Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


statief

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 14 Jan 2012, 15:39    Post subject: statief
Hoi nerderpixers
ik zal in het voorjaar een ander statief kopen om de mpe lens te kunnen gebruiken.
Ik ben enorm aan het twijfelen hoe hoog het statief moet zijn.
Klopt het dat een balhoofd drie keer het gewicht van de uitrusting moet kunnen dragen?
Een ander probleem wat ik heb is dat mijn body eigenlijk te licht is voor een aantal lenzen, hij wordt topzwaar is daar iets op te verzinnen met het soort koppeling??
Ik ga natuurlijk naar de winkel om te overleggen maar ik hoor graag over het gebruik in de praktijk, ook tips waar geen goede ervaringen mee zijn zijn welkom! o ja budget ben ik nog niet uit....maar ik denk 1200 euro.
groet susan
edit het gewicht doet er niet toe, gaat niet mee op vakantie dus ik hoef het niet te dragen.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 14 Jan 2012, 16:24    Post subject:
Quote:
Een ander probleem wat ik heb is dat mijn body eigenlijk te licht is voor een aantal lenzen, hij wordt topzwaar is daar iets op te verzinnen met het soort koppeling??


Moet je even goed kijken. Het komt vaak voor en op veel lezen zit de mogelijkheid om de lens op het statief te zetten. Zo is het geheel lens+camera toch in evenwicht.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 14 Jan 2012, 16:43    Post subject:
Het goed dat je het noemt hendrik want er zat een ring bij maar die heb ik er afgehaald, zat me in de weg bij de pod en vervolgens ergens neer gelegd....bedankt, ook eens kijken of die ringen los verkrijgbaar zijn voor andere lenzen. fijn een vraag opgelost.
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Zeeg Robbemond


Gender: Male

Joined: 10 Sep 2005
Posts: 241

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 14 Jan 2012, 18:33    Post subject:
..

Last edited by Zeeg Robbemond on Fri 12 Feb 2016, 12:15; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 14 Jan 2012, 19:55    Post subject:
Over het statief:

Na verschillende merken en modellen te hebben gebruikt, Ben ik nu helemaal weg van Gitzo. Heb zelf een Gitzo GT3541LS. Maar je moet je er even in verdiepen, er zijn veel verschillende modellen. In het basisontwerp is Gitzo erg eenvoudig, recht toe recht aan, en licht (carbon). Heel degelijk. Past ook in jou budget.

Als je een Gitzo als basis kiest moet er nog een losse statiefkop bij. Ik gebruik een Wimberley V2. Die is geschikt voor grote zware lenzen en biedt daarmee veel bewegingsvrijheid. Hij is ongeschikt voor macro en landschappen. Wat betreft de kop kan ik je beperkt adviseren. Ik denk dat een mooi balhoofd het meest geschikt is.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 14 Jan 2012, 20:29    Post subject:
@zeeg bedankt kan daar verder mee
@hendrik en anderen
ik denk dat het balhoofd bij mijn manier van fotograferen het belangrijkst gaat worden, het budget kan waarschijnlijk omhoog, ik start op 1200. De mpe is een lens met vergrotings factor 5 is pure macro. Het balhoofd moet super wendbaar zijn en ik werk graag met twee hendels tegelijkertijd.
Statief moet volledig plat op de grond kunnen, de omkeerzuil vind ik een ramp om mee te werken.

Dat van drie keer zoveel als het gewicht aan materiaal kan ik nergens terug vinden...weet iemand dat?
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 14 Jan 2012, 21:17    Post subject:
je zou ook aan berlebach statieven kunnen denken. Deze zijn van hout. De konijnen in het oosten van het land leveren deze. Vrij goedkoop, en aanbevolen door professionals.

Als balhoofd heb ik een ding met arca swiss koppeling (ik heb ee Markins Qbal M20) dat ideaal is als je ook echt lange lenzen gaat gebruiken, omdat die lenskoppeling heel makkelijk, veilig (er zijn verhalen van mensen die dit niet vinden), snel en weidverbreid is. In tegenstelling tot de gitzo en manfrotto koppelingen die niet eens op alle toestellen van het eigen merk passen.

hier is een test

Maar als je niet aan de zeer lange lenzen (zwaarder dan 300 F4) gaat, dan heb je misschien voldoende aan bv een Manfrotto Midi Balhoofd 498RC2.
3 x gewicht kunnen dragen is een goed uitgangspunt voor statief en balhoofd.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 65
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 701
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 14 Jan 2012, 21:51    Post subject:
De Gitzo GT3541LS heeft geen middenzuil en kan plat op de grond.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 14 Jan 2012, 21:56    Post subject:
@ peter
bedankt voor dat maal drie want dan kan ik gerichter zoeken,ik zal de hele zwik eens wegen, tel ik wel het gewicht van een 5d voor in de toekomst, scheelt weer 410 gram maar ja maal 3....,link ook ok, Berlebach kende ik niet ook al is het een konijn uit het oosten, ik denk niet dat ik aan de rc2 kan komen en lees toch ook wat over mm verschuiving en daar gaat het ook om als je een beeld uitsnede hebt gemaakten scherp gesteld en de hele zwik zakt naar beneden...bye bye libel..
groet susan
@ hendrik ik ga zoeken, wat fijn tips....ik word er helemaal blij van.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 14 Jan 2012, 22:02    Post subject:
Ik heb de Gitzo GT2220 explorer tripod met een GH2750QR off-centre balhoofd. Werkt echt geweldig voor macrofotografie.
Het statief heeft wel een middenzuil, maar deze zit niet in het midden. Hierdoor kun je hem opzij klappen en kun je je camera (zeker in combinatie met het off-centre balhoofd) in de grond krijgen, mocht je dat willen.

Over het gewicht kan ik je ook niet helpen, maar volgens mij is mijn setje zwaarder als waar jij mee werkt, en ik heb er geen problemen mee.

Succes ermee

Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Sun 15 Jan 2012, 13:52    Post subject:
Hoi Susan,
Ik heb een vergelijkbaar setje als Arjen. Het statief is een gitzo GT2531 EX waarbij de middenzuil offcenter is.Het balhoofd is een GH 3750QR.
Ben over deze combinatie uitertst tevreden omdat je tot helemaal op de grond kunt werken en flink in de hoogte.
Kost het e.e.a. maar dan heb je ook wat. Het is wel even oefenen met deze combinatie.
Succes met je zoektocht.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 15 Jan 2012, 14:57    Post subject:
susan meijnders wrote:
..want dan kan ik gerichter zoeken,ik zal de hele zwik eens wegen, tel ik wel het gewicht van een 5d voor in de toekomst, scheelt weer 410 gram maar ja maal 3....,

het is geen meden en perzen-wet. Volgens mij is er geen ISO-norm voor het vaststellen van de draagcapaciteit. Bij Gitzo en Markins klopt het wel.

Ik gebruik mijn vogellensstatief ook voor macro werk, en dat is een tikkel omslachtig. Het ding kan fijn plat op de grond en zo, maar dan zit er nog 10 cm balhoofd op. En de poten zijn ook aan de lange kant, dus steken om het onderwerp heen.
Maar ik heb geen zin om een extra statief speciaal voor macro aan te schaffen/mee te zeulen. Soms overweeg ik daarvoor heel even een gorillapod. Vaak werk ik voor het hele lage grut uiteindelijk toch uit de hand, of ik steun op de zonnekap, of leg de camera op mijn arm, of een foto/boterhammentas.

susan meijnders wrote:
ik word er helemaal blij van.

en daar worden wij dan weer blij van, ik wel.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Sun 15 Jan 2012, 16:20    Post subject:
@Peter,
Ik heb ook nog een redget statiefje speciaal voor paddenstoelen. Dus als ik paddenstoelen ga fotograferen neem ik dat kleine statiefje mee en een andere rugzak waar spiegeltje loep schaar en paraplu in zit. Vind dat zelf ideaal. Het is dus of de gitzo mee of de redget.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 15 Jan 2012, 16:55    Post subject:
Hoi mensen
wat ik tot nu toe gevonden heb is dat het balhoofd wat martine gebruikt zwaarder is dan die van arjen en meer kilo's kan dragen het statief gaat tot 12 kilo, de combinatie bij konijnenberg gevonden voor 525 euro.
Ik heb nog wel een vraag, kan je de balhoofd ook direct op het statief zetten?? Ik denk dat met zo'n zij arm er wat trilling ontstaat zoals ik het nu heb als ik de omkeerzuil omgekeerd gebruik.
Het statief wat hendrik voorstelt zit in dezelfde range.

Een gorillapod is een echte aanrader, kost weinig maar werkt geweldig flexibel in combinatie met 105, ik draai hem zelfs om takken heen, alle paddo foto's zijn met dit statief gemaakt.

De zwaartse zwik gewogen met de 1000 body als uitgangspunt maal 3 kom ik op 5226, slede en mpe lens en body, huidig statief kan 5 kilo aan.

Jullie wil ik ontzettend bedanken!!
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Antonie Blom


Gender: Male

Joined: 29 Jul 2006
Posts: 162

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 15 Jan 2012, 17:32    Post subject:
Als je een goede kop voor de MP-E65 wilt hebben (overigens een goede kop in het algemeen), raad ik het volgende aan:

http://www.kamera-express.nl/product/gitzo-gh1780qr/ met deze plaat http://www.kamera-express.nl/product/gitzo-gs5370mc-snelwisselplaat-1-4-3-8-/).

Hierdoor kan je de lens iets naar voren of naar achteren verschuiven wat eigenlijk hetzelfde effect heeft als een macroslede (hoef je dat onhandige ding niet mee te slepen met de tas). Als je dit een keer in "reallife" wilt zien en proberen, kan je natuurlijk even contact opnemen en kunnen we wat afspreken.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum