Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal


Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 20 Dec 2010, 19:05    Post subject: Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM
Specificaties
Merk: Canon
type: EF 70-200mm f/2.8L IS II USM
Prijs: €1779,-
Gewicht: 1490g
Kortste scherpstelafstand: 1.2m
Overig (bijv. IS, USM): USM en de nieuwe 4-stops IS, weather sealing.
Originele post: Arjen Drost


5DmkII: 70mm, 1/160s, f/7.1, 400 iso

Gebruikservaringen:
Erg geschikt voor: Fotografie met weinig licht, mensen, dieren/vogels in het landschap, sportfotografie, filmen.
Minder geschikt voor: close ups van dieren/vogels, maar misschien wel icm de 2x converter.
Voordeel van deze lens: Nieuwe 4-stops IS, IS veel stiller (handig bij filmen), zoombereik, snelheid AF, lichtgevoeligheid
Nadeel van deze lens: prijs, gewicht (al vind ik het zelf juist wel prettig om met een zwaardere lens te werken).
Waarom heb je voor deze lens gekozen?
Ik was nog op zoek naar een lens in dit bereik. Iets meer dan groothoek, iets minder dan tele. Canon heeft 4 erg mooie 70-200mm lenzen (en een 24-105mm lens, die ik eigenlijk nooit overwogen heb): een f/4 USM, een f/4 IS USM, een f/2.8 USM en een f/2.8 IS II USM. In eerste instantie dacht ik voor de eerste te gaan. IS leek me voor dit bereik minder noodzakelijk en f/4 ook wel lichtsterk genoeg. Tot ik meer begon te filmen. Voor het filmen is de zoomfunctie erg handig (even achteruit lopen levert een schokkiger beeld op dan even uitzoomen). In dat geval zou het ook handig zijn er een 2x converter tussen te kunnen zetten (en dan dus tot 400mm te gaan). Dan is de lens ook bruikbaar voor vogel- en wildlifefotografie. Aangezien op internet bleek dat de non-IS-versie aanzienlijk slechter presteert dan de nieuwe IS-versie, ging mijn keuze uiteindelijk uit naar de f/2.8L IS II USM.
Welke keuze voor jou het beste is, is afhankelijk van je doelen. Wil je niet met weinig licht of met een 2x converter fotograferen, is een van beide f/4.0 lenzen ook prima.


5DmkII icm 1.4x converter: 280mm, 1/50s, f/4.0, iso 320

Is hij te gebruiken icm converter, zo ja, welke?
Ja, het minimale diafragma is 2.8, dus zowel met een 1.4x converter als met een 2x converter behoud je AF. Zelf heb ik hem alleen nog maar getest met de 1.4x converter (wacht nog op de nieuwe 2x converter) en het resultaat is prima.


5DmkII icm 1.4x converter: 98mm, 1/500s, f/4.0, iso 1600

Met welke body gebruik je hem het meest?
Canon EOS 5D mark II

Ervaringen: Ik heb deze lens nu een paar weken en ben erg te spreken over de kwaliteit. AF werkt super snel (zeker aangezien bij de 5D mk II het middelste scherpstelpunt sneller werkt bij camera's met f2/8. Ook de nieuwe 4-stops IS werkt geweldig. Uit de hand op 200mm met 1/13e seconde scherpe foto's lukt me met de meeste andere lenzen niet (zie foto's). Ook met de 1.4x converter (type II) blijft de scherpte prima.
Als dit ook zo blijft icm de nieuwe 2x converter zou dit nog wel eens kunnen betekenen dat m'n 300mm f/4.0 binnenkort te koop komt te staan....

testfoto uit de losse hand met 1/13e sec @200mm, IS aan

uitsnede van 4% van het origineel van bovenstaande foto.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum