Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


FvdM Januari: Han Bouwmeester

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Jan 2011, 17:09    Post subject: FvdM Januari: Han Bouwmeester
Naam: Han Bouwmeester
Leeftijd: 44
Woonplaats: Goor; Hof van Twente
Beroep: Natuurfotograaf
Andere hobbies? Natuurfotografie Smile Vogelbeschermingswerk
Gebruikte apparatuur: Nikon D300s/D700; Sigma 300-800 mm f5.6; Nikon 200-400 mm f4 VR; Nikon 24-70 mm f.2.8; Nikon 16 mm fisheye; Nikon 105 mm f2.8 macro; Gitzo statief; Wimberley head; HBN Gimbal head II
Website: www.hanbouwmeester.nl Foto’s op Nederpix

Korte bio
Han Bouwmeester (Goor, 1965) groeide op in Twente in een gezin waarbij natuur een belangrijke rol speelde. Mede door zijn werk voor de plaatselijke vogelwerkgroep nam zijn kennis over de natuur toe. In de loop van de tijd kreeg hij de wens om datgene wat hij zag vast te leggen en uit te dragen. Han fotografeert landschappen, planten en dieren maar zijn voorkeur gaat uit naar vogels. Met zijn foto’s won hij enkele nationale– en internationale prijzen. Zijn werk is regelmatig terug te vinden in publicaties of levensgroot als print aan de muren van woningen en kantoren. Han is inmiddels een fulltime beroepsmatig natuurfotograaf. Hij organiseert workshops, natuur- fotoreizen, ontwerpt en produceert diverse natuurfotografie producten.



Interview
Waarom natuurfotografie?
Toen ik nog in de poepluiers lag hoorde ik al vogels en dergelijke om me heen. Mijn ouders runden op vrijwillige basis een camping ergens in de Twentse bossen. Daarnaast groeide ik op met het werk voor vogelwerkgroepen en kwam dus al veel met natuur en vogels in het bijzonder in aanraking. Na jaren een stressbaan te hebben gehad binnen de commerciële bouwmaterialenhandel kwam ik door een ongeval thuis te zitten. Tijdens jarenlange revalidatie vond ik meer en meer ontspanning in de natuur. Maar ik realiseerde me ook steeds meer in welke wereld wij terecht zijn gekomen door al maar door te gaan met bouwen en ontwikkelen van onze eigen economie. Niet veel mis mee zou je zeggen maar ik zag wel dat er een geweldige druk op de natuur in onze omgeving kwam te liggen. Ik kreeg de behoefte de natuurwaarden die ik zag en ervoer uit te dragen en ging fotograferen. Door groeiend enthousiasme van me zelf en anderen leerde ik er steeds meer over waarna die fotografie langzaamaan meer op ‘echte’ natuurfotografie ging lijken.

Wat is het leuke aan natuurfotografie?
Dat je er het jaar rond je ontspanning in kunt vinden en ik in mijn geval veel voldoening put uit het feit nuttig te kunnen zijn in het combineren van die natuurfotografie met de bescherming van de natuur. Verder qua fotograferen zelf het verrassingseffect, het gedwongen zijn meer over je onderwerp te leren, de steeds wisselende omstandigheden, het vaak één mogen zijn met vaak zo schuwe dieren, zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan denk ik.

Wat zijn de minder leuke kanten?
Momenteel de massaliteit; ik vind dat echt een probleem aan het worden. Zonder dat ook maar iemand daar schuldig aan zal zijn, zijn we simpelweg met te veel. Ik zie duidelijk twee groepen mensen binnen de natuurfotografie. Mensen die snel willen scoren en mensen die willen beleven. Met alle respect voor mensen met een drukke baan maar natuurfotografie is in mijn ogen geen kwestie van op vrijdagavond inloggen op internet om wat coördinaten van waarnemingen over te nemen in de tomtom en vervolgens in de vrije zaterdagochtend het halve land door te crossen om die soort in bijzijn van tientallen andere fotografen binnen te halen.
Hoewel het er op dit soort plekken veelal gemoedelijk en netjes aan toe gaat merk ik steeds meer achterdocht bij natuurbeheerders als Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten. Ik weet het; die mensen genieten net zo als ik en hebben dus groot gelijk op deze manier alsnog hun foto’s te kunnen maken. Mijn ding is het echter niet.
De andere kant van het verhaal is dat er ook erg veel mensen via de natuurfotografie meer waardering voor de natuur hebben gekregen terwijl ze er daarvoor nooit oog voor hadden. Binnen onze eigen natuurfoto vereniging Natuurfocus hebben we hier een paar voorbeelden van lopen en daar geniet ik van. Het heeft dus duidelijk twee kanten.
Verder maak ik me zorgen om het toenemende aantal roofvogelshows en -shoots. In mijn ogen moeten we dat niet willen; laat staan dat we het dan ook nog natuurfotografie noemen. Roofvogels horen niet in een hokje of aan een touwtje en de aanstekende werking heeft te grote gevolgen. Enfin, een recent verschenen rapport zegt genoeg over de nevenwerkingen er van.

Wat is je specialiteit?
Dat zullen toch de vogels zijn. Ik ben er mee opgegroeid en de passie voor veren zal altijd wel de boventoon blijven voeren. Vogels kunnen gaan waar ze willen zonder tegen gehouden te worden door wegen, wildroosters of hekken.



Wat kenmerkt jouw foto’s?
Dat zouden anderen eigenlijk moeten zeggen en ben daar eigenlijk wel benieuwd naar. Ik doe in elk geval mijn best om de nodige sfeer in de foto’s te brengen.

Hoe werk je meestal?
Ik merk dat ik steeds meer lol en effect heb van het projectmatig bezig zijn. Dat betekend dus veel zoeken en voorbereiden met als gevolg dat ik vaker in het veld ben zonder dan met camera. Onderdeel van deze projectjes zijn meestal wel het gebruik van camouflage hulpmiddelen. Ik ben ook niet vies van het maken van een zogenaamde setup. De kunst is het zo natuurlijk mogelijk te houden. Dat lukt ook mij niet altijd en is dan ook lastiger dan je zou verwachten.



Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Vooral door je zelf in te houden en er vooral voor te zorgen dat de dieren zich niet bewust zijn van je aanwezigheid of er geen gevaar in zien. Dat doe je vooral door je te verdiepen in hun leefwijze én al aanwezig te zijn voordat je onderwerp ter plaatse komt. Maar ik probeer me zelf in elk geval steeds een spiegel voor te houden waarin ik mezelf afvraag of het verantwoord is wat ik van plan ben. Ik ben daarbij beslist niet heiliger dan de paus want natuurfotografie brengt altijd wel wat verstoring met zich mee; maar dat doet een boswandeling ook.


Wat zijn je favoriete plekjes?
Vooral de gebieden rond mijn eigen woonplaats omdat ik er inmiddels elke boom weet te staan en de voldoening simpelweg gewoon groter is iets te bereiken in mijn eigen omgeving.



Wat zou je nog graag doen op fotografie gebied?
Ik zou graag nog eens gaan fotograferen in de meest Arctische gebieden omdat de tijd dat dit nog kan helaas beperkt lijkt te zijn en ik het gevoel eens wil beleven bij dieren te zijn die zelden of nooit mensen zien.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Mijn grote voorbeeld is de helaas veel te vroeg overleden Flip de Nooijer. Ik kon het goed met hem vinden en door zijn waanzinnig enthousiaste manier van verhalen over zijn foto’s raakte ik helemaal in de ban van hem en zijn manier van werken. Nu ik er over nadenk, denk ik niet dat ik me momenteel specifiek door het werk van een andere fotograaf laat inspireren. Ik blader graag door heel veel foto’s (vooral thumbnails) op internet maar ik merk dat ik vooral mijn eigen gevoel volg en inspring op de mogelijkheden die zich voordoen.

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Ja, ik ga me steeds meer met landschappen bezig houden. Omdat ik het leuk vind maar ook om een compleet verhaal te kunnen maken voor lezingen en reportages. Macrofotografie trekt mij enorm maar elk jaar ontbreekt het me helaas aan tijd om daar goed mee aan de slag te gaan. Een mens kan helaas niet alles.

Heb je nog een leuke anekdote mbt je fotografie?
Een hele beroemde maar die durf ik niet meer te vertellen Smile Ach, je maakt zoveel mee, toch zijn de verhalen vaak vooral voor je zelf mooi als herinnering. Een die me nu te binnen schiet is de dag dat ik met een (helaas ook al overleden) fotomaatje van mij een hutje had gebouwd in de hoop ijsvogels te fotograferen. We hadden van natuurlijke materialen een camouflagehutje gemaakt in een bosrand en hadden zicht op een beekje wat op zijn beurt weer tussen het bos en de weilanden door slingerde. We zagen geen ijsvogels en dan slaat natuurlijk de twijfel toe. We begonnen te twijfelen of we wel genoeg gecamoufleerd waren; dan zou het beestje het immers wel uit zijn hoofd laten voor ons te gaan poseren. Niet veel later echter kwam er een boer op zijn tractor aanrijden om in het land aan het werk te gaan. Pal voor onze neus stapte hij van zijn tractor af en liep in onze richting. ‘Zie je wel’, zei mijn maat. Ik stond op het punt om hem gelijk te geven en uit onze dekking te komen. Maar wat schetste onze verbazing. De man haalde iets uit zijn broek en ging geheel ontspannen in onze richting kijkend wat overtollig vocht afgieten. Nou ja zeg; dan zou onze camouflage toch wel goed zijn geweest!

Wat vind je van Nederpix?
Het is goed dat Nederpix er is gekomen toen er jaren terug steeds meer niet vogelfototo’s op zustersites aan werden geboden. Ik weet nog dat ik een van de eerste mensen was die zich er registreerde. Gezien de hoeveelheid nieuwe foto’s blijkt Nederpix, ondanks vele andere internetfora, nog steeds in een behoefte te voorzien. Zelf maak ik graag en zo goed als dagelijks een rondje langs de internetvelden en blader dan ook graag door de nieuwste foto’s op Nederpix. Opmaak en gebruikersgemak zijn prima. Persoonlijk ben ik minder actief geworden; vooral door chronisch tijdgebrek maar ook vanwege de vele anonieme accounts die er toe worden gestaan. Dat beïnvloedt naar mijn idee de sfeer; je weet dan immers niet met wie je praat en dat voelt voor mij persoonlijk niet goed. Ik mag graag aan pittige discussies meedoen maar zodra de meest bizarre stellingen door onnavolgbare nicknames over en weer vliegen haak ik af. Ieder zo zijn mening maar wel onder je eigen naam. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat het de sfeer en wederzijds respect ten goede zou komen.


Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Doe vooral je eigen ding en verdiep je in je onderwerp. Besteedt naast het fotograferen zelf ook tijd en aandacht aan je voorbereiding. Wordt actief lid van een natuurfotografie vereniging maar vooral van een natuur- of vogelwerkgroep. Dat laatste is goed voor het opdoen van kennis over je onderwerp en het geeft een goed gevoel om iets terug te doen voor de natuur waar we met zijn allen hopelijk nog lang van kunnen genieten. Wees kritisch op jezelf en geniet vooral zelf van je hobby en resultaten.


Beste foto

Ik praat zelf liever niet over een specifieke foto als beste foto. Ik ben meer gaan denken in series en vooral de bijbehorende beleving. Maar als je persé een favoriet wilt hebben komt mijn recente poolvos wel erg snel in me op.

Waarom is dit je beste foto?
De verrassing het dier in het wild tegen te komen en het feit dat alles in de foto meewerkt. Houding en actie van het dier, oogcontact, setting, achtergrond en vooral de beleving die ik helaas alleen zelf maar kan voelen.

Hoe heb je hem genomen?
Vanaf de achterbank van mijn auto. Een reisgenoot, René Koster, zat achter het stuur en hoewel we al lang door het onherbergzame gebied hadden rond gereden stond hij er op nog een keer terug te gaan omdat zijn gevoel hem zei nog een keer een poging te moeten doen. Dat gevoel bleek te kloppen want plots zagen we twee witte oortjes tussen een stel rotsblokken omhoog steken. Met de adrenaline in de keel reden we snel een stukje verder om de wagen om te keren, statief met de sigma 300-800 er op, op de achterbank te zetten, en te gaan posten op de plek waar we hem zagen. Dat wachten werd vrij snel beloond met een rustige rondwandeling van het schitterende diertje. Ik had niet de indruk dat hij zich veel van onze aanwezigheid aantrok. Op 1200 meter hoogte wil je dan graag een rondedansje maken.

Wat kan er beter aan?
Dat is een linke vraag want het is wel een van mijn beste foto’s he Smile Van zo’n ‘once in a lifetime’ foto mag ik eigenlijk geen klaagpunten noemen. Misschien hooguit zijn staart heel iets meer van de grond? Nee, het is al goed zo!

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Daar heb ik geen specifiek beeld bij.
Het leuke van natuurfotografie is, in elk geval zoals ik het beleef, het verrassingseffect. Je moet je door de natuur laten verrassen en daar zo snel mogelijk op in weten te spelen. Zo zie ik de combinatie van natuurbeleving en –fotografie.
Op mijn website heb ik een database aangelegd gerangschikt op soorten. Toch is het verzamelen van soorten absoluut geen doel op zich. Ik ga zelden op zoek naar een twitch op waarneming.nl of Dutch birding; ik weet dat dit gewoon niet mijn ding is en in de meeste gevallen dan ook mislukt. Laat staan dat ik meestal helemaal blokkeer zodra ik tussen hordes fotografen kom te staan. Nee, ik ga liever op zoek naar de ‘gewonere’ soorten met als doel deze in een sfeervolle omgeving en karakteristieke houdingen vast te leggen. De sfeer moet de foto maken en het liefst een verhaal vertellen. Zie als voorbeeld mijn foto van een bruine rat. Het dier zelf vormt slechts een subtiel deel van de foto maar iedereen ziet dat hij wel het hoofdonderwerp is.
Om op je vraag terug te komen; dat soort foto’s dus zonder een specifieke soortenwens.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Hendrik van Kampen.
Omdat Hendrik in zijn foto’s ook op zoek lijkt naar sfeer en dat volgens mij belangrijker vindt dan de eventuele dieren (soorten) die daar bij op staan.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography


Last edited by Arjen Drost on Mon 03 Jan 2011, 19:42; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Jan 2011, 17:12    Post subject:
Leuk nieuw onderdeel van de site.
Gegarneerd met schitterende foto's
Ik heb het interview met veel plezier gelezen.
Jammer dat de ruimte ontbreekt om dieper op bepaalde zaken in te gaan. Het blijft hierdoor een beetje oppervlakkig.

btw, is het een idee om bij de bio een foto van de fotograaf te plaatsen ? Ik vind het altijd fijn om een gezicht bij een naam te hebben.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 03 Jan 2011, 18:05    Post subject:
Als je Han wil zien, gewoon even zijn site bezoeken!
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Jan 2011, 19:43    Post subject:
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Jan 2011, 20:20    Post subject:
http://natuurinfocus.blogspot.com/

Leuk om te lezen, en in de gaten te houden
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Jeffrey van Houten


Gender: Male
Age: 28
Joined: 18 Aug 2009
Posts: 80
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Jan 2011, 15:43    Post subject:
Dit is regel recht het voorbeeld wat betreft natuurfotografie. Ik ben het helemaal met Han eens hoe hij natuur-fotografie verwoord. Mij zie je ook niet zo snel op plekken waar heeeel veel fotografen komen. Ik zoek liever zelf de momenten op.

Net als Han dus. En kijk is wat het KAN op leveren. Het is natuurlijk niet vanzelfsprekend. Maar zijn site staat ook niets voor niets bij mijn favorieten.


Gr Jeff Smile
_________________
'Een goede foto is meer dan een beeld. Het is een goed verhaal in 1 foto.'

--> http://www.jeffphotography.nl - http://www.facebook.com/jeffphoto96
Back to top
Reply with quote
 
thijs broekkamp


Gender: Male
Age: 30
Joined: 07 Apr 2008
Posts: 86

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 Jan 2011, 17:19    Post subject:
Leuk nieuw onderdeel, leuk om te lezen
_________________
-----------------------
www.wildnature.nl
Back to top
Reply with quote
 
Tim Oord
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 63
Joined: 24 Feb 2006
Posts: 204
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 05 Jan 2011, 21:07    Post subject:
Interessant en nuttig onderdeel voor Nederpix.

Het is bijzonder aardig om de maker(s) van foto's die we regelmatig voorbij zien komen nader te leren kennen.
Beweegredenen, ideeën enz. worden besproken en geeft een beeld hoe de fotograaf tot zijn foto's komt.

Een foto van de fotograaf is een pre maar dat is al eerder gezegd. Je weet om wie het gaat. Oppervlakkig vind ik het interview en het verhaal niet. Ga zeker op deze manier door.

Groet, Tim
_________________
Olympus OM-D E-M1X
Olympus 12-100mm f4.0 PRO
Olympus 35mm f3.5 macro
Olympus 60mm f2.8 macro
Back to top
Reply with quote
 
Art


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Sep 2005
Posts: 101
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Jan 2011, 21:34    Post subject:
Erg leuk onderdeel dit.
Interessant om e lezen en een manier van natuurfotografie benadering die mij erg aanspreekt.
groeten Art
_________________
http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Lee filters | Manfrotto Monopod(s) | Benro Tripod
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 07 Sep 2005
Posts: 150
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 05 Jan 2011, 21:44    Post subject:
Leuk dat jullie zo positief zijn op dit nieuwe onderdeel en mijn aandeel daarin deze maand.
En wat betreft die foto van de fotograaf zelf; het gaat hier toch om mooie natuurfoto's en niet om een foto van een lelijke fotograaf? Razz
_________________
Han Bouwmeester www.hanbouwmeester.nl
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Wed 05 Jan 2011, 22:14    Post subject:
Die Poolvos is toch wel echt heel mooi Han.

Jan
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 05 Jan 2011, 23:29    Post subject:
Ik ben wel benieuwd welke vragen henri heeft naar aanleiding van het interview. De verdieping zoekend.

Je bent een erg mooie spitsafbijter, heer Han.
fijn
en mooie foto's ter lardering.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge


Gender: Male

Joined: 09 Sep 2005
Posts: 177
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 06 Jan 2011, 9:29    Post subject:
Een interessant stukje over de Poolvossen van Dovrefjell las ik op de volgende site:

http://www.newsinenglish.no/2010/07/12/arctic-fox-makes-a-comeback/

Groeten, Martijn de Jonge
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 07 Sep 2005
Posts: 150
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 06 Jan 2011, 9:43    Post subject:
Bedankt Martijn, dit artikel had ik nog niet gevonden.
Ik heb contact gehad met de mensen van het herintroductieproject en die gaven al jubelend aan dat dit zo goed als zeker 'een van de eerste foto's van een in het wild geboren poolvos behorend bij het project zal zijn'. Heb ze de foto's beschikbaar gesteld en zal er vast nog eens wat over horen.
_________________
Han Bouwmeester www.hanbouwmeester.nl
Back to top
Reply with quote
 
Martijn de Jonge


Gender: Male

Joined: 09 Sep 2005
Posts: 177
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 20:51    Post subject:
Leuk dat fotograaf van de maand item, over een paar zinsnedes was ik toch wel verbaasd zoals:

" Hoe heb je hem genomen?
Vanaf de achterbank van mijn auto. Een reisgenoot, René Koster, zat achter het stuur en hoewel we al lang door het onherbergzame gebied hadden rond gereden"

Lijkt mij toch wel een beetje een contradictio in terminus. Ik ben in onherbergzame gebieden geweest maar meestal zonder auto. De reactie op de afnemende inbreng aan Nederpix wordt als volgt verklaard:

" vanwege de vele anonieme accounts die er toe worden gestaan. Dat beïnvloedt naar mijn idee de sfeer; je weet dan immers niet met wie je praat en dat voelt voor mij persoonlijk niet goed."

Tsja, ik vind dit niet zo'n sterk argument. Han zit zelf op een weblog waarbij het belangrijkste onderscheid lijkt te zijn of de mannen ballen hebben of niet dus waar hebben we het dan over, toch?

zie op o.a.: http://natuurinfocus.blogspot.com/2010/04/mannen-zonder-ballen-part-ii.html

Groeten, Martijn


Last edited by Martijn de Jonge on Fri 07 Jan 2011, 21:54; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Han Bouwmeester


Gender: Male
Age: 58
Joined: 07 Sep 2005
Posts: 150
Location: Hof van Twente
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 21:02    Post subject:
Tjonge Martijn toch, ik zat er op te wachten hoor.
Heb jij dit soort onvolwassen dingen nu echt nodig?
_________________
Han Bouwmeester www.hanbouwmeester.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 23:16    Post subject:
hee, Han

Het valt me net pas op:
we zijn even oud...
dat wil zeggen, we zijn beide 44
evenwel, ik pas kort, want van januari 67.
Jij bent uit 65, dus al wat langer...

(je lijkt een beetje op mijn zus, die zat in de theaterwereld, en is tussen 1994 en 2003 elk jaar jonger geworden op haar CV. Trouwens niet verkeerd hoor om met mijn zus vergeleken te worden, ze is prachtig om te zien en heeft een gouden keel. Van mij mag je dus je foto ook wel laten zien.)

(zachtjes dollen mag wel, toch?)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Jan 2011, 20:50    Post subject:
http://www.youtube.com/watch?v=6WvWCCTSStU&feature=related

Sommige fotografen brengen vele uren, zo niet dagen door in schuiltentjes om mooie opnames te kunnen maken. Anderen scoren in een halve dag hun foto's Confused
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Fri 14 Jan 2011, 10:58    Post subject:
Sinds ik het bovenstaande filmpje over het fotograferen van roofvogels gezien heb, kijk ik met heel andere ogen naar foto's van roofvogels. Jammer...ik ben weer een illusie armer en een weetje rijker. Maar ik krijg daardoor ook weer meer waardering voor foto's van gewone tuinvogeltjes Very Happy

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 15 Jan 2011, 20:57    Post subject:
jonggolde wrote:
Sinds ik het bovenstaande filmpje over het fotograferen van roofvogels gezien heb, kijk ik met heel andere ogen naar foto's van roofvogels. Jammer...ik ben weer een illusie armer en een weetje rijker. Maar ik krijg daardoor ook weer meer waardering voor foto's van gewone tuinvogeltjes Very Happy

Gr. Henriëtte

Dit soort excursies leiden niet tot de foto's die je op birdpix ziet Henriëtte. Helemaal honderd procent uit te sluiten is het niet dat er eens eentje tussendoor glipt, maar in principe komen alleen wilde vogels op bp.

die arenden van mij bijvoorbeeld komen niet uit een kooitje.
Niet dat het heel moeilijk is ze te vinden. Dat ook weer niet. Je hoeft alleen maar je neus te volgen.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.


Last edited by peter wijn on Mon 17 Jan 2011, 10:35; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 16 Jan 2011, 18:27    Post subject:
Vind dit een interessant onderdeel.
Hoe werkt een fotograaf? Hoe komt iets tot stand?
De liefde voor de Natuur staat voorop. Veel kennis vergaren over het onderwerp en het gebied en dan komt het fotograferen pas.
Wat roofvogels betreft. Het is natuurlijk wel een manier om wat te oefenen als je naar een roofvogelshow zou gaan. Hoe leer je het anders?
Ben zelf nu met de huis-tuin vogeltjes bezig. Maar dat is al ontzettend moeilijk vind ik.
Groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Colinda v/d Flier


Gender: Female
Age: 54
Joined: 11 Sep 2005
Posts: 174
Location: Hoofddorp
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Feb 2011, 15:55    Post subject:
Leuk en interessant om te lezen met mooie aanvullende foto's.

Groetjes Colinda
_________________
http://www.naturefocus.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum