Hoi Joke,
Ik vind de MP-E65 een geweldige lens. Het kost even wat tijd om er mee om te leren gaan (zeker als je geen flits gebruikt), maar de resultaten zijn zeker goed te doen. Hou hier wel goed rekening mee, de eerste tijd zullen de resultaten echt wel eens tegen vallen.
Hij is zeker zonder flits te gebruiken, sterker nog, ik gebruik hem nooit met flits (geen veel minder mooie foto's). Wat je wel nodig hebt is een goed stevig statief en een macroslede of een statiefkop met een lensplaat die je naar voor en naar achter kan schuiven (omdat de lens geen focus heeft).
De laatste maanden zit hij standaard in mijn tas als ik op stap ga en ik gebruik hem redelijk veel (met name bij ascomyceten en myxomyceten), zeg maar het kleine spul waar een normale macrolens tekort schiet. In de zomer gebruik ik hem af en toe, nu ongeveer bij de helft van mijn foto's. Een paar maanden geleden heb ik de MP-E65 eens vergeleken met een gewone macrolens in combinatie met tussenringen. Een aantal de conclusies die ik toen getrokken heb, is dat de MP-E65 op vergelijkbare vergrotingen en diafragma's aanzienlijk scherper was, beduidend minder last heeft van chromatische aberattie en de bokeh ook nog een mooier (zachter) is. Daarnaast geeft de MP-E ook de mogelijkheid om een grotere vergrotingsfactor te gebruiken, dus een stukje meer flexibiliteit.
Een aantal tips (gebruiktservaringen) bij de MP-E65:
* De ideale scherpte ligt tussen de diafragma's 5.0 en 8.0, kom je boven de 8.0 loopt de scherpte in de details toch wel behoorlijk terug.
* Ga niet verder dan een vergroting van 3x (miscchien 3,5x), hoe groter de vergroting hoe minder scherp de details in de foto zijn.
* Fotografeer altijd vanaf een statief en gebruik een opgeklapte spiegel of liveview (verminderd trillingen bij het maken van de foto), want bij grotere vergrotingen zijn kleine trillingen erg goed zichtbaar.
Je geeft aan een simpele camera te hebben, maar in principe is de lens belangrijker dan de camera. Elke spiegelreflex van Canon is goed genoeg voor het gebruik van de MP-E65.
Als je wilt, kunnen we altijd een keer afspreken om een keer samen op pad te gaan zodat je hem eens kan testen (en ik eventueel wat voor kan doen).
Groeten,
Antonie