Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Nikon D900a / D5a

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 21 Aug 2012, 13:09    Post subject: Nikon D900a / D5a
Zojuist zijb beelden vrijgegeven van een compact-camera met een Android mobiel besturingssysteem. Misschien waren andere merken er al eerder mee?
http://nikonrumors.com/2012/08/20/first-pictures-of-the-upcoming-android-nikon-coolpix-camera.aspx/#more-43562

Welke mogelijkheden zien jullie voor je digitale spiegelreflex? Op welke 'apps' zitten we te wachten?

Van Jelte weet ik er al vast één: meervoudige opnamen.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male

Joined: 19 Sep 2005
Posts: 166

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 21 Aug 2012, 15:19    Post subject: Android..
Kan je er ook mee bellen??? Smile
_________________
Canon stuff
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 21 Aug 2012, 21:03    Post subject:
Een camera die je vertelt wat je zojuist hebt gefotografeerd lijkt me wel handig, zeker voor de Nederpixers die moeite hebben dat ene veldje juist in te vullen (met alle respect natuurlijk). Maar dat zal nog wel enige tijd op zich laten wachten. Verder lijkt me een panorama functie wel handig zoals die al op sommige compactcamera's zit. Je hoeft alleen maar je camera horizontaal te bewegen en dan maakt deze er gelijk een panorama van. Scheelt weer wat knippen en plakken. En een camera met een prullebak voor de apps lijkt me ook erg handig. En een camera die je precies vertelt waar de scherpte ligt lijkt me ook erg handig.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Aug 2012, 7:41    Post subject:
M. Janssen wrote:
een camera die je precies vertelt waar de scherpte ligt lijkt me ook erg handig

Volgens mij heb je die al...

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Aug 2012, 8:35    Post subject:
Ja en nee. De scherpstelpunten die oplichten wanneer ze scherpte detecteren zijn nutteloos bij handmatig scherpstellen. Dan zou het fijn zijn als, net als bij overbelichting, het scherpe gedeelte in een foto gaat knipperen. Ik zie heus wel wat scherp is en wat niet, maar dat kan niet iedereen beweren.

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 22 Aug 2012, 9:17    Post subject:
mijn geliefde echtgenote had een tijdje terug wel een App gewenst, waardoor de camera op het afgesproken tijdstip uit zou gaan. Of op zijn minst er een luide bel zou gaan rinkelen, en/of ze mijn GPS coordinaten op haar i-Phone kon ontvangen.

(Inmiddels iets minder nodig, heb ik mij iets beter leren beheersen, en ben ik ook bereid te vertrekken als het licht net mooi op een invallende keizerarend schijnt.)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male

Joined: 19 Sep 2005
Posts: 166

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 22 Aug 2012, 10:59    Post subject: Handmatig scherpstellen
M. Janssen schreef:

Quote:
Ja en nee. De scherpstelpunten die oplichten wanneer ze scherpte detecteren zijn nutteloos bij handmatig scherpstellen. Dan zou het fijn zijn als, net als bij overbelichting, het scherpe gedeelte in een foto gaat knipperen. Ik zie heus wel wat scherp is en wat niet, maar dat kan niet iedereen beweren.


Ook bij jouw 40D kan je op het viewfinder display zien of je goed handmatig scherpgesteld hebt. Aan de rechterkant onderin zit een stip welke gaat branden als je onderwerp goed is scherpgesteld. In het engels heet dit focus confirmation. Zie onderstaande link, waarin een plaatje te vinden is van de 40D viewfinder:

http://www.dpreview.com/reviews/CanonEOS40D/page5.asp

Probeer het maar eens.

Maar..... om terug te komen op de camera met Android:

Ik heb begrepen dat je alleen met WiFi op internet kan komen. Dat maakt de camera nogal beperkt in zijn doen en laten. In de natuur zijn niet zoveel WiFi punten beschikbaar. Het had wellicht handiger geweest om ook een 3G optie voor een mobiele sim in te bouwen.

Groet,

Ron van Elst
_________________
Canon stuff
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 22 Aug 2012, 11:12    Post subject:
@Ron
3G zit al in je telefoon die je van Samsung of Apple had gekocht (als je tot de doelgroep hoort).

Ik zou er overigens niet aan moeten denken dat de combinatie camera / telefoon mijn foto's op de cloud zou mikken, daar op die vuilnisbelt in Oman: dure grap.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male

Joined: 19 Sep 2005
Posts: 166

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 22 Aug 2012, 11:58    Post subject: 3G functionaliteit
Inderdaad Peter. 3G zit bij mij op mijn samsung smartphone. Maar dat is juist ook de reden dat er zoveel mensen fotograferen met hun mobiele telefoon. Je kunt 'live' foto's delen met iedereen via twitter/facebook of een ander medium.

Nikon slaat wat dat betreft volgens mij de plank mis door alleen maar WiFi aan te bieden op hun camera. Via 3G had je 'live' je foto's kunnen delen vanaf je camera.

Nu dus niet en moet je eerst een WiFi accespoint opzoeken om iets te kunnen op internet.

Gemiste kans??
_________________
Canon stuff
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 22 Aug 2012, 14:41    Post subject: Re: 3G functionaliteit
Kan die 3G van je Samsung (in je binnenzak) niet als een soort router van de camera (in je hand) werken?
(Jij zit hier veeeeeel beter in dan ik)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male

Joined: 19 Sep 2005
Posts: 166

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 22 Aug 2012, 15:14    Post subject: ehhhhhhh...... ja?!
......... je kan inderdaad een draagbare WiFi hotspot maken via je telefoon........

( Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed Embarassed )

Problem solved. Rolling Eyes
_________________
Canon stuff
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 22 Aug 2012, 16:38    Post subject:
metadata
de idee van Michiel om gelijk - wellicht niet meteen automatisch Cool - de juiste metadata, onderwerp, plaats, impressie, setting etc etc in je foto te mikken geeft ook mogelijkheden voor tijdbesparing thuis. Bij sommige typen fotografie zit je tussen de fotomomenten door toch fiks te wachten. Het via de menu's intypen per foto op de huidige modellen is fors omslachtig.

Ook kun je voor planten makkelijk zaken invoeren die voor determinatie belangrijk zijn, maar niet zo eenvoudig uit een (sierlijke) foto blijken intypen, zoals plant-, aar-, bloemgrootte, bodemtype, en weet ik wat nog meer. Met name voor veld-wetenschappers kan dit ruimtebesparing betekenen.

Je zou voor in het donker een App kunnen maken die je instelling (koptelefoon) aan je doorgeeft. Of vanop afstand, via je smartphone.

Omgekeerd kan je een spraakgestuurde camera ontwerpen. Of éen die reageert op de roep van een specifiek dier: ik denk onmiddelijk aan een wielewaal.

Het kan nu ook allemaal, via een reciever die je op de camera's plaats, maar met een programmeerbare camera kan het waarschijnlijk veel makkelijker. En als het leuker wordt, dan worden er vanzelf meer apps ontwikkeld.

Het instellen van flitsers kan veel eenvoudiger worden, net als het instellen van een serie basisinstellingen voor verschillende omstandigheden.

Er zullen minder fysieke knoppen nodig zijn, want een touch-screen bediening is vrijwel net zo snel als een knop. Knoppen zijn relatief dure en kwetsbare onderdelen.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 22 Aug 2012, 16:58    Post subject:
Ik durf te wedden dat de grote cameraproducenten ook dit soort brainstormsessies houden tegen een aantrekkelijke beloning. Die mensen zitten in fijne kantoren met zeer inspirerend meubilair en zo. Heel anders dan mijn kantoor. Waarmee bewezen is dat al dat creatieve helemaal geen zweverige inspirerende omgeving nodig heeft. Of zie ik iets over het hoofd... Wink

Groeten,

Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum