Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Techniek


Hoogdoorlaat verscherpen met selectie in Nikon Capture NX(2)

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 21 Mar 2012, 7:58    Post subject: Hoogdoorlaat verscherpen met selectie in Nikon Capture NX(2)
Als Nikon gebruiker kreeg ik, RobvdRol, bij de aanschaf van mijn eerste camera als bonus het programma Capture NX.
Aangezien ik verder helemaal niets aan verwerkingsprogramma’s had liggen, heb ik dus al het bewerken (voornamelijk uitsnijden) met NX gedaan.
Ik ging ervan uit dat als je een goede foto maakte, er geen verdere bewerkingen nodig waren. Totdat ik kennis maakte met Birdpix. Bij bijna iedere foto stond het woordje “verscherpt” in de bewerkingslijst. Daar zag ik het nut natuurlijk niet van in. Mijn foto’s zijn goed…..

Nou… het kon toch beter bleek al snel.
Uiteindelijk is er een up-grade van NX naar Capture NX2 gekomen en volgde er een workshop, gegeven door mensen van Nikon Nederland (bij CameraNu in Urk). Toen kreeg ik pas in de gaten dat dit programma veel meer kon dan alleen maar uitsnijden.

Tijdens de workshop werd onder andere het hoogdoorlaat verscherpen behandeld. “Hoogdoorlaat verscherpen is de tool voor de professional” werd daar tussen neus en lippen door gesteld. Tja, wie ben ik om dat in twijfel te trekken?

Daarna volgde er een prima uitleg. En eerlijk is eerlijk: daar was ik met behulp van alleen de handleiding nooit uit gekomen en dus nooit aan begonnen. Maar voor mij staat nu vast: als je het één keer gedaan hebt, weet je wat je gemist hebt.
Vooral vanwege de verrassende eenvoud van deze handeling in het programma en het effekt op de foto.

Hieronder zal ik proberen uit te leggen hoe ik te werk ga met mijn foto’s.

standaardinstelling
Als eerste doe je er goed aan om een standaard instelling in Capture NX2 aan te vinken.
Die vind je onder de kop: “bewerken” > “voorkeuren” > “algemeen”.
Daar vink je de checkbox: Bewerkingslijst > “alle stappen aktief houden” aan.
(Die snelle processor hebben de meeste van jullie wel).



Vink je deze niet aan, dan zul je gedurende het bewerken de meest vreemde uitsneden in beeld krijgen en ben je in no-time de draad kwijt. Probeer het maar eens en je weet niet hoe snel je dat vinkje terug moet plaatsen……

Goed: nu aan het werk.

Ik heb als voorbeeld de NEF file (Nikon-RAW) van één van mijn foto’s van een baardmannetje genomen.
De compositieuitsnede heb ik al gedaan.



het verscherpen
Dit is wat ik dan doe.
Inzoomen op het vogeltje.


Dan ga je naar nieuwe stap (rechtsonder).



Selecteer de aanpassing “Scherpte” > “hoogdoorlaat”



De foto wordt nu helemaal grijs.
Als je de schuifregelaar naar een straal van b.v. 2px zet, zul je zien dat er omtreks- of grenslijnen zichtbaar worden.
Ook zul je zien dat er een lichte rand om het vogeltje verschijnt.

Nu is de foto met het gehele beest en de omgeving verscherpt.

Kies dan: “Dekking” > overvloeimodus > bedekken.
Dan krijg je dit te zien:



Maar, misschien vind je dat de randen van de vogel hard mee verscherpt worden, of vind je dat de achtergrond te onrustig wordt. Daarvoor kun je een selectie van het beeld maken waarop je de bewerking toepast.

Ik maak altijd eerst de selectie, en zet daarna pas het filter aan.


Selecteren
Vink het "+" penseeltje (rechtsboven) in de werkbalk aan.
Voor het bewerken heb ik de grootte van het penseel op 160 px gezet en de hardheid en dekking beide op 100%.
Al deze waarden kun je naar eigen smaak/stijl instellen, maar voor dit voorbeeld doe ik het even op deze manier.

Dan zet je de cursor op het vogeltje en drukt de linker muisknop in en houd die ingedrukt. Het “normale beeld” komt terug en zie je de cirkel van160px rond de cursor in grijs.



Dan ga je ruim BINNEN de omtrekslijnen van het vogeltje dat grijze vlak uitbreiden met de muisknop ingedrukt.



Als de cirkel van 160px te groot is voor de smallere delen, laat je de muisknop los en kies je een kleinere straal (hier 66px) en gaat verder met de vergijzing. Tussendoor in- of uitzoomen en schuiven is mogelijk zonder dat je de functie hoeft af te sluiten en opnieuw op te starten.
Het snaveltje b.v. met 10px



Als je onverhoopt een uitschieter hebt buiten de omtrekslijnen is dat geen probleem.



Kies gewoon het – penseeltje en verwijder de uitschieter door er overheen te poetsen.



Weer terug naar het + penseel en rond het geheel af.
Als je binnen de omtrekslijnen van het vogeltje blijft, zal je achteraf geen verscherpingsranden OM het beestje zien.
Daarom nog maar eens: blijf er binnen is mijn tip.
Ik ben opgehouden bij dit beeld:



Kies dan: “Dekking” > overvloeimodus > bedekken.
Dan krijg je dit te zien:



En het was:



Bestand opslaan en dat was het dan.
Het uitschakelen van het + penseeltje kun je doen door er nogmaals op te klikken.

Dat is alles……
Moeilijker is het niet.

Natuurlijk kun je binnen het programma deze werkwijze voor andere bewerkingen inzetten. De principes blijven gelijk.
Gewoon proberen.

Succes!

Rob.


Last edited by peter wijn on Wed 21 Mar 2012, 12:58; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male

Joined: 19 Sep 2005
Posts: 166

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 21 Mar 2012, 8:58    Post subject: Prima artikel!
Prima artikel! Moet nog even kijken hoe ik dit kan toepassen binnen photoshop.

Bedankt Rob (achternaam??) !

Ps. inmiddels artikel voor Photoshop gevonden. Zoek op High Pass sharpening..
_________________
Canon stuff


Last edited by Ron van Elst on Wed 21 Mar 2012, 9:31; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 21 Mar 2012, 9:11    Post subject:
link naar Rob's profiel op birdpix toegevoegd Ron, bedankt.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
RobvdRol


Gender: Male
Age: 64
Joined: 20 Feb 2012
Posts: 6

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 21 Mar 2012, 12:43    Post subject:
Of hier op Nederpix:
RobvdRol

Rob (dus....)
Back to top
Reply with quote
 
fredvr


Gender: Male
Age: 69
Joined: 08 Aug 2011
Posts: 59
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 21 Mar 2012, 13:12    Post subject:
Nog wellicht nog een paar aanvullende tips van mij hierop.. Smile

Beetje afhankelijk van het onderwerp en de px grootte die je kiest levert het filter niet altijd een puur grijsmasker op. Ik haal dan ook altijd de kleur uit de laag door de verzadiging helemaal terug te halen.
Daar waar het grijs in het filter de tint 128R,128G,128B heeft gebeurd er voor het oog helemaal niets met het eindresultaat in de overlay modus. Een hogere of lagere waarde veranderd 'de donkerte'. ( Dat is hier dan ook direct de hele truuc van het verscherpen op deze manier )
Speel maar eens met de levels van de grijze laag terwijl die in de overlay modus staat. Zijn de RGB waarden niet identiek aan elkaar (bv 128,128,160) dan zal dat dus op eoa manier ook de kleur 'beinvloeden'. Een egale zweem in het midden grijs maar een verschillend effect op de meer lichte en donkere delen van het masker. Geef met de brush maar eens een 20% rode veeg over het hele masker en zie wat er op de contouren in het onderwerp gebeurt van het eindresultaat.

Wat ik zelf vaak doe, ipv het verwijderen van de niet relevante delen, is het niet relevant deel gewoon met een brush egaal grijs maken! Gewoon even met het pipetje een keer grijs (128,128,128 dus) aanklikken en schilderen maar. Dit doe ik dan nog voordat ik de overlay (bedekken) modus activeer dus op de hele grijze laag. De lol daarvan is dat je nl aardig goed kunt beoordelen waar de artifacts gaan ontstaan (en waar ruis zit die je niet mee wil verscherpen.. Smile ) en die zo met een feather aardig precies weg kan poetsen.

Daarnaast wil ik die layer ook nog wel eens vertroetelen met een lichte gaussian blur. (bv 0.8px) Dat klinkt wat tegenstrijdig maar probeer maar eens.. En om het heel spannend te maken dupliceer ik mijn 'scherpe' grijze layer: dus 2 grijze lagen boven elkaar. Vervolgens ga ik met de opacity van die twee lagen spelen totdat het me zint.

Hangt natuurlijk erg af van je origineel en hoe ver je hiermee wilt
gaan.

[edit] uhhh, ik gebruik photoshop maar dat doet aan het idee verder niets af natuurlijk. zelfde filter en techniek zo te zien [/edit]
Back to top
Reply with quote
 
RobvdRol


Gender: Male
Age: 64
Joined: 20 Feb 2012
Posts: 6

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 21 Mar 2012, 18:51    Post subject:
Ik heb deze:

http://kelbytv.com/dtowntv/category/episodes

ook nog even bekeken.
Als je teruggaat naar aflevering 15 en de eerste 3.11 minuten even overslaat volgt er een (snelle) uitleg (in het Amerikaans/Engels) door Vincent Versace.
Die werkt met een tablet en pen.
Ik heb het nog wel even 2x moeten bekijken voor ik snapte wat hij deed......Wat een snelheid.

Rob
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Techniek

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum