Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Vakantie

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 28 Jun 2011, 16:16    Post subject: Vakantie
We gaan over een paar weken op vakantie naar Noorwegen voor ruim 2 weken. Mijn vraag is hoeveel geheugen en batterijen ik nodig heb. Ik weet dat het per persoon verschilt, maar omdat dit pas de eerste vakantie is dat ik actief fotografeer, zou ik graag een indicatie hebben. Ik geef wat informatie:
Ik schiet in RAW, en maak redelijk veel foto's, vaak maak ik vrij veel foto's van een bepaald onderwerp. Wellicht heb ik daar deze vakantie geen tijd voor (behalve op de camping), omdat mijn ouders van doorlopen houden #Black smile. Toen we met Hemelvaart 3 dagen weg waren, deed ik drie dagen met mijn batterij.
Ik hen nu voor 24GB aan geheugen, en 4 batterijen, voor afgelegen plekken.

Moeilijk te beantwoorden vraag, graag zou ik enkele tips ontvangen.
B.v.d. Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 28 Jun 2011, 17:29    Post subject:
Hoi Jelte

Zoals je zelf al zegt is het nogal afhankelijk van je eigen manier van fotograferen. Ik heb zelf wel eens dagen dat ik zo'n 20gb volschiet, dus ik zou aan 24gb nooit genoeg hebben voor een hele vakantie. Nou maakt de 400D kleinere bestanden als mijn 5DmkII, dus dat zal met jou in ieder geval wat minder zijn. Hoeveel foto's heb je met hemelvaart gemaakt? Misschien dat dat een aardige graadmeter is?

Aan batterijen heb je wel genoeg, lijkt me. Als je (regelmatig) op een camping staat, kun je daar je batterijen wel opladen. Ook daarvoor zou hemelvaart een graadmeter kunnen zijn: toen deed je 3 dagen met een batterij, je hebt 4 batterijen, dat zou dus genoeg moeten zijn voor 12 dagen, zonder op te hoeven laden. Daar zul je dus wel een heel eind mee komen, lijkt me.
Verder kun je natuurlijk wat zuiniger met je batterij omgaan. Het schermpje achter uitzetten (dus dat niet elke keer als je een foto gemaakt hebt hij daar getoond wordt en dat je instellingen daar niet steeds te zien zijn), niet zo vaak foto's terugkijken. Op die manier lijkt het me dat je het zelfs zonder op te laden nog wel aardig moet redden.

veel plezier in ieder geval!

Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6020
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 28 Jun 2011, 17:32    Post subject:
Denk dat je best wel genoeg hebt. Zelf bekijk ik in de vakantie elke avond mijn opnames. En doe de slechtste dus direct weg.
Had deze keer ook een usb stick meegenomen. Mocht mijn geheugen te weinig zijn er is altijd wel iem. met een laptop. Neem aan dat jij die niet meeneemt. Voor als ik alles toch vol zou hebben.
Ik heb wel altijd de lader mee en doe die in het washok om mijn batterijen op te laden. Let wel lenzen met stabilisatie vreten meer stroom. Net als het gebruik van liveview. Moest ze om de dag wel laden. Eén keer had ik voor de laatste dag nauwelijks geheugen meer. Heb toen in jpeg geschoten.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 28 Jun 2011, 19:44    Post subject:
Arjen en Nel, bedankt voor de uitgebreide reacties!

Met Hemelvaart had ik wel ruim 5GB geschoten, maar daar zaten ook alle slechte opnames tussen. Als ik elke avond mijn opnames bekijk (op een plek waar stroom is!) kan ik de onscherpe/bewogen enz. foto's verwijderen. Dit kost wat stroom, maar dan laadt ik gewoon de batterijen op (nu lees ik het commentaar nog een tweede keer, en zie dat dit eigenlijk precies is wat Nel heeft geschreven Smile).
Jullie schrijven ongeveer wat ik al van plan was, dus ik denk dat het wel gaat lukken. En als het geheugen toch vol komt te zitten, ach... Er zijn ergere dingen.

Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum