Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Met welke waardes verscherpen?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 28 Mar 2006, 10:50    Post subject: Met welke waardes verscherpen?
Hoi allen

Naar aanleiding van een opmerking van Marijke bij een foto van Luc voor de seizoensopdracht het volgende.

Met welke waardes verscherpen jullie? Ik heb zelf al verschillende geprobeert, nu is het iets van 300, 0.2, 0. Waarbij de 0,2 0.3 wordt als de foto wat onscherp is voor de verkleining, en de 0 iets hoger wordt (t/m 3) als er meer ruis in de foto zit.

Overigens gebruik ik USM eigenlijk alleen na het verkleinen. Dus maar een keer.

Nog een vraag voor Marijke, onder de foto van luc geef je het volgende commentaar:
Quote:
ik heb geleerd dat als je foto's op 300 dpi hebt je gerust tot 1,0 radius kunt gaan, heb je ze echter op 72 dpi is het beter het tot maximaal 0,4 te beperken.

Weet je hoe dit werkt? Ik heb het idee dat ik eindelijk snap hoe dat dpi werkt, en volgens mij maakt het niks uit hoeveel dpi een foto is, zolang je hem niet uitprint. Dan snap ik dus niet helemaal waarom dat verschil uit zou moeten maken.
Weet iemand hoe dit werkt?

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 28 Mar 2006, 11:14    Post subject:
Dag Arjen,
Ik zal niet beweren dat ik weet hoe het allemaal werkt, maar ik heb wel geprobeerd op te letten bij het PS seminar laatst in Utrecht Wink
Verscherpen blijft een vrij lastige materie en bovendien iets wat ook aan persoonlijke smaak raakt.
Om bij het begin te beginnen: de meeste camera's verscherpen zelf al het beeld, standaar in ieder geval wanneer je in jpg opnames maakt. Vaak kun je die mate van verscherping ook instellen in het menu van de camera. De aanbeveling op de cursus was om altijd de "neutrale" stand te gebruiken. Wanneer je in RAW schiet kun je altijd sowieso achteraf nog deze waardes veranderen.
Afhankelijk van je voorkeur kun je de originele opname (zeg iets van 6 of 8 Megapixels op 300 dpi) al een keer verscherpen. Dat kan dan met een behoorlijk hoge waarde van het "unsharp mask" gebeuren, bv; 300 of zelfs 500 % bij een straal van 2-3 en een drempel van 8. Dat zijn echter waardes die je gebruikt wanneer je de foto op A4 wil afdrukken. Wanneer je deze waardes gebruikt en de foto bekijkt op een beeldscherm ziet het er helemaal niet uit!
Om de foto beter (scherper) over te laten komen op een beeldscherm kies je veel lagere waardes en pas je de verscherping pas toe na alle andere eventuele correcties en na het verkleinen naar bv de Nederpix afmetingen 800x600 bij 100 dpi (72 dpi is feitelijk een verouderde waarde, de meeste moderne monitors en zeker de TFT en LCD schermen werken standaard op 90 of 100 dpi).
Bij deze verscherping moet je vooral geen drempel gebruiken, een kleine straal van bv 0.2 of 0.3 en afhankelijk van de scherpte van het origineel een percentage van 80 tot 150%. Zelf gebruik ik nog wel eens een heel laag percentage van bv 80 of 100% en pas dat twee keer toe, dat geeft meestal een rustiger beeld dan bv in 1 keer 150 of 200% verscherpen.
Blijft natuurlijk wel allemaal een persoonlijke keuze. Sommige mensen houden wel van een beetje softfocus, anderen houden van gestoken scherp. Zelf vind ik het onderwerp ook een grote rol spelen; net als bij kleurverzadiging en contrast vragen bepaalde onderwerpen om andere instellingen. Bv. een sterk gedetailleerd beeld van een vlindertje zie ik graag heel scherp zodat je alle schubjes en stekeltjes kan zien, maar een kop van een zoogdier mag van mij best wat "wollig" overkomen"
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Marijke


Gender: Female
Age: 64
Joined: 13 Oct 2005
Posts: 42
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 28 Mar 2006, 11:36    Post subject:
Dat is inderdaad waar, dat vergat ik erbij te zeggen: het maakt verschil of je iets opmaakt voor een beeldscherm of op papier, en in dat laatste geval ook nog hoe groot je ze wilt afdrukken. Vervolgens maakt het ook nog uit op hoeveel pixels je beeldscherm staat ingesteld. Omdat ik foto's vaak (ook) opmaak voor andere doeleinden zet ik ze standaard op 300 dpi en verscherp ze in die hoedanigheid (als dat nodig is ten minste, want het hangt af van het onderwerp, het type camera, en de lichtintensiteit). Als ik ze heb verkleind voor nederpix verscherp ik ze soms nog eens, en dan inderdaad op maximaal 0,4 radius, en probeer met wat voor percentage het nog oogt.
Back to top
Reply with quote
 
Joey Kuipers


Gender: Male
Age: 37
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 41
Location: Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 02 Aug 2006, 23:03    Post subject:
300 DPI of hoger is voor drukkwaliteit.
72 - 100 DPI is voor beeldscherm. ( Voornamelijk websites )
Ook omdat het menselijk oog de rasters niet meer kan zien als ze hoger worden. Dus waarom ze groter maken op een beeldscherm als je niet hoger hoeft.

Ook, hoe hoger het DPI getal, Hoe Groter de foto zal worden in KB's of MB's.
Dit omdat de foto dan veel meer data moet gaan bewaren.

p.s

Als je een foto inscanned, bijv van een oude foto en die digitaal wil weergeven op een website, scan deze in op 300 of 600.
Dit lijkt hoog, maar zo kan de scanner alles netjes in zich opnemen zonder waardevolle ( lees, Kwaliteit ) te verliezen.
Hierna kun je de foto weer verkleinen naar 72 / 100 DPI met behulp van uitsnijden. ( photoshop )

gr, Joey
_________________
Nikon D50 - 1 gig + 512 mb Kaartje / Macro +3 / +10 voorzet lensjes ...
18-55mm / 70-300mm lenzen
En nog een tas vol rommel ...
Back to top
Reply with quote
 
Roel Meijer


Gender: Male
Age: 79
Joined: 13 Sep 2005
Posts: 6
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 03 Aug 2006, 20:40    Post subject:
Zo’n anderhalf jaar geleden kwam ik in een fototijdschrift een simpel recept tegen voor het verscherpen van een opname met PS. Ik kon het niet zo snel terugvinden, dus gaat het even uit mijn hoofd en voor wat het waard is:
1. Altijd “ Unsharp mask” gebruiken, dan heb je meer controle dan met “Sharpen” 2. “Preview” aanvinken, dan kun je zien wat je doet; 3. “Amount/hoeveelheid” naar behoefte instellen; hangt af van foto, onderwerp, smaak (zie ook de reactie van Jaap); meestal kom je uit tussen de 90 en 120% 3. “Radius” instellen afhankelijk van het aantal pixels/inch van je output: kies ongeveer het aantal pixels gedeeld door 200 (voor weergave op een scherm kom je dan op 0,5) 4. “Threshold/drempel” op 0 zetten; deze optie is voor de zeer gevorderden, bovendien is 0 bijna altijd het beste.
Nog twee algemene opmerkingen. Ten eerste, bij verscherpen wordt het contrast versterkt tussen pixels die naast elkaar liggen. Je kunt je voorstellen dat je ongewenste effecten kunt krijgen als je dat meerdere keren doet. Niet doen of goed controleren waar je mee bezig bent.
Ten tweede, als je een bepaalde opname (of delen daarvan) voor meerdere toepassingen wilt gebruiken dan heb waarschijnlijk voor elke toepassing iets andere instellingen van Unsharp mask nodig. Wil je alle opties open houden, dan moet je pas helemaal aan het eind verscherpen. Dus, zie het advies van Jaap, in dat geval niet in de camera verscherpen en ook niet direct na het gaafmaken (croppen, foutjes verwijderen, enz.) van de opname.
Back to top
Reply with quote
 
Herman Berkhoudt


Gender: Male
Age: 79
Joined: 25 Sep 2005
Posts: 127
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 04 Aug 2006, 8:27    Post subject:
Ik gebruik standaard 100% Amount/Hoeveelheid, 0.3 Radius/Straal en 0 Threshold/drempel en dat bevalt best wel goed. En ik heb van Jaap opgestoken eerst verkleinen naar het gewenste formaat en dan pas Unsharp Mask gebruiken.

Groet, Herman
_________________
Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.


Last edited by Herman Berkhoudt on Sun 06 Aug 2006, 9:22; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 04 Aug 2006, 9:41    Post subject:
een truukje dat ik op birdpix opgestoken heb: bij delen die je niet genoeg scherp kunt krijgen na het verkleinen, eerst op origineel formaat dat stukje selecteren en verscherpen met een grote radius. Bijvoorbeeld op 50/0,1/00. Maarten heeft dat laatst bij zijn vliegende wesp gedaan, zelf heb ik dat wel eens bij bijvoorbeeld deze vliegende watersnuffel gedaan. Je kunt natuurlijk nooit het kwaliteitsverlies maskeren, maar voor een medium als internet maakt het het plaatje wel iets toonbaarder.
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 04 Aug 2006, 12:47    Post subject:
hi lui,

volgens mij staat er hier boven een aantal zaken die niet helemaal juist zijn, zoals door joey over dpi en bestandsgrootte.
Het heeft wel met elkaar te maken, maar dpi zegt alleen iets over de manier van afdrukken (of weergeven, of scannen). de afmetingen van de foto samen met het aantal pixels per inch (dpi) maken samen het aantal pixels dat nodig is voor een afdruk, of geleverd wordt door een scan. Alleen het aantal pixels bepaalt de bestandsgrootte. Dpi is een vertaling van aantal pixels naar formaat waarop het weergegeven wordt.
Als je de dpi van een bestand wijzigt, dan wijzigt de grote van de afdruk en niet de grote van het bestand. Als je de dpi van een scanner wijzigt, dan verandert niet de grote van de te scannen foto, dus verandert de grote van het bestand. duidelijk?
toch een beetje op letten met zijn allen en dit op tijd recht zetten lijkt me.

Over verscherpen om prettiger te kijken:
het is een manier van contrast vergroten. Hier zijn verschillende technieken (algoritmes) voor, zoals USM. Hoe het eindresultaat moet zijn, heeft niet alleen te maken met het onderwerp, maar ook met de beelddrager (scherm, print of krant) en degene die er naar kijkt. Een slecht ziende zal graag meer contrast (verscherping) in een foto willen, en met vaak een grovere straal.

verscherpen om onscherpte te verwijderen
Als je een onscherpe foto hebt, dan kun je kijken op welke schaal de informatie nog wel scherp is, en dan met die straal verscherpen in USM. Dit is ingewikkeld opgeschreven omdat ik hetzelf nog niet helemaal doorgrond. ik hoop dat iemand het beter kan brengen
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 04 Aug 2006, 15:15    Post subject:
Ik gebruik een plugin voor photoshop. Deze werkt erg prettig en is zijn geld wel waard. Zie hier voor de link. Je kunt ook een trial versie downloaden.
Back to top
Reply with quote
 
Rinke


Gender: Male

Joined: 07 May 2008
Posts: 12
Location: Taranaki, Nieuw Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 25 Jul 2012, 22:20    Post subject: verscherpen
Ik gebruik niet zonder meer een Unsharp mask, maar maak eerst een mask waarop alleen de randen (edges) staan. Je gebruikt het verscherpen dan alleen waar het nodig is. Klinkt ingewikkeld, is het ook, maar als je het wegstopt onder een photoshop action is het heel simpel in gebruik.
Back to top
Reply with quote
 
momo


Gender: Male

Joined: 23 Oct 2007
Posts: 51
Location: lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 25 Jul 2012, 22:25    Post subject:
1.0 >100 altijd goed
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Wed 25 Jul 2012, 23:00    Post subject:
Ik laat de standaardverscherping in Photoshop RAW staan op 25%. In JPG verklein ik als volgt: Van de RGB modus schakel ik naar LAB modus, in LAB modus klik ik op lichtsterkte. Vervolgens Unsharp mask 100% - 0,2 - 0 en daarna zet ik de LAB modus weer terug naar RGB. Zo doe ik het eigenlijk altijd. Een enkele uitzondering daargelaten. Ooit weleens gelezen in een boek van Scott Kelby en ik vind het een mooie subtiele manier van verscherpen.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
leendertv


Gender: Male

Joined: 06 Oct 2011
Posts: 3

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 27 Jul 2012, 9:19    Post subject:
Een interessant artikel over foto´s bewerken voor web:
http://www.juzaphoto.com/article.php?l=en&article=28
_________________
Panasonic G3
Back to top
Reply with quote
 
fredvr


Gender: Male
Age: 69
Joined: 08 Aug 2011
Posts: 59
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 27 Jul 2012, 12:53    Post subject:
Een simpele en een veel gevallen erg effectieve variant, die zich alleen richt op de contouren, is het gebruik van het hoogdoorlaatfilter.
1. verdubbel de laag 2. pas daarop het hoogdoorlaat filter toe 3. zet de blending mode/overvloei modus op overlay/bedekken.
4. Door wat te spelen met de opacity/dekking van de laag kan de juiste dosering worden ingesteld.

Grote voordeel van het verscherpen op alleen de contouren is dat het verscherpen dan minder vat heeft op ruis die normaal ook mee verscherpt wordt. Ruisonderdrukken dan ook eigenlijk in principe altijd uitvoeren voor het verscherpen.

Het gebruik van een snelmakser is ook een zeer effectief middel om bijverschijnselen als gevolg van verscherpen zoveel mogelijk uit beeld (..) te houden en alleen daar te verscherpen waar het daadwerkelijk wat oplevert.

@henriette
Weet je ook wat de filosofie hier is achter het verscherpen in LAB modus?
Zelf snap ik deze niet zo goed. in LAB modus wordt grofweg de kleur informatie gescheiden van de lichtsterkte(grijsinfo). In deze laatste zitten dus eigenlijk de contouren en daar zal de verscherping dus zijn effect hebben, maar dat is feitelijk in RGB eigenlijk niet veel anders lijkt me. Het menselijk oog is behoorlijk ongevoelig voor kleurscherpte/-onscherpte.

Eenvoudig aan te tonen. Maak een copy van je afbeeldingslaag (CTRL-J) en selecteer de a en b kanalen (de kleurinfo in LAB) in die laag maar eens en blur met bv 3 pixels. Kijk eens naar het eindresultaat: relatief weinig verschil te zien. (kleurruis is verdwenen..) Doe nu eens hetzelfde met alleen het luma (lichtsterkte) kanaal geselecteerd. Nu zul je zien dat je een volledig onscherpe foto hebt!

Soms wordt de LAB modus wel gebruikt om eerst op een simpele manier een selectie van de lichtere delen te kunnen maken en dan alleen in die selectie te verscherpen. De lab modus wordt dan gebruikt vanwege het kunnen selecteren en niet vanwege het verscherpen zelf.

(Bij denoise is het dus een heel ander verhaal, want als je veel kleurruis hebt kun je die op deze manier geweldig te lijf gaan zonder dat de scherpte daarmee snel gevaar loopt. In het luma kanaal kun/moet je dat wat subtieler doen, omdat je daarmee anders al snel de scherpte beinvloed. Bij de meeste denoise filters zijn de parameters voor luma en kleur daarom ook gescheiden.)
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Fri 27 Jul 2012, 14:08    Post subject:
Nee...geen flauw idee waarom in Lab Modus, maar ik heb wel vertrouwen in Scott Kelby en het was een gemakkelijk te onthouden procedure en verder heb ik mij er niet in verdiept. Misschien omdat je dan beter het resultaat van de verscherping kunt waarnemen omdat die maar minimaal is.

Jouw manier van benadering en werken met lagen etc. vind ik te veel gedoe. Zo is het voor mij simpel en effectief genoeg.
Als er echt veel aan gecorrigeerd moet worden, verdwijnen ze bij mij in de prullenbak.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
fredvr


Gender: Male
Age: 69
Joined: 08 Aug 2011
Posts: 59
Location: Deventer
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 27 Jul 2012, 20:31    Post subject:
Ik denk dat dit voor velen geldt en dat je daar zeker niet de enige in bent...
Als je er eenmaal wat handigheid in hebt valt het gedoe erg mee hoor en kan er heel erg veel. Maar dan moet je daar inderdaad wel een beetje lol in hebben en even over dat drempeltje heen. Smile
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum