Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Techniek


De camera automatisch foto's laten maken
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Ger M


Gender: Male

Joined: 15 Sep 2006
Posts: 82
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 May 2012, 19:10    Post subject:
De beste methode is om enkele zogenoemde 'dark frames' te maken: met de lensdop de camera maak je een opname met dezelfde instellingen als die van de reeks foto's voor je sterrenspoor. De camera legt dan alleen de 'eigen' ruis vast. Deze dark frames trek je dan van de getsackde opnames af. Zowel startrails.de (Windows) als StarStax (Macintosh) ondersteunen het gebruik van dark frames.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 10 May 2012, 10:08    Post subject:
Ger M wrote:
De beste methode is om enkele zogenoemde 'dark frames' te maken: met de lensdop de camera maak je een opname met dezelfde instellingen als die van de reeks foto's voor je sterrenspoor. De camera legt dan alleen de 'eigen' ruis vast. Deze dark frames trek je dan van de getsackde opnames af. Zowel startrails.de (Windows) als StarStax (Macintosh) ondersteunen het gebruik van dark frames.


Shocked
dit gaat er van uit dat de ruis 'eigen' is aan de camera en dus systematisch is?
niet?
dan zouden er fouten zitten in de sensor. Die zou de sensorfabrikant er heel eenvoudig zelf uit kunnen halen tijdens de voorbereiding van het wegschrijven naar een bestand (het RAW of JPEG).

Het is normaler in de meetwereld om signaal ruis te verwijderen door meerdere beelden te maken. Het systematisch signaal telt op, de willekeurige ruis middelt uit...
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
fredvr


Gender: Male
Age: 69
Joined: 08 Aug 2011
Posts: 59
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 10 May 2012, 15:59    Post subject:
Die Dark Frame methode is geloof ik inderdaad zeer effectief maar volgens mij alleen voor statische "ruis", zoals hot pixels, sensorplekken, stof etc.: 'beeldvervuiling' die op iedere opname exact hetzelfde voorkomt.

Black Frame gaat dus met name de statische ruis te lijf, waarbij sprake is van dezelfde hoeveelheid, dezelfde sterkte en hetzelfde patroon.

Er is echter de ons bekende thermische ruis waarvan het patroon steeds wijzigt. Omdat de opname direct na elkaar genomen worden zal de temperatuur tussen die opnamen mogelijk niet zoveel verschillen en in dat geval de hoeveelheid ruis ook niet. Het patroon zal echter wel steeds van elkaar afwijken. De Black Frame methode kan voor deze vorm van ruis zelfs zeer averechts werken en deze zelfs versterken. Stel: in de ene opname op een pixel geen ruis en de ander wel. Dan is dat voor de BF methode geen ruis en blijft ongemoeid. Dat gebeurd ook nog eens in de volgende opname en de ruis daarvan wordt dus aan de originele opname toegevoegd => meer ruis.
Een ander geval: in beide opnamen zit op dezelfde pixel ruis maar die is niet hetzelfde. Die zullen elkaar dus qua intensiteit gaan versterken! => de ruis wordt intenser.

Voor deze thermische ruis (en dat is denk ik de ruis waar we het doorgaans over hebben) is de methode voor het stapelen van meerdere opnamen, zoals ik die eerder beschreef, heel simpel en bijzonder effectief voor. Helaas leent niet ieder onderwerp zich ervoor enkele identieke opnamen achter te maken. Sad
(Je zou dus deze methode kunnen gebruiken voor de thermische ruis en nog een keertje een pietsie een normaal denoise filter kunnen toepassen voor de resterende ruis.)
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Techniek
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum