Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal


Canon EF 100-400 4.5-5.6L IS USM

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Mar 2011, 22:00    Post subject: Canon EF 100-400 4.5-5.6L IS USM
Specificaties:
Merk: Canon
type: EF 100-400mm 4.5-5.6L IS USM
Prijs: € 1199,00
Gewicht: 1380g
Kortste scherpstelafstand: 1.8m
Overig (bijv. IS, USM): Goede Image stabilizer en lens niet al te groot, zodat je hem makkelijk mee kunt nemen in een tas.
Originele auteur: MartijnH


De Canon EF 100-400 4.5-5.6L IS USM

Gebruikerservaringen:

Erg geschikt voor: Natuur fotografie en dan met name in het vrije veld, sport fotografie en als het echt moet kun je met 100mm nog een leuke landschapsfoto maken. Ook kun je wel redelijke macro’s maken en zeker als je er een tussenring tussen zet; dan blijft de kwaliteit ook nog redelijk (hangt wel van de tussenring(en) af). Verder is de lens ook niet echt zwaar zodat je hem eigenlijk altijd wel mee kunt nemen. Hij is ook niet al te groot zodat je niet een al te grote tas hoeft te gebruiken. Met dieren en vogels in de natuur heb je nog wel eens het probleem dat als de lens buiten het raam van een auto of het luik van een schuilhut steekt, dat de vogels niet durven komen. Met de 100-400 heb je dat probleem niet/veel minder omdat het een redelijk korte lens is en dat daardoor de lens minder snel buiten het gat steekt.


Eekhoorn in Emmen; rechts en links klein randje er af. 40D en 100-400L op 400mm. 1/320 f5.6 ISO 800 vanuit de hand. IS aan.


Huismus in Flåm (Noorwegen) 40D en 100-400L op 400mm. 1/320 f5.6 ISO 500; leunend op mijn arm en liggend op een grasveldje. IS aan.


100% crop van vorige Huismussen foto.

Minder geschikt voor: Omstandigheden met minder licht of zéér snelle actie’s. Voorbeelden hiervan kunnen bijvoorbeeld het voeren van ouder vogels van jongen bij Boerenzwaluwen zijn of een duiker die een zwembad in duikt. Bij objecten waar het er relatief wat rustiger aan toe gaat (bijvoorbeeld foeragerende vogels, lopende Elanden of misschien zelfs een voetballer zal de lens waarschijnlijk geen probleem opleveren voor het maken van een goede foto.


Boerenzwaluw. 40D en 100-400L op 400mm. 1/2000 f7.1 ISO 1000. Vanaf statief, IS uit. Manuel gefocust op het jong. De ouder vogel kwam telkens aanvliegen naar dezelfde plek (het jong) dus dit was wat dat betreft wel makkelijk.

Voordeel van deze lens: Een groot en fijn zoom bereik. Redelijk goede Image stabilizer, IS redelijk stil zodat vogels en dieren in de natuur er niet al te veel last van hebben. Verder is de IS ook nog eens goed; met 1/80 vanuit de hand kun je nog goede foto’s maken met 400mm (moet je wel een redelijk vaste had hebben, zie voorbeeld foto Groene Specht).


Groene Specht. 40D en 100-400L op 400mm. 1/80 f5.6 ISO 800. Vanuit de hand, IS aan. (crop: ruim 50%)

Nadeel van deze lens: De lage lichtgevoeligheid (f5.6) en dat de autofocus toch niet echt snel is; voor vluchtfoto’s van vogels wat traag en hij gaat met slechte lichtomstandigheden snel “hunten”. Verder zou je in sommige gevallen natuurlijk wat meer millimeter gehad willen hebben, maar met 400mm kun je nog een heleboel.

Waarom heb je voor deze lens gekozen?
Vanwege de prijs, bereik en kwaliteit. Ongeveer een half jaar geleden wilde ik een nieuwe lens. Ik had eerst de keuze tussen de Sigma 150-500 en een onbepaalde Canon lens, maar naar een paar test opnames kwam ik er achter dat de 150-500 een prima lens is; maar ik toch liever bij de Canon lenzen blijf. Toen kon ik kiezen tussen de lenzen van Canon. Eigenlijk bleven alleen de 3 L-lenzen van rond de 1000 euro over. Het zijn alle 3 een paar mooie objectieven, voor mensen met een wat “lager” (nog steeds erg prijzig) budget. Het was voor mij een moeilijke keuze, maar toch ook een zeer begrijpelijke om de Canon EF 400mm f/5.6 L USM af te laten vallen omdat: voor mij de IS bijna onmisbaar is; ik heb meestal niet zo heel veel tijd en ik loop graag gewoon in het veld of door het bos zonder een zwaar statief mee te moeten zeulen. Nu zal de EF 400/f5.6 misschien wel iets scherper zijn, maar toch wilde ik een lens met IS. Toen bleef voor mij over dat ik moest kiezen tussen de Canon EF 300 f4.0L IS USM en de Canon EF 100-400L 4.5-5.6L IS USM. Beide lenzen eerst uitgebreid getest en daarna pas verder gedacht over andere dingen dan het toch nog wel belangrijkste; de kwaliteit. De 300/4.0 was zeker scherper dan de 100-400 op 400mm. Waarom dan een 100-400?? Als ik de 100-400 op 300mm zette merkte ik wel dat de 300/4.0 nog scherper was, maar het verschil was zienderogen kleiner en van kwaliteit verlies was niet veel te merken. Verder had ik nog een punt wat voor mij belangrijk is. Ik wilde graag een zoom-lens om ook nog landschapsopnames te kunnen maken als je ergens rondloopt zonder direct een andere lens op je camera te moeten zetten. Verder werkt het ook nogal handig om gewoon even in- of uit te zomen om je onderwerp er op te krijgen zoals jij dat wilt.
Het diafragma was voor mij niet zo heel belangrijk. Ik fotografeer sowieso het liefst met voldoende licht, hoewel omstandigheden met minder licht soms ook leuke foto’s opleveren. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan vogels in de avond schemering, wat soms een leuke sfeer plaat op kan leveren. Toch zullen de meeste vaker fotograferen met het wat betere licht (ook weer niet te hard) en dan is de maximale diafragma opening van f5.6 toch ruim voldoende. Tja, als je het geld er voor hebt koop je natuurlijk een flink lichtsterke lens, maar als je dat geld niet hebt is de EF 100-400 4.5-5.6L IS USM een zeer goed alternatief. (de eerder genoemde lenzen ook wel, alleen maak je dan andere keuzes als ik)


Staartmees. 40D en 100-400L op 400mm. 1/400 f5.6 ISO 400. Vanuit de hand, IS aan.

Is hij te gebruiken icm converter, zo ja, welke?
In principe wel, maar je hebt al wel snel last van dat de lens niet lichtsterk genoeg is en met de 40D heb ik met een converter geen autofocus meer. Meestal als ik er een converter op heb gebruik ik de Kenko PRO 300 DGX 1.4 voor Canon, maar met de Canon 2X II gaat het ook wel; maar je behoud ook geen autofocus (met alle converters, op een camera uit de 1D serie heb je met een 1.4X converter nog wel autofocus).


Oeverloper in Noorwegen. 40D en 100-400L + canon 2X converter II. 800mm. 1/1250 f11 ISO 500. Vanuit de hand, IS aan. Manual focus.


Jonge Grauwe Vliegenvanger. 40D en 100-400L + canon 2X converter II. 800mm. 1/1000 f11 ISO 1250. Vanuit de hand, IS aan.

Met welke body gebruik je hem het meest? Canon Eos 40D, maar soms ook wel op de 5D van mijn vader. Met de 40D is het fijn dat je een crop-factor van 1.6X hebt; dan maak je er een 160-640mm objectief van. Vooral dan is hij zeer geschikt om te gebruiken voor bijv vogels en andere dieren in de natuur. Met de 5D werkt hij juist weer fijner om te fotograferen is steden en kun je er ook nog wel redelijk makkelijk mensen mee fotograferen. (afhankelijk van de afstand lukt het ook nog goed met de 40D)

Ervaringen:

Bewegende objecten:
Voor vogels in vlucht en rennende dieren is hij nog wel redelijk geschikt; mits de vogel/dier zelf wel groot genoeg is, anders lukt het echt niet om hem goed scherp te krijgen. Meerdere malen heb ik intussen goede resultaten kunnen behalen. Ik heb hierbij een voorbeeld foto geplaatst van een haas die rent; dat was op de 2e dag dat ik deze lens had, en voor een 2e dag vind ik het dan ook nog een best redelijk gelukt foto. Als je met de 100-400 vlucht foto’s wilt maken van bijv. Vliegende meesjes, kun je beter de lens op MF zetten. Deze vogeltjes zijn gewoon te snel en te klein om door de autofocus ‘gepakt’ te worden. Bij Buizerds of Valken kun je wel gewoon de autofocus gebruiken, omdat die vogels (als ze dichtbij genoeg zijn) wel groot genoeg zijn zodat de autofocus ze ziet.


Rennende Haas. 40D en 100-400L op 400mm. 1/500 f6.3 ISO 250. Vanuit de hand, IS aan; stand 2.


Vliegende Blauwe Kiekendief: 40D en 100-400L op 380mm. 1/1250 f6.3 ISO 500. Vanuit de hand, vanuit de mobiele schuilhut.

Landschappen: Voor de échte landschappen (groothoeken waarin je veel kwijt kunt) is de lens natuurlijk niet geschikt, maar als je een niet al te groot object uit een landschap ''wilt halen'' kun je dat vaak erg leuk doen met de 100-400 (zie voorbeeld foto van een Zweeds huis). Aangezien het een zoom-lens betreft kun je dan ook vrij makkelijk je compositie bepalen. Met een crop camera kun veel moeilijker landschap opnames maken, maar met een full frame camera gaat het redelijk goed en makkelijk.

Soms wil je een foto maken van een vogel of dier in het landschap; meestal heb je dan nog wel genoeg tijd om een paar keer te controleren of de foto echt scherp is. Zelf heb ik al een paar keer gemerkt dat als de vogel echt wat klein in beeld is; je grote kans hebt dat de scherpte het net niet is. Zo had ik dat eens met een Grote Zilverreiger, waarbij de scherpte telkens op de slootrand achter de vogel lag, waardoor de vogel niet scherp was. Dat komt omdat ik had scherpgesteld op de kop, en de kop zo klein was dat de autofocus die kop ‘niet’ zag.


Noors landschap van bergtoppen. 40D en 100-400L op 100mm. 1/500 f8.0 ISO 200. Vanuit de hand, IS aan.

Dierlijke natuur: Voor dieren en vogels die gewoon stil zitten kun je prima foto’s maken. Soms zitten ze dichtbij en wil je geen kopportretje hebben; dan zoom je gewoon even uit. Dat is HET voordeel van een tele-zoom. De autofocus is in ieder geval goed genoeg om foto’s te maken van dieren en vogels die gewoon redelijk stil te zitten te fotograferen. Voor insecten kun je de lens ook wel gebruiken want met zijn minimale scherpstel afstand van 1.8m kun je toch nog redelijk dichtbij komen, zeker als je ook nog een converter of tussenring gebruikt.


Schapen in de sneeuw: 40D en 100-400L op 285mm. 1/250 f7.1 ISO 250. Vanuit de hand, IS aan.


Fitis in Zweeds bos. 40D en 100-400L op 400mm. 1/800 f7.1 ISO 400. Vanuit de hand, IS aan.


Goudplevier in Noors landschap. 40D en 100-400L op 400mm. 1/400 f6.3 ISO 100. Vanuit de hand, IS aan.

Mensen: Gaat redelijk goed, hoewel een full-frame camera misschien toch iets handiger werkt in dit geval. Soms kun je niet al te dichtbij een persoon komen en dan kun je met een tele-zoom nog aardig veel. En als je iemand wilt fotograferen die dat zelf liever niet heeft; pak je toch gewoon de 100-400?! Groepsfoto's kunnen nog wel, maar dan moet je ook niet te dichtbij je object staan. Portretten zijn goed te doen met deze lens, hoewel enige afstand dan soms handig kan zijn.


Oud en nieuw 2010: Iemand uit de buurt met vuurwerk. 40D en 100-400L op 100mm. 1/25 f4.5 ISO 640. Vanaf monopod, IS uit.

Steden/gebouwen. Als je op een groot plein fotografeert of close-ups van gebouwen maakt is het nog wel te doen, maar weer is dan een full-frame camera handig omdat je gewoon veel te snel teveel mm hebt. Als je gebouwen in een landschap vast wilt leggen; dus als je er op flinke afstand van staat, kun je er ook nog wel aardige opnames van maken met de 100-400.


Oude schuur in Zweden. 40D en 100-400L op 400mm. 1/400 f10 ISO 500. Vanuit de hand, IS aan.

Fotograferen: vanuit de hand
Goed te doen, maar je moet wel om je sluitertijd denken. Op 400mm met 1/250 uit de hand gaat nog prima, maar je kunt er beter voor zorgen dat je minimaal 1/500 aanhoud om geen bewogen foto’s te hebben. De IS is wel goed genoeg om toch flink wat stabiliteit te hebben, maar je kunt er beter niet op vertrouwen en een sluitertijd die kort genoeg is voor je aantal mm. Met de IS aan zou je moeten kunnen fotograferen tot 1/100 op 400mm en 1/60 op 100mm. Als je de IS uit hebt kun je beter vast houden op de standaard regel van het aantal mm is de sluitertijd. (denk dan wel aan de cropfactor van je camera (!))

Fotograferen: vanaf rijstzak/statief
Prima te doen alleen zou ik de IS wel uitzetten. Met de IS uit en de camera op statief kreeg ik scherpere foto’s dan met de IS aan. Op de rijstzak maakt het volgens mij niet uit. Ik maak regelmatig foto’s met een rijstzak, een daarbij heb ik de IS gewoon aan en ik heb er nog nooit last van gehad dat de IS er voor zorgt dat de foto onscherp word.


Waterval in Zweden. 40D en 100-400L op 130mm. 1/10 f10 ISO 100. Vanaf statief, IS uit.


Matkop met ijspegel. 40D en 100-400L op 400mm. 1/800 f8.0 ISO 400. Vanaf statief, IS uit.

Ik heb de lens nu bijna 8 maanden en ben er heel tevreden over; hij is scherp en ook nog redelijk snel genoeg. De IS is goed genoeg om te fotograferen vanuit de hand. Eens een keer had ik de camera per ongeluk nog op 1/80 staan en maakte daarmee een foto van een Groene Specht. Toen ik later terug keek op de camera dacht ik; die zullen wel allemaal mislukt zijn, maar later op de computer bleek dat de foto’s toch nog prima scherp waren.


Kopportretje van een Matkop. 40D en 100-400L. 1/320 f5.6 ISO 250. Vanuit de hand, IS aan.
Back to top
Reply with quote
 
daan de vos


Gender: Male
Age: 55
Joined: 18 May 2006
Posts: 79
Location: breda
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 10 Mar 2011, 10:47    Post subject:
Kan jou verhaal alleen maar bevestigen Arjen heb deze lens ook.
Het grootste voordeel vind ik het uit de hand fotograferen.
Ik ga vaak met een vriend op stap die de 400 mm f2.8 heeft
prachtige lens super scherp maar loei zwaar en niet uit de hand te gebruiken.Als wij pad zijn en er vliegd ineens bv een roerdomp uit het riet gebeurde het vaak genoeg dat ik hem wel had door allert te kunnen reageren en hij met zijn zware lens te laat was.Verder heb ik de mooiste spontane portretten van de kinderen kunnen maken met deze lens zowiezo het maken van portret foto's op een meter of 15 zonder dat iemand dat in de gaten had.Deze lens geeft op die afstand ook een hele prettige wazige achtergrond.
Het enige nadeel vind ik dat de lens van mij nog net een tikkeltje scherpere foto's had mogen maken,maar dan vergelijk ik hem wel met foto's gemaakt met een lens die 4000 euro duurder is(waar houd het op).

gr Daan de Vos
_________________
canon 50d canon,100mm2.8 macro,100-400mm l usm is canon,kitlens
soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 10 Mar 2011, 11:00    Post subject:
@Daan: alle credits naar MartijnH die (zoals je bovenaan kunt zien) de auteur van het artikel is.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
hvdgriendt


Gender: Male

Joined: 19 Jan 2008
Posts: 227
Location: Beneden de Rivieren.
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 10 Mar 2011, 19:34    Post subject:
Leuk verhaal, alhoewel ik met dat andere merk fotografeer, vind ik toch de foto's met deze veelzijdige lens gemaakt zonder meer goed.. een prima keuze om deze lens aan te schaften lijkt mij.
_________________
http://photo.net/photos/hvdgriendt
Back to top
Reply with quote
 
Wim de Louwere-Landauer92


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2005
Posts: 269

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 11 Mar 2011, 11:06    Post subject:
hvdgriendt wrote:
Leuk verhaal, alhoewel ik met dat andere merk fotografeer, vind ik toch de foto's met deze veelzijdige lens gemaakt zonder meer goed.. een prima keuze om deze lens aan te schaften lijkt mij.


Waarschijnlijk wel, maar niet om te eten. Wink
Wim
Back to top
Reply with quote
 
hvdgriendt


Gender: Male

Joined: 19 Jan 2008
Posts: 227
Location: Beneden de Rivieren.
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 11 Mar 2011, 13:26    Post subject:
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 17 Mar 2011, 22:18    Post subject:
Martijn, bedankt voor de informatie. De twijfels die ik had over de lens zijn weggenomen. Nog even sparen... En Arjen, bedankt voor het plaatsen.
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum