Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


vloeistofkop

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 07 May 2012, 10:50    Post subject: vloeistofkop
Hoi npers
ik ben er waarschijnlijk uit welk balhoofd bij welk statief ik wil gebruiken namelijk Gitzo GH1720QR, vloeistofkop.

Ik vind alleen informatie bij Gitzo zelf en ik wil zo graag wat meer info. Ik ben niet zo'n hele goede internet grazer de kop wordt ook gebruikt door ''vogelaars'' en ''digiscopers''.
Wil iemand een handje helpen??
Alvast bedankt!
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Mon 07 May 2012, 10:57    Post subject:
Als je met vloeistof kop een hydraulisch balhoofd bedoelt dan kan ik je melden dat je daar veel plezier van zult hebben omdat je daarmee exact afkunstellen op het gewicht van de lens.

Gr. Henriėtte
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male

Joined: 19 Sep 2005
Posts: 166

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 07 May 2012, 12:25    Post subject: Vloeistofkop
Hoi Susan,

Houdt rekening met de maximale belastbaarheid van deze kop. Dat is 4 Kilogram. Weet niet wat voor een lens/camera/batterijgrip erop komt, maar wel iets om rekening mee te houden. Ook voor toekomstige aankopen zwaardere lenzen wellicht..

Filmpje met vergelijking tussen twee koppen: G2180 en jouw keuze.
http://www.youtube.com/watch?v=Ix4hw7T5sYE
_________________
Canon stuff
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 07 May 2012, 13:09    Post subject:
Hoi ron
ik dacht dat ik het nummer had ingetoetst voor een kop die tot 10 kilo kon. Stukje kranten papier vol met nummers, goed dat je het zegt.

Bedankt voor de link naar tube, snap ik ook meteen hoe digiscoop werkt.

groet susan

edit Gitzo G1380.
Deze koppen zijn erg duur maar ik vind geen alternatief van een balhoofd met hendel...ik wil dat graag want ik vind het prettig werken, ik kan dan snel van beeld veranderen, ik gebruik nu ook twee hendels.

susan
Back to top
Reply with quote
 
Doodles


Gender: Male
Age: 46
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 140
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 07 May 2012, 14:25    Post subject:
Kijk eens naar de Manfrotto 501. Zelfde principe, betere prijs. Uiteraard wel alleen geschikt voor lichtere combinaties.
Back to top
Reply with quote
 
fredvr


Gender: Male
Age: 69
Joined: 08 Aug 2011
Posts: 59
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 07 May 2012, 16:51    Post subject:
Hallo Henriette,

wellicht overbodige info voor je, maar wellicht een paar dingetjes om even bij stil te staan.

De vloeistofkoppen zijn oorspronkelijk ontworpen voor het maken van videoopnamen en zijn meestal geen 3d-koppen. Ze voorzien alleen pan en tilt.
Deze gaan ervan uit dat je statief waterpas staat. Wil je toch die "3e beweging" kunnen maken zonder noodzaak eerst je statief te moeten levelen, dan zul je dat in combi met een ander hulpstuk moeten doen.

Sommige vloeistofkoppen hebben overigens geen echte vloeistof voor de demping maar gedragen zich als zodanig. Ondanks dat worden ze vaak in de commerciele teksten wel vloeistofkop genoemd...

Veel van die koppen hebben een merk afhankelijk ingebouwde quick release en zijn en daardoor mogelijk incompatibel met wat eventueel zelf in gebruik hebt.

gr
fred
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Mon 07 May 2012, 17:22    Post subject:
Hoi Fred, ik had mij niet verdiept in (kende ik ook niet) het genomeen vloeistofkop, maar dacht gewoon dat Susan misschien een hydraulisch balhoofd bedoelde. Ik heb namelijk zo'n hydraulisch balhoofd van Manfrotto en dat kan een gewicht tot 16 kg dragen. Daarmee kun je ook heel gemakkelijk alle kanten op draaien met de camera zonder dat er poken in de weg zitten.

Gr. Henriėtte
Back to top
Reply with quote
 
fredvr


Gender: Male
Age: 69
Joined: 08 Aug 2011
Posts: 59
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 07 May 2012, 18:55    Post subject:
De vloeistofkop zorgt ervoor dat je bij tilt- en panbewegingen een gedempte weerstand hebt waar je doorheen moet drukken. Hierdoor kun je de camera heel vloeiend en gelijkmatig bewegen. Vandaar het gebruik ervan bij video. Het voordeel van een vloeistofkop bij fotografie kan ik me zelf niet zo heel veel bij bedenken behalve misschien bij hetvolgen van vogels oid in de vlucht als de mate van demping instelbaar is. Als de demping wat zwaarder staat zal het overigens je niet zo makkelijk lukken even wat sneller te pannen oid. Dat is dan ook direct de opzet.. Smile
Wellicht zijn er nog andere slimme toepassingen te bedenken. Heb er zelf verder geen ervaring mee.
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 07 May 2012, 20:31    Post subject:
Hoi npers
ik heb een aanbod gekregen voor dit balhoofd
dus item kan sluiten wat mij betreft.
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum