Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Met veel of net genoeg pixels fotograferen ?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Tom Schreuders
Guest







PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 20:28    Post subject: Met veel of net genoeg pixels fotograferen ?
Wie kan mij hier een goede uileg over geven, ik vraag mij eigenlijk af, Als men foto's maakt en ieder keer een verkleining maakt van 800x600=480.000 pixels.
wat is het nut en verschil om te fotograferen met 10 of 20 megapixel ?
Zo in mijn eerste gedachte gaat de afmeting bij veel megapixel alleen dan een rol spelen als je in grote afmetingen wil printen of opslaan, en als je bij bijv. 20 megapixel doet verkleinen naar NP-formaat dan vervormt de foto abnormaal..... of zie ik iets over het hoofd ? Rolling Eyes

Groet, Tom
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 08 Jul 2012, 22:39    Post subject:
Op zich zie je niets over het hoofd. Als je louter voor Nederpix of andere internet fora fotografeert, heb je genoeg aan 800x600 pixels.

Wil je ooit iets doen met je beelden, zoals een fotoboek maken, dan is het wel fijn als je een wat groter formaat hebt.

Je weet nooit wat de toekomst gaat brengen. Misschien heb je de beelden ooit nodig in groter formaat.

Als ik mijn (raw) beelden van de camera haal, selecteer ik eerst, dan benoem ik ze en ga ze bewerken/ontwikkelen. Die beelden sla ik op in tiff. Die tiff's gaan naar mijn tiff archief. De raw beelden naar het raw archief. Als ik dan iets wil doen met een beeld, bv op NP zetten, dan open ik de tiff, verklein de foto en sla hem op voor internet gebruik. Dat comprimeert en reduceert het bestand behoorlijk.

Met zo'n gecomprimeerd jpeg bestand kun je weinig meer mee doen. Anders ga je dat terug zien. Alsmaar jpeg comprimeren leidt tot compressie artefacten. Vandaar de de tiff. Dan kun je nog eens een andere bewerking proberen.
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
Tom Schreuders
Guest







PostPosted: Mon 09 Jul 2012, 8:14    Post subject:
Bedankt voor de reactie en duidelijk antwoord.
Mvg.
Tom
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum