Quote: |
Met enige regelmaat zie ik dat er bij de beschrijving van een opname, dat er een belichtings correctie van bv -2/3 is toegepast om meer sfeer ('dramatischer maken') o.i.d. aan een opname toe te voegen. De stelling: "Dit is in de meeste gevallen onzin in het tijdperk van de digitale fotografie en kan gewoon achteraf met meer precisie en controle bij de standaard nabewerking worden meegnomen." |
Quote: |
Dus het gaat hier niet om de correcties die ervoor zorgen dat de belichtingsautomaat goed zijn werk doet |
Quote: |
heeft betrekking op het (zinloos?) toepassen van belichingcorrecties met als doel de sfeer van de opname hiermee te beinvloeden |
Quote: |
Onder optimaal belichten versta ik dan dat je de contrastomvang binnen de limieten weet te houden en alle info in je opname zit. (histogram!) Werk je met RAW dan heb je wat extra ruimte in die omvang. Kom je omvang tekort dan in principe concentreren op controle over de hooglichten is het motto. |
fredvr wrote: | ||
@peter
Klopt met wat je zegt, maar waar jij op doelt heb ik juist proberen uit te sluiten.
|
peter wijn wrote: |
]Wat maakt het nou uit of ie dat in de bewerking doet of in het veld. |
Quote: |
wat de fotograaf bevalt is inderdaad alleen aan de fotograaf om te beoordelen |
Quote: |
Je kunt blijkbaar niet stellen dat wanneer je binnen de kaders van het histogram blijft het niets uitmaakt hoe je belicht |
susan meijnders wrote: |
s curve |