Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


workflow en DxO

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
fredvr


Gender: Male
Age: 69
Joined: 08 Aug 2011
Posts: 59
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 23 Dec 2011, 16:34    Post subject: workflow en DxO
Ik gebruik lightroom icm photoshop voor mijn normale workflow.
Lightroom vooral vanwege het beheren\organiseren van mijn materiaal en het grote "recht-toe-rechtaan" werk. wil ik even wat meer handmatige controle over een opname of iets speciaals dan pas ik die vanuit lightroom aan in Photoshop.

Halverwege dit jaar ook DxO v6 aangeschaft. Even wennen want dat programma heeft een wat afwijkende workflow (evenals lightroom overigens.. ) DxO had ik echter inmiddels weer geparkeerd. Het programma heeft een aantal toeters en bellen die duidelijk in het voordeel van DxO waren, maar er ontstonden teveel doublures en de workflow werd te omslachtig\onduidelijk. De export was daarbij behoorlijk traag.

Nu is net v7.1 van DxO uit en heb toch de update aangeschaft. Niet duur en de verbeteringen zijn m.i. enorm!!

Het eindresultaat zit echt op een heel hoog niveau (body\lens correctie\noise\verscherping\perspectiefcorrectie\etc), de verwerkingssnelheid is 2 tot 4x verhoogt en de workflow is ook aanzienlijk verbeterd en eenvoudig geworden. Je kun nu rechtstreeks exporteren naar een lightroom catalaog! Enige echt nadeel vindk ik dat - ondanks de enorme opndersteuning aan body\lens combinaties - er geen ondersteuning is als je bv gebruikt maakt van een 1.4x converter oid. Op zich wel begrijpelijk, maar toch..

Voor degenen die hun draai nog niet voor 100% gevonden met de huidige spullen, of net als ik hun DxO v6 aan de kant hadden geschoven, raad ik zeker aan even de moeite te nemen om naar de eval versie v7.1 (7.0 schijnen wat 'te vroege release bugs' in te zitten) te kijken!!!

(voor degenen die zich afvragen wat het verschil is tussen de standaard en Pro versie is, naast de prijs: crop en full frame)
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum