Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal


Canon EF 50mm f/1.4 USM

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Jan 2011, 17:52    Post subject: Canon EF 50mm f/1.4 USM

Canon EF 50/1.4 USM op een 5DII

Specificaties:
Merk: Canon
type: EF 50mm f/1.4 USM
Prijs: €329,-, maar daar komt nog €22,- bij voor de zonnekap.
Gewicht: 290g
Kortste scherpstelafstand: 0.45m
Overig (bijv. IS, USM): USM
Originele auteur: Jaap Schelvis


Canon 40D : f/1.4, 1/250s, iso 200 uit de hand (Sammy)

Gebruikerservaringen:
Erg geschikt voor: Alle omstandigheden waar je maar weinig licht hebt en waar flitsen niet wenselijk of toegestaan is zoals bij kaarslicht of in de schemering en bijvoorbeeld in kerken of musea. Door het geringe gewicht en afmetingen is het een lens die je makkelijk 'erbij' meeneemt. De brandpuntsafstand van 50mm maakt het objectief geschikt voor veel verschillende toepassingen waaronder portret- en landschapsfotografie. Ik merk dat ik het objectief niet zo heel vaak gebruik. Ter illustratie, in mijn lopende Lightroom-catalogus staan nu 14257 opnames waarvan er slechts 167, iets meer dan 1 procent dus, met deze lens zijn gemaakt. Dat zijn echter vrijwel allemaal foto's die ik met geen enkel ander van mijn objectieven had kunnen maken!


Canon 5DII : f/1.4, 1/50 s, iso 1600 uit de hand (zoontje van de auteur)

Minder geschikt voor: Zoals bij iedere prime lens mis je de flexibiliteit van een zoomlens wat onder bepaalde omstandigheden een gemis kan zijn.
Voordeel van deze lens: Snelheid in de zin van grootste diafragma-opening, hoewel de AF-snelheid ook goed is. F1.4 is toch makkelijk 3 tot 4 stops sneller dan de meeste standaardzoomlenzen. Uitstekende scherpte ook bij zeer grote diafragma-opening. Om dezelfde scherpte op 50 mm uit een zoomlens te halen ben je veel meer geld kwijt.
Nadeel van deze lens: -
Waarom heb je voor deze lens gekozen?
Ik wilde graag een snelle lens met een beeldhoek die ik nog niet tot mijn beschikking had. Omdat ik al een 17-40 en een 70-200 gebruikte was de keuze snel gemaakt voor een 50mm objectief. Daarvan maakt Canon er drie met grootste diafragmawaardes van F1.8, F1.4 en F1.2. Deze laatste viel voor mij af omdat ik al zag dat het een lens zou zijn die ik niet heel vaak zou gebruiken. Om daar dan bijna €1400,- aan uit te geven leek mij niet erg verstandig. De F1.8 viel af vanwege de minder solide (kunststof) bouw, trage luidruchtige AF en de minder mooie onscherpte (bokeh) als gevolg van de 5 diafragma-lamellen. Hierdoor was de F1.4 de logische keuze voor mij. Naast de duidelijke voordelen bij weinig licht biedt de lens natuurlijk ook de mogelijkheid om opnames met een zeer beperkte scherptediepte te maken.

Is hij te gebruiken icm converter, zo ja, welke?
Nee, dit objectief is niet te gebruiken met teleconverters. Wel heb je de mogelijkheid om met tussenringen de kortste scherpstelafstand te verkleinen om op die manier de vergroting wat te verhogen.
Met welke body gebruik je hem het meest? Omdat ik dit objectief vooral gebruik onder moeilijke lichtomstandigheden is dat meestal op de Canon EOS 5D mark II omdat hiermee betere ruisprestaties te bereiken zijn dan met mijn 40D. Daarnaast haal je met een Full-Frame camera het maximale uit de beperkte scherptediepte bij open diafragma.


Canon 5DII : f/2.2, 1/50s, iso 400 uit de hand (Shanghai museum)

Ervaringen:
Een heerlijk objectief waar ik iedere keer weer met plezier foto's mee maak. De mogelijkheid om bij heel weinig licht toch te kunnen fotograferen zonder te flitsen (wat nu eenmaal niet mijn ding is) is voor mij het belangrijkst. Ook ervaar ik de beeldhoek van een 50mm objectief met een perspectief vergelijkbaar met het menselijk oog als een aanvulling op mijn groothoek/tele-arsenaal.


Canon EOS 5DmkII : f/1.6, 1/20s, iso 1600 uit de hand (Shanghai World Financial Center aka 'The bottle opener')
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]


Last edited by Jaap Schelvis on Thu 06 Jan 2011, 9:16; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 04 Jan 2011, 10:02    Post subject:
Heel veel van wat hierboven staat is ook van toepassing voor de vaste nikon lenzen van 50mm. En de Minolta's en Pentaxen etc. Op dpreview staan specifieke lenstests van de meeste 50mm lenzen die te koop zijn.

Op een DX-camera (cropcamera) werkt de 50mm als een - klein beetje korte - portretlens met hoge lichtsterkte. Dat is bijzonder fijn.

Ook de goedkope 50 F1,8 lenzen geven al bijzonder goede scherpte (zo is zelfs de nikon 50 mm F1,8 AF-D scherper boven F4 dan de 50 mm F1,4 AF-D). Maar - zoals Jaap al schetst - er is meer dan scherpte alleen.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum