Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Techniek


boekbespreking: Handboek Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 04 Jul 2011, 20:34    Post subject: boekbespreking: Handboek Natuurfotografie
Handboek Natuurfotografie
Door Bart Siebelink en Edo van Uchelen
Besproken door Peter Wijn
Foto's © Centrum voor Natuurfotografie tenzij anders vermeld


de cover


Ben jij een Filosoof of Kunstenaar?
Op de ‘Pixperience 2011’ was een presentatie van één van de auteurs van dit boek. Bart Siebelink vroeg zijn publiek of zij zich hadden ontwikkeld als technicus, bioloog en als kunstenaar of zelfs filosoof. Hieruit bleek zijn visie dat je om te komen tot goede, onderscheidende natuurfotografie je op al deze drie componenten moet ontwikkelen. Zo confronterend als de presentatie was, ondanks de geruststelling dat het allemaal te oefenen is, zo illustratief blijkt het boek dat hier op voortborduurt. Het boek is een handleiding hoe je je op al deze punten kunt ontwikkelen.

Beknopt…
Het boek begint dan ook heel basaal met een beknopte behandeling van de belangrijkste technische onderdelen van digitale fotografie: van vasthouden van de camera, via belichting en iso-waarde tot witbalans. Vervolgens nog korter over objectieven, statief en rijstzak en een klein beetje uitgebreider over flitsen. In een algemeen technisch handboek zal techniek waarschijnlijk veel uitgebreider worden behandeld en uit en te na toegelicht, in dit handboek wordt het eerder aangestipt. Het voordeel van de beknoptheid van deze technische delen is dat er veel aandacht is voor tips uit het veld - aandacht voor goede kleding en fototas is echt nodig om goede foto’s te kunnen maken - en tips die al een beetje voorsorteren naar creatief fotograferen (zoals flitsen). Het zelfde geldt voor de hoofdstukken ‘Workflow’ en ‘Reizen’.
Een ander voordeel van de beknoptheid is dat het boek overzichtelijk blijft. Een beperkt aantal zaken blijven daardoor wel op een niveau dat tegen ‘juist’ aanschurkt. Daarmee bedoel ik dat je met de uitleg in de praktijk vrijwel altijd prima uit de voeten kunt, maar feitelijk net iets complexer is. Voorbeeld is de scherptediepte. Deze is formeel alleen afhankelijk van de afbeeldingsmaatstaf, maar omdat veel fotografen een langere lens hanteren om hun onderwerp groter in beeld te krijgen is het – ook voor de auteurs – verleidelijk om de brandpuntsafstand als bepalend voor de scherptediepte neer te zetten).


… en toch compleet…
De foto’s bij de beschrijvingen door het hele boek zijn een belangrijke ondersteuning voor het verhaal. Er wordt een aantal voorbeelden van het behandelde aspect gegeven en in de toelichting staan de werkwijze (volledige EXIF met diafragma, iso, sluitertijd, en brandpuntsafstand), het doel en het resultaat voldoende uitgewerkt. In principe kun je de foto zo namaken… Nu ja, zeker als je beschikt over het creatieve talent van de meewerkende fotografen. Extra sterk vind ik dat ook foto’s worden getoond waarin nog kleine foutjes zitten. De foutjes worden ook benoemd, zodat de lezer weet waar hij op moet letten. Wat natuurlijk geinig is, is dat ik die foutjes lang niet altijd zo storend vind, en soms juist cachet aan een foto vind geven… Eigenwijs? Check, eigenwijs.


Korhoen - Analyse van een dierportret, ©Edo van Uchelen

Portret van een korhoen in een hoogveen in Zweden, vóór zonsopkomst gefotografeerd. De rustige lagenstructuur ontstaat door een grote opening (f4) en een laag camerastandpunt. Het licht (geen zon!) valt op de kop.
1 Eerste laag: voorgrond. Scherp, geeft basis.
2 Tweede laag: onderwerp. Komt duidelijk los van achtergrond
3 Derde laag: achtergrond. Onscherp, niet egaal, maar met enkele zachte kleurovergangen
4 Rode delen op kop zijn blikvanger
5 Geopende snavel maakt het portret minder statisch, brengt leven.
6 Oog scherp en duidelijk in beeld
7 Zorg dat bepaalde kenmerken (zoals bij deze soort de blauwe glans op de borst) goed uitkomen.
8 Grasspriet stoort, zou eventueel weggekloond kunnen worden.



Bovenstaande foto en toelichting komen uit het boek. Als je de foto’s niet meeleest – en dan bedoel ik niet gewoon kijken naar het onderwerp maar echt bestuderen met behulp van de toelichting van de fotografen, dan is het boek niet half zo interessant.

… nog completer…
Bij een aantal zaken staat de uitnodiging aanvullende informatie op te halen op www.centrumvoornatuurfotografie.nl. Ik heb dat ook gedaan. De uitkomst van de enquête wat voor fotograaf je bent, heb ik uitgeprobeerd. Houd er rekening mee dat je een antwoord krijgt dat je ego streelt Smile. Maar pas op: op de site wordt je ook uitgenodigd deel te nemen aan fotocursussen en –reizen: een slimme zet.

… en om het af te maken
De opdrachten. Er staan twintig opdrachten in het boek die heel eenvoudig uit te voeren zijn. De auteurs blijken op de hoogte van de moderne ideeën over onderwijs: alleen voorkauwen werkt niet, als je iets wilt leren moet je het ook zelf doen. Een aanrader, ga niet gelijk op de antwoorden af, maar werk ze zelf geduldig uit.

Wat is er bijzonder aan het boek?
Als ik zo vrij mag zijn, de techniek kun je ook in andere boeken vinden en praktische technische tips met toelichting kun je op internet verzamelen. Het boek wordt voor mij echt interessant vanaf het hoofdstuk vier over ‘beeldende principes’. Het begint met ‘leren kijken’ en vervolgens gaat dit naar licht, schaduw, compositie en perspectief. Ik heb uitgebreide ervaring met kijken naar natuurfoto’s op internet, en – geloof me – de meeste natuurfotografen, inclusief een grote groep gevorderden, zullen er nog heel wat van opsteken. Nu ja, misschien is het beter om alleen voor mezelf te spreken? Ook hier geldt weer dat de oefeningen en voorbeeldfoto’s de beknopte tekst sterk aanvullen.

Maar, is dat dan eigenlijk wel zo bijzonder en vernieuwend, deze geschoolde manier van kijken? Het wordt al jaren onderwezen op kunstacademies; het werd grotendeels al gebruikt door de schilders van de zestiende eeuw. Zo wordt in het boek de compositie van De Nachtwacht door Rembrandt geanalyseerd en wordt in Waterlelies van Monet het effect van schaduw in beeld getoond. Het nieuwe van het boek is voor mij dat praktische tips om te kijken en een beeld op te bouwen en praktische tips om te fotograferen voor natuurfotografen worden gecombineerd in een handzaam en vlot geschreven boek.
Maar dan is het nog niet klaar. Want, als je een foto maakt. Hoe bepaal je dan wat er te zien is? Heb je genoeg aan het onderwerp scherp in beeld, of wil je een idee laten zien. En als je dan een idee zou willen laten zien, hoe kom je dan aan dat idee? En als je dan een idee ontwikkeld hebt, hoe breng je dit in beeld. Het blijkt erg moeilijk om dit in de vorm van hapklare brokken neer te zetten voor de lezer. Maar de benadering in het boek is zoals we al eerder zagen: er worden een aantal denkwijzen aangereikt en samen met de opdrachten vormt dit een startpunt voor ideeënvorming in je fotografie. Ik schat dat een heel aantal mensen hier successen mee gaan boeken.

En dan opeens: uitgebreid
Heel uitgebreid is de beschrijving hoe je buiten te werk kunt gaan op zo’n manier dat je je kansen op goede ontmoetingen verhoogt, en de overlast voor de omgeving en je natuurlijke onderwerp minimaal houdt. Wat kan ik zeggen, hier zijn ervaren beroepsfotografen aan het woord met een fikse achtergrond in de biologie. Ze houden niet op bij een schuiltent of fotograferen uit de auto. Die openheid houdt niet op waar het gaat om ethiek. De fotografen hebben een pragmatische houding ten opzichte van ethiek, waarbij het uitgangspunt openheid is en het concrete risico voor het beest.

Kortom
Een verrijking voor het aanbod Nederlandstalige boeken over fotografie, in het bijzonder voor natuurfotografen. Ik ben er zo lyrisch over, omdat ik zelf verwacht er heel veel aan te gaan hebben.

Verkoop
Ik heb niet gecheckt waar het boek allemaal te koop is, in ieder geval op de website van de auteurs zelf en de website van de uitgever.

KNNV Uitgeverij, Zeist 2011
ISBN 978 90 5011 3663


Spanning in beeld, wild zwijn, ©Edo van Uchelen



.
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Tue 05 Jul 2011, 8:08    Post subject:
Ik heb jouw boekbespreking met belangstelling gelezen en uiteraard het testje gedaan, alhoewel je bij het invullen van de vragen zelf al weet welk antwoord er uit de bus zal rollen, zoals bij alle andere testjes Laughing

Ik zal het boek nooit kopen (geen interesse) maar duur vind ik het niet!
Een reden om het boek wel te kopen zou zijn om te beoordelen of ik dit een goede boekbespreking vind en of ik het er mee eens ben Wink

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 05 Jul 2011, 8:53    Post subject:
Goede toevoeging over de prijs van het boek Henriëtte.
Die lijkt mij ook niet hoog ten opzichte van de kwaliteit van het schrijf-, druk- en bindwerk. € 29,95 lijkt mij gewoon reëel.
Daarnaast heb ik vergeten te vermelden hoeveel pagina's het telt... effe googlen:

ISBN: 9789050113663
Druk: 1
Jaartal: 2011
Pagina's: 256
Formaat: 17 x 24 cm
Gewicht: 884
genaaid, gebonden, full colour

Ik zou benieuwd kunnen zijn naar waarom jij geen interesse hebt in het boek. Maar wonderlijk genoeg heb ik daar amper enige interesse in Smile.

Heb ik al vermeld dat het een ideaal vakantieboek is: 's middags in de hangmat lezen en kijken, 's avonds en 's ochtends gelijk toepassen.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Robert Wagter


Gender: Male
Age: 59
Joined: 23 Feb 2011
Posts: 27
Location: Nijega
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 05 Jul 2011, 15:01    Post subject:
Uitgebreid en prettige review, waarvoor bedankt Peter.

Lijkt mij ook niet duur maar ondanks de review ben ik nog niet overtuigd dat het de aanschaf waard is. Ik denk dat ik 'm maar eens moet gaan vasthouden en doorneuzen en dan beslissen.

Groeten,
Robert
_________________
Canon EOS 50D + 100-400L
http://robertwagter.blogspot.com/
Back to top
Reply with quote
 
PieterJ


Gender: Male
Age: 56
Joined: 16 May 2009
Posts: 13
Location: Roosendaal
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 05 Jul 2011, 18:06    Post subject:
Hallo Peter,

Een mooie recensie. Aangezien we nooit te oud zijn om te leren denk ik dat ik dit boek maar eens ga aanschaffen. Prettig leesvoer voor tijdens de vakantie.

Groeten Pieter.
_________________
Een hoop Canon-zooi, maar met Nikon zou het ook wel lukken.
http://natuurfotografie.fam-jongenelen.nl/
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 12 Jul 2011, 12:40    Post subject:
Heb hier een recensie gevonden die kritischer is dan bovenstaande.

Zelf vind ik het altijd heel interessant om meningen met elkaar te vergelijken.

De feiten kloppen.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Digibird


Gender: Male

Joined: 04 Feb 2007
Posts: 55

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 14 Jul 2011, 7:34    Post subject:
Hi Peter,

Goed dat je die link ook nog even plaatst. het is een genuanceerde en evenwichtige recentie waarbij meningen en feiten goed worden gescheiden.

En ik ben het helemaal met je eens: altijd goed en leerzaam om meningen naast elkaar te leggen (zeker in dit populistische land).

Hartelijks, Phil
_________________
Canon + bijbehorend glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
Jan van der Linden


Gender: Male

Joined: 12 Sep 2010
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 15 Jul 2011, 11:47    Post subject:
Ik heb het boek inmiddels gekocht n.a.v. de recensie.
Eerste indruk is een zeer grondige opbouw en een heel practische aanpak waar je heel veel aan hebt.
Aanbevolen!

Groeten
Jan van der Linden
_________________
Canon, Gitzo, RRS
Back to top
Reply with quote
 
irre


Gender: Female
Age: 58
Joined: 20 Jan 2012
Posts: 5
Location: colmschate
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 26 Sep 2012, 7:39    Post subject: natuurfotografie
Het lijkt mijn een goed boek en ik wil hem dus ook aanschaffen,misschien dat ik daar vele dingen uit kan halen en uit proberen.

nog tips voor natuurfotografie is altijd welkom,
ik fotografeer graag Wild ,maar helaas het kroon domein afgesloten voor publiek.
hebben jullie tips waar je wel de bossen in mag.

ik woon in Colmschate[ deventer]
gr irre
_________________
Canon 7 D Canon 50 d
lenzen Canon 70-200mm 2.8
Canon 100-400mm
Canon 17- 85mm
Canon 28-135mm
Canon 70- 300mm
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 26 Sep 2012, 13:37    Post subject:
De rest van de Veluwe ?
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 26 Sep 2012, 17:43    Post subject:
Langs de Wildbaanweg op de Hoge Veluwe schijnt af en toe ook wel een hert te staan tegenwoordig.... Wink

En verder kun je volgens mij overal op de Veluwe wel de bossen in, zoals Henri al zegt.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Marcel van Kammen


Gender: Male
Age: 40
Joined: 16 Jun 2007
Posts: 141
Location: Zwaagwesteinde
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 26 Sep 2012, 22:14    Post subject:
Nou kan ik me voorstellen dat Irre graag van de natuur wil genieten,dus de wildbaanweg lijkt me dan geen aanrader. Nou woon ik niet op de Veluwe,maar weet wel dat er in het Deelwerwoud ook best kans is op Edelherten in de vroege ochtend.
_________________
Camera en wat lensjes

www.momentsofnature.nl
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 27 Sep 2012, 8:52    Post subject:
Na zonsopgang en voor zonsondergang kun je overal op de Veluwe de bossen in. Behalve in de Kroondomeinen.
Ook in het Deelerwoud zijn stukken niet toegankelijk.
Op diverse plaatsen zijn kijkschermen waar de kans is om wild te zien.
Ik kan je nergens een plek geven waar je altijd wild kunt zien...
P.S. Er is niks mis met de Wildbaanweg om wat meer over het gedrag van wild te weten te komen. En te observeren.
Ik combineer het. En van beiden geniet ik.
Groeten Nel
P.S. Excuses ik zie dat ik van het oorspronkelijke onderwerp ben afgedwaald. Ik reageerde op de laatste 2 opmerkingen.
Een handboek is handig. Zelf heb ik onlangs het boek Het edelhert (Observeren en herkennen) gekregen. Hier vind je veel info over het wild.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Sep 2012, 12:00    Post subject: Re: natuurfotografie
irre wrote:
maar helaas het kroon domein afgesloten voor publiek. hebben jullie tips waar je wel de bossen in mag.

Niet het hele kroondomein is afgesloten, zoals je op de plattegrond (op deze pagina even doorklikken voor de kaart van de Koninklijke Houtvesterij) kunt zien. Alles wat hier donkergroen gekleurd is is het hele jaar door toegankelijk. Verder zijn in de andere delen de rose gekleurde paden en wegen toegankelijk. Dit betreft dan de verharde wegen en de grind(fiets)paden.

En vanaf eerste kerstdag mag je gewoon weer overal komen, met uitzondering van de rustgebieden natuurlijk...

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Sep 2012, 18:25    Post subject:
Het boek en de site bekeken.
Eigenlijk naar aanleiding van het genoemde testje.
Het ding twee keer ingevuld, eerst in overeenstemming met hetgeen ik doe, beleef en waar ik achter sta.
De daaraan volgende uitslag was, zoals Henriëtte al opmerkte, voorspelbaar. Positief en strelend.

Daarna nog eens ingevuld nu als een eigenwijze dummy met een gigantische zelfoverschatting, die er van overtuigd is dat hij na drie maanden met zijn eerste camera gespeeld te hebben, toch wel een pro is.
Deze laatste natuurfotograaf moest nog wel wat leren, maar hij was zeker al op de goede weg. Er zou, na het volgen van wat workshops en cursussen, zeker een goede fotograaf uit hem groeien.
Shocked Very Happy Very Happy

Kortom een grappige test die voor een ieder goed uitpakt.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Techniek

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum