Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Hoe fotografeer je (de kop van) een waterjuffer?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Gert-Jan Cromwijk
Vip


Gender: Male
Age: 53
Joined: 22 Dec 2008
Posts: 31
Location: Nunspeet
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 24 Sep 2010, 18:17    Post subject: Hoe fotografeer je (de kop van) een waterjuffer?
Een vraag die me al lang bezig houdt, ik ben nog bijna nooit tevreden geweest over mijn macro foto´s van waterjuffers en libellen. Vooral de juffers met de uitpuilende ogen. Waar stel je op scherp? Als je focust op het oppervlak van de ogen is de rest van de kop onscherp en het lijf al helemaal. Als je focust op het lijf vallen de ogen buiten de scherpte. Welke keuzen kan ik maken?
Gert-Jan.
_________________
Fujifilm X-T3 met handgreep, 18-55mm, 56mm F1.2, 80mm macro, 100-400mm tele en 1.4x extender. Manfrotto statief 458B met 804 RC2 kop.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 24 Sep 2010, 18:27    Post subject:
Inderdaad een lastig probleem. Op zich is het mogelijk om zowel de ogen als de rest van de kop scherp te hebben (handmatig iets achter de voorkant van de ogen scherpstellen met voldoende scherptediepte), maar vaak is dit erg lastig.

Als ik moet kiezen, kies ik meestal ervoor om de ogen niet scherp te hebben en de rest wel.... In ieder geval bij foto's waar het hele dier erop staat.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 25 Sep 2010, 5:54    Post subject:
Het hangt natuurlijk ook af van het diafragma wat je kiest en de afstand die je tot de libel/juffer hebt. Ogen scherp is 9 van de 10 keer een vereiste voor een goede foto, maar niet altijd (hangt ervan af wat je plan is). Paar truuks voor scherpe ogen: neem wat afstand tot de libel en ga niet voor het "zo groot mogelijk in beeld"-plaatje, of kies voor bijvoorbeeld f11 of kleiner diafragma waarbij je op de ogen scherpstelt (als je AF dat niet pakt: stel dan scherp op de antennen, die pakt ie meestal wel en bij een klein diafragma gaat het voorste oog dan meestal ook wel goed). Derde optie is handmatig scherpstellen, bij voorkeur met liveview vanaf statief.

Overigens: een gedeeltelijk onscherp lijf hoeft helemaal niet erg te zijn, ik zou bijna zeggen: in tegendeel. Totaal scherpe foto's zijn leuk voor determinatieboekjes (en staan vaak garant voor hoge nominaties op deze site Twisted Evil ), maar echt spannend zijn ze niet.

groet,
Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Dick en Mira


Gender: Female

Joined: 26 Jun 2010
Posts: 140
Location: Schoorl
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 25 Sep 2010, 7:34    Post subject:
Met F 16 tot F32 handmatig scherpstellen, vanaf stevig statief, op de ogen, dan zit je vaak wel goed voor een scherp determinatie plaatje. Ga je voor meer creativiteit stel dan scherp op het oog en laat de rest in de onscherpte weglopen. Het is wat Luc schrijft , maar net wat je wilt laten zien met zo'n foto. Experimenteer en kom tot conclusies.

Groet Dick.
_________________
NPS lid en  liefhebber

Kijk ook eens op: www.dickenmirahoogenboom.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 25 Sep 2010, 14:23    Post subject:
meerdere foto´s maken met scherpte telkens een halve mm verder en stacken in de photosoep...
doe ik zelf niet, maar het werkt wel.
als je op zoek bent naar hoe, stel dan een vraag in het forum. of goochel.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Klaas van Haeringen


Gender: Male

Joined: 25 Sep 2005
Posts: 182

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 25 Sep 2010, 14:31    Post subject: Re: Hoe fotografeer je (de kop van) een waterjuffer?
Gert-Jan Cromwijk wrote:
Een vraag die me al lang bezig houdt, ik ben nog bijna nooit tevreden geweest over mijn macro foto´s van waterjuffers en libellen. Vooral de juffers met de uitpuilende ogen. Waar stel je op scherp? Als je focust op het oppervlak van de ogen is de rest van de kop onscherp en het lijf al helemaal. Als je focust op het lijf vallen de ogen buiten de scherpte. Welke keuzen kan ik maken?
Gert-Jan.
Het antwoord is heel simpel, je moet een kleiner diafragma gebruiken. Ik fotografeer juffers meestal met een diafragma van 5 tot 6.3 en daarbij heb ik geen last van onscherpe ogen.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 27 Sep 2010, 7:18    Post subject: Re: Hoe fotografeer je (de kop van) een waterjuffer?
Klaas van Haeringen wrote:
Gert-Jan Cromwijk wrote:
Een vraag die me al lang bezig houdt, ik ben nog bijna nooit tevreden geweest over mijn macro foto´s van waterjuffers en libellen. Vooral de juffers met de uitpuilende ogen. Waar stel je op scherp? Als je focust op het oppervlak van de ogen is de rest van de kop onscherp en het lijf al helemaal. Als je focust op het lijf vallen de ogen buiten de scherpte. Welke keuzen kan ik maken?
Gert-Jan.
Het antwoord is heel simpel, je moet een kleiner diafragma gebruiken. Ik fotografeer juffers meestal met een diafragma van 5 tot 6.3 en daarbij heb ik geen last van onscherpe ogen.

dat is nogal afhankelijk van de afbeeldingsmaatstaf. Ook bij diafragma 11 kun je nog onscherpe ogen hebben, als je in de buurt van 1:1 afbeeldingsmaatstaf komt. De sccherptediepte is daar ongeveer 2 mm.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 27 Sep 2010, 9:01    Post subject: Re: Hoe fotografeer je (de kop van) een waterjuffer?
peter wijn wrote:
Klaas van Haeringen wrote:
Gert-Jan Cromwijk wrote:
Een vraag die me al lang bezig houdt, ik ben nog bijna nooit tevreden geweest over mijn macro foto´s van waterjuffers en libellen. Vooral de juffers met de uitpuilende ogen. Waar stel je op scherp? Als je focust op het oppervlak van de ogen is de rest van de kop onscherp en het lijf al helemaal. Als je focust op het lijf vallen de ogen buiten de scherpte. Welke keuzen kan ik maken?
Gert-Jan.
Het antwoord is heel simpel, je moet een kleiner diafragma gebruiken. Ik fotografeer juffers meestal met een diafragma van 5 tot 6.3 en daarbij heb ik geen last van onscherpe ogen.

dat is nogal afhankelijk van de afbeeldingsmaatstaf. Ook bij diafragma 11 kun je nog onscherpe ogen hebben, als je in de buurt van 1:1 afbeeldingsmaatstaf komt. De sccherptediepte is daar ongeveer 2 mm.


precies: hoe groter de afstand tot het onderwerp, des te groter (een kleinere diafragmawaarde) mag je diafragma zijn om de boel totaal scherp te hebben.

groet,
Luc
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 27 Sep 2010, 10:26    Post subject:
Een bijkomend probleem bij het onderwerp facetogen is dat ze soms onscherp lijken terwijl ze dat feitelijk niet zijn. Naar mijn idee heeft dat te maken met interferentie-verschijnselen waardoor er een soort Moiré-patroon ontstaat bij een bepaalde vergroting. Net iets meer of iets minder dicht op het onderwerp verdwijnt dit effect weer. Erg lastig om te voorkomen omdat zowel de eigenschappen van de gebruikte camera als de vorm en afmetingen van de afzonderlijke facetten hierbij een rol lijken te spelen.
Wanneer je voldoende pixels aan boord hebt is een iets ruimere opname afstand gevolgd door een redelijke crop vaak wel een manier om een grotere scherptediepte te bereiken.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum