Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


scherp stellen op heel veel bloemen

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 15:11    Post subject: scherp stellen op heel veel bloemen
Hoi npers
vandaag bezig geweest met een bloeiende berm maar totaal niet tevreden over de scherpte. Als je zoveel bloemen bij elkaar hebt
waar stel je dan scherp?? Wat zou een goede f waarde zijn?
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6030
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 15:56    Post subject:
Dag Susan, Gewoon uitproberen. Goed de tijd nemen voor zo'n onderwerp. Dan vanaf het zelfde standpunt de f waarden op laten lopen. Doe ik vaak met een onderwerp. Dan kun je later zien wat je het mooiste vindt. Je kunt wel adviseren f22 o.i.d. Maar dan moet je genoeg licht hebben anders is de tijd te lang. En krijg je onscherpe bloemen.
Dus heel absoluut kan ik je geen diafragma aanbevelen.
Groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 16:07    Post subject:
Hoe hoger het f-getal, hoe kleiner je diafragma is. Je krijgt hierdoor een veel ruimer scherptevlak (DOF of depth of field)
Nadeel is dat je door een klein diafragma ook veel minder licht in je camera krijgt, met als gevolg langere sluitertijden en daardoor (bij bewegende bloemen) ook weer onscherpte.

Bij een laag f-getal, een groot diafragma dus, is er maar een klein vlak scherp. Maar door de snelle sluitertijden is de kans dat deze scherp is (bij bewegende bloemen) veel groter.

Voor een groot DOF is dus een klein diafragma nodig.
Veel licht. Een goed statief. Een lichtsterke lens. Een windstille dag. (of veel ducktape Very Happy ) of een body waar een hoge iso geen problemen geeft zodat je snelle sluitertijden met een klein diafragma kunt combineren.

Niemand zegt dat fotograferen makkelijk is Wink
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 16:11    Post subject:
Hoi Susan,
Het hangt er denk ik helemaal van af welk effect je wil bereiken met je foto. Wil je alles van voor tot achter scherp dan kun je vrij eenvoudig opzoeken op welke afstand je bij een bepaalde brandpuntsafstand en diafragma moet scherpstellen. Ik denk echter dat je foto veel interessanter wordt wanneer je de scherpte wat laat verlopen en dan is er zoals Nel al zegt geen absoluut advies te geven. Hangt dan helemaal van de omstandigheden af welk diafragma het beste resultaat levert. Wanneer je zo een reeks van diafragma's uitprobeert zul je merken dat een nog best wel subtiel verschil van bv. F6.3 tegen F7.1 nét het onderscheid kan maken voor een geslaagde foto. Zoals we tijdens een workshop dan altijd roepen "het kost geen film meer, dus waarom niet nog wat meer waardes uitproberen!".

Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 18:55    Post subject:
Uit je foto's neem ik aan dat je die bloemen hebt geprobeerd te fotograferen met je Canon 1000D en je Sigma 105 mm macrolens. Klopt? Je kunt met online DOF calculators uitrekenen wat de scherptediepte (DOF) van die combinatie is bij een bepaald diaframa en afstand tot het ondewerp waarop je scherpstelt. Dofmaster werd laatst ook al eens genoemd in een discussie over DOF. Een andere website die ik tegenkwam is deze waarop ook de "hyperfocal distance" (hyperfocale afstand) wordt aangegeven, best handig n.a.v. jouw vraag. Als ik op die laatstgenoemde website invul: 1.6x DSLR met een 105 mm lens en een diafragma van f/22 bij een scherpstelafstand van 1 m, dan zie je dat de scherptediepte "slechts" 6,7 cm is. Een bloem die dus (slechts) 20 cm achter de bloem staat waar jij op scherpstelt, zal dan dus nooit scherp op de foto komen. Voor foto's met veel scherptediepte vanaf een korte afstand tussen camera en onderwerp, moet je een korte lens nemen. Nadeel is dan de grote hoek waardoor de bloemen dus niet meer groot in beeld komen. Het is kiezen of delen. Met een 28 mm groothoeklens zul je zien dat de scherptediepte maarliefst 1,385 m is (bij f/22 en 0.5 m scherpstelafstand). En als je met die instellingen scherpstelt op 1,9 m (de hyperfocale afstand) dan is alles scherp vanaf 0,98 m tot oneindig. Lees maar wat er staat over de hyperfocal distance. Ik hoop dat dit helpt.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Angela de Wild


Gender: Female
Age: 48
Joined: 09 Dec 2007
Posts: 209
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 19:33    Post subject: Re: scherp stellen op heel veel bloemen
susan meijnders wrote:
Hoi npers
vandaag bezig geweest met een bloeiende berm maar totaal niet tevreden over de scherpte. Als je zoveel bloemen bij elkaar hebt
waar stel je dan scherp?? Wat zou een goede f waarde zijn?
groet susan


misschien een idee om de foto in het werkalbum te plaatsen?

Groetjes, Angela
_________________
Ook op Facebook: https://www.facebook.com/pages/Angies-Eyes/807159139318621?ref=hl
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 03 Aug 2011, 19:56    Post subject:
Een algemeen antwoord op jullie antwoorden waarvoor mijn dank!!
Het werkalbum bestaat niet meer (vind ik nog steeds erg jammer.
Nel heeft hem goed aangevoeld want ik maak mijn foto's beginnend bij een f getal en dan omlaag, in dit geval moet ik dat andersom doen.
De dof master staat bij de bladwijzers, helemaal niet aan gedacht. Ik had inderdaad de 105 bij me en al bedacht dat ik veel beter de 28- 70 lens kan gebruiken meer groothoek voor een beter beeld en ook meer licht. ( ik denk overdag dan na hoe ik het wel voor elkaar krijg)
Het probleem is ook dat ik niet een bloem, een klaproos oid als uitgangspunt kan nemen dus over het beeld ben ik nog niet uit.
Bedankt mensen, ik ga aan de slag of jullie resultaat te zien krijgen?????????? en ja fotograferen is niet makkelijk meer wel heel leuk!
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Tim Hofmeester


Gender: Male
Age: 36
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 73
Location: Umeå
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Aug 2011, 11:08    Post subject:
Hoi Susan

Je had dezelfde vraag ook bij mijn foto gezet, waar ik dit antwoord op heb gegeven:
Wat ik vaak doe is scherpstellen op ongeveer 1/3 van het beeld vanaf voren gezien (bij landschapsfoto's dan). Door dan een klein diafragma te kiezen krijg je veel scherptediepte om dat punt heen. Omdat die scherptediepte voor 1/3 voor het scherpstelpunt licht en voor 2/3 achter het scherpstelpunt stel ik dus scherp op 1/3 van mijn scene om op die manier zoveel mogelijk scherptediepte te krijgen. Hopelijk helpt dit jou de volgende keer!

Dit werkt in principe voor alle lenzen zo, maar voor groothoeklenzen en landschapsfotografie is het een veel gebruikt trucje.
In ieder geval veel succes met het verder experimenteren.

Groeten
Tim
_________________
Kijk voor meer foto's op:
www.hofmeester-natuur.nl

Ik gebruik Canon apparatuur
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 04 Aug 2011, 11:51    Post subject:
@ tim
bedankt voor je aanvulling
zeer welkom en nuttig
want daar was ik nog niet uit..
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Douwe


Gender: Male
Age: 57
Joined: 08 Dec 2007
Posts: 29
Location: Assen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Aug 2011, 12:04    Post subject:
Een methode die je kunt proberen wanneer je niet alles scherp in beeld wilt nemen (een beperkte dof dus) is proberen een onderwerp te vinden.

In een grote groep bloemen staan er soms drie (of een ander aantal) op dezelfde afstand en na zorgvuldig positie te kiezen ook mooi verdeeld. Door dan goed op de achtergrond te letten waar precies de andere bloemen vaag in beeld verschijnen kun je een erg mooi resultaat boeken. Vaak veel mooier dan bij een groot dof.

Ik heb ooit de tip gekregen dat je je onderwerp kunt vinden door één oog af te dekken en dan te kijken wat je het eerst opvalt.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum