Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Canon/Nikon
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 09 Aug 2012, 23:19    Post subject:
Ik heb altijd een hekel aan uitgebreid bewerken en gehannes met programma's op de afbeeldingen samen te voegen. Als ik nog eens iets instuur voor een wedstrijd/stockbureau heb ik dan inderdaad ook 1 RAW-bestand. Bovendien vind ik het leuker om het resultaat in een keer uit de camera te zien rollen. Achteraf samenvoegen is m.i. toch niet helemaal 'echt'. Double exposure in het veld heeft (voor mij iig) dus wel degelijk voordelen.
Het grootste nadeel van de overstap is natuurlijk het gedoe (hoewel ik wel meteen een upgrade kan maken van macrolens + body). De 300/4 telelens van Nikon heeft ook geen beeldstabilisatie, dat weegt ook mee...

Oftewel: ik weet het nog niet...

Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Thu 09 Aug 2012, 23:27    Post subject:
Je ei is nog niet gelegd en dat is maar goed ook, want overstappen kost veel extra geld. Ik maak altijd een + en - opsomming en ik laat een factor meewegen hoe belangrijk ik een bepaald onderdeel vind de zg. wegingsfactor. Ik denk dat je dan tot een wel overwogen besluit kunt komen met de informatie die je dan tot nu hebt.
Veel succes met je keuze.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote
 
Loulou Beavers


Gender: Female

Joined: 05 Jun 2011
Posts: 56

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 10 Aug 2012, 11:24    Post subject:
Ik denk dat als je de overstap doet op basis van tweedehands, je de kosten flink binnen de perken kan houden, maar dat moet wel iets zijn waar jij je goed bij voelt. Wat jij verkoopt is tweedehands, wat je terug koopt ook, in die zin hoeft inkomsten/ uitgave niet ver bij elkaar vandaan te liggen . Niet iedereen is echter een "goede handelaar", ik merk vaak dat mensen nerveus kunnen reageren op biedingen op marktplaats, soms is het gewoon een kwestie van een redelijke prijs bepalen en die gewoon hanteren en het ook zo nuchter te zien als dat..je hoeft ook geen handelaar of verkoper te zijn. Dat over kosten en je hebt gelijk dat je goed nadenkt. Overigens heb ik een systeem overstap gedaan van Sony naar Nikon en de kosten flink binnen de perken kunnen houden, en dus ook goed nagedacht over de verkoop en niet enkel over de aankoop, en geen seconde spijt gehad.
De opmerking van Nel begrijp ik in de zin dat ik veel mensen aanschaffen zie doen zodat dat ze de huidige apparatuur kennen en dus ook niet het optimale uit de nwe. aanschaf kunnen halen. Ik denk niet dat dit bij jouw het geval is, je hebt een hele duidelijke visie en bent kundig en juist dat is ook fotografie( visie) . Of en hoe dan te doen zijn gewoon zinnige afwegingen.
Over photoshop en ander software: in de PC zal je nauwkeuriger kunnen werken, een stockbureau hoeft trouwens niet perse een RAW te hebben, dat hangt van het stockbureau af. Die trouwens liever recht toe recht aan registraties hebben.
Op inspiratie kan het zijn dat je wat mist ( software/PC) , omdat in het veld op de display de uitkomst en/of potentie van een gemaakte foto je kan inspireren tot andere invalshoeken, onderwerpen e.d, iets wat mij heel vaak gebeurd ( gelukkig wel trouwens) , voor inzicht en persoonlijke ontwikkeling is dat wel belangrijk juist. Soms is de winst in opgedane kennis en niet in de foto's van die dag, onderschat niet hoe belangrijk dat trouwens is. Voor mij is dat heel belangrijk en ook gewoon erg leuk..en plezier is net zo belangrijk als resultaat.
E.e.a. ter overweging, beslissingen en keuzes zijn natuurlijk persoonlijk, een antwoord op de 300 F 4 lens heb ik trouwens zo niet, ik weet eigenlijk niet in welke situaties je die gebruikt en wat dus een alternatief zou kunnen zijn,
groetjes,
Loulou
_________________
Loulou Beavers | fotoworkshops, coaching en fotoreizen | www.photo-moments.nl
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 10 Aug 2012, 13:49    Post subject:
Nogmaals bedankt voor de reacties. Als ik de overstap doe, koop ik de Nikon spullen inderdaad tweedehands. Dit is me altijd goed afgegaan; d.m.v. het kopen en weer verkopen van lenzen heb ik voor een belangrijk deel mijn 300mm lens kunnen financieren. Gezien de waardevastheid van mijn huidige spullen (op de body na) denk ik dat ik geen verlies zal maken op de Canon apparatuur.
Ik ben er nog steeds niet uit, al voel ik er steeds meer voor de overstap te maken. Ik heb al bedacht dat ik dan ook gelijk een upgrade doe; de D7000 en de 105mm Nikkor macrolens. Met die upgrade ben ik niet veel duurder uit dan met mijn huidige Canon set.

Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Jan Paul Kraaij


Gender: Male
Age: 43
Joined: 14 Dec 2009
Posts: 112
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 10 Aug 2012, 13:59    Post subject:
Jelte, of je er goed aan de om de overstap te maken weet ik niet, je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Je mag als je dit wilt wel een keertje gebruik maken van mijn d300 met een tokina 100mm, kun je even een keer uitproberen voordat je de eventuele stap maakt. Helaas heb ik zelf ook geen 300mm F4 dus daar kan ik je niet verder meehelpen. Deze lens staat ook op mijn verlanglijstje.

Met vriendelijke groet,

Jan Paul Kraaij
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 10 Aug 2012, 14:50    Post subject:
Hoi Jan Paul,

Bedankt voor dat aanbod! Ik weet niet of ik er behoefte aan heb een Nikon te proberen, maar wellicht, als ik daar voor voel, kan ik eens langskomen in Ermelo.

Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Jan Paul Kraaij


Gender: Male
Age: 43
Joined: 14 Dec 2009
Posts: 112
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 10 Aug 2012, 15:48    Post subject:
Mocht je er behoefte aan hebben dan hoor ik het wel, je hoeft niet naar Ermelo te komen, ik kan ook naar Leusden komen om vervolgens naar den Treek/Henschoten o.i.d. te gaan.

Met vriendelijke groet,

Jan Paul Kraaij
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 15 Aug 2012, 20:40    Post subject:
Ik heb besloten de overstap te doen. De set die ik in gedachten had heb ik inmiddels in huis: Nikon D7000, Nikkor 105mm Micro VR f/2.8, Nikkor 18-105mm VR f/3.5-5.6 en de Sigma EX 100-300mm f/4. Ik heb de body en de macrolens t.o.v. mijn vorige set geüpgraded, terwijl ik een groot bedrag heb bespaard op mijn telelens. Zo heb ik voor de Nikon-set even veel betaald, als dat ik de Canon-set kan verkopen. Op één lens na heb ik de Canon-set al verkocht.
Jan Paul, testen met jouw camera is dus niet meer nodig.

Allen bedankt voor de reacties,
Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 16 Aug 2012, 9:26    Post subject:
Hoi JelteV

Je hebt de stap gewaagd en bent over gestapt naar Nikon.gefeliciteerd er mee en dat je maar veel geluk mag hebben met je set.mijn foto.s gemaakt met de panasonic Dmc LX3 belanden bijna allemaal in het TA.hopelijk overkomt jou dat niet.


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 20 Aug 2012, 11:37    Post subject:
Ha a.s. Nikonian... Smile

en mede-overloper (ik deed het toen ik zo oud was als jij nu. Toen - pre-EOS tijdperk - was het een fikse verbetering, nu eerder een persoonlijke keuze)

Ik zou persoonlijk eerder een D300(s) kopen dan een D7000, hoewel die laatste iets mooiere beelden geeft. Dit vanwege autofocus en de grotere massa van de camera: stabieler bij langere sluitertijden.

Waar ga je die Sigma 100-300 F4 vinden? Zit er HSM in?

Als ik jouw set had...
met die 300 F4...
Dan zou ik er nog effe op blijven zitten. De nikkor 300F4 is erg mooi, maar IS VR erg effectief. Het scheelt behoorlijk in je kansen. Voor mij is telefotografie heel belangrijk omdat ik graag vogels fotografeer. Ook vanaf statief en rijstzak voegt VR regelmatig nog wat toe. Als andere dingen hoofdzaak zijn, gelden andere overwegingen.

(complimenten aan Loulou voor een van de meest zinnige adviezen die ik in tijden las).

en plezier met je zoektocht. En nog meer met je fotografie.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 20 Aug 2012, 12:41    Post subject:
Hoi Peter,

De Nikon set is inmiddels binnen, de Canon set is inmiddels de deur uit (geen extra kosten gemaakt).
De 300mm IS lens van Canon was het grootste twijfelpunt bij het wisselen van merk. Maar de telelens had ik niet zoveel gebruikt als verwacht, dus ik heb gekozen om te besparen op de telelens, zodat ik een betere body en macrolens, die ik veel meer gebruik, kon kopen. De Sigma 100-300mm f/4 was inderdaad lastig te vinden, maar ik heb er uiteindelijk een kunnen kopen. Met extender 500 euro goedkoper dan de Canon lens + extender. Jammer van de VR, maar ik kan er mee leven.

De set bevalt tot nu toe prima. Vooral omdat er meer knopjes op zitten, zodat ik minder hoef in te stellen met de menu's. Double exposure is een kunst apart heb ik al gemerkt, ik kan er straks mee oefenen op de paddenstoelen.

Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Doodles


Gender: Male
Age: 46
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 140
Location: Valkenswaard
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 20 Aug 2012, 12:45    Post subject:
Beetje mosterd na de maaltijd, maar in jouw situatie had ik eventjes afgewacht als dubbele belichting je breekpunt was. Nu de 5D3 het heeft, kun je er donder op zeggen dat de 7D2 en andere updates van huidige modellen het ook zullen hebben. En dan had je nog steeds die super 300mm gehad...
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 20 Aug 2012, 12:56    Post subject:
Tegen de tijd dat ik geld bij elkaar heb gespaard voor die dure body's, is de Nikkor 300mm f/4 VR versie ook al uit: http://nikonrumors.com/2012/08/04/the-latest-nikon-lens-patents.aspx/
Dubbele belichting was een belangrijke wegingsfactor, maar als dat het enige was geweest had ik de overstap niet gemaakt.

Groeten, Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 20 Aug 2012, 13:11    Post subject:
Ah, zo.
gaaf die sigma, van harte ook daarmee.

misschien wel beter dan een gloedjenieuwe nikkor 300 met diffractie-element (meen dat met name de onscherpte van de Canon 400 F4 DO te wensen over liet?). Als ie uit komt zal dat niet goed zijn voor de 2e hands prijs van de huidige nikkor 300 F4.

(enuh... hoeveel procent van de patenten komt daadwerkelijk op de martk Rolling Eyes ) Vrees dat de 300 met VR een hoop meer gaat kosten dan de huidige, wie weet.

Ben benieuwd naar je ervaringen, je in de gaten houden zal wel lukken hier Smile.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Dick en Mira


Gender: Female

Joined: 26 Jun 2010
Posts: 140
Location: Schoorl
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 21 Aug 2012, 9:40    Post subject:
@ Peter,

Iets met Kenko Wink

Groet Dick.
_________________
NPS lid en  liefhebber

Kijk ook eens op: www.dickenmirahoogenboom.nl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum