Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Reisverslagen


Madagaskar

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Nov 2011, 18:16    Post subject: Madagaskar
Gebied: Madagaskar.
Een bestemming waar ik al jaren geleden heen wilde. Vanwege de politieke situatie was het toen niet mogelijk, maar de laatste twee jaar is het “rustig” en het toerisme komt weer op gang. In februari 2011 besloot ik te gaan in het broedseizoen van de vogels daar: oktober/november.
Datum: 17 oktober tot 9 november 2011
Vervoer: Ik heb een retourvlucht geboekt via KLM met Kenya Airways, tussenstop in Nairobi. De heenvlucht vanuit Schiphol had zo’n lange vertraging dat ik mijn doorvlucht naar Antananorivo miste. Ik heb twee dagen in Nairobi moeten blijven. In overleg heb ik mijn terugvlucht gewijzigd en ben met Air France via Parijs teruggevlogen naar Schiphol. Ik heb ter plekke via een reisorganisatie in Madagaskar een 4X4 gehuurd voor de gehele periode dat ik daar verbleef.
Overnachtingen: Een aantal lodges in parken en een plek voor een tent in Ankarafantsika had ik vooraf laten reserveren bij de reisorganisatie in Madagaskar. De overige accommodatie heb ik ter plekke geregeld.
Weersomstandigheden: Ik was op alle weersomstandigheden voorbereid. Uiteindelijk heb ik droog en warm (tot zeer warm) weer gehad met twee keer regen gedurende de nacht.
Gebruikte gids: Verschillende gidsen, in ieder nationaal park in Madagaskar is een gids verplicht.
Evt. houding plaatselijke bevolking op fotografen: In de parken waar ik geweest ben is het volstrekt normaal dat fotografen daar komen. De plaatselijke bevolking kijkt nog wel eens vreemd op, maar heeeft zelden bezwaar gefotografeerd te worden, zo heb ik gemerkt. De meesten beschouwen het als een “eer”.
Gebruikte apparatuur: Canon EF 50D met 300mm. f/4.0 L. IS USM in combinatie met een 1.4 extender. Vooral gebruikt voor vogels. Voor de overige foto’s heb ik gebruik gemaakt van Canon 60D in combinatie met een 18-50 lens IS.
Doelsoorten: Gezien de grote hoeveelheid endemische soorten heb ik niet speciaal ergens naar gezocht. Wel hoopte ik Grondscharrelaars, Vangas, Coua’s en Assities tegen te komen.
Beschrijving van het gebied: Zeer divers, zie het verslag.
Waarom heb je voor dit gebied gekozen? Vanwege de unieke natuur in alle opzichten.
Ben je vaker naar dit gebied geweest? Nee
Originele auteur: Gerda van Vroenhoven

Reisverslag
De reis heb ik zelf samengesteld. Ik heb me georiënteerd op eerdere reisverslagen van vogelaars, internetsites over het land , beschrijvingen van de nationale parken, de Bradt van Madagaskar en Birds of the Indian Ocean Islands van Sinclair/Langrand. Omdat ik door vluchtvertraging twee dagen in Nairobi moest blijven heb ik mijn schema gewijzigd. Eerst ben ik naar het zuiden gegaan, van Antananarivo naar Tuleara (Ifaty). Terug via dezelfde weg. Daarna ben ik in het westen geweest naar Ankarafantsika N.P. Tot slot heb ik het Andasibe/Mantadia N.P. in het oosten bezocht.

17 oktober 2011
De hele avond breng ik op Schiphol door. ‘s Nachts vlieg ik eindelijk naar Kenia en vervolgens mis ik de doorvlucht naar Antananarivo . Twee dagen later vlieg ik verder. In die tussentijd verblijf ik in een hotel in Nairobi. Ik heb een hekel aan die overvolle, drukke en stinkende afrikaanse steden. Het park tegenover mijn hotel was wel een welkome afwisseling. Ik kon er zelfs vogels fotograferen. Deze juveniele gekraagde klauwier durft het aan om op die draden uit de lantaarn in het park te gaan zitten.


Gekraagde Klauwier

Op 20 oktober trakteert Kenya Airways weer op een paar uur vertraging, maar ik arriveer dan uiteindelijk in Madagaskar.

21 oktober 2011
Vlak bij de hoofdstad Antananarivo , 4 km buiten de stad bevindt zich het Parc de Tsarasaotra, een vogeleldorado met enorm veel broedende watervogels. Ik ben er om zes uur, maar het park gaat pas om zeven uur open. Toch krijg ik toestemming om binnen te gaan. Fantastisch, zonder andere mensen kan ik urenlang genieten van duizenden vogels in hun broedkleed.


witwangfluiteend

22 oktober tot 30 oktober 2011
Ik start met de route naar het zuiden: Er is maar een weg, de R(oute) N(ational) 7. Het is duizend kilometer van Antananarivo tot aan Tuleara. Madagaskar kent een enorme afwisseling in landschap door de centrale berg die door het land loopt. Aanvankelijk rijden we door de bergen met uitgestrekte rijstvelden. De malagasy zijn de grootste rijsteters ter wereld (het kwam mij eerlijk gezegd op een gegeven moment wel de neus uit). Het eerste park is Ranomafana.

Ranomafana National Park:
Voor een groot deel bestaat dit park nog uit primair regenwoud. En het zou juist het park zijn om grondscharrelaars te zien. Ik kom er geen enkele tegen. Wel zie ik daar een prachtige Madagaskarhavik , die vlak boven mijn hoofd in de boom zat.
In alle parken is een gids verplicht en er zijn ook speciale vogelgidsen. De gids vraagt mij naar mijn lijstje. Ietwat verbaasd (want ik laat me graag verrassen) maak ik ’s avonds toch een lijstje (met 15 vogels) en geef hem dat de volgende ochtend. De “jacht” echter op verschillende vogelsoorten vind ik echter geen succes. In vrij hoog tempo lopen we naar verschillende territoria van vogels. Totdat ik aangeef dat het niet mijn bedoeling is om al die soorten perse zien. En dat ik ook graag stil wil staan om te kijken naar (de voor de gidsen daar) ordinaire Zwarte Buulbuul en de Kuifdrongo.


Madagaskarhavik


Vruchtencoua


Madagaskar Dayallijster

Relatief gezien kent Madagaskar weinig soorten vogels, maar van de 270 zijn er 110 wel endemisch. Hoe dan ook is het planten- en dierenrijk bijzonder. Bomen, planten, orchideen, kikkers, reptielen, slangen, vlinders en uiteraard de lemuren: voor het overgrote deel alleen voorkomend op Madagaskar.


giraffenekkever


orchidee

Tijdens de reis verder naar het zuiden verandert het landschap. Het wordt droger en kaler en ik zie indrukwekkende uitgestrekte rotsformaties. We naderen Isalo, waar ik overnacht. Het is de dichtstbijzijnde plaats om te overnachten om een bezoek te brengen aan Zombitse N.P dat vijf kwartier verder rijden aan de N.R.7 ligt.

Zombitse National Park:
Om 6 uur, inmiddels al gewend om dagelijks om 4 uur op te staan, komen we aan bij Zombitse . Een zeer typisch voorbeeld van de effecten van de enorme ontbossing in Madagaskar. In het vrijwel dorre “maanlandschap” naderen we een, bos, het lijkt wel geisoleerd van de rest van de omgeving. De gids moeten we langs de weg een eind verderop oppikken, die was vanuit het nabij gelegen dorp lopend onderweg. Zombitse is een prachtig park en bekend om de indrukwekkende Grote als de Gekuifde Coua. Ook verschillende Vanga’s zijn er te vinden. Met de gids loop ik urenlang door het bos en ik zie veel verschillende vogels gezien. Geen lijstje..maar ik zeg wel dat ik heel graag coua’s wil zien.. In het vroege ochtendlicht zie ik door de bomen in de eerste zonnestralen deze Madagaskarsperwer zitten.


Madagaskarsperwer

En de Grote Coua heb ik een tijdje mogen bewonderen. Wat verscholen achter de struiken kon ik hem daar rustig rond zien scharrelen.


Grote Coua

Nog verder naar het zuiden wordt het alleen maar droger en warmer. Het is de savanne, zoals ik ken van Afrika. Maar toch anders. De bomen, planten en struiken zijn bijzonder. Van de 8 soorten Baobab-bomen zijn er zes soorten, die uitsluitend in Madagaskar voorkomen. Zoveel verschillende soorten Euphorbia en heel bijzonder is echt de Didierea trollii (Octopus). Het prachtige is om daar vogels op te zien. Voor mij een en al unieke vastleggingen: zowel de boom als het vogeltje zijn nergens anders dan op Madagaskar te zien.
Deze Sakalavawever hangt aan twee doornen van de de Didierea Trollii en heeft net een bloem gepakt.


Sakalavawever

En hier het mannetje, dat net gaat landen:

Sakalavawever- geel=mannetje

De N.R. 7 eindigt in Tuleara, aan de kust. Vandaar is het nog zo’n 35 km. naar Ifaty, de toegangsplaats tot Reniala , ook wel bekend als het Spiny Forest. Je kunt het nauwelijks een weg noemen.


van Tuleara naar Ifaty

Reniala forest:
Ik kan het het best omschrijven als een “doornig” bos. Het is werkelijk prachtig met al die boabab-bomen, euphorbia’s en doornige struiken. Het straalt een en al hitte uit. En heet is het er ook! Vroeg op pad dus weer en superenthousiaste gids. We kruipen tussen de struiken en doornen. Wat ik allemaal zie is niet te geloven, zoveel prachtige vogels.


Witkopvanga


Langstaartgrondscharrelaar

Dit is het juveniel van de Langstaartgrondscharrelaar nog zonder die lange staart.


Grijsnekjery

30 oktober 2011
De 1000 kilometer terug naar Antanarivo leggen we af in twee dagen. Overnachting halverwege de reis terug bij het Lac Hotel vlak bij Fianarantsoa. Deze lodge aan het meer (zelfs bungalows op het meer) heeft een enorme tuin met duizenden verschillende planten en orchideeen.
De wereldberoemde vanille uit Madagaskar, ik heb echt veel mee naar huis genomen:


vanille


spinnenweb

1 november 2011
Na de terugkeer in de hoofdstad gaat de reis nu naar het westen: De R.N 4 op richting Ankarafantsika. Veel bosbranden onderweg, onherbergzame gebieden met een maanlandschap en we passeren de heetste stad van Madagaskar. Na zeven uur bereiken we het park, het is werkelijk bloedheet. Overnachtingsmogelijkheden zijn er alleen op kampeerplaatsen. Er zijn maar 4 bungalows, altijd al gereserveerd. Eigenlijk ben ik wel blij, want met bijna 40 graden is het in een tent nog het beste uit te houden. ’s Ochtends zie ik de lemuren voor me in de boom zitten.


boomlemur

Ankarafantsika National Park:
Het nationale Park van Ankarafantsika in het noordwesten is een mozaiek van dichte en erg droge loofbossen. Het staat bekend om zijn meren, de laatste schuilplaats van belangrijke soorten maki’s en inheemse vogels. Hier bevinden zich bijzondere en endemische vogels. Wat zou ik graag een Schlegel’s Assity willen zien. Ik had een geweldige gids en de hitte trotserend sluipen we urenlang door het bos.
Wat zie ik prachtige vogels :


Pemba-dwergooruil


Kromsnavelvanga


Koerol

En ook mijn wens komt uit. Het mannetje Schlegel’s Assity zit daar op een takje. Het is geloof ik het meest mooie en bijzondere vogeltje dat ik ooit gezien heb, met die prachtig gekleurde bloem om het oog. In de vogelgids zijn de kleuren zo flets, maar juist in broedtijd worden ze helder en sprekend.


Schlegel’s Asitie

Naast mijn tent zat deze prachtige kameleon:


Madaskarleguaan - Oplurus cuvieri

5 november 2011
De volgende bestemming ligt in het oosten. Alle wegen gaan via de hoofdstad, dus eerst rijden we terug naar Antananarivo. Daarna gaan we de RN 2 op richting Andasibe/Mantadia, 3 uur rijden. Onderweg weer veel rijstvelden. Daarin zie ik zwarte reigers, kwaks, zilverreigers, hamerkops en eenden.

Andasibe/Mantadia National Park:
Een regenwoud met vele specialiteiten van vogels, lemuren en reptielen. Op een afstand van 20 kilometer via een slecht begaanbare onverharde weg ligt Mantadia, het echt primaire en ongerepte regenwoud. De gids vraagt weer om een lijstje, maar ik zeg hem dat ik me wil laten verrassen. Het blijkt een wonder, deze gids. We rijden naar Mantadia en voor de ingang van het park moet de auto stoppen. “Come”zegt hij.. En ik volg hem. Tot mijn stomme verbazing klimmen we als apen door het dichte bos, we slingeren en hijsen ons op en af aan de boomstammen omhoog en omlaag. Intussen maakt de gids het geluid van vogels na. En de vogels antwoorden steeds. Ik ben helemaal verbaasd, maar we naderen de vogel die antwoordt. “Look!” zegt hij en dan staan we notabene voor de short-legged groundroller. Een toch wel heel aparte soort, die erg moeilijk te vinden is.


Gebandeerde grondscharrelaar


Zwartsnavelijsvogel


Toeloe-spoorkoekoek

Zo houden we het negen uur lang vol. Deze gids, zonder verrekijker, geluidsbandjes of vogelboek gebruikt slechts zijn mond en brengt me naar de meest mooie vogels. Onderweg wijst hij me op wandelende takken, vlinders en kikkers, lemuren. ’s Avonds zit ik vol met krassen, maar ik heb een geweldige dag gehad. De tweede dag is minstens zo mooi, en met nog meer krassen. Als ik afscheid neem van de gids zegt hij tegen me: Zag je die bus gisteren met die groep vogelaars? Ze zoeken nog steeds naar de “short legged groundroller”. Ik kijk verbaasd, maar besef gelijk dat er een enorme rivaliteit onder de gidsen bestaat. Jammer eigenlijk.


Madagaskar brilvogel


Madagaskar gifkikker - Mantella madagascariensis


Vlinderlibel - Rhyothemis semihyalina

8 november 2011
Weer terug in de hoofdstad. Dezelfde nacht vlieg ik terug naar Schiphol met Air France via Parijs.
Ik eindig met foto’s van Malagassy. Wat zijn ze aardig en behulpzaam!





Last edited by Arjen Drost on Sun 04 Dec 2011, 0:04; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
astrid


Gender: Female
Age: 65
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 316
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 30 Nov 2011, 22:22    Post subject:
Bedankt Gerda voor je mooie reisverslag.
Ik vond het erg leuk om te lezen.
Iedereen die die kan uit wil gaan kan het denk ik wel als naslagwerk gebruiken.

groetjes
Astrid Schute
_________________
2xNikon D-300 en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
Klaas van Haeringen


Gender: Male

Joined: 25 Sep 2005
Posts: 182

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 20:50    Post subject:
Erg leuk verslag Arjen, interessant gebied. De hagedis is trouwens geen kameleon, maar een Oplurus.

Groeten, Klaas
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 20:53    Post subject:
Klaas van Haeringen wrote:
Erg leuk verslag Arjen, interessant gebied. De hagedis is trouwens geen kameleon, maar een Oplurus.

Groeten, Klaas

@Klaas: alle lof naar Gerda, zij heeft het geschreven.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
cheetah




Joined: 12 Dec 2010
Posts: 1

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 01 Dec 2011, 22:20    Post subject:
Hallo Astrid en Klaas,

Leuk, jullie reactie!
Ik ben meer actief op Birdpix, maar hier bewonder ik ook heel regelmatig de prachtige natuurfoto´s.

Klaas, je hebt gelijk. Een vergissing met de foto. In plaats van de kameleon bood ik de hagedis aan. Leuk, dat je me nu ook de naam van deze hagedis vertelt, want die was ik vergeten.

Groet, Gerda
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Reisverslagen

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum