Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


flits

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 28 Aug 2012, 16:07    Post subject: flits
Indirect flitsen,is dat het zelfde als invulflits? Zo nee hoe doe je dat? Weet geen jota van flitsen af,wil iemand wat verheldering geven.
groet susan
edit misschien iets voor een artikel, heer Wijn?
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 28 Aug 2012, 16:25    Post subject:
indirect flitsen doe je door de flits niet op het onderwerp te richten maar op een witte muur|plafond of vel papier opzij van je of boven of achter. Het geeft zachter licht. net zoals wanneer een onderwerp in de schaduw via zon op een witte muur wordt verlicht.

Inflitsen betekent dat je op welke manier dan ook met een flitser de schaduw op je onderwerp terug oplicht, een schaduw die ontstaat doordat een sterke directe lichtbron achter je onderwerp staat.

Naast indirect flitsen, kun je ook nog door een diffusor flitsen. Dit is een doorschijnend oppervlak dat groter is dan de flitskop, en daardoor een zachter licht geeft. ZoŽn diffusor zal altijd kleiner zijn dan een muur. Maar een koffiebekertje kan al een hoop schelen. Ik gebruik zelf een plu of een stuk papier of een bewerkte ijsdoos.

(je kunt ook met een gekleurde plu of ijsdoos of muur experimenteren)

Ik meen dat ik ooit iemand heb gevraagd een artikel hierover te schrijven die dit veel doet in de natuur. Maar, er is ontzettend veel goede uitleg over het algemene principe op internet.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 28 Aug 2012, 16:37    Post subject:
a juist
maar je hebt het dan wel over een losse flitser,niet dat ding op de camera? Doe je dan eerst een belichting en maak je dan de foto of gaat dat tegelijkertijd?
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 29 Aug 2012, 7:34    Post subject:
susan meijnders wrote:
a juist
maar je hebt het dan wel over een losse flitser, niet dat ding op de camera?

een losse flitser is makkelijker te sturen. voor het opklapflitsertje heb je een spiegeltje nodig om indirect te flitsen. Het ding is zo zwak dat je er geen kamer mee kunt uitlichten, maar voor macro zit je dicht bij en moet het prima kunnen.
Al het andere kan wel met het opklapflitsertje, met de restricties die het lage richtgetal geven.

Quote:
Doe je dan eerst een belichting en maak je dan de foto of gaat dat tegelijkertijd?
De flits gaat af als de sluiter van de camera zich opent... tegelijkertijd natuurlijk. Hoe denk je dat journalisten dat doen, hopen dat de politicus niet beweegt? Smile
(Of heel ingewikkeld doen en meervoudig belichten. Dat kan ook. Je kunt er de kosten voor meerdere flitsers mee uitsparen. Eerder iets voor Jelte Wink )

zoek het eens op op internet. Ik ben al mijn 'favorieten' kwijt, dus ook die site over belichten (als in uitlichten, lichtopstellingen, verlichten). Ik flits zelf nauwelijks meer, omdat ik een camera en een paar lenzen heb waarmee ik van die ruige, ruizige, grauwe donkere beelden kan maken.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum