoe verhoudt zich dat tot creativiteit hendrik?


Je kijkt anders naar de foto dan alleen naar het onderwerp dat je er op zet. De andere invalshoek kan een bijdrage leveren om tot een grotere creatieve prestatie te komen.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Taka




Joined: 20 Apr 2006
Posts: 103

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 14 Dec 2009, 9:19    Post subject:
Creatief is relatief. Waar op het platteland het macraméwerk dat op de jaarlijkse bazar wordt aangeboden als "creatief" geldt, zien de directies van Musea voor Moderne Kunsten in diverse hoofdsteden dat toch heel anders.

Natuurfotografie is vrij conservatief. Het gaat al gauw alleen over basale technische aspecten: scherp, ruis en op een aantal simpele regels (het oog moet scherp zijn).

Het is dan ook wel lastig. Als het erg "creatief" wordt, is het dan nog wel natuurfotografie? Of valt het dan in een andere tak van fotografie? Het encyclopedische werk houdt niet zo snel op als je alle soorten technisch hoogstaand wil fotograferen in allerlei situaties (man, vrouw, vliegend, copulerend, etend, eileggend, met of zonder dauwdruppeltjes, noem maar op). Daar kan je levens mee vullen. En websites (als Nederpix).
_________________
Canon Powershot A400
Back to top
Reply with quote
 
Lex


Gender: Male
Age: 64
Joined: 26 May 2010
Posts: 9

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 03 Jun 2010, 21:27    Post subject:
Als iemand de moeite neemt om een foto, schilderij, muziek, e.d. te maken kan je spreken van creatieviteit. Het resultaat doet er in feite niet zoveel toe als degene die het gemaakt heeft er tevreden mee is.

Ik heb vandaag heerlijk in het zonnetje met verschrikkelijk veel plezier wat landschapsfoto's gemaakt, is dat creatief bezig zijn of niet Very Happy
_________________
Canon 5D mark2, Canon 24-70mm f/2.8L, Sigma AF 15-30mm f/3.5-4.5 EX DG, Sigma 70-200 f/2.8.
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Fri 04 Jun 2010, 18:34    Post subject:
Nu zie ik ineens dit topic weer in de kantlijn staan en ik heb de start hiervan nog maar eens gelezen. Weet je dat dit werkelijk de meest bizarre onzin is die ik ooit heb gelezen Laughing Laughing

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
Andrew George


Gender: Male
Age: 48
Joined: 03 Sep 2006
Posts: 108

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 04 Jun 2010, 20:59    Post subject:
Creatief verzonnen Peter.
_________________
Workshops en fotoreizen, meer info zie op mijn website.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 05 Jun 2010, 13:26    Post subject:
jonggolde wrote:
Nu zie ik ineens dit topic weer in de kantlijn staan en ik heb de start hiervan nog maar eens gelezen. Weet je dat dit werkelijk de meest bizarre onzin is die ik ooit heb gelezen Laughing Laughing

Gr. Henriëtte

onzin dus, henriette,

het staat er wel zodanig dat iemand die vind dat het onzin is, ook een klein beetje kan motiveren waarom ze dat onzin vindt.

voel je vrij,
p
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Sat 05 Jun 2010, 13:45    Post subject:
Als ik dat zou motiveren zou ik eenzelfde hoeveelheid ONZIN moeten schrijven Laughing Laughing

Snap je mij nu?

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 05 Jun 2010, 20:50    Post subject:
nee henriette,
ik begrijp je niet.

je bijdrage is daarmee niet zozeer onzinnig alswel zinledig.

tja.
ieder het zijne, respectievelijk hare.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Sat 05 Jun 2010, 21:35    Post subject:
Zie je wel dat je het begrijpt!!
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Jun 2010, 21:39    Post subject:
jonggolde wrote:
Zie je wel dat je het begrijpt!!

Ik in ieder geval niet meer Confused

De originele post begrijp ik, de rest niet...
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Rudi Debruyne


Gender: Male
Age: 66
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 75
Location: Esen - Diksmuide - West-Vlaanderen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Jun 2010, 8:53    Post subject:
Ik denk dat Peter beter een boek zou schrijven over de levensbelangrijke vragen die hem elke dag bezig houden. Als hij geen uitgever vindt, dan is hij toch zeker dat het zeer veel gelezen zal worden, zeker elke dag al door hemzelf. DE vraag is dan of hij wel creatief bezig zou zijn? Op NP is hij dat telkens weer, maar hoevaak het zinnig is (voor een ander)?

Ik lees je graag Peter, vooral met een kater op een zondagmorgen als het regent.

groetjes van je vriend, Rudi
_________________
Canon 7D & 5DMII - Ef 100-400 4.5/5.6 L IS - EF 500 1:4 L IS USM - Extender: EF 1,4 - Speedlite 580EX - Manfrotto Magf. Monopod 694 & Manfrotto Balhoofd 484 & Gitzo C. Tripod G1548 & G1227LVL en Whimberley schommelkop.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 07 Jun 2010, 8:47    Post subject:
haha

Rudi, je moet wel een krachtig gestel hebben dat je deze intellectualistische bagger tot je neemt met een kloppend hoofd en koortsige handen. Het verbaast me niet.

Maar uh, een boek levert niet een kwart van het plezier,
je krijgt er geen weerwoord...

mooi licht buiten,
dit keer helemaal alleen voor jou, grote man
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Mon 07 Jun 2010, 8:58    Post subject:
peter wijn wrote:
haha

Rudi, je moet wel een krachtig gestel hebben dat je deze intellectualistische bagger tot je neemt met een kloppend hoofd en koortsige handen


Je snap het nog beter dan ik dacht. Je vergat alleen het woordje quasi te schrijven voor intell. etc.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 07 Jun 2010, 9:37    Post subject:
Henriëtte

ik vind quasi intellectualistisch wel erg dubbelop.
(sneeuwwitte sneeuw. )
(alleen dat heeft dan nog fijne alliteratie en ritme. )

quasi intellectueel, dat kan, maar dat is niet van toepassing.
vind ik zelf

ik houd het op intellectualistisch.
en de tekst is van mij, dus je blijft er met je tengels verder van af.

(pas op hoor, ik bijt)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Mon 07 Jun 2010, 10:00    Post subject:
Ik dacht dat het begrip "anti-intellectualistisch" was. Hier is volgens mij dus geen sprake van pleonasme.

Zullen wij er maar mee stoppen? Dit slaat ook helemaal nergens op Laughing

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 07 Jun 2010, 10:45    Post subject:
om recht te doen aan rudi - zeker in dit item -, kan ik niet anders dan doorgaan, totdat het laatste woord er op volgt henriette.

ik zal niet versagen,
en,
iets anti-intellectualistisch zal je nooit vernemen in mijn toetsenklopperij,
uitsluitend intellectualistisch geneuzel,
met hooguit een incidenteel uitstapje richting quasi anti-intellectualistisch...
dat dan weer wel.

en vaak zit er dan toch een begrijpelijke bedoeling onder, die dan hopelijk ook opgepakt wordt door mensen, zelfs als die wars zijn van intellectualiteiten.

(voor de zekerheid alvast zelf een paar keer gelezen, voor het geval de uitgevers weer eens laten afweten)

(edit: oeps)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.


Last edited by peter wijn on Mon 07 Jun 2010, 10:58; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
frbeuming


Gender: Male
Age: 85
Joined: 10 Mar 2009
Posts: 6
Location: Ruinerwold [gem. De Wolde]
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 07 Jun 2010, 10:53    Post subject:
Het is zoveel mooier, als het niet nuttig is......

En het is niet nodig om succes te hebben,OM TOCH DOOR TE GAAN....

grtjs. Frans.
_________________
Canon 70D---400D--- 100mm F2.8EF macro IS USM---Canon EF 24-105mm f/4L IS USM--S Canon camera G12 en DMC FZ 1000 Panasonic Lens Tokina 11-16
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum