Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal


Canon EF 300mm f/2.8L USM IS

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 20 Mar 2011, 11:29    Post subject: Canon EF 300mm f/2.8L USM IS
Specificaties:
Merk: Canon
type: EF 300mm f/2.8L USM IS
Prijs: €4299.00
Gewicht: ca 2500gr
Kortste scherpstelafstand: 2.5 meter
Overig (bijv. IS, USM):De lens heeft zowel IS als USM.
Originele auteur: Inge van der Wulp


Kokmeeuw: Canon 50D zonder extender, F3.5, 1/1600s, iso 200

Gebruikerservaringen:
Erg geschikt voor: Zeer scherpte lichtsterke lens met een snelle AF en bovendien niet zo heel erg zwaar waardoor er ook goed mee uit de hand te werken is. De AF is snel waardoor het een prima lens is voor actie- (of sport) fotografie te gebruiken. Vanwege de scherpte stel afstand is hij zelf te gebruiken voor grotere insecten. (libellen en vlinders). De lens kan zelfs, vanwege zijn lichtsterkte en grote diafragma, prima gebruikt worden voor bijvoorbeeld portretfotografie. Een zeer veelzijdige lens van goede kwaliteit


Groentje: 50D icm 2x ext, F8, 1/1000, iso 200

Minder geschikt voor: Zou ik me niet kunnen bedenken. Misschien echte macro want dat kun je er echt niet mee.
Voordeel van deze lens: Met de 300mm 2.8 ben je zeer flexibel. Ik gebruik de lens voornamelijk voor vogel- en wildfotografie. Met de verschillende extender die je kunt gebruiken bij deze lens heb je meerdere brandpuntsafstanden bij je zonder dat je een tas vol met lenzen mee hoeft te sjouwen. Het gewicht is met z'n 2.5 kg redelijk om mee te tillen en het is dus mogelijk om er lange afstanden mee te lopen. Met 300mm is de lens zeer scherp en erg snel. Ik gebruik deze combinatie vaak voor het maken van vliegbeelden of van grote groepen.


Kluten: Canon 50D zonder extender F7.1, 1/1250, iso 200

Nadeel van deze lens: De prijs is behoorlijk van deze lens. De IS is nogal lawaaiig. Bij fotografie niet zo hinderlijk maar bij filmen hoor je het. Dan is het verstandig om de IS uit te zetten. Bij gebruik met de 2x ext verlies je flink aan AF snelheid wat hem minder geschikt maakt om met die combinatie snelle vliegbeelden te maken.
Waarom heb je voor deze lens gekozen?: Zoals hierboven beschreven staat hou ik erg van de flexibiliteit die ik heb met deze combinatie. Ik had ook de 300mm F4 kunnen kiezen maar dan verlies ik mijn AF op mijn camera als ik de 2x extender wil gebruiken. Het betere bereik aan licht speelde in die keuze ook een belangrijke rol en mijn ervaring is dat de 2.8 versie toch scherper is dan de F4. Deze 2.8 versie is wel zwaarder dan de F4 versie maar nog steeds prima te tillen voor mij. Ik wandel graag en ben geen auto-fotograaf en laat ook graag wat van de omgeving van de vogel zien. Met deze combinatie hoef ik niet al te veel mee te slepen en heb ik toch het aantal millimeter dat ik graag wil hebben.
Is hij te gebruiken icm converter, zo ja, welke?:
Het is mogelijk om de 1.4 ext ertussen te zetten waardoor je 420mm bereik hebt. De lens is dan nog steeds super snel (vliegbeelden!) en ik zie geen verschil in scherpte met alleen de 300mm.


Rosse Grutto: Canon 50D icm 1.4 ext, F5.6, 1/1600, iso 200


Tapuit: Canon 50D icm 1.4 ext, F8, 1/800, iso 200

Met de 2x ext van canon heeft de lens een bereik van 600mm met behoud van je AF. Deze combinatie geeft wel verlies in de snelheid van je AF en ook bij bewerken van de beelden moet je iets meer uit de kast halen. Je verliest namelijk iets aan scherpte, de scherpte is iets wolliger, en aan contrast. Maar door goed te belichting en iets te diafragmeren is er nauwelijks verschil te zien en is de 300mm een meer dan perfecte lens voor vogel- en wildfotografie.


Smelleken: Canon 50D icm 2x ext, F6.3, 1/200, iso 400, + 1/3 stop

Met welke body gebruik je hem het meest? Ik gebruik deze combinatie eigenlijk altijd met mijn 50D. Een prima combinatie wat ook versterkt wordt door de 1.6 cropfactor van de 50D.


Drieteenstrandloper: Canon 50D icm 2x ext, F7.1, 1/800, iso 200, -1/3 stop

Ervaringen:
Ik ben uitermate tevreden met deze combinatie. Ik heb precies wat ik wilde. Ik ben flexibel in het aantal millimeter en de combinatie is voor mij niet al te zwaar. De scherpte van de lens is perfect en ik kan er eigenlijk alles mee wat ik wil. In het begin moet je, als je niet gewent bent aan een iets zwaardere L lens, wel wennen met het uit de hand werken met deze combinatie. Ik gebruik er vaak een 1 poot statief onder voor iets meer stabiliteit en dus minder bewegingsonscherpte in je foto's. Zeker als ik de lens gebruik icm de 2x extender. Na ruim 2.5 jaar ben ik zo aan deze lens gewent dat ik ook met 600mm foto's uit de hand kan maken. Bij mij gaat ie nooit meer weg.


Grijze Zeehond: Canon 50D icm 1.4 ext, F6.3, 1/2000, iso 200
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum