Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal


Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Dec 2010, 21:34    Post subject: Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM
Specificaties:
Merk: Canon
type: EF-S 60mm f/2.8 USM
Prijs: €349,-, maar daar komt nog €19,95 bij voor de onmisbare zonnekap.
Gewicht: 335g
Kortste scherpstelafstand: 0.2m
Overig (bijv. IS, USM): USM, objectief is niet zondermeer geschikt voor full-frame bodies.
Originele auteur: Jaap Schelvis


Canon 20D : f/3.5, 1/125s, iso 200 uit de hand (Donkere Ooievaarsbek)

Gebruikerservaringen:
Erg geschikt voor: Alle macro-onderwerpen die tot op korte afstand benaderd kunnen worden. Door het geringe gewicht en afmetingen is het een lens waarmee je moeiteloos een dag om je nek kunt lopen. De brandpuntsafstand van 60mm maakt het objectief ook prima geschikt voor portret- en landschapsfotografie. Bij macro-fotografie zal je niet altijd AF gebruiken, maar wanneer je dat wil dan werkt deze wel heel snel en geruisloos. Doordat het objectief niet uitschuift of draait bij het scherpstellen heb je geen last van botsingen tussen je zonnekap en je onderwerp en is het gebruik van een polarisatie-filter bij landschapsopnames goed mogelijk.


Canon 40D : f/16, 1/15 s, iso 200 vanaf 3-pootstatief

Minder geschikt voor: Vliegerige of heel schuwe dieren zoals vlinders en libellen.
Voordeel van deze lens: Voor een 1:1 macrolens is hij heel licht en handzaam.
Nadeel van deze lens: Je moet erg dicht op je onderwerp kunnen kruipen.
Waarom heb je voor deze lens gekozen?
Op het moment dat ik een macrolens ging kopen had ik geen kwaliteitslens korter dan 300mm. Daardoor was het voor mij logischer om een korte macrolens te kopen. De toepassingsmogelijkheid als portretlens en de gunstige prijs waren extra argumenten.
De EF100/2.8 is toch weer bijna twee keer zo zwaar en de Tamron 90/2.8 bood mij geen meerwaarde boven de EF-S 60/2.8.

Is hij te gebruiken icm converter, zo ja, welke?
Nee, EF-S objectieven zijn niet te gebruiken met teleconverters. Wel heb je de mogelijkheid om nog extra tussenringen te gebruiken waardoor je de vergroting nog wat kunt opvoeren én waardoor het mogelijk is om dit objectief ook te gebruiken op een full-framebody.
Met welke body gebruik je hem het meest? Canon EOS 5D mark II (icm met Canon EF25II tussenring) en de Canon EOS 40D. Mijn ervaring is dat een 50% crop uit de 5DII een kwalitatief beter beeld oplevert dan de volledige opname van de 40D.


Canon 20D : f/9.0, 1/800s, iso 200 uit de hand

Ervaringen:
Al bijna 5 jaar is dit de lens waarmee ik al m'n macrofoto's maak. De scherpte is uitstekend, hoewel je boven F16 wat kwaliteit verliest als gevolg van diffractie. Omdat ik voornamelijk nog met de 5DII fotografeer (en het gedoe van een tussenring zat ben) ben ik van plan binnenkort over te stappen op de nieuwe EF 100/2.8 met IS.


Canon EOS 5DmkII icm EF25II tussenring: f/16, 2.5s, iso 200 vanaf driepootstatief, crop 57% (Oranje Eikenbladroller)
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum