Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Hoever ga je in het bewerken van foto's?
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Waar ligt bij jou de grens bij het bewerken van foto's?
Ik bewerk niets aan mijn foto's, maar verklein hem alleen naar Nederpixformaat.
14%
 14%  [ 28 ]
Ik maak alleen een uitsnede (crop)
4%
 4%  [ 8 ]
Ik maak alleen een uitsnede en verscherp
12%
 12%  [ 24 ]
Ik bewerk mijn foto integraal (crop, scherpte, belichting, kleurverzadiging)
28%
 28%  [ 56 ]
Ik bewerk mijn foto integraal en verander ook wat aan de kleuren
3%
 3%  [ 6 ]
Ik bewerk mijn foto integraal en kloon kleine oneffenheden weg
25%
 25%  [ 50 ]
Ik bewerk mijn foto integraal en kloon ook wezenlijke elementen weg
3%
 3%  [ 7 ]
Ik doe al het voorgaande en wijzig ook de compositie (anders dan croppen)
9%
 9%  [ 18 ]
Total Votes : 197


Author
Message
Arjen


Gender: Male
Age: 55
Joined: 09 Jul 2006
Posts: 10
Location: Klaaswaal
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 18 Jun 2007, 22:36    Post subject:
In beginsel leg ik mezelf geen beperkingen op wat betreft bewerking van foto's.

In het analoge tijdperk kon men al filmpjes kiezen naar persoonlijke voorkeur; het ene filmpje warmer, het andere mooie huidtinten en een derde mooie groentinten. Om het dan nog maar niet te hebben over doordrukken en tegenhouden naar believen door mensen met een eigen doka.

Ook het instellen van presets op de camera is een vorm van bewerken. Scherpte, verzadiging, contrast, kleurbereik... gekoppeld aan kleurstijlen en witbalans zijn allemaal naar smaak in te stellen.

Ik schiet mijn digitale foto's doorgaans met neutrale instellingen en doe de aanpassingen in PS naar eigen goeddunken. Gewoonweg omdat ik hier zelf meer invloed op kan uitoefenen en preciezer kan werken dan wanneer ik dat mijn camera laat doen.

De grens van bewerking wordt voor mij mede bepaald door de regels van Nederpix alsmede het relatief behoudende karakter (wat betreft fotobewerking) van deze community. Als bepaalde bewerkingen "not done" zijn of als overdadig worden gezien dan doe ik ze niet... simple as that.

Dit gezegd hebbende wil ik er wel aan toevoegen dat op foto's voor Nederpix, ik iets wegclonen wel doe als dat de het totaalbeeld van de foto ten goede komt. Aan de compositie iets wijzigen (anders dan een crop) of zaken toevoegen omdat dat beter uitkomt, doe ik eigenlijk nooit.... daar ben ik (ahummm..) net iets teveel fotograaf voor, dan heb ik het standpunt van... dat doe je nog maar eens een keertje over.

Samengevat en even terugblikkend op de vraag van Arjen Drost: Algemeen gesteld heb ik geen grens wat betreft fotobewerking, alles mag als dat resulteert in het beoogde eindresultaat. Voor Nederpix maak ik echter een uitzondering, zie mijn uitleg hierboven Laughing Wink.
Back to top
Reply with quote
 
pvdbogaard


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Jul 2006
Posts: 3
Location: Voorthuizen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 19 Jun 2007, 8:19    Post subject: alles mag, maar als het even kan liever niet
In eerste instantie probeer ik het resultaat van een dag in het veld zo veel mogelijk op te ruimen. Niet scherp, slechte compositie, ogen niet duidelijk, etc: prullebak.
Kwestie van discipline. Die ik mezelf nog moet aanleren. Als ik een uur onder een boom heb gelegen terwijl een stuk of vijf hoornaars rondom me vliegen zijn de hoornaar foto's vervolgens "beladen met een bepaalde emotie". Echter als ik eerlijk ben denk ik "het beste wat een bekijker van deze foto zal zeggen is vast niet meer dan Mmmmm" Dit zou het criterium moeten zijn.

Na deze (moeilijke)rigoreuze stap: ordenen. Proberen kwaliteitslabelling toe te passen (heb Lightroom "ontdekt" en dit is zeker veelbelovend). Uiteindelijk een zeer beperkt aantal (hopenlijk) foto's over. Van deze bekijken of en welke manipulatie hier gewenst is. Hopenlijk zo weinig mogelijk. Maar als het resultaat erop verbeterd (scherpte, kleur, balans, compositie, etc) dan prima. Ga echter niet zover dat ik niet aanwezige elementen zal toevoegen...
_________________
Nikon D200, 18-70
Tamron SP AF 180 F/3.5 DiLD IF Macro
Sigma 70-300 Macro
Tokina 12-24
Nikon SB 800 flitser
Manfrotto 190CLB statief
Markins M20 statiefkop
Back to top
Reply with quote
 
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 21 Jun 2007, 0:07    Post subject:
Ik kan in de poll geen van mijn vaste werkwijzen terugvinden.
Ik fotografeer in .CR2 , converteer met Adobe CS2 en sla op als .Tiff.
Wanneer ik ISO 800 heb gebruikt, moet ik in Neat Image Pro wel iets ruis wegwerken.
Daarna in PhotoFiltre Studio de kleur iets ophalen, verscherpen en eventueel het histogram iets aanpassen.
Voor de foto's op Nederpix hoef ik bijna niets te klonen. Op Birdpix worden er veel hogere eisen aan een foto gesteld. Zodoende moet er wel eens een storend grassprietje of takje worden verwijderd.
Ik heb wel gemerkt dat mijn foto's voor het uploaden scherper zijn dan na het plaatsen op Nederpix. Dus ben ik altijd bang dat hij teveel verscherpt is.

Ik zal in ieder geval iets kiezen dat voor mij het dichts in de buurt ligt.

Gr. Aad Verkuijl
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Tim Hofmeester


Gender: Male
Age: 36
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 73
Location: Umeå
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 25 Jul 2007, 14:25    Post subject:
Ik heb gekozen voor: "ik bewerk m'n foto integraal en cloon oneffenheden weg", Dit ivm oa sensorvlekjes, aangezien je die gewoon weggeclooned wil hebben. Als je een schone sensor hebt hoeft er inprincipe weinig aan de foto's te gebeuren en is verkleinen alleen vaak al genoeg, soms wat extra contrast ofzo, gemiddeld speel ik wat met de levels, het contrast en verklein en verscherp ik de foto.

Grtn,

Tim
_________________
Kijk voor meer foto's op:
www.hofmeester-natuur.nl

Ik gebruik Canon apparatuur
Back to top
Reply with quote
 
Andrew George


Gender: Male
Age: 48
Joined: 03 Sep 2006
Posts: 108

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Jul 2007, 18:20    Post subject:
Ten eerste is een bewerking bijna altijd nodig, ene keer meer als de andere keer....vroeger deed men dit in de doka ook al en het is geen schande om te bewerken, mits goed toegepast en dan heb ik het meer over de foto technische bewerkingen, kleur, belichting, scherpte etc... niet artistieke filter-achtige, maar dat blijft ieder zijn keuze. Wellicht is zo neutraal mogelijk in mijn ogen de beste optie voor natuurfotografie.

Verder wil ik "in het veld" het beeld natuurlijk zo goed mogelijk af hebben, maar meestal krijg je geen 2e kans en waarom dan niet zoveel bewerken als nodig is..en d.w.z. haal alles eruit wat mogelijk is, want anders belandt hij toch in de prullenbak en wellicht dat je ooit wel weer een kans krijgt voor een betere versie en ga je daar mee verder Idea

Just some thoughts...
_________________
Workshops en fotoreizen, meer info zie op mijn website.
Back to top
Reply with quote
 
Robby


Gender: Male
Age: 58
Joined: 17 Aug 2006
Posts: 120
Location: Zetten
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 26 Jul 2007, 19:45    Post subject:
Als ik mijn foto's vergelijk met mijn oude plaatjes kan ik met trots zeggen dat ik tegenwoordig weinig nog echt bewerk.
Ja, het clonen van onregelmatigheden zoals sensor- of lensvlekken doe ik wel altijd.
Meestal een tikkie verlichten en 1x verscherpen is wat ik standaard voor Neder- of Birdpix foto's.

robby Roos

www.photofanatic.nl
_________________
Nikon D200/D300, Nikkor 500 mm F4.0 IF-ED + Sigma 70-200 F2.8 EX DG HSM;
Back to top
Reply with quote
 
Gert Paassen


Gender: Male
Age: 69
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 50
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 27 Aug 2007, 17:05    Post subject:
Soms crop ik, en verder normale bewerkingen als kontrast en verzadiging.
Verder met klonen alleen ongerechtigheden die op de ccdchip of spiegel ziten en op de foto komen.
_________________
Groetjes Gert

Nikon D300
Nikon D750
nikkor 16-35 AF-S F4
Nikkor 105 AF-S Micro F2.8 G IF-ED
Nikkor 24-70 AF- F2.8 ED
Nikkor200-500 AF
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 27 Aug 2007, 17:51    Post subject:
Gert Paassen wrote:
ongerechtigheden die op de (...) spiegel ziten


Die komen niet op de foto... Smile

Groet, Joop
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Sat 17 Sep 2011, 14:30    Post subject:
Ik fotografeer in RAW en heb gekozen voor de optie:

Ik bewerk mijn foto integraal en kloon kleine oneffenheden weg.

Henriėtte
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 17 Sep 2011, 15:15    Post subject:
ik doe alles wat ik kan...
... maar hoogst zelden
want zelden is het nodig, maak ik een foto die door zo'n bewerking eindeloos veel mooier wordt dan ie zou zijn zonder de bewerking.

Ik vind het leuk om te laten zien wat er te zien was. Dat betekent dat ik zo veel mogelijk aan de belichting in een beeld doe, omdat filtergebruik zelden zin heeft. Het is een soort HDR, maar ik probeer te voorkomen dat er een ander beeld ontstaat dan er buiten te zien was, integendeel, het doel is de beperkingen van de sensor te herstellen.

Soms zijn met eenvoudige trucks, kleine ingrepen, veel geconcentreerdere resultaten te boeken. Kleine lokale kleurveranderingen of schaduw- of lichtaccenten kunnen de aandacht op storende elementen wegnemen, of juist aandacht concentreren.

Ik heb een hekel aan hele achtergronden uit een foto vervagen. Soms krijg je dan een leuk plaatje, maar je raakt de foto kwijt. Waarom dan niet het onderwerp geheel uit de foto geknipt... Oh nee, dat mag niet van nederpix.

Afijn. Ieder doet wat ie wil, nodig vindt....
Ik vind dat prima dat iedereen doet wat ie wil, maar ik vind het heel belangrijk dat stevige bewerkingen (zoals zeker croppen, clonen en vervagen) worden benoemd in de tekst.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Sat 17 Sep 2011, 15:41    Post subject:
Quote:
Ik vind dat prima dat iedereen doet wat ie wil, maar ik vind het heel belangrijk dat stevige bewerkingen (zoals zeker croppen, clonen en vervagen) worden benoemd in de tekst


Als je daar bij het uploaden niets invult, wordt het vak bij het tonen in het album gewoon weggelaten. Het zijn eigenlijk altijd dezelfde (en maar weinig mensen) die daar vermelden wat er aan gedaan is. Soms staat er gewoon onzin. Dat vind ik nog stommer Wink

Gr. Henriėtte

ps. Geen nieuwe Poll, dus ik bekijk die van lang geleden. Voor mij dus gewoon nieuw Laughing
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2390
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 17 Sep 2011, 15:52    Post subject:
Ik doe in principe al die dingen wel eens, indien nodig.
Op mijn onderwaterfoto's is het wel vaak iets met kleur, helderheid, contrast aanpassen en eens een stofje wegclonen, en croppen waar nodig.
Op bovenwaterfoto's doe ik dit soort dingen ook maar meestal veel minder, omdat de omstandigheden beter zijn, is het makkelijker om het in 1 keer goed te doen, of nog een keer overdoen (indien onderwerp zich niet zo heel snel verplaatst Smile )

gr.Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 17 Sep 2011, 15:53    Post subject:
Wat ik doe staat er niet bij.

Ik probeer van alles wat er maar mogelijk is. Soms kijk ik ook of je met een bepaalde bewerking nog wat creatiefs kan doen. Alleen grote dingen die in de weg staan werk ik nooit weg en ik verplaats ook niet elementen van de compositie. Dan maar beter je best doen in het veld.

Bovenstaande wil nog niet zeggen dat ik dit ook allemaal toepas op mijn foto's voor Nederpix. Daar doe ik eigenlijk zo weinig mogelijk aan. Wat basis zaken zoals stofjes wegwerken, contrast, helderheid, kleine correcties op witbalans en kleuren, plaatselijk het een en ander lichter of donkerder maken en bij dieren vaak nog wat croppen om de puntjes op de i van de compositie te zetten. Alles zeer terughoudend zodat het originele karakter van het beeld behouden blijft. Je kan erg veel verprutsen met een te zware bewerking.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Mauzer


Gender: Male
Age: 45
Joined: 19 Sep 2011
Posts: 1

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 23 Sep 2011, 19:07    Post subject:
Hmm, bewerken is inderdaad een heftige discussie altijd.
En laat ik maar zeggen dat ik persoonlijk niet veel bewerk.
dus ik koos integraal(met crop).
ik houd ervan om de fotos zo veel mogelijk te laten zien als ze werkelijk zijn.

Maar......iets wat ik de afgelopen jaren wel heb gemerkt is dat als je een schijf vol fotos hebt en er zijn er een hoop waar de scherpte niet slecht is maar de foto het net niet heeft, dat als je dan bij de twijfelaars eens een keer je bewerkings beperkingen op zij gooit, dus oftewel als je dan een keer wel radicaal gaat bewerken dat de foto dan toch nog ineens kan opknappen.

Maar in de regel crop ik vooral en soms wat contrast bewerkingen, verder zelden.

Groetjes,

Maurice
_________________
Foto's maak je vanuit je omdat je ze zelf mooi vind. Dat anderen ze mooi vinden is mooi meegenomen
Back to top
Reply with quote
 
RedKite


Gender: Male

Joined: 28 Aug 2009
Posts: 15
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 14 Oct 2011, 12:03    Post subject:
De werkelijkheid? Hebben we het dan over de werkelijkheid zoals je hem ziet of door de zoeker van de camera?

Ik bewerk me al suf bij het maken van de foto. Je ziet een bepaald moment en wilt dat over dragen via een foto aan anderen. De foto moet hetzelfde WOW hebben als jij had op dat moment. Lenskarakteristiek, brandpuntsafstand, camerapositie en hoek, compositie, diafragma, sluitertijd, iso, witbalans, belichting, afstand tot onderwerp(en) enz. Allemaal mogelijkheden voor jou om te proberen dat moment vast te leggen. En is het thuis nog niet goed. Leef je je daar nog even helemaal uit in photoshop als het maar het WOW beeld oplevert wat jij op dat moment had.
Ik leg wel de grenzen bij natuurlijkheid.
- Het moet wel een beeld zijn wat ook echt te zien is (beetje met de kleuren spelen vind ik ook nog niet zo'n probleem)
- Het moet wel binnen de lenskarakteristieken vallen. Ik stoor me aan geknoei met onscherpte rondom een onderwerp waardoor het scherptevlak niet meer klopt.

Ik heb geen probleem met een ruis, korrel, hdr en photoshop. Als ik de foto mooi vind, vind ik hem mooi en ben ik blij dat je het moment zoals jij dat ziet met mij gedeeld hebt. punt.
_________________
Bart van den Boogaard
redkite.media
Back to top
Reply with quote
 
Angela de Wild


Gender: Female
Age: 48
Joined: 09 Dec 2007
Posts: 209
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 16 Oct 2011, 16:31    Post subject:
Ik heb gekozen voor optie 4. Hierbij ben ik ervan uit gegaan dat hier ook de aanpassing van de witbalans onder valt.

Ook werk ik sensorstofjes weg, maar dat is wat anders dan oneffenheden in het beeld weghalen middels klonen. Mogelijk ga ik dit laatste nog wel een keer doen.

Groeten, Angela
_________________
Ook op Facebook: https://www.facebook.com/pages/Angies-Eyes/807159139318621?ref=hl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum