Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


welke camerainstelling macro met flits?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jeroen Gense


Gender: Male
Age: 50
Joined: 21 May 2006
Posts: 168
Location: Weert
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 8:09    Post subject: welke camerainstelling macro met flits?
Hallo

Ik wil eens gaan experimenteren met macrofotografie met langere macro lens 150/180mm en een kleine flitsertje bijv Canon 220EX met richtgetal 20.
Deze flitser wil ik gaan gebruiken om er voor te zorgen dat ik ten alle tijde uit de hand kan fotograferen
dus zonder statief. Uit de hand is de kans groot dat door de lage sluitertijd bijv 1/100 ik een bewogen foto krijg.
De vraag is nu in welke mode in het beste nu kan fotograferen met dit klein flitsertje,dus bijv M of Av etc?
Doel is dus om middels de flits de te lage sluitertijd te voorkomen.
Wat ik als vast waarde wil hebben zijn diafragma en ook sluitertijd.
Ik fotografeer met Canon maar dat maakt eigenlijk is uit.

Mvg
Jeroen Gense
Back to top
Reply with quote
 
toon de smit


Gender: Male

Joined: 21 Jul 2006
Posts: 14

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 9:18    Post subject:
In het algemeen is als je flitst de flits de belangrijkste lichtbron. Meer flits dan omgevingslicht. Dan is de flitsduur (ik geloof 1/200000 sec)bepalender dan je sluitertijd! Ik zet dus mijn flitssync zo laag als de camera toestaat! De bovengrens van de flitssync blijft bij Nikon dan 1/500 voor de D70 en helaas maar 1/250 voor de D200.

Als je invulflitst is er meer omgevings- dan flitslicht. Je flitst bij. Bij macro is dan de reflectie van het onderwerp vaak belangrijker dan de beweging. En hoe kleiner je diafragma en korter je sluitertijd hoe donkerder de achtergrond is als die verder weg is van je hoofdonderwerp. Waar je dus naar zoekt is dan het grootste diafragma en de langste sluitertijd die je durft.

Gebruik je histogram en blinkiesverklikker en maak tets reeksjes voor jou cameraflitser combi. Als het kan, haal je flitser dan uit de autostand.

Ik blijk vaak de flitser tot 3 stops onder te belichten en de camera -1/3 tot 1 2/3. In matrixbelichting. Een hele zwakke invulflits dus.
Mijn diafragma varieer ik vanaf F8 tot f16. Ik laat de camera dan de sluitertijd zelf bepalen en die is vaak tussen 1/60 en 1/200.

Kortom, diafragma en flitsintensiteit zijn voor mij belangrijker dan sluitertijd.
Back to top
Reply with quote
 
Jeroen Gense


Gender: Male
Age: 50
Joined: 21 May 2006
Posts: 168
Location: Weert
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 9:29    Post subject:
Toon,
Bedankt.
Ik gebruik de 180mm en wil uit de hand fotograferen.
Laagste sluitertijd zou dus 1/200 sec moeten zijn.
Of kan deze lager omdat ik flits gebruik?
Zijn er ook Canon mensen die willen reageren?

Gr
Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Herman Berkhoudt


Gender: Male
Age: 79
Joined: 25 Sep 2005
Posts: 127
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 9:37    Post subject:
Jeroen,

Je hebt niet gezegd met welke Canon camera. Dat maakt mogelijk uit.
Ik ga (met de 10D) normaal met de ingebouwde flits op Manual (M dus!!) op 1/250 zitten, zet je de flits aan dan gaat hij automatisch naar de hoogst mogelijk synchronisatietijd. 1/200 in mij geval.

Je kunt vervolgens een klein diafragma kiezen f 16 of zoiets.

Het voordeel van digitaal is dat je (ongelimiteerd) proefopnamen kunt maken. Neem maar een kamerplant als orchidee, roos of zoiets..

Standaard belicht ik -1/2 onder. Daarvoor moet je de aparte flitscompensatie gebruiken die anders is dan de "normale" belichtingscompensatie.

Bij een 100 mm Macro objectief werk ik graag (voor het gemak en het gewicht) met de ingebouwde cameraflits. Maar met de 150 mm die je wilt gebruiken heb je hetzelfde probleem wat ik krijg met veel tussenringen achter de 100 macro: je objectief zit de flits in de weg en een gedeelte van de opname wordt daardoor donker.

Dan stap ik naar een losse flits bijvoorbeeld het type zoals je noemt, ik heb ervan het oude type. Aan een flexibele kabel geeft dat meestal de meest plastische verlichting, en met wat hulpstukken twee van die flitsers is natuurlijk nog mooier, maar ook zwaarder.

Maar meestal gebruik ik een wat zwaardere flits, de 420 EX op of los van de camera, waarbij ik het licht wat concentreer door een dakje van stevig wit papier geplakt boven en naast de flitskop.

Vaker gezegd: Frans Hodzelmans scheef o.a artikelen "Flitsende vlinderfotografie" die in PDF -file o.a. op camera-sites te vinden is ik dacht ook op www.fotoapparatuur.nl

P.S. Ik vergat nog even toe te voegen dat de 420 EX een highspeedflitsstand heeft (een bliksemschicht-symbool met een hoofdletter H erachter boven de on/off knop). Dan kun je elke kortere sluitertijd als flitssynchronisatietijd hanteren..

Groet, Herman
_________________
Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.


Last edited by Herman Berkhoudt on Tue 01 Feb 2011, 8:28; edited 4 times in total
Back to top
Reply with quote
 
toon de smit


Gender: Male

Joined: 21 Jul 2006
Posts: 14

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 9:44    Post subject:
Ja Jeroen je kan lager dan 1/200 uit de hand met flits.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 30 Jul 2006, 15:46    Post subject:
volgens mij kun je kortere sluitertijden gebruiken dan 1/500s met de d70 en 1/250s met de d200 wanneer je een kleine hoeveelheid flits - als invulflits - gebruikt. Geldt dacht ik ook voor canon 20d etc.
Hoe je dat dan instelt, geen idee. De handleiding is vrij goed, maar niet ontzettend goed.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum