Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Neuwe Nikon: D7000, 16,2 megapixels, DX

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 16 Sep 2010, 11:03    Post subject: Neuwe Nikon: D7000, 16,2 megapixels, DX
Hoe is het mogelijk. Eindelijk introduceert Nikon een DX-camera met wat meer megapixels (de D3X was FX): www.nikon.nl/nl_NL/product/digital-cameras/slr/consumer/d7000

Hoewel de pro-consu en non-semi-pro D7000 nog steeds niet als de opvolger van de onvolprezen maar wel gedateerde D300 moet worden gezien, zien de spec's van deze D7000 er veelbelovend uit, de m.i. wat softe weergave van de sample images ten spijt.

VroLux,

Ton

[url]Ton van Mourik.com[/url]

'Iets verder kijken, brengt je een stuk dichterbij' - TvM.
Back to top
Reply with quote

Bendiks Westerink

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 16 Sep 2010, 18:21    Post subject:
Hoi Ton,

Tsja, leuk, maar ik weet niet of je er zoveel mee opschiet ten opzichte van een D300. Dan kun je denk ik beter voor full frame gaan.

Bendiks
Reply with quote

peter wijn

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 16 Sep 2010, 19:57    Post subject:
ton, die 35 F1,4 lijkt me eerder iets om enthousiast over te worden.

lijkt me niet dat je een d300 voor een D7000 moet inruilen. Met name vanwege het autofocussysteem.

Ton van Mourik

PostPosted: Thu 16 Sep 2010, 20:08    Post subject:
Voor de goede orde: ik plaatste dit alleen maar als mededeling voor andere evt. geïnteresseerden.

Zelf ben ik uiteraard voor geen meter van plan m'n weergaloze D300 te wisselen. De opvolger daarvan moet wel heel veel extra's in z'n mars hebben wil dit (ooit) gebeuren.

VroLux,

Ton

Back to top
Reply with quote

Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator

PostPosted: Thu 16 Sep 2010, 23:21    Post subject:
Nu even een ander vergelijkje dan:

Ik wil met mijn vrijval spaarloon een nieuwe body kopen, wil mijn objectieven behouden en dus gaan voor het maximale op DX formaat.
Ben geen pro, en heb te weinig tijd en geld om echt voor full frame te gaan en 'echte objectieven' te kopen.

Ik had eigenlijk mijn zinnen al gezet op een D300s, maar als ik deze nu vergelijk met de D7000, wat moet ik doen?
De topper uit de consumentenreeks of een middenklasser uit de pro-reeks?

D7000 is nieuwer, meer pixels, film met autofocus, maar geen CF slot, wel 2 SD slots, ...
D300s is wat groter, kan 1beeld/seconde meer, 2 slots waarvan 1 CF, uitgebreider 51 punts AF systeem, bewezen techniek, maar 2 jaar oud...

Iemand nog tips? aanwijzingen, hints, enz...
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 10:31    Post subject:
D300
of D300s

robuuster
snellere autofocus.

Tenzij je nog wat meer te weten kan komen over de processoren van die D7000.
Het zou kunnen dat ie toch sneller is, ondanks goedkoper, door meer rekenkracht.

Ik heb zelf nog nooit behoefte gehad aan meer dan 12 Megapixels.
Ik ben begonnen met 6. Als je dan gaat croppen tot 70% van het beeld kun je niet ongestraft meer vergrotingen afdrukken. 8 megapixels kun je net zo groot afdrukken als de 6 uit de D70 en de 4 uit de D2h (Heeeeel groot). Dat komt doordat het beeld niet alleen wordt bepaald door het aantal, maar ook de kwaliteit van de pixels, en vooral ook door de techniek van de fotograaf en de kwaliteit van de lens.
Croppen is... eindig.

Ton van Mourik

PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 10:33    Post subject:
Ik zou, Vinz, m'n centjes even op de mistbank zetten en wachten op de opvolger van de D300. Ik schat dat dit hooguit nog een maand of 6 duurt, als het al niet korter is.

De huidige D300 heeft (bij extra battery grip) nu al een snelheid van 13 bps, vaak uiterst welkom bij het vereeuwigen van bewegende dieren (of [z]waaiende bomen, bloemen en planten). De D7000 haalt dat bij lange na niet. Ook heeft de D300 meer scherpstelpunten (51) dan de D7000 (39). De opvolger van de D300 zal, afgezien van waarschijnlijk meer megapixels, op de genoemde punten alleen maar beter kunnen worden.

VroLux,

Ton

P.S. Over het nut van een filmfunctie: dat is persoonlijk. Als ik zou willen filmen, zou ik een hoogwaardige filmcamera kopen i.p.v. een camera met deze functie erop.

Back to top
Reply with quote

Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 11:55    Post subject:
Ton van Mourik wrote:
de opvolger van de D300. Ik schat dat dit hooguit nog een maand of 6 duurt, als het al niet korter is.

Hoe weet je dit? is namelijk wel interessant.

Ton van Mourik wrote:
De huidige D300 heeft (bij extra battery grip) nu al een snelheid van 13 bps

Ik haal net van de nikon site het volgende:
Continuopnamen van 6 bps (8 bps bij fotograferen met het optionele MB-D10 battery pack).
13p/s? dat haalt een D3 nog niet eens (9 of 11met)

Ton van Mourik wrote:
Over het nut van een filmfunctie: dat is persoonlijk

tsja die filmfunctie is voor mij ook een extra. Ik had de 300s met name op het oog omdat deze nieuwer is dan de 300. Ik dacht ook dat dit de opvolger ervan was.
Nu hoor ik je eigenlijk zeggen dat de 300 een betere fotocamera is dan de 300s? en dat er dus nog een echte nieuwe 300 komt.

Waar vind je eigenlijk zo'n informatie van wat er aan staat te komen?
Ik ben ook wel benieuwd of NIKON ook een tegenhanger voor CANON's MP-E65 macro lens gaat maken, ik kan geen enkele lens vinden met een vergrotingsfactor van meer dan 1:1.
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 13:30    Post subject:
Je hebt grotendeels gelijk Vinz.

D300s verschilt nauwelijks van D300, afgezien van wat knopjes en instellingen en het filmen.
Dat wat ze hetzelfde kunnen, doen ze hetzelfde en even goed.
(8 bps is al best veel. Je bent al bijna aan het filmen. 13 bps leidt tot wel heel veel foto's weggooien Smile )

Niet vergeten dat Ton dichter is, hij is in staat zijn toekomstwensen om te zetten in echte realiteitszin Smile. Maar we zouden niet willen dat hij minder fantasie had, toch? Ik niet.

Opvolger van D300s zal er zeker komen. Maar, wanneer, en hoe die er uit zal zien? Of het een cropcamera zal zijn? Bij Nikon is de gewoonte dat er een forse technische vernieuwing in zit. Het is de laatste tijd gebruikelijk dat de topprofessionele lijn en de sublijn samen uitkomen: D200 D2x, D300 D3. En dat er ook een en ander aan dezelfde techniek in zit.
Ik verwacht dat deze opvolger in tegenstelling tot eerdere keren duurder zal worden en 2200 euro zal gaan kosten, maar in het begin zeker niet minder dan 1800 euro. Dus, als je 1200 euro te besteden hebt, dan hoef je nergens op te wachten.
(Dit is koffiedik kijken, ik ben daar heel slecht in Wink ).

Zo´n supervergrotingslens kun je eventueel zelf maken met behulp van een balg en echte macro lenzen van nikon, canon of olympus uit de jaren ´80 - . (Geen elektronische of mechanische koppeling, maar die heb je eigenlijk ook niet nodig met een camera waarop je de foto's achterop kan terugkijken, zolang je onderwerp niet beweegt.) Evenwel is het waarschijnlijk vrijwel even duur een canon 1000D te kopen en deze MP-weetikhoedieheet als om de alternatieve materialen bijeen te scharrelen. Een balg is nog wel te doen, maar deze microscooplensjes worden bijzonder weinig aangeboden.

Last edited by peter wijn on Fri 17 Sep 2010, 13:44; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 13:41    Post subject:
@ Vinz:

- Huidige bps: je hebt gelijk. Ik was iets te optimistisch. Laughing Bovendien wordt de D300 iets trager per shot zodra je 'm op 14 bits zet.

- Opvolger: De D300 stamt 'nog' uit het voorjaar van 2008. O.a. Thom Hogan (een redelijk betrouwbare en soms zelfs ronduit kritische bron die goed op de hoogte is van de gemiddelde vervangingscycli per model) zinspeelt al veel langer op uiterlijk voorjaar 2011 voor een zogeheten D400 o.i.d.

Kun of wil je zolang niet wachten (ik weet hoe het soms werkt), dan zou je ook (tijdelijk of als een latere back-up) voor een 2e hands D300 (evt. refurbished) kunnen kiezen. Het is net als de D700 een robuuste klassieker qua pestaties dat 'ie z'n inruilwaarde nog wel een tijdje zal houden, vermoedelijk.

Of de D300 beter is dan de D300s? Mwâh, da's ook weer persoonlijk. Veel bezitters van de D300 vonden het in ieder geval niet de moeite waard om te upgraden.

Canon MPE-65: ik betwijfel of Nikon deze fabuleuze lens ooit naar de kroon zal gaan steken. Hoewel ik geen Canoniet ben, zou deze lens me alleen al kunnen overhalen om er ooit een 5d Mark II bij te nemen (als ik de poen zou hebben Crying or Very sad ).

VroLux,

Ton

Back to top
Reply with quote

Ton van Mourik

PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 13:43    Post subject:
@ Heer Wijn schreef:
Quote:
Niet vergeten dat Ton dichter is, hij is in staat zijn toekomstwensen te zien als realiteit

Wouldn't we want that all? Very Happy

Gelukkig schreef ik ooit ook:

Tijdloos

Gisteren kwam vragen
of Morgen nog zou komen.
Vandaag zei: "Geen idee.
Ik heb net vrij genomen."

- TvM

Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 14:48    Post subject:
een tovenaar ben je Ton.
een hooggewaardeerde daarenboven.

Ik beschik sinds kort ook over magische krachten Shocked
Heb al herhaalde keren mijn dochter van 3,5 in slaap getoverd.
Met Elfenstof.
Soms blauw, soms geel, soms goud,
doch meestal alles door elkaar.

Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator

PostPosted: Fri 17 Sep 2010, 23:05    Post subject:
Ton en Peter, bedankt voor het meedenken.
ik weet het nog niet, moet eerst eens wachten tot het geld binnenkomt, zit bovendien nog midden in een verbouwing van de keuken/woonkamer tot eind oktober. Heb op het moment heel weinig tijd voor fotografie.

Tsja budget zal waarschijnlijk dichterbij die 1200 dan die 2200 zitten (voor alleen een body vind ik dat best al wat geld) maar goed eens kijken wanneer die komt, wat die dan allemaal kan en wat dat dan moet kosten.

balgje kan ik eens mee stoeien. maar het zou NIKON wel mooi staan als ze ook zo'n supermacrolensje zouden kunnen maken.

gr.Vincent
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum