Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


watervalletje en natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 17 Mar 2011, 11:58    Post subject: watervalletje en natuurfotografie
Hi lui

Wat mij al een tijdje bezig houdt...

zijn de watervalletjes in Nederland,
dat zijn meestal van die mooie rechte randjes, waaroverheen een kammetje water scheert,
heel netjes,
overheen dus die houten, metalen en betonnen randjes die het waterpeil in Nederland in stand houden,
daarmee een soort van toonbeeld zijn van het Nederlandse peilbeheer,
dat Nederlandse peilbeheer dat juist een toonbeeld van niet zo heel gunstig voor natuurontwikkeling,
omdat het waterpeil veel lager wordt gehouden dan voor het bodembehoud - waarop en waarin het leven zich afspeelt - goed zou zijn.

Dus.

Anderzijds,
op zich zijn de dammetjes natuurlijk juist gunstig voor de natuur, want zonder het dammetje was het water nog eerder weg.
Rolling Eyes

Die typisch Nederlandse watervalletjes zie je veelvuldig op nederpix,
maar vallen ze eigenlijk wel binnen de doelstelling?

(De vraag is retorisch gesteld, maar dat wil niet zeggen dat de discussie met deze opening gesloten zou zijn.)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Kruimelwerk
Guest







PostPosted: Thu 17 Mar 2011, 12:31    Post subject:
Dag Peter,

In vergelijking hiermee zijn de vochtduikelingetjes op de Veluwe heel natuurlijk!

Met groet, gedachten en een glimlach,

Kees (Kruimelwerk) Keizer
'Waar licht het landschap raakt'
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 17 Mar 2011, 12:48    Post subject:
Geinige foto Kees.

't Is inderdaad jouw foto die de eer geniet mijn emmer dermate te hebben overdruppeld, dat ik mij niet kon inhouden hier in het forum een beetje te gaan zitten rimpelen.
Evenwel is jouw foto niet de eerste die deze gedachten bij mij opriep, verre van. Het stikt er van.

Het zou mij om het even moeten zijn wat er wel en niet nederpixfähig is, evenwel, dat is het dus toch niet helemaal Smile.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Kruimelwerk
Guest







PostPosted: Thu 17 Mar 2011, 14:06    Post subject:
Dag Peter,

In aanleg ben ik het geheel met je eens.
Het verval in Nederlandse stromen kan bijna nooit een natuurlijke waterval van enig formaat tot gevolg hebben.

Ik voelde al aan dat mijn laatste druppel nu eindelijk jouw blote huid beroerde. Nattigheid, dus.
Het is echter net als met een sportwedsrijd; wat de scheidsrechters toelaten, mag! Los van welke geschreven regel dan ook.

Wat nu?
Lijkt mij simpel.
Regels herschrijven of overtredingen affluiten.
Ik denk nog even terug aan de vele vormen van ijs (hard water) van de voorbije winters.
Uit regentonnen, onder afvoerpijpen, in tuinvijvertjes, in een drinkbak voor de hond, in een rood tuinemmertje, op tuinmeubilair en in plassen op wegen.
Is dat 'natuur'?

(Ook deze vraag is retorisch gesteld, maar dat wil niet zeggen dat de discussie na dit vraagteken gesloten zou zijn.)
Geen plagiaat; vrij naar Peter Wijn.

Met vloeibare groet, waterige gedachten en een alles versmeltende glimlach,

Kees (Kruimelwerk) Keizer
'Waar licht het landschap raakt'
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 17 Mar 2011, 14:40    Post subject:
ha de Kees
een klein tipje toelichting.
de slootse overstort staat haaks op de natuur en is een manifestatie van wat slecht is voor natuur, en wel in elke vorm dat wij haar zien (stelling).

waar de harde ijsvormen evenzeer ontspruiten aan elegant afhangende sparrentakken als aan asbestcementen dakgoten. Niet alszodanig een wezensonderdeel van de asbestcementen dakgoten. Geboren op die plaats uit niet meer dan een opportunistische trek van het water: te bevriezen waar het zich aandient.

Kristalgroei in vensterglas kan mij niet als vrije natuur bekoren, maar is niet alszodanig in strijd verwikkeld met de natuur zelf en het bodemleven.

Weet je wat, ik plagieer jou ook nog een beetje:
is dat natuur?
of,
is dat haaks op natuur?


(nog een inhoudelijke reactie: Nederland kent nauwelijks natuurlijke watervallen, niet omdat het verval dat niet toelaat, maar omdat de bodem het niet toelaat: ze is er te slap voor).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum