Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Canon EF 400mm f5,6L USM

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 21 Jan 2011, 20:53    Post subject: Canon EF 400mm f5,6L USM
Canon EF 400mm f5,6L USM

Specificaties
Merk Canon
Type EF 400mm f/5.6L USM
Prijs €1175,-
Gewicht 1250g
Kortste scherpstelafstand 3.5m
Overig (bijv. IS, USM) USM
Originele auteur Jeffrey van Houten

Canon EOS-1D mark II met Canon 400 mm USM, met en zonder zonnekap

Erg geschikt voor: Deze lens is geschikt voor sport-, wild- en vogelfotografie. Dit door zijn super snelle en stille AF. Ook door de minimale scherpstelafstand van 3.5m. Dit kan je eventueel beperken tot ongeveer 2,7m doormiddel van een 12mm tussenring. Het is een enorm scherpe lens en hij is licht van gewicht.

Voordeel van deze lens: Er hoeft geen converter op, omdat het een 400mm lens is. Bij een 300/4L IS is dat wel nodig om 420/5.6L IS te krijgen. Deze combi is een stuk prijziger dan de 400mm lens.

Nadeel van deze lens: Af en toe heb je last van de minimale 3.5m scherpstelafstand. Ook kan de lichtsterkte een probleem zijn als je weinig licht hebt. Ik heb daar persoonlijk weinig tot geen last van. Mijn voorkeur gaat altijd uit naar het juiste licht. Daarmee maak je toch de beste foto’s en heb je zelfs met f/5.6 en ISO 400 een hoge sluitertijd. Een goede techniek is hierbij ook een belangrijk onderdeel. Als je die goed beheerst, heeft deze lens zeker veel te bieden.

Canon EOS-1D met Canon EF 400mm f/5.6L USM; 1/160s bij F5.6; ISO 400; +1.0 stop; Feisol CT-3471 carbon. Boven volledige beeld en onder 100% crop

Waarom heb je voor deze lens gekozen?
Ik was begonnen met een Canon 70-300/4-5.6 IS en een Canon EOS 1000D. Een fijne lens om mee te beginnen maar ik wilde meer mm’s en kwaliteit. Ik kocht een Canon 100-400/4.5-5.6LIS. Ik was enorm verbaasd over het verschil in kwaliteit en was er natuurlijk onwijs blij mee. Ik werd nieuwsgierig naar die Canon 300/4L IS. Ik was vooral nieuwsgierig naar de scherpte en snelheid van deze lens. Het leek mij een lens die nog meer te bieden had dan dat de Canon 100-400/4.5-5.6L IS gaf. dus heb ik mijn Canon 100-400/4.5-5.6L IS verkocht na 4 maanden en ben ik voor een 300/4L IS gegaan. Ook hier was weer een verschil in kwaliteit. De 300/4L IS is ook weer scherper dan de 100-400/4.5-5.6L IS. Mijn nieuwsgierigheid hielt niet op en verkocht mijn 1000D, mijn eerste DSLR.

Ik kocht een EOS-1D mark II met een 50-500mm van Sigma. De keuze voor de Canon EOS-1D mark II was snel gedaan. De grotere sensor (APS-H) geeft een betere scherpte. Een snellere autofocus en ook beter ISO-prestaties. Ook Als je het afgebeelde onderwerp met de zelfde grote zou afbeelden op een APS-C sensor, heb je een kortere scherptediepte. Een nadeel kan zijn dat de Canon EOS-1D mark II een iets lagere resolutie heeft. Kijk bijvoorbeeld maar naar de 8,5 megapixels.
Ik dacht dat deze samen met de Sigma 50-500mm EX DG HSM een onwijs mooie set zou vormen. Om dit te kunnen financieren, verkocht ik weer de 300/4L IS. Al snel bleek de kwaliteit van die Sigma 50-500mm EX ver onder de maat van wat ik gewend was.

Canon EOS-1D mark II met Sigma 50-500mm EX DG HSM, 100% crop

Canon EOS-1D mark II met Canon 400mm f/5.6L USM, 100% crop

Canon EOS-1D mark II met Sigma 50-500mm EX DG HSM, 100% crop

Canon EOS-1D mark II met Canon 400mm f/5.6L USM, 100% crop

Dus na een paar weken ging ik er weer aan. De Sigma 50-500mm ging ook weer de verkoop in en ik wilde weer een lens van Canon uit de L-serie. Ik heb nu een Canon EOS-1D mark II die heeft een cropfactor van 1.3. Dus zou een 300+1.4 te weinig mm’s zijn. Evenals de 100-400. Ik besloot om voor een de 400/5.6L te gaan. Later met een 1.4 extender er bij, wat 560 mm bij grootste opening F8 oplevert. Mijn 1D mk ii behoudt autofocus tot F/8. Wanneer er genoeg licht is, kan ik er best de extender op doen. Toen ik de goede lens had was ik enorm blij. Je voelde die kwaliteit weer die de Sigma niet bood. Kortom, voor mij is de Canon 400/5.6L de beste in zijn segment.

Canon EOS-1D mark II met Canon EF 400mm f/5.6L USM; 1/500s bij F6.3; ISO 400; +2/3 stop, 100% crop; Vanaf een rijstzak. Winters licht door de zachte bewolking.

Canon EOS 1000D met Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM op 375mm; 1/800s bij F8; ISO 400; 0 stop, 100% crop; Velbon Sherpa 600 R Fijne licht doordat de zon scheen door de wolken.

Canon EOS 1000D met Canon EF 300mm f/4L IS USM; 1/400s bij F5; ISO 200; -1/3 stop, 100% crop; Vanuit de hand lekker zonnetje door de lichte bewolking

Canon EOS-1D mark II met Sigma APO 50-5000mm f/4-6.3 EX DG HSM op 500mm; 1/4000s bij F7.1; ISO 640; 0 stop, 100% crop; Vanaf een rijstzak Licht bewolkt met een zachte zon.

Volgens mij is het aan de bovenstaande foto´s goed te zien dat hier de Canon 300/4L IS en de Canon 400/5.6L het beste presteren. De Canon 100-400/4.5-5.6 komt dichtbij. Maar de Sigma 50-500/4-6.3 EX presteert beduidend minder.

Is hij te gebruiken icm converter, zo ja, welke?
De Canon 1.4x type II werkt naar mijn mening het best op deze combi. Op alle Canon body’s is hij te gebruiken en dan blijft het een scherpe lens. Alleen wanneer je een 1D(s) body gebruikt behoudt je de autofocus. Deze extenders heb ik één keer mogen testen bij kamera-express. Daarnaast had ik een soliger 1.4x waarmee ik het vergelijk. Helaas niet heel lang.

Met welke body gebruik je hem het meest?
Canon EOS-1D mark II.

Ervaringen
Na al die lenzen die ik heb gehad, ben ik het meest blij met deze Canon 400mm f/5.6L USM. Ik fotografeer namelijk 90% op statief of van rijstzak. Dan mis ik de IS (image stabiliser, die het beeld stilhoudt) totaal niet. Wanneer je meer rondloopt met je lens, is de 300/4L IS USM de beste keuze met eventueel een extender 1.4x. Wanneer je ook de mogelijkheid om uit te zoomen belangrijk vindt, dan raad ik zeker de 100-400/4.5-5.6L IS aan. Het zijn alle drie fantastische lenzen. Het is maar net wat jouw voorkeuren zijn. Qua gewicht zijn ze alle drie ongeveer gelijk. Alleen de Sigma’s (APO 50-500mm EX DG HSM en de APO 150-500mm EX DG OS HSM) zijn een stuk zwaarder. Ze presteren minder in scherpte en zijn aanzienlijk slomer dan de L-serie lenzen. Maar zijn ook een stuk goedkoper. Kortom dit is de lens die mij voorlopig van dienst zal zijn.

Canon EOS-1D met Canon EF 400mm f/5.6L USM; 1/160s bij F5.6; ISO 500; 0 stop; Vanaf een rijstzak

Canon EOS-1D met Canon EF 400mm f/5.6L USM; 1/500s bij F6.3; ISO 400; +2/3 stop; Vanaf een rijstzak

Canon EOS-1D met Canon EF 400mm f/5.6L USM; 1/100s bij F5.6; ISO 500; +1/3 stop; Vanaf een rijstzak

Gr Jeffrey van Houten
Back to top
Reply with quote

MartinB

PostPosted: Fri 21 Jan 2011, 21:14    Post subject:
Goed gedaan Peter
Ik zit zelf te twijfelen tussen de 100-400mm en de 400mm, zo te lezen is de prime toch beter. ik loop zelf met een 50D rond.

peter wijn

PostPosted: Fri 21 Jan 2011, 22:18    Post subject:
Uh, ik heb het niet geschreven Martin, je dank moet naar Jeffrey.

En, ik zou nog even door twijfelen. Want het is terecht dat een zoom iets mindere beeldkwaliteit heeft dan een prime, daar staat tegenover dat je met een zoom kunt zoomen.

hoe simpel en ingewikkeld tegelijk kan het leven toch zijn.

Jeffrey van Houten

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 02 Feb 2011, 15:42    Post subject:
Zeker, wat Peter ook zegt. Je zal geen spijt krijgen van 1 van deze 3 canon lenzen. Als je er een beetje tussen in wilt zitten qua flexibeliteit zou ik voor de 300/4 + 1.4 kiezen. Die kost 2e hands (lens+conv) 1200euro. Die had ik gekozen als ik een 50D zou hebben gehad.

Succes.

Gr Jeffrey

--> http://www.jeffphotography.nl - http://www.facebook.com/jeffphoto96
Back to top
Reply with quote

MartinB

PostPosted: Thu 03 Feb 2011, 10:12    Post subject:
Ik zat te denken aan een tweedehands 100-400mm mocht het dan tegenvallen (wat ik betwijfel) kan die ook weer verkocht worden zonder al te veel verlies.
De combo 300/4 + 1.4 is zeker een optie die ik mee in overweging neem.

Dit is een mooi geschreven review Jeffrey, die voor mij veel informatief bevat. Bedankt

Groetjes Martin

jonggolde
Guest

PostPosted: Thu 03 Feb 2011, 10:30    Post subject:
Ik vind de vergelijking van de lenzen wat bv. betreft de foto's van de merel niet helemaal correct. Die foto gemaakt met de Sigma is met sluitertijd 1/50 en die met de Canonlens 1/160.

Die mag je mijns inziens niet op deze wijze met elkaar vergelijken.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Thu 03 Feb 2011, 13:53    Post subject:
Allebei gemaakt van een goede rijstzak.
Ik heb alle lenzen een aantal maanden gehad. Dan krijg je van jezelf te zien wat de verschillen zijn in beeldkwaliteit. En ik heb geen scherpere platen gemaakt. Wellicht kunnen ze scherper maar dat geld ook voor die van de 400/5.6L. Dat ligt dus bij mij, de fotograaf. Mijn techniek is niet drastisch verbeterd en zijn dit foto's van gemiddelde scherpte bij allebei de lenzen. Dan maakt dit wel een juiste vergelijking.

Gr Jeffrey Wink

Back to top
Reply with quote

jonggolde
Guest

PostPosted: Thu 03 Feb 2011, 14:36    Post subject:
Nee, nee...als je lenzen echt met elkaar wilt vergelijken moet je de foto's op hetzelfde moment maken, met exact dezelfde lichtomstandigheden en camerainstellingen. Dat maakt namelijk echt een groot verschil want ook de ISO waarde is niet eender en ongunstiger op de Sigma foto.

Een prime lens is sowieso beter dan een zoomlens en hoe groter het verschil in bereik van een zoomlens, des te minder is meestal de kwaliteit van de lens, maar niettemin vind ik dat je twee foto's niet op deze manier met elkaar mag en kunt vergelijken. Dat is unfair tegenover Sigma.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Thu 03 Feb 2011, 16:28    Post subject:
Je moet je eigen conclusies er uit trekken. Ik heb ze alleen niet tegelijk kunnen testen.

gr Jeffrey,

Back to top
Reply with quote

Bas Breetveld

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 03 Feb 2011, 16:47    Post subject:
De beelden met de 400mm 5.6 zijn top zeg! De 1D2 is ook nog steeds een supercamera; fijne kleuren.

Gr,

Bas
Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 03 Feb 2011, 20:04    Post subject:
@jonggolde
formeel heb je gelijk. het is geen objectieve test.

toch denk ik - met een jarenlange ervaring in het beoordelen van onscherpe foto´s Embarassed - dat jeffrey wel degelijk het lenseffect laat zien.
Het type onscherpte wijst richting lens en niet naar focus, beweging of trillende lucht tussen lens en onderwerp.

maar je moet er inderdaad mee uitkijken.

Het betekent bijvoorbeeld niet dat de geteste sigma zoomlens niet goed zou zijn, wel betekent het dat de Canons optisch een betere tekening laten zien en een helderder beeld.

ik was eerlijk gezegd verbaasd dat jeffrey dat zo goed kon laten zien...
(compliment)

susan meijnders
PixPas (Basic)

PostPosted: Thu 03 Feb 2011, 20:14    Post subject:
@jeffrey
zeer dik en enorm compliment voor foto's en artikel
hoewel wb taal de heer Wijn wat heeft geholpen?

groet susan
Back to top
Reply with quote

Jeffrey van Houten

PostPosted: Thu 03 Feb 2011, 20:17    Post subject:
Ja her en der heeft peter wat verteld waar er eventueel wat wijzigingen plaats kunnen vinden. En dat heb ik dan gewijzigd. Dat komt het artikel helemaal ten goede. Op mijn site staat het originele artikel. Dit is dus het complete artikel.

Peter, bedankt voor het compliment. Die zou ik ook graag aan u willen geven. Het artikel is een stuk beter geworden met uw hulp.
Daar leer ik zelf natuurlijk ook weer van.

Gr Jeffrey

Back to top
Reply with quote

peter wijn

PostPosted: Thu 03 Feb 2011, 20:31    Post subject:
´t is toch alsjeblieft geen Wijns mag ik hopen... Ik hoor allerwegen dat dat niet te volgen is...
Toch echt jouw artikel jeffrey.

(enne, op internet je-en en jij-en de hoogleraren en stratenmakers gebroederlijk onder elkaar. Jij bent geen hoogleraar, en ik geen stratenmaker, dus, - kom op -, op straat en school een u, in het internetcafé een jij.)

(de wethouder van een eennagrootste stad van Nederland doet ook altijd nog effe een krabbel met de hand onder de allermeest formele brieven aan een minister van een nieuw departement dat over milieu en verkeer gaat. Dat ziet er dan een beetje uit zoals 'Hi Jeanette, lekkere lunch was dat afgelopen zaterdag, kusjes Eveline'.)

(ten behoeve van de voortgang van mijn carrière heb ik enige vrijheid gehanteerd in namen en tekst)

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum