Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Sigma 150mm en 180mm uit de hand

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jeroen Gense


Gender: Male
Age: 50
Joined: 21 May 2006
Posts: 168
Location: Weert
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 27 Jul 2006, 20:34    Post subject: Sigma 150mm en 180mm uit de hand
Hallo
Ik zelf heb de Sigma 180 en fotografeer altijd vanaf statief macro onderwerpen. Nu zie ik de mooiste platen met 150mm ZONDER statief.
Neem aan dat mensen vaak dan 400 asa gebruiken?
Het verschil tussen de 150 en 180 is 100 gram,is de 150 dan zoveel handzamer etc zodat je daardoor goed uit de hand kan fotograferen?

Groet

Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Bert de Zwart


Gender: Male
Age: 60
Joined: 19 Mar 2006
Posts: 47
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Jul 2006, 20:43    Post subject:
Ik fotografeer met de sigma 150 en die ligt lekker in de hand, met een beetje vaste hand lukt het wel Smile wel let ik op de sluitertijd die laat ik niet onder 1/100 ste komen dat is de limiet, dan maar spelen met het diafragma, soms neem ik ook een 1 poot statief neem, scheelt toch gauw een paar stops. Gr, Bert
_________________
Nikon D200, 18-200 VR, AFS 300 F4, TCEII 1.4, 80-400 VR, Sigma 150 Macro
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Jul 2006, 20:50    Post subject:
Ik zou het niet weten, maar ik speel al een tijdje met een andere vraag over deze twee lensen. En nu we het hier toch over gaan hebben, kan dit er vast wel bij Smile

Ik wil (als ik weer geld heb) een van deze twee lensen kopen. Tot voor kort waren ze even duur (nu is de 180mm €100 duurder zag ik Confused ), dus het gaat echt om de kwaliteit van deze lensen.
Een van de aspecten is de vraag van jeroen hierboven, hoe makkelijk is het met beiden om uit de hand te fotograferen.

Maar verder, het verschil tussen de 2 lensen is volgens mij dat de ene 30mm meer heeft, en de ander 1 diafragma stop meer heeft (2.8 om 3.5). Zijn er nog meer verschillen? Wat is de shortfocus van beide lensen?
En, wat vinden jullie belangrijker, die 30mm, of de extra stop?

Ben benieuwd naar jullie meningen en ik ga intussen door met sparen...

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Jul 2006, 20:59    Post subject:
Dag Jeroen,

Ik ben een 180-man, en heb als stelregel dat ik bij macro altijd een statief gebruik of een rijstzak, plus draadontspanner. Maar, als de omstandigheden het toelaten en de soort bewegelijk is, moeilijk zit en/of heel bijzonder is, dan ga ik over op hand. (alleen wanneer het windstil is of de soort op een hard substraat zit, sluitertijd boven de 1/250e met een acceptabele f. Met iso varieer ik om de gewenste sluitertijd te krijgen, altijd 200 of 400 (het kwaliteitsverschil tussen 100 en 200 is bij de Canon 20d te gering om daar sluitertijd aan op te offeren naar mijn mening). Voorbeelden van handfoto's zijn deze spin met ectoparasiet (hier wat onscherpte door krappe sluitertijd), bijenwolf met prooi en dit groot langlijfje (bewegelijk en snel). Het is dus wel te doen, maar alleen onder bepaalde omstandigheden. De zwaarte van de lens vind ik in dit geval juist een voordeel: door de elleboog van je je stand-arm tegen je buik te plaatsen krijg je in combi met het gewicht een redelijk stabiel geheel (de lens is natuurlijk niet té zwaar).
Ik denk dat 150-mensen met eenzelfde verhaal komen; zijn er ook mensen die beide lenzen getest hebben en daarna een keuze hebben gemaakt?
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Bert de Zwart


Gender: Male
Age: 60
Joined: 19 Mar 2006
Posts: 47
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Jul 2006, 21:03    Post subject:
Hoi Arjen, voor de extra stop naar 2.8 hoef je het niet te doen, nog nooit gebruikt voor macro Smile ik heb gekozen voor de 150 vanwege de geringe lengte, interne focus, gewicht, ligt echt lekker in de hand ! en is super scherp, ook de bokeh vind ik erg mooi. Daar ik eigenlijk de 105 en 90 mm macros net iets te dichtbij het onderwerp moest zijn, en de 180 mm macros net iets te lang vind, ja vond ik de 150 mm een mooi compromis. En ben er ook dik tevreden mee Smile komt ook omdat ik zelf geen ervaring heb met de 105 en 180 mm lenzen. Er zijn zoals je zelf al zult weten veel van dit soort topics geweest en het blijft moeilijk, maar zolang je spaart kun je veel info verwerven. Succes met je keuze Smile gr, bert
_________________
Nikon D200, 18-200 VR, AFS 300 F4, TCEII 1.4, 80-400 VR, Sigma 150 Macro
Back to top
Reply with quote
 
toon de smit


Gender: Male

Joined: 21 Jul 2006
Posts: 14

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Jul 2006, 21:14    Post subject:
Ik meen dat de 150 bedoeld is voor de DSLR's vanwege de brandpuntsverlenging. Op film was de 180mm de keuze. Meen ooit gelezen te hebben dat de 180 echter optisch iets beter zou zijn?

Zelf gebruik ik mijn Nikons 200mm nauwelijks meer. Ik krijg te weinig scherpe foto's . Ik werk altijd boven F8. En 200mm maal 1,5 lukt mij iig niet. Te lage hitrate.

Kies nu voor de 70-200 VR plus de hele goede 3 diopter van Canon, de 500D. En ik (invul) flits. Zo heb ik de voordelen van antibibber, flits en uit de hand.

Nadelen:
per insect moet je de mate van invulflitsen leren.
Het gewicht is na een uurtje garantie voor trillende spieren.
met de diopter moet je binnen 50 cm blijven. Dat doet mij verlangen naar de 150mm of Nikon equivalent

Voordelen:
Antibibber
Super autofocus bij Macro! Zeker op de D200
geen statief op eenpoot, lekker veel vrijheid

De sigma er dan maar ook bij doen???
Back to top
Reply with quote
 
Wim de Louwere-Landauer92


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2005
Posts: 269

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 28 Jul 2006, 8:31    Post subject: Macro
@Toon
Quote:
Kies nu voor de 70-200 VR plus de hele goede 3 diopter van Canon, de 500D. En ik (invul) flits. Zo heb ik de voordelen van antibibber, flits en uit de hand.

Nadelen:
per insect moet je de mate van invulflitsen leren.


Deze lens heb ik ook wat langer en sinds kort een voordeel ontdekt door tussenringen te gebruiken.
Zie:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=17265
Ik gebruik (bij deze lens) De Nikon flits SB 800 en heb geconstateerd dat alle functies ervan blijven werken, dus geen gereken.

Quote:
Het gewicht is na een uurtje garantie voor trillende spieren.
met de diopter moet je binnen 50 cm blijven. Dat doet mij verlangen naar de 150mm of Nikon equivalent

Aangezien ik veel last van nek- en rugklachten heb kan ik geen draagriem met nogal gewicht dragen.
Op een gegeven moment kwam ik op het idee een riem te kopen daaraan een leren zakje te naaien.
Je krijgt dan zoiets als vaandeldragers wel gebruiken.
Alleen ik zet er één poot in van het statief. Die poot kan ik dusdanig uittrekken waardoor de zoeker van de camera op ooghoogte komt.
Dus geen schouderstatief maar 'ik schiet vanuit de heup'.

Nikon heeft sinds kort de Nikkor AF-S VR 105mm f2.8G IF-ED
Voordeel: VR
Nadeel: Dichter bij je ondewrwerp dan de Sigma 150 (die ik ook gebruik).
De 'ring'flitser Nikon SB-R1C1 iDDL kit is daarbij ook een uitkomst.
Zie:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=17326&
die ik met de Sigma 150 en de ringflitser gemaakt heb.

Gr.Wim


Last edited by Wim de Louwere-Landauer92 on Fri 28 Jul 2006, 20:05; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Jeroen Gense


Gender: Male
Age: 50
Joined: 21 May 2006
Posts: 168
Location: Weert
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 28 Jul 2006, 16:48    Post subject:
Kweet het. Nikon heeft die mooi macro met VR.
Nikon heeft mooie spullen voor onze natuurfotografie.
Helaas heb ik Canon.

Gr
Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
toon de smit


Gender: Male

Joined: 21 Jul 2006
Posts: 14

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 28 Jul 2006, 19:57    Post subject:
Hoezo helaas Canon? Canon heeft een prachtige 100, 180 en een hele mooie macrolite.
Ik denk dat de Sigma 150 met een "reguliere" canon flitser op flitsbracket prachtige foto's maakt waarbij je niet ziet dat geflitst wordt.
Een (oud) artikel van Frans Hodzelmans (nog te vinden op Internet) die met Canon fotografeert, bracht mij op het idee te gaan flitsen. Het gaat bewegingsonscherpte tegen. En, heel belangrijk, maakt hard zonlicht zacht omdat je het wegflitst.

Met de 150 kan je kennelijk een redelijke hitrate uit de hand behalen, zonder flits. Als je een flitser hebt, kan je beide proberen. Hand en flits.

Met de 180mm ben je imho veroordeeld tot statief. Ik kan tenminste geen scherpe foto's maken met de 200 op mijn D70 of D200.

Ook heeft Canon een mooie 70-200 anti bibber die met de Canon 500D mooie platen kan opleveren. Met de 1,4 converter neemt dan je flexibiliteit nog meer toe.

Groet. Toon
Back to top
Reply with quote
 
Wim de Louwere-Landauer92


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2005
Posts: 269

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 28 Jul 2006, 20:04    Post subject: Statief
@Toon,

Quote:
Met de 180mm ben je imho veroordeeld tot statief. Ik kan tenminste geen scherpe foto's maken met de 200 op mijn D70 of D200.


Je gaat voorbij aan mijn zakje.
Quote:
... Op een gegeven moment kwam ik op het idee een riem te kopen daaraan een leren zakje te naaien.
Je krijgt dan zoiets als vaandeldragers wel gebruiken.
Alleen ik zet er één poot in van het statief. Die poot kan ik dusdanig uittrekken waardoor de zoeker van de camera op ooghoogte komt.
Dus geen schouderstatief maar 'ik schiet vanuit de heup'.

Gr.Wim
Back to top
Reply with quote
 
toon de smit


Gender: Male

Joined: 21 Jul 2006
Posts: 14

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 28 Jul 2006, 20:14    Post subject:
Ik ga zeker het "zakje" van je proberen Wim met de 200 en de 70-200 met 1,4 converter bij Libellen.

In alle configuraties is het zakje een hulpmiddel lijkt me. Heb ze meen ik zelfs van Manfrotto gezien!

Heb je dan op je 1 poot en neigkopje?
Back to top
Reply with quote
 
Wim de Louwere-Landauer92


Gender: Male

Joined: 17 Oct 2005
Posts: 269

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 28 Jul 2006, 20:40    Post subject: Zakje
Toon,
Nu wordt het verhaal nog langer, maar of het duidelijker wordt?

Ik heb geen éénpoot maar de driepoot van Manfrotto.
De 055MF4 met 4 segmenten.
Met 4 segmenten omdat die ingeklapt proefondervindelijk mét Manfrotto 323 Snelwisselblad in mijn zakje goed op ooghoogte kwam.
Déze driepoot omdat 1 poot van dít statief uitgetrokken stevig genoeg is om als Einbein te functioneren.
Dus met neigkopje.
Kun je me aangeven wat je bij Manfrotto voor zakje gezien hebt?
Want de poot van mijn 2 weken oude nieuwe statief is dikker dan mijn 2 jaar oude zakje toelaat, want ik gebruikte eerder een Gitzo statief met wat wankeler beentjes (ook Carbon maar minder geschikt voor het totaalgewicht.
Gr.Wim

PS
Als deze uitweiding Wink te ver gaat voor dit topicje heb ik geen bezwaar tegen een PB-tje.
Back to top
Reply with quote
 
Jeroen Gense


Gender: Male
Age: 50
Joined: 21 May 2006
Posts: 168
Location: Weert
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 7:24    Post subject: toch verschil
Arjan en anderen,
Heb sterk het gevoel dat de 150 veel compacter in de hand ligt dan de 180mm. Lens is ook wat korter. Ik zou die 150mm zeker aanschaffen (kzit er ook aan te denken). In sept is er weer fotokina maar neem ff aan dat er geen IS macro komt dan.. Wat je zou kunnen doen om toch een korte sluitertijd te creeeren bij iso 200 is bijv een klein flitsertje gebruiken bij de camera bijv de 220 EX. Zo kun je ALTIJD uit de hand fotograferen met de 150mm.

Groet
Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
marijke kanters


Gender: Female
Age: 72
Joined: 17 Dec 2005
Posts: 46
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 14:39    Post subject:
Niks geen PB'tje hoor Toon. Ben ook geïnteresseerd in dat zakje en misschien nog wel meer mensen. En wat de macro-lenzen betreft. Er zijn gerust meer mensen, die twijfelen, welke lens ze moeten kiezen. Graag verder op dit forum. Ga waarschijnlijk ook over op spiegel-reflex, dus ik lees gretig dit soort informatie.

Groetjes, Marijke
_________________
Canon Eos 800D Digital, EF100mm F2.8 Macro Usm., Macro Twin Lite MT-24EX. Canon G9. Statief:SmallRig
Back to top
Reply with quote
 
Frank_Stavenuiter


Gender: Male
Age: 54
Joined: 28 Apr 2006
Posts: 224

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 14:50    Post subject:
Ben het eens met Marijke. Volg het met veel interesse omdat ik ook een macrolens wens heb (en geen idee wat ik moet aanschaffen).

Gr Frank
_________________
Canon
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 15:44    Post subject:
Op birdpix is destijds ook een topic over macrolenzen geweest, waar een paar verwijzingen in staan naar bruikbare sites: hier.

Quote:
Wat je zou kunnen doen om toch een korte sluitertijd te creeeren bij iso 200 is bijv een klein flitsertje gebruiken bij de camera bijv de 220 EX. Zo kun je ALTIJD uit de hand fotograferen met de 150mm.


Belangrijker is een hele stille hand of een stil zittend onderwerp. Macro is milimeterwerk, en je wordt genadeloos afgestraft als je er ook maar een fractie naast zit. Ook met een flitser!
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
toon de smit


Gender: Male

Joined: 21 Jul 2006
Posts: 14

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 15:57    Post subject:
Okay dan:
het zakje van Manfrotto:

http://www.manfrotto.com/Jahia/cache/offonce/pid/2431?livid=103|113&idx=114

Heel goed zelf te maken.

Het neigkopje zag ik op de site van RRS:
http://www.reallyrightstuff.com/tutorials/monopods/index.html

Is dus ook van manfrotto. Je kan ook voor een andere klem erop kiezen dan die van RRS.

RRS heeft een leuk tabblad over macro. Ik gebruik overigens het macro bracket van Wimberley. Bij elke macro lens die ik heb: de 60, 105 200mm en de 70-200 + canon 500D
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum