Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


RAW fotograferen

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 31 Mar 2011, 21:31    Post subject: RAW fotograferen
De man van wie ik mijn Canon body kocht was fotograaf en zei: 'Als je mooie foto's wilt maken, moet je in RAW fotograferen.' Ik wil mooie foto's maken, maar ik heb altijd in JPEG gefotografeerd. Waarom zou ik wel of niet in RAW fotograferen?
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 31 Mar 2011, 21:59    Post subject:
Simpelweg omdat je bij de compressie van RAW naar jpg een boel informatie kwijtraakt waarvan je later, als je foto's gaat bewerken, zult merken dat je die info graag nog had gehad. Bovendien zijn de bewerkingsmogelijkheden van een RAW file ook nog eens veel uitgebreider dan met een jpg omdat een RAW alle info van elk pixel bevat en een jpg niet.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Apr 2011, 13:00    Post subject:
't staat al vrij vaak beschreven op i-net.
't voordeel van jpeg is direct een mooi toonprofiel van je camerabouwer. Prima als je altijd de juiste belichting, en kleurtemperatuur kiest.

Als je onder moeilijke omstandigheden fotografeert dan levert raw veel grotere mogelijkheden voor herstel. Moeilijke omstandigheden zijn heel grote contrasten, of snel veranderende lichtomstandigheden, zoals wildlife-vogelfotografen soms meemaken). Met een rawbestand kun je heel wat meer corrigeren dan aan een jpeg. Bijvoorbeeld een raw bestand geeft soms 1 EV informatie terug uit overbelichte opnamen. Je kunt daar slim gebruik van maken.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Robert Wagter


Gender: Male
Age: 59
Joined: 23 Feb 2011
Posts: 27
Location: Nijega
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Apr 2011, 18:31    Post subject:
Heeft die goeie man je dan ook de CD meeverkocht met Canon's Digitial Photo Professional (DPP) erop oftewel de RAW convertersoftware van Canon?

Kwestie van DPP installeren en anders downloaden via Canon.

Ik zou zeggen maak een foto van bijvoorbeeld een landschap op zowel de JPEG als de RAW stand en laadt de RAW file in DPP. Vervolgens even aan allerlei schuiven trekken of parameters kiezen en je ziet de gevolgen op je scherm. Daarna converteren naar JPEG en vergelijken met de JPEG die je camera maakte. In het begin lijkt het er wellicht op dat de JPEG van je camera beter is dan jouw bewerking van de RAW file maar gaandeweg zal je merken dat je met RAW meer uit de foto kan halen dan dat de camera (soms) eruit haalt.

Succes.
_________________
Canon EOS 50D + 100-400L
http://robertwagter.blogspot.com/
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 01 Apr 2011, 18:38    Post subject:
Allen bedankt voor de reacties.
Robert, ik ga het morgen eens proberen. Alle foto's die ik maak sla ik dan op, zowel als JPEG als RAW en ga de resultaten bekijken.
Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum