Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal


Canon EOS 5D mark II

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 12 Dec 2010, 16:56    Post subject: Canon EOS 5D mark II
Specificaties
Merk: Canon
Type: 5D mark II
Prijs: €1799
Gewicht: 810g
Aantal mp: 21.1 MP
Snelheid: 3.9bps
Grootte buffer: 17 raw-files (afhankelijk van de CF-kaart)
Cropfactor: 1x, camera is full frame
Type batterij: LP-E6 battery pack
Batterijduur: 850 foto's bij 20°C
Filmfunctie: ja, full 1080p HD met 24fps.
Overige: Camera heeft een stevige magnesium behuizing en is voorzien van weather sealing (moet tegen 10mm regen in 3 minuten kunnen). De camera heeft geen ingebouwde flitser.


gemaakt met Sigma 180mm macro, f/8.0, 1/200sec, iso 200.

Gebruikerservaringen:
Sterke punten: Beeldkwaliteit, hoge iso-prestaties, filmfunctie.
Zwakke punten: snelheid, 3.9 bps is niet erg snel voor actiefotografie.
Voor welk type fotografie is deze body erg geschikt: Landschaps- en macrofotografie. Verder ook portret-, bruids- en architectuurfotografie.
Waar is hij minder voor geschikt: actiefotografie (door de lagere snelheid). Verder kun je bij vogel- en wildlifefotografie de cropfactor missen omdat het dan lastiger is het onderwerp groot in beeld te krijgen.


gemaakt met Canon EF 17-40mm @40mm, f/6.3, 1/400sec, iso 200

Waarom heb je voor deze body gekozen?
Ik wilde per se een camera hebben waarmee ik ook kon filmen. In mijn segment bleven dan alleen de 5DmkII en de 7D over. De 1DmkIV valt duidelijk boven mijn budget en de 550D was op fotografisch gebied geen vooruitgang op m'n 40D. Uiteindelijk gekozen voor de 5DmkII om twee redenen. Ten eerste heb ik met de 40D al een camera die behoorlijk snel is en een cropfactor heeft. Ten tweede past de 5DmkII beter bij mijn manier van fotograferen. Wat mij betreft hoeft het onderwerp niet altijd heel groot in beeld te staan, maar hij mag juist wel de ruimte hebben. En verder ben ik natuurlijk ook veel met macrofotografie bezig, waar de cropfactor weer minder van belang is (en de kleinere scherptediepte van een FF-sensor juist wel weer van pas kan komen).


gemaakt met Canon EF 300mm f/4.0 icm. 1.4x converter. f/9.0, 1/500 sec, iso 200.

Ervaring: Ik werk nu een jaar met deze camera, en ben er echt super over te spreken. De beeldkwaliteit is echt fenomenaal en ook bij hoge iso-waarden (1600 of zelfs 3200) is de ruis zeer beperkt.
Van de tragere AF en de 3.9 bps heb ik nog weinig last ondervonden. Zelfs bij foto's van vogels in vlucht gaat het vaak genoeg goed. Het filmen is even wennen, maar dat ligt minder aan de camera dan mijn onbekendheid ermee. De kwaliteit is echter wel erg goed. Er is wel de mogelijkheid tot AF bij het filmen, maar dit werkt dermate traag en onnauwkeurig dat ik deze maar 1x gebruikt heb. Bij het filmen zul je dus handmatig scherp moeten stellen, wat niet altijd makkelijk is bij (snel) bewegende onderwerpen.

Al met al vind ik het echt een geweldige camera. Goedkoop is hij niet, maar hij is z'n geld meer dan waard.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography


Last edited by Arjen Drost on Sun 12 Dec 2010, 21:58; edited 4 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum