Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal


Nikon D300/D300s

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Dec 2010, 12:14    Post subject: Nikon D300/D300s
Aanschaf: Mijn camera’s koop ik wegens een vorm van bijgeloof bij een gewone winkel in de buurt waar ik woon: Foto Patent in Utrecht. Dit omdat je er makkelijk heen kunt als er iets met de camera is, en je deze niet hoeft op te sturen. Met een camera kan sneller iets mis zijn dan met een lens. Januari 2008 kostte een D300 circa 1800 euro. In oktober 2009 hield de anti-stof er mee op, en in mei 2010 heb ik daarom de D300 vervangen voor een D300s, toen circa 1250 euro.

Gewicht: Met meer dan 900 gram (inclusief accu) is het een forse bak. Helemaal met batterij-houder (battery-pack) is het een fors gewicht. Dat heeft evidente nadelen. Voordeel is dat de grote massa maakt dat je met langere sluitertijden uit de hand kan fotograferen (1/15s bij 50mm lens).

Resolutie: Bij Nikon is de resolutie en de sensor van alle modellen die ze in een periode uitbrengen meestal gelijk. Deze camera is van de serie met 12,3 miljoen pixels (Mp) op een sensor van 23,6x15,8 mm (cropfatcor 1,5). Een opvolger zal er waarschijnlijk 16 Mp krijgen (zoals de D7000).


Nikon D300s (met Nikkor AF 35mm F2-D).

Snelheid: De autofocus-unit is dezelfde als in de topmodellen D3, D3s, D3x en de D700. Deze is uitstekend en snel. Je kunt diverse instellingen kiezen. Ik heb ingesteld om autofocus op alle punten in te kunnen stellen. Het aantal beelden per seconde is zes voor de D300, zeven voor de D300s en acht met beide en een battery-pack waarin 8 AA accu´s of een EN-EL4 accu zit. Ik zet de camera alleen op stand hoog als ik verwacht dat een beest gaat vliegen. Ook in het gebruik is de D300/D300s zeer snel, omdat de echt belangrijke functies niet in menu’s zitten, maar er een knopje voor is. De camera neemt de foto onmiddellijk als je de ontspanknop indrukt.

Grootte buffer: Heel groot. Ik heb de grenzen nooit bereikt, terwijl ik in RAW (loss-less compression) fotografeer. Heel lange bursts maak ik niet, heel effectief is het zelden. En ‘het’ moment duurt meestal maar kort.

Batterij gebruik: Standaard wordt de camera geleverd met de EN-EL3e die ook al in de D200 zat. Hier kun je circa 800 foto´s mee maken (sterk afhankelijk van je ´chimp´ gedrag – hoe vaak je op het schermpje kijkt. (nikon geeft 950 op, blijkbaar chimp ik fors Smile). Mijn beelden – RAW 12bit lossless compressie - zijn circa 11~12 Megabyte, zodat er iets van 600 beelden op een 8 gigabyte kaart passen (de camera voorspelt circa 400 foto´s). Met het batterypack en EN-EL4a batterij heb ik ooit 2.500 foto’s gemaakt (de accu was nog niet leeg - en vervolgens kun je nog 800 foto´s verder op de gewone batterij die nog in de camera zit). Meestal laad ik deze batterij al op ruim voordat ie halverwege leeg is. Met 8 AA-2500 mAh batterijen kom je zeker in de buurt van de 2000 opnamen. De EN-EL4a is erg duur, maar biedt een fors voordeel. Ter overweging.

Filmfunctie: De D300 had het niet, de D300s wel. Ik gebruik het tot nu toe niet, al heb ik er mee gespeeld bij een jagende zilverreiger: heel moeilijk om die zilverreiger goed en scherp in beeld te houden, want de autofocus (lawaai in de film, een externe microfoon lijkt me aan te raden) heeft maar één centraal scherpstelpunt. Ik heb nog geen idee hoe ik de kleuren van het beeld kan bewerken. Ik denk dat er heel mooie toepassingen voor zijn , maar voor mij is filmen een totaal andere tak van sport. (Ik neem aan dat de filmfunctie van de D7000 verder ontwikkeld is?) Ook de lifeview functie is niet aan mij besteed, dat is denk ik heel persoonlijk.

Afwerking: De camera is zeer degelijk afgewerkt, met metalen body, en wheatersealing. Het meest kwetsbare is de opklapflitser, maar ook die is netjes afgewerkt. De camera kan tegen een vochtige omgeving. Met elektronica moet je toch altijd oppassen voor inwendige condensatie als je een koude camera in een warme kamer brengt.

Ervaring
Mijn eerste digitale camera was een Nikon D70. Deze camera maakte mooie beelden. Wat dat betreft weinig verschil met de D300/D300s (al kan de D300 veel beter met hoge iso-waarden overweg, en zit er een beter moiré-filter in). Maar de D300/D300s is een veel steviger camera met een enorm veel snellere autofocus (zowel AF-S als met AF-D lenzen waar de motor in de camera zit). Voor mijn gebruik voor vogelfotografie vind ik de autofocus en de stabiliteit van de camera de belangrijkste eigenschappen. Dit samen met de zeer makkelijke en overzichtelijke bediening, en de vele mogelijkheden om de camera naar je eigen wensen in te stellen. De camera ligt uitstekend in de hand en het is echt een werkpaard dat je niet in de steek laat. Als je denkt dat hij je wel in de steek laat, dan moet je de batterij verversen, of de elektronische contacten van de lens en camera schoonmaken.


Steppearend (Oman). D300s met Nikkor 500mm F4 AF-S VR G, iso400 1/1000s F4, +0,66 EV. In Nikon Capture NX 5200Kelvin, toonprofiel landschap (contrast -1) belichtingscorrectie -0,66 EV en vleugel in de schaduw opgelicht.

Op 400iso levert de camera mooie beelden voor alle soorten fotografie. Met name voor vogel- en macrofotografie is de camera zeer interessant vanwege de hoge resolutie (de ´crop´camera maakt telelenzen ´langer´) en vanwege zijn professionele afwerking: robuust en snel. Voor vogelfotografie maak ik overdag liever geen gebruik van 800iso, omdat ik vind dat de kleuren dan aan frisheid verliezen. De ruis valt nog alleszins mee. Ik heb de camera voor andere doelen (straatfotografie) wel op hoge iso gebruikt. Op 1600iso zijn nog mooie beelden te maken, omdat het verlies aan frisheid en de ruis overeenkomen met hoe het menselijk oog onder die omstandigheden ziet. Daar zit natuurlijk altijd een aspect ´smaak´ in. De D300/D300s is prima geschikt voor alle soorten fotografie. Sinds ik een D700 heb, gebruik ik vrijwel uitsluitend de laatste voor portretten, straatfotografie en landschappen. De grote sensor geeft hier een fors voordeel.

Goedkoper alternatief: Alle andere camera’s van Nikon geven mooie beelden. De bediening, de (autofocus-) snelheid en de robuustheid zijn dan iets minder. De foto´s kunnen net zo mooi zijn, de kans op een mooie foto is groter met een D300/D300s.
Duurder alternatief: Voor vogels, geen. Tenzij je het talent hebt om de vogels uiterst dichtbij te laten komen.
Vergelijkbare camera´s: Canon EOS 7D (hogere resolutie en betere filmfuncties).
Originele auteur: Peter Wijn


IJsvogel (Lauwersmeer). D300 met Nikkor 500mm F4 AF-S (eerste versie), iso 320 1/100s F6,3. In Nikon Capture NX 5200K, toonprofiel levendig, belichtingscorrectie -0,33EV, en aanpassing in curves. Omgeving selectief donkerder gemaakt.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography


Last edited by Arjen Drost on Wed 22 Dec 2010, 16:07; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum