Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Techniek


Filmen, maar hoe?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 29 Jan 2011, 20:31    Post subject: Filmen, maar hoe?
Beste mensen,

Nu de mogelijkheid bestaat om filmpjes hier te laten zien, is het ook wel handig om de kunst van het filmen, en het maken van een toonbare film hier te laten zien.

We kunnen nog niet veel mensen die het uit en te na kennen. Al heeft iemand die er wel zeker ervaring in heeft de intentie uitgesproken wat over het editen op te schrijven... ik ben benieuwd!
Maar uh, daarom en vooruitlopend daarop zou het toch fijn zijn als jullie alvast je ervaringen delen:

- door jullie gebruikte instellingen van de camera (sluitertijd, iso diafragma, witbalans) en waarom je die instelling gebruikt, natuurlijk.

- welke kwaliteit opslag-formaat je kiest en waarom.

- hoe jullie de camera stilhouden, en toch zonder schokken je onderwerp proberen te volgen.

- de microfoon?

- software om te editen.

- websites met goede informatie


Als jullie dat hieronder willen delen, dat lijkt me heel leerzaam met elkaar. Als het heel veel wordt dan breien wij - Arjen en Peter - er een of meer verhaaltjes van.

Alvast bedankt.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 29 Jan 2011, 20:54    Post subject:
Ben nu zelf een jaar bezig met filmen, moet dus zelf ook nog enorm veel leren. Zal hieronder (in stukjes) aangeven hoe ik dingen aanpak. Zeker niet omdat ik alles al weet (in tegendeel), maar misschien heeft iemand er wat aan. Of kan iemand mij zeggen hoe het beter moet Smile

Quote:
- de microfoon?


Een groot verschil met gewone fotografie is dat geluid een belangrijke rol speelt bij het filmen. Een film zonder geluid is al snel saai en een slechte geluidskwaliteit maakt van een mooi filmpje ineens iets wat niet om aan te zien/horen is. Je kunt er natuurlijk een muziekje achter zetten, maar ik geef er de voorkeur aan om de natuurlijke geluiden op de achtergrond te hebben.

Op zich ben ik blij verrast over de kwaliteit van de ingebouwde mic in de 5DmkII, maar deze heeft wel de nodige nadelen. Hij pakt elk geluid op wat er in zijn omgeving gebeurt. Dus ook als je vlak achter de camera adem haalt en zeker als je aan de camera zit (bijv. om tussentijds scherp te stellen of de belichting aan te passen of het geratel van de IS). Niet echt ideaal dus.

Aan het eind van de zomer heb ik de Røde Stereovideo microphone gekocht. Deze werkt echt geweldig. Je zet hem gewoon vast op je flitsschoen. Hij zit met een speciale constructie vast, waardoor je nauwelijks geluiden van de camera meepakt. Ook pakt hij nauwelijks geluid van achter op, waardoor jij zelf nog wat heen en weer kunt bewegen (volgens mij zelfs heel zachtjes fluisteren).
Door de meegeleverde "dead kitten" heb je ook nauwelijks last van de wind.

Kortom, ik ben er erg tevreden over.

Wat ik met het bewerken vaak doe, is de beelden los van het geluid koppelen. Dit werkt natuurlijk niet als je bijv. een zingende vogel heb gefilmd waar het geluid bij het beeld hoort. Maar als je bijv. een libel hebt gefilmd waarbij het geluid alleen als achtergrond dient, kun je het beste stukje geluid uitkiezen en dit als achtergrond geluid zetten. Vaak maak ik hier zelfs een losse opname voor (gewoon een stukje filmen op een rustig plekje zodat je wat leuke geluidjes erbij hebt).

Ik zit er nog over te denken om er nog een richtmicrofoon bij te kopen, zodat ik ook wat zachtere geluiden van het onderwerp zelf kan vastleggen.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend
Editor


Gender: Male
Age: 50
Joined: 12 Sep 2005
Posts: 325
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jan 2011, 9:52    Post subject:
Quote:
Ik zit er nog over te denken om er nog een richtmicrofoon bij te kopen, zodat ik ook wat zachtere geluiden van het onderwerp zelf kan vastleggen.


Die Røde werkt goed, maar het zou leuk zijn om bijvoorbeeld de zang van vogels die iets verder weg zitten op te kunnen nemen zonder al te veel, of helemaal geen omgevingsgeluiden. Mocht je een richtmicrofoon aanschaffen dan ben ik benieuwd naar je bevindingen.
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jan 2011, 13:56    Post subject:
Adri Gr Nuelend wrote:

Die Røde werkt goed, maar het zou leuk zijn om bijvoorbeeld de zang van vogels die iets verder weg zitten op te kunnen nemen zonder al te veel, of helemaal geen omgevingsgeluiden. Mocht je een richtmicrofoon aanschaffen dan ben ik benieuwd naar je bevindingen.

Ik heb nog wel eens wat geluidsopnames gemaakt met een Sennheiser microfoon. Werkt prima, deze heeft alleen niet het mooie bevestigingssysteem van de Rødes, waardoor je steeds hoort dat je de microfoon vasthebt. Ik zit er dus over te denken de Røde video mic erbij te halen. Deze zit ook weer "losjes vast", waardoor dit weer opgelost wordt. Als ik zover ben, zal ik wel weer verslag uitbrengen.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
RedKite


Gender: Male

Joined: 28 Aug 2009
Posts: 15
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 31 Jan 2011, 16:40    Post subject:
Ik doe bijna een jaar vrijwel uitsluitend video op mijn Canon 550D. Ik heb ook wat beperkte ervaring met video van andere merken DSLR en zal proberen wat basis te geven. Bij Canon is er volledige controle over sluitertijd, diafragma en iso. Canon heeft geen autofocus bij het filmen. Bij andere merken als Sony en Pentax is de sluitertijd niet te beïnvloeden, maar deze camera's hebben autofocus. Ik heb nog geen Nikon video gezien maar zover ik weet heeft de D7000 autofocus, maar staat diafragma vast tijdens het filmen.

instellingen camera:
    Probeer tijdens het filmen de belichting vast te zetten met een AE-lock om plotselinge veranderingen in helderheid te voorkomen.

    Video uitsluitend vanaf statief of rijstzak, omdat je een onderwerp langere tijd wilt vast leggen en een stabiel beeld meer rust geeft. Vanaf statief kan de beeldstabilisatie uit. Bij horizontale bewegingen kan de beeldstabilisatie schokken opleveren omdat die probeert te compenseren voor de beweging.

    Kies de hoogste videokwaliteit 1920x1080 met 25 fps (beelden per seconde). Een regel uit de filmindustrie is een bijpassende sluitertijd van 2x de beeldsnelheid te nemen dus 1/50. Ja dat is heel erg laag, maar je oog kan die beweging eigenlijk ook niet goed zien. De bewegingsonscherpte oogt heel natuurlijk bij 1/50ste. Een hogere sluitertijd kan een stroboscopisch effect geven omdat de beelden niet goed meer in elkaar over lopen. Als het onderwerp weinig beweegt en met een rustige omgeving zijn hogere sluitertijden niet heel erg.


opnemen video:

Plaats het onderwerp goed in beeld (je kunt weinig croppen) en begin dan te filmen. Volg het onderwerp niet, maar laat de camera stil staan en laat het onderwerp binnen het beeld bewegen. Als ie uit het beeld loopt, laat dat dan gebeuren voordat je stopt met opnemen. Als je verschillende stukjes video hebt kun je die later mooi aan elkaar rijgen tot een verhaal. Je kunt daarbij ook variëren met overzicht en closeup opnames. Autofocus kan misschien werken bij vogels, maar bij macro zit ie er te vaak naast. Zonder Autofocus stel je het onderwerp scherp en laat de camera dan verder los. Wachten tot ie weg vliegt of uit het beeld loopt. Dan weer handeling herhalen. Deze methode levert je rustige beelden waar de aandacht van de kijker is gericht op het onderwerp. Het draait niet om één moment, maar om beweging en gedrag van het onderwerp. Meerdere onderwerpen bij elkaar is ook erg leuk om gedrag van de groep te zien. Vooral bij video opnames met grote telelens kun je geen aanpassingen meer doen zonder het beeld te bewegen. Tot slot gaan camerabewegingen vaak ten koste van de beeldkwaliteit omdat ieder beeld opnieuw gebouwd moet worden en de camera niet delen uit het vorige beeldje kan gebruiken.

extra verfijning:

Tot slot heb je bij video geen RAW en moet je het doen met de bitrate die je van de DSLR fabrikant krijgt om de video te maken. Op mijn Canon gebruik ik voor video een aangepast profiel die zuiniger omspringt met het bitrate verbruik. Met name scherpte en contrast vreten veel. Als je de video verder bewerkt, zijn die er eenvoudig weer in te brengen met bijvoorbeeld lumacurve en naverscherping. In veel camera's kun je aan de videomodes een eigen profiel hangen. Voor de Canon kies ik het neutraal profiel als uitgangspunt, maar dan met saturation -2, scharpness op -4, contrast op -4.

geluid:

Ik zou eerst proberen om het beeld goed te krijgen. Voor natuurlijke geluiden gebruik ik een Zoom H1 opname apparaat die ik op enige afstand plaats, zodat ie geen geluiden van mij opneemt. Ook zit er een zogenaamde dead-cat op dat is een soort stof met hele lange haren die wind tegen houdt en voor schone opnames zorgt. Later meng je dit geluid onder de video.

Bart van den Boogaard
www.redkitemedia.nl

Voorbeeldvideo met DSLR
www.vimeo.com/16686997
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 31 Jan 2011, 20:10    Post subject:
ha, dat zijn alvast handige starterstips, bart dank je wel.

is er ook starters-software, waarmee kun je knippen en plakken?

(ik weet echt niks, niks, niks hiervan Smile )
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
RedKite


Gender: Male

Joined: 28 Aug 2009
Posts: 15
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 31 Jan 2011, 21:05    Post subject:
peter wijn wrote:
ha, dat zijn alvast handige starterstips, bart dank je wel.

is er ook starters-software, waarmee kun je knippen en plakken?

(ik weet echt niks, niks, niks hiervan Smile )


Alle DSLR maken video in H264 formaat. Typisch van dit formaat is dat computers er erg lastig mee om kunnen gaan. Canon maakt de grootste bestanden met 4GB voor 12 minuten. Een van de weinige pakketten die wel goed met H264 overweg kan is Adobe Premiere CS5 vanwege een nieuw ontworpen proces met versnelling van bepaalde videokaarten van Nvidia. Andere pakketten kunnen misschien nog net lezen, maar met wat filters trekt ie het niet meer. Misschien dat bestanden van andere DSLR merken het langer vol houden vanwege lagere bitrate.
Daarom maken veel videobewerkers gebruikt van een zogenaamde intermediate. Dat is een tussen bestand met nauwelijks kwaliteitsvermindering en een veel lagere compressie. Dit formaat is wel weer goed door videoprogramma's te bewerken.

instapprogramma:
Apple Imovie (converteert naar eigen intermediate)
Adobe Premiere elements (zou ook videoversnelling kunnen hebben)
Sony vegas express

pro programma's
Apple Final Cut Pro
Adobe Premiere CS5 (dit gebruik ik met een Nvidia GT240)
_________________
Bart van den Boogaard
redkite.media


Last edited by RedKite on Mon 31 Jan 2011, 21:08; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Wouter Klaasse


Gender: Male
Age: 30
Joined: 30 Jan 2009
Posts: 205
Location: Lieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 31 Jan 2011, 21:08    Post subject:
En hoe je films comprimeerd?
Bv. een zonsopgang van een uur comprimeren tot 10 seconden en een paar mb?

En ik heb geen flauw idee hoe ik de sluitertijd instel op mijn 7D met filmen.

Wouter
_________________
www.natuurfotowouter.nl
Canon Sigma Gitzo Wimberly
Back to top
Reply with quote
 
RedKite


Gender: Male

Joined: 28 Aug 2009
Posts: 15
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 31 Jan 2011, 21:10    Post subject:
Wouter Klaasse wrote:
En hoe je films comprimeerd?
Bv. een zonsopgang van een uur comprimeren tot 10 seconden en een paar mb?

En ik heb geen flauw idee hoe ik de sluitertijd instel op mijn 7D met filmen.

Wouter


De meeste programma's hebben een uitvoer mogelijkheid naar bestand voor youtube of bij bijvoorbeeld Imovie kun je direct comprimeren en uploaden naar youtube/vimeo

Sluitertijd aanpassen op 7D in de video stand weet ik eigenlijk niet. Als ik me niet vergis heb je 2 draaiknoppen. 1 voor sluitertijd en 1 voor diafragma.
Zonsopgang doe je met een zogenaamde timelapse. Ik gebruik daarvoor 3 compactcamera's waardoor ik mijn videocamera vrij hou om de wachttijd te benutten. Ik gebruik ze alle 3 tegelijk met verschillende instellingen want er gaat nogal eens wat fout. De camera's die ik gebruik zijn Ricoh R5.
Timelapse zit niet standaard op de Canon. Wel op de nikon dacht ik. Je kunt wel interval afstandbedieningen kopen in china via ebay voor 10 euro die met een bepaalde interval bijv 10s een foto nemen totdat je de camera uit zet of de kaart vol loopt.
_________________
Bart van den Boogaard
redkite.media
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 31 Jan 2011, 21:27    Post subject:
Wouter Klaasse wrote:
En ik heb geen flauw idee hoe ik de sluitertijd instel op mijn 7D met filmen.
Waarschijnlijk hetzelfde als op de 5DII, gewoon Sluitertijdvoorkeuze instellen op 1/50e en dan de filmfunctie aanzetten.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Tue 01 Feb 2011, 8:08    Post subject:
Ik gebruik Studio van Pinnacle en soms Power Go van Cyberlink. Dit laatste programma zat gratis bij mijn HP notebook. Beide programma's zijn handig en zeer simpel. Ook met moviemaker van Windows (gratis) kun je het eerst proberen voordat je een duur programma als Adobe Premiere koopt. Dan heb je ook een goed programma van Avid. Maar het fijne aan het filmen met mijn Canon 7D vind ik, dat je als je de camera aan de PC legt de film meteen te bekijken is en als je vanaf statief meteen goed werkt heb je al direct een aardig resultaat.

Als je echt films wilt maken die bioscoop/TV waardig zijn zou ik ook meteen een van de betere programma's aanraden. Maar wat is nu You tube! Daar heb ik zelden (eigenlijk nog nooit)een echt goed filmpje gezien met mooie grafische effecten. Maar ik kijk ook niet vaak op You tube Wink

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
RedKite


Gender: Male

Joined: 28 Aug 2009
Posts: 15
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Feb 2011, 11:42    Post subject:
jonggolde wrote:

Als je echt films wilt maken die bioscoop/TV waardig zijn zou ik ook meteen een van de betere programma's aanraden. Maar wat is nu You tube! Daar heb ik zelden (eigenlijk nog nooit)een echt goed filmpje gezien met mooie grafische effecten. Maar ik kijk ook niet vaak op You tube Wink
Gr. Henriëtte


Dat beeld had ik ook voordat je HD films kon plaatsen. Er staat inderdaad enorm veel slecht materiaal op. Maar er zijn ook zeer getalenteerde filmmakers bij en momenteel kijk ik vaker via vimeo of youtube dan naar de tv.

voorbeelden:
http://www.youtube.com/watch?v=Vez7qSrZfpc
http://www.vimeo.com/17150524
http://www.vimeo.com/18124979
http://www.vimeo.com/7754274
http://www.vimeo.com/16044812
_________________
Bart van den Boogaard
redkite.media
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Fri 29 Apr 2011, 18:38    Post subject:
Nu heb ik zelf toch nog een vraag. Op mijn eigen PC is mijn film beeldvullend hartstikke scherp. Nu heb ik een fragment daarvan geupload naar you tube. Dat duurde al 90 minuten, maar beeldvullend is het niet om aan te gluren. Waar zou dat aan liggen?
En nog een vraag!
Weet iemand een goede gratis converter waarmee ik de films van de Canon 7D kan omzetten naar Mpeg of zo zodat ik ze kan bewerken met Pinnacle Studio 14 HD?

Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
RedKite


Gender: Male

Joined: 28 Aug 2009
Posts: 15
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 May 2011, 13:50    Post subject:
jonggolde wrote:
Nu heb ik zelf toch nog een vraag. Op mijn eigen PC is mijn film beeldvullend hartstikke scherp. Nu heb ik een fragment daarvan geupload naar you tube. Dat duurde al 90 minuten, maar beeldvullend is het niet om aan te gluren. Waar zou dat aan liggen?
En nog een vraag!
Weet iemand een goede gratis converter waarmee ik de films van de Canon 7D kan omzetten naar Mpeg of zo zodat ik ze kan bewerken met Pinnacle Studio 14 HD?

Henriëtte


Hoi Henriëtte,

De canon video's zijn te zwaar gecomprimeerd om te bewerken in veel programma's. Je kunt ze dan omzetten naar een bestand met veel lagere compressie en nauwelijk kwaliteitverlies.

Je kunt een proefversie van cineform neoscene voor 30d proberen en kijken of dat wat oplevert.

Helemaal gratis alternatief is
MPEG Streamclip met het gratis Avid intermediate formaat
MPEG Streamclip http://www.squared5.com/
Avid DNxHD codec http://avid.custkb.com/avid/app/selfservice/search.jsp?DocId=372311

Voor de instellingen kun je googlen naar: Canon DSLR DNxHD

Ik hoop dat dat wat helpt. Ik heb Neoscene.
_________________
Bart van den Boogaard
redkite.media


Last edited by RedKite on Tue 10 May 2011, 19:07; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Tue 10 May 2011, 13:59    Post subject:
Bart, heel hartelijk bedankt voor de tips. Ik ga ze alle vier even proberen.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
RedKite


Gender: Male

Joined: 28 Aug 2009
Posts: 15
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 May 2011, 15:41    Post subject:
Ik had nog iets toe willen toelichten aan het vorige bericht maar ik moest weg.

Hoewel het beeld uit dezelfde camera komt is de kwaliteit van video veel lager dan dat van foto's. Je begint schat ik zo met een kwaliteit van jpeg op 50%. Dus geen RAW, geen hoge kwaliteit JPG. Misschien schik je al van de grootte van een videobestand, maar dit is al enorm gecomprimeerd. Als je naar een ander videoformaat omzet moet je heel erg oppassen. De kwaliteit gaat al heel snel achteruit ipv vooruit. Met de hiervoor genoemde stappen probeer je de kwaliteit zoveel mogelijk te behouden. Je moet wel rekenen op forse bestanden. Ik heb nu 4,5TB en die is al aardig vol. De kwaliteit van de video is t.o.v. consumentenvideo op veel vlakken behoorlijk goed en dat is bij de verwerking goed te behouden.

Uit Pinnacle kun je exporteren naar youtube. Kies de hoogste kwaliteit. Laat de upload maar lekker lopen. Hogere kwaliteit uploaden is hogere kwaliteit youtube.

Voor een gratis naslagwerk over alles dat met DSLR filmen te maken heeft is dit ebook erg handig
http://nofilmschool.com/dslr/
_________________
Bart van den Boogaard
redkite.media
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Tue 10 May 2011, 18:07    Post subject:
Bart, die DNxHD codec van Avid is prima. Ik kan nu gewoon met Pinnacle Studio 14 HD werken.

Hartstikke bedankt!
Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
RedKite


Gender: Male

Joined: 28 Aug 2009
Posts: 15
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 11 May 2011, 9:06    Post subject:
jonggolde wrote:
Bart, die DNxHD codec van Avid is prima. Ik kan nu gewoon met Pinnacle Studio 14 HD werken.

Hartstikke bedankt!
Henriëtte


Goed zo! Ik vind je foto's erg mooi met een nieuwe blik op natuur. Ik kijk uit naar wat je met video laat zien.

Bart
_________________
Bart van den Boogaard
redkite.media
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Techniek

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum