Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Nieuwe seizoensopdracht "Primaire kleuren"
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 Apr 2011, 20:43    Post subject: Nieuwe seizoensopdracht "Primaire kleuren"
Van de winnaar van de vorige seizoensopdracht Fabienne kreeg ik de volgende nieuwe omschrijving:
Quote:
Hallo Jaap,
Na overleg met de andere winnaars, ben ik tot een nieuwe opdracht gekomen nl. "Primaire kleuren". Men kan dus kiezen tussen rood, blauw of geel ofwel meerdere kleuren combineren. M.a.w. wie kiest voor rood en een bloedrode heidelibel fotografeert die een leliehaantje verschalkt in de vlucht boven een papaverveld bij zonsondergang, die is geheid binnen Very Happy
Voor wie niet bekend is met het begrip primaire kleuren, hier staat een degelijke uitleg.
Foto's voor deze opdracht mogen gemaakt en aangeboden worden in het seizoensopdracht-album van zaterdag 9 april 2011 t/m zaterdag 28 mei 2011. Uiteraard zijn er ook nu weer wat regeltjes aan deze opdracht verbonden, dus lees die nog even door om teleurstellingen te voorkomen.
Iedereen veel plezier gewenst met deze kleurrijke uitdaging!
Back to top
Reply with quote
 
hansh


Gender: Male
Age: 66
Joined: 04 Nov 2005
Posts: 83
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 08 Apr 2011, 21:01    Post subject:
Primaire kleuren zijn volgens mij rood groen en blauw.
De link die je plaatst naar Wikipedia zegt ook dat de opvatting rood, blauw en geel een onjuiste is omdat er dan geen verzadigd magenta of cyaan te verkrijgen is, alleen een flets groen of roze.

Maakt voor de opdracht niet uit, lijkt me alletwee uitdagend.

Gr. Hans
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Fri 08 Apr 2011, 21:22    Post subject:
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 Apr 2011, 21:28    Post subject:
Het kan wellicht allebei, maar wat Fabienne bedoelt staat duidelijk in de opdracht. Lijkt me dus niet zo verstandig om daar van af te wijken want dat zal ongetwijfeld resulteren in commentaren die aangeven dat niet aan de opdracht is voldaan Wink
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
hansh


Gender: Male
Age: 66
Joined: 04 Nov 2005
Posts: 83
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 08 Apr 2011, 21:36    Post subject:
Ik maakte de opmerking allen omdat er een verschil zit in de opdracht en de link die Jaap gaf naar Wikipedia, wat voor verwarring zou kunnen zorgen. Kan prima leven met de opmerking van Jaap dat het om de opdracht gaat van Fabienne.

Gr. Hans
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 Apr 2011, 21:58    Post subject:
Ook in die link valt te lezen:
Quote:
De traditionele primaire kleuren worden als volgt gezien:
rood
geel
blauw
en
Quote:
Kunstschilders gebruikten traditioneel als primaire kleuren rood, geel en blauw
Dat groen geen primaire kleur is kon ieder kind op de kleuterschool je vroeger demonstreren met een tubetje geel en een tubetje blauw Cool

Verder maakt het de opdracht natuurlijk veel leuker om juist bij natuurfoto's groen niet mee te laten doen.........

groet,
Jaap Mr. Green
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
hansh


Gender: Male
Age: 66
Joined: 04 Nov 2005
Posts: 83
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 09 Apr 2011, 20:00    Post subject:
Om nu niet verzand te raken of iets geel of groen moet zijn, op deze site wordt het, volgens mij, allemaal prima uitgelegd:
http://www.graficum.nl/graficum3k.html
en als je het hele verhaal leest maakt het verschil of je uitgaat van de subtractieve kleurenopbouw of de additieve kleurenopbouw. Maakt allemaal niet uit is veel theorie en ik ga me eens wagen aan de opdracht.

Gr. Hans
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 09 Apr 2011, 20:51    Post subject:
In ieder geval een aparte en heel duidelijke opdracht en ook geschikt voor alle albums denk ik.
En bij mijn tekenlessen leerde ik vroeger ook rood geel en blauw als primaire kleuren.
Lijkt me wel moeilijk om in het groene Nederlandse water een geschikte foto te maken...
We zullen zien.
gr.Vincent

P.S. Geen linkjes naar voorbeeldfoto's?
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 09 Apr 2011, 21:42    Post subject:
Ik heb twee vragen, ik heb niet eerder meegedaan met een seizoensopdracht:
-Vanaf wanneer kan je foto's in het album uploaden? Als ik op upload foto druk (voor een test), staat er 'Geen toegang'.
-De foto's moeten na 9 april gemaakt zijn, of mag een foto uit het voorjaar ook?


Deze had ik gevonden op Birdpix:
http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=213171
En op Nederpix:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=85324
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=84287
http://www.nederpix.nl/album_search.php?search_type=pic_dutch_name&search_type2=pic_username&search_type3=&search=klaproos&search2=zeeg+robbemond&search3=&search_year=&personal_album=0#[/quote]
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 09 Apr 2011, 22:09    Post subject:
JelteV wrote:
Ik heb twee vragen, ik heb niet eerder meegedaan met een seizoensopdracht:
-Vanaf wanneer kan je foto's in het album uploaden? Als ik op upload foto druk (voor een test), staat er 'Geen toegang'.
-De foto's moeten na 9 april gemaakt zijn, of mag een foto uit het voorjaar ook?
Foto's kun je vanaf vandaag uploaden en worden zichtbaar op zondag 29 mei.
Alleen foto's gemaakt van zaterdag 9 april 2011 t/m zaterdag 28 mei 2011 mogen meedoen aan deze opdracht.
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 10 Apr 2011, 9:58    Post subject:
Bedankt Jaap, alles is duidelijk.
Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 24 May 2011, 6:01    Post subject: Seizoensopdracht
De tijd gaat snel. Zag vanmorgen dat je t/m zaterdag 28 mei nog foto's kon uploaden. Dus dit is een kleine herinnering. Het zou jammer zijn als je al iets had en je het dan vervolgens weer zou vergeten.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
bouke atema


Gender: Male

Joined: 05 May 2011
Posts: 12
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 24 May 2011, 21:40    Post subject:
Het ding is met schilders is dat je met geel,blauw,rood alle kleuren kunt maken(dichtbij de kleuren). Met groen kun je geen geel krijgen want je kunt niet terug, uiteindelijk wordt het bruin.
leuke opdracht, kleuren zijn nu vollop,
gr Bouke
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 May 2011, 8:30    Post subject:
Nel heeft gelijk, de tijd vliegt en zoveel inzendingen zijn er nog niet binnen. Overigens wil ik iedereen nog eens aanraden om de regeltjes voor de seizoensopdracht nog eens goed door te lezen vóór je je foto's aanbiedt.
In het verleden stuurde ik vrijwel altijd een PB naar gebruikers die hiermee de fout ingingen. Daarvoor ontbreekt mij op dit moment de tijd dus 'foute' inzendingen gaan nu rechtstreeks naar het album 'Afgewezen foto's / Rejected pictures'
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 28 May 2011, 13:37    Post subject:
Dacht ik nog zo goed de regels te hebben gelezen, ben ik vergeten dat je slechts een foto uit één album mag uploaden. Ik heb toch twee foto's geplaatst die in hetzelfde album thuishoren. Aan de mods: zou de foto die ik als tweede heb geüpload geplaatst kunnen worden?

B.v.d. Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 28 May 2011, 23:00    Post subject:
Met 'slechts' 17 inzendingen blijkt deze opdracht toch wat lastiger te zijn geweest dan de gemiddelde opdracht. De inzendingen staan weer on-line en jullie hebben een week de tijd om ze van kritisch commentaar en/of nominaties te voorzien.
Succes ermee!
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Sun 29 May 2011, 7:26    Post subject:
In mijn visie waren er slechts twee foto's bij die uitsluitend primaire kleuren hadden (ik zal nog even extra goed kijken voor ik een nominatie geef). Deze uitdaging kan dus nog wel eens herhaald worden Wink

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
Tim Oord
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 63
Joined: 24 Feb 2006
Posts: 204
Location: Drachten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 29 May 2011, 9:11    Post subject:
Ik heb de foto's bekeken. Weinig inzendingen deze keer. Hoe zou dat komen? Het voorjaar is een tijd bij uitstek waarin je heel veel met primaire kleuren kunt experimenteren.
Primaire kleuren zijn nog altijd rood - geel & blauw.
In de inzendingen zie ik hier helaas niet veel van terug.

Groet, Tim
_________________
Olympus OM-D E-M1X
Olympus 12-100mm f4.0 PRO
Olympus 35mm f3.5 macro
Olympus 60mm f2.8 macro
Back to top
Reply with quote
 
daan de vos


Gender: Male
Age: 55
Joined: 18 May 2006
Posts: 79
Location: breda
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 29 May 2011, 9:33    Post subject:
Mijn interpretatie van de opdracht is dat de foto niet uitsluitend uit primaire kleuren moest te bestaan maar een onderdeel moesten uitmaken van de foto.Bij de aangehaalde spekkoper foto staat ook een bloedrode heidelibel en deze bezit ook zwart en bruin en ook de lucht bij een ondergaande zon betaat niet uit enkel primaire kleuren.Alle foto's bezitten primaire kleuren en voldoen
in mijn ogen aan de opdracht.Rest voor mij nog om ze te beoordelen op de combinatie van primaire kleuren en originaliteit.

gr Daan de Vos
_________________
canon 50d canon,100mm2.8 macro,100-400mm l usm is canon,kitlens
soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Sun 29 May 2011, 9:43    Post subject:
Als dat zo zou zijn, zou de opdracht wel heel eenvoudig geweest zijn Laughing

Gr. henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
daan de vos


Gender: Male
Age: 55
Joined: 18 May 2006
Posts: 79
Location: breda
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 29 May 2011, 9:59    Post subject:
Of heel gemakkelijk Henriëtte je zoekt een primaire kleur maakt er een detailfoto van en klaar.Het werd voor mij pas interresant om de primaire kleuren een essentieel onderdeel van de foto te laten worden en dat is een stuk moeilijker vogens mij.Daarnaast is de opdracht op deze manier ook haalbaar voor niet macro fotografen
die anders per definitie geen kans hadden in jou zienswijze.

gr Daan
_________________
canon 50d canon,100mm2.8 macro,100-400mm l usm is canon,kitlens
soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 29 May 2011, 10:22    Post subject:
Ik moet zeggen dat ik de foto van de waterlelie met de druppel juist een hele subtiele inzending vind, en dat die daarom voldoet aan de opdracht. Als de druppel wit weerspiegelde, was meteen de spanning uit de foto! dit is een voorbeeld, het geldt voor meer foto's. Ik ben het eens met Daan.
@Henriëtte: Ik zag bij de twee foto's waar je positief commentaar gaf toch ook echt witte een zwarte plekjes Think

Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Sun 29 May 2011, 10:30    Post subject:
Mij kan het verder niet schelen hoor! Iedereen beoordeelt naar zijn of haar eigen inzicht. Maar ik heb de foto's naar mijn eigen visie en verwachting beoordeeld.
Het interesseert mij ook helemaal niet wie er uiteindelijk de meeste nominaties heeft gekregen!

Gr. Henriëtte

@ Jelte, ja, maar dat was niet van de pikzwarte zwart en zou heel donkergroen kunnen zijn geweest! En schaduw tel ik niet als zwart!
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 29 May 2011, 10:51    Post subject:
de opdracht bleek inderdaad veel moeilijker dan in eerste instantie gedacht Wink
Als ik de inzendingen zo bekijk kan ik hieruit opmaken dat sommigen behoorlijk hun best hebben gedaan om toch een creatieve benadering van het onderwerp in te zenden. Het valt blijkbaar niet mee drie primaire kleuren in één opname te vangen. Men beperkt zich daarom tot één of twee kleuren.
Zelf heb ik ook lang nagedacht over de opdracht, maar kon toch niets verzinnen (en als ik al iets verzon was het schier onmogelijk deze opname te maken). Ik heb daarom geen foto kunnen inzenden. Neemt niet weg dit ik de andere inzendingen natuurlijk wel gewoon kritisch ga beoordelen en de mooiste krijgt een vanzelfsprekend een nominatie.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Frank Smedts


Gender: Male

Joined: 14 Feb 2009
Posts: 195

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 29 May 2011, 11:39    Post subject:
Bij deze opdracht kun je er niet aan ontkomen dat er andere kleuren dan alleen de primaire kleuren op een foto staan.
Je zou DE foto hebben.....als je alleen rood, blauw en geel in beeld zou hebben. Het kan , maar het toeval dat je daar voor nodig hebt, is zo klein, dat het zo'n kleine kans is dat je dat in de natuur tegen komt.
2 van de 3 kleuren is niet zo moeilijk. Zelf had ik een boterbloem gefotografeerd met de blauwe lucht als achtergrond, maar dan zit je nog met het groene steeltje. Ik dacht dat er wel meer van zo'n foto's aangeboden zouden worden(daarom heb ik hem niet ingezonden) en dan zie je uiteindelijk, dat er geen inzendingen van zijn.
Mijn visie op deze opdracht is dan ook : als er van de primaire kleuren in het onderwerp op de foto zit , vind ik de foto voldoen aan de opdracht.
Natuurlijk is het mooi als het grootste stuk van de foto bedekt is met de primaire kleuren.

gr. Frank
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum