Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Gorillapod Focus

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Franca Blom


Gender: Female

Joined: 02 Dec 2007
Posts: 170

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 18:07    Post subject: Gorillapod Focus
Aangezien ik steeds op zoek ben naar manieren om het fotograferen zoals ik dat wil, en tot 2,5 jaar geleden altijd heb kunnen doen, weer enigszins mogelijk te maken, vond ik deze gorillapod die bedoeld is voor camera's met telelenzen e.d. Dus voor het zwaardere materiaal.
Ik ga binnenkort de Canon EOS 60D kopen en ben het liefst bezig met macrofotografie, dus met mijn Canon EF 100 mm lens.

Ik zou graag willen weten wat jullie ervaringen met een gorillapod zijn. Is 'ie stabiel genoeg voor macrofotografie en is 'ie in het veld handiger of juist onhandiger dan een gewoon statief. Wat zijn de sterke punten en juist de minder sterke punten van een gorillapod?
Ik heb zelf een degelijk statief wat ik van laag tot hoog kan gebruiken. Volgens Antonie is dat veel beter dan een gorillapod. Zijn ervaringen met een gorillapod zijn nl. niet zo goed. Ik ben heel benieuwd hoe jullie erover denken.

Groetjes, Franca
Back to top
Reply with quote
 
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 18:26    Post subject:
Deze vraag wordt gesteld naar aanleiding van een heftige discussie die we zojuist hebben gehad aan de tafel ( #Sniper #2gunfire #Robot #evil #Splat etc).

Tijdens deze discussie heb ik de volgende argumenten aangedragen waarom ik een gorilapod afraad (zo heb ik het ervaren tijdens het gebruik van een gorilapod).
* Een gorilapod is makkelijker om mee te nemen dan een statief omdat het kleiner en lichter is (+);
* Een gorilapod kan alleen relatief dicht bij de grond werken, terwijl een statief (zowel die van mijn moeder als die van mij) vanaf de grond tot ongeveer ooghoogte kan werken. Wanneer je dus planten of paddestoelen ga fotograferen (wat mijn moeder voornamelijk doet) kan je dus alles boven een hoogte van 30 / 35 cm gewoon afschrijven (-);
* Ik vond een gorilapod niet prettig in het gebruik (anderen kunnen dit heel anders ervaren). Voor een spiegelreflexcamera met 100mm macrolens heb je een sterke gorilapod nodig, maar die zijn minder makkelijk te buigen. Dus het richten van de camera is moeilijker omdat je de poten in de juiste houding moet zetten en dan nog aan moet passen voor de juiste hoek (bij een statief draai je een knopje los, richt en draait het knopje weer vast; daardoor kan relatief makkelijk accuraat gericht worden). Als je even snel een kleine aanpassing wil maken, moet je dit helemaal opnieuw doen. Dit is wel weer op te lossen door een een statiefkop op te zetten, maar dan wordt hij weer zwaarder en minder makkelijk mee te nemen (-);
* De combinatie van de Canon EOS 60D met de 100mm macro wordt met de body aan het statief / gorilapod bevestigd, waardoor er best wel wat gewicht aan de voorkant van de camera hangt. Het statief kan dit makkelijk compenseren, maar ik vond dat de gorilapod altijd wat instabieler werd (-);
* Voor het maken van een staande foto heb je een statiefkop nodig en loop je tegen hetzelfde aan als ik hiervoor beschreef (-);
* Ik heb mijn twijfels op een gorilapod met langere sluitertijden (10 sec of meer) stabiel genoeg is als het ook een beetje waait, maar daar kan ik niet over oordelen uit ervaring.

Met andere woorden, wat mij betreft aanzienlijk meer minpunten dan pluspunten en dan erbij te weten dat mijn moeder een goed statief heeft voor macrofotografie.
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 18:38    Post subject:
Quote:
Een gorillapod kan alleen relatief dicht bij de grond werken
Maar je kunt zo'n ding toch ook om bv. een dikke tak, trapleuning, platgelegde fiets etc. hangen? Ik denk dat je ook wat het gebruik daarvan betreft een beetje creatief zult moeten zijn.

Henriėtte
Back to top
Reply with quote
 
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 18:43    Post subject:
jonggolde wrote:
Quote:
Een gorillapod kan alleen relatief dicht bij de grond werken
Maar je kunt zo'n ding toch ook om bv. een dikke tak, trapleuning, platgelegde fiets etc. hangen? Ik denk dat je ook wat het gebruik daarvan betreft een beetje creatief zult moeten zijn.

Henriėtte


Daar heb je gelijk in, in een bos (of omgeving met struiken) is dat inderdaad nog een mogelijkheid. Alleen vraag ik me af of dit de stabiliteit (mede gezien het gewicht aan de voorkant van de camera) te goeden komt. Daarnaast zijn er natuurlijk ook omstandigheden dat je even geen dikke tak (of trapleuning Wink ) bij de hand heb.
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 22:47    Post subject: pod en statief
Ik gebruik ze allebei maar als je vaak een pod gebruikt kan je er heel handig mee worden!! Ik kan er heel dicht vanuit welke hoek ik maar wil mee fotograferen. Meestal beweeg ik de pot als de hoogte en hoek heb bepaald, ik hoef dan alleen nog even scherp te stellen.
Op een tak binden gaat heel goed krijg je hele andere foto's mee. Bovendien een lekkere hefstwandeling dan weet je dat je veel paddo's tegenkomt, camera met pod over de schouder, kost erg weinig tijd!!! Nadeel ik werd wel in het bos herkend als vrouw met krullen en grappig statief Cool Ik heb een pod die tot 4 kilo gaat, staat stevig. Ik heb nu een statief met middenzuil en dat vind ik nog steeds erg lastig.
groet susan
ps ik maak er wel alleen liggende foto's mee, er schijnt een balhoofd te zijn maar ik denk dat dat echt ten koste van de balans gaat...
om takl
detail zwam


Last edited by susan meijnders on Fri 07 Jan 2011, 23:00; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Fri 07 Jan 2011, 22:56    Post subject:
Heb ook even getwijfeld wat ik als klein statief zou nemen ; een gorillapod of een klein macrostatiefje. Heb gekozen voor de laatste. Kan daarmee heel laag bij de grond en is goed stabiel. Mijn man heeft hiervan de ring en bus eruitgedraaid waardoor je nog lager kunt komen.
Ben heel tevreden met dit redget statiefje. Gebruik het voor paddenstoelen te fotograferen. Heb ook met groot statief paddenstoelen gefotografeerd maar kwam erachter dat ik mijn statief niet om een boom kon vouwen Wink om de daar alwezige paddenstoel te fotograferen.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote
 
Willy


Gender: Male
Age: 66
Joined: 20 Jul 2009
Posts: 21
Location: Dedemsvaart
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 08 Jan 2011, 10:39    Post subject:
Hallo allemaal gebruik zelf ook een gorillapod i.c.m. een manfrotto balhoofd n.l.de 496RC2,maar ook wel zonder en dat is gewoon perfect.Ik gebruik hem uitsluitend voor macro en dat bevalt uitstekend.
Gr.Willy
_________________
Canon ixus300 Minolta 7D+toebehoren Canon 5D MarkII/III+toebehoren.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum