Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Hoe breng ik meer sfeer in mijn foto's ?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Gerda F.


Gender: Female
Age: 60
Joined: 21 Aug 2012
Posts: 29

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Oct 2012, 7:12    Post subject: Hoe breng ik meer sfeer in mijn foto's ?
Ik ben wat bezig met meer sfeer in mijn foto's te brengen maar het wil nog niet echt goed lukken.
Zijn er basis tips,instellingen van de camera of trucjes die mij meer in de goede richting kunnen helpen en je met mij wil delen?

Vooral insekten bloemen en zwammen zijn mijn "slachtoffers" Wink

Ik weet dat het veel van de omstandigheden afhangt en dat het misschien daarom niet zo makkelijk is om er een gericht antwoord op te geven.
Maar toch plaats ik de vraag maar in de hoop dat ik er weer wat van kan leren.
_________________
Canon EOS 550 D met : Canon 18/55 mm-Sigma 70 mm-Sigma 10/20mm-Canon 70/300mm
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Oct 2012, 8:02    Post subject:
Tja, dat is wel een heel lastige vraag. in de eerste plaats is sfeer een persoonlijke beleving, wat de één sfeer noemt vindt de ander kitsch. Toch geeft dit voorbeeldje wel wat hints:
- probeer "mooi" licht te vangen, vroeg in de ochtend (deze tijd van het jaar valt dat wel mee) en laat in de middag. Ik ken fotografen die per definitie niet fotograferen wanneer ze langer zijn dan hun eigen schaduw.
- Tegenlicht is een veel gebruikte 'sfeer-opwekker', zeker wanneer je wat met reflecties en onscherpte kan spelen.
- Onscherpte in het beeld is sowieso bijna een must voor een sfeervolle opname, dus flink dat diafragma open.
- Kies een standpunt waarbij je je in de wereld van je onderwerp begeeft. Dan maar plat op je buik in het natte gras Wink

Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend
Editor


Gender: Male
Age: 50
Joined: 12 Sep 2005
Posts: 326
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Oct 2012, 9:09    Post subject:
Sommige mensen proberen met behulp van photoshop sfeer in hun foto's te brengen. Flink aan de schuiven trekken.
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Oct 2012, 9:51    Post subject:
Wat een ontzettend goeie vraag Gerda

in aansluiting op wat er al staat


fotografie is registratie
je zou kunnen kiezen de de sfeer vast te leggen die je ziet.

dat zien is een hele kunst
http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?t=3582

doe eens gek met zo'n paddestoel
ga er eens naast liggen
waar komt het licht vandaan?
wat zie je in de achtergrond, wil je dat?
kijk eens wat er gebeurt als je aan de andere kant gaat liggen
(dan worden de paddestoelen die er achter stonden plat Embarassed )
asem eens op de lens
of houd er een sjaal voor, of een blaadje
wat gebeurt er als je het beeld donkerder of lichter maakt?
wat gebeurt er met de kleuren?

weet je al wat je zou willen zien van deze paddestoel?
is dat wel te zien aan deze paddestoel?
en, zo nee, wat is er dan wel aan deze paddestoel te zien?

je kunt natuurlijk ook sfeer creeren
met een geurkaarsje
of met een halve (A4-tje als reflector) of hele verlichtingsset (flitsers met diffusor en/of snoet en de hele rataplan)
of met speciaal effect filters en/of lenzen
dat is een andere - eerzame - tak van sport

en, als het regent buiten,
- mooi zacht licht -
trek dan eens de bestekbak open
vang de sfeer van de vork
of de lepel
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Gerda F.


Gender: Female
Age: 60
Joined: 21 Aug 2012
Posts: 29

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Oct 2012, 11:33    Post subject:
Dat boek staat al op mijn nog te kopen lijstje,Peter.

Als ik het allemaal lees denk ik dat mijn fout is dat ik veel met 1 aspect bv.het standpunt bezig ben maar dan weer op het andere bv het tegenlicht vergeet te letten.
Of ik heb bv.de nodige onscherpte wel maar dan onbreekt het weer aan mooi licht.
Al 2 fantastische antwoorden die mij toch al doen nadenken hoe en waar ik meer op moet gaan letten.

Adri ook bedankt voor jou antwoord.
Maar mijn bedoeling is echt zoveel mogelijk uit de camera te halen om daarna zo weinig mogelijk achter de pc te zitten Wink Al heb ik met die methode ook al hele mooie resultaten gezien.
_________________
Canon EOS 550 D met : Canon 18/55 mm-Sigma 70 mm-Sigma 10/20mm-Canon 70/300mm
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Oct 2012, 11:55    Post subject:
heel herkenbaar Gerda

het zou goed zijn als ik zelf eens ging doen wat hierboven staat Rolling Eyes

Wink
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Oct 2012, 13:18    Post subject:
Je wil graag sfeer in je foto's.
Elke opname heeft natuurlijk z'n eigen sfeer. Maar welke zoek jij ?
Een warme sfeer ? Een koele kille sfeer ? misschien een misterieuse sfeer ?
Je kan door allerlei foefjes een bepaalde sfeer oproepen of benadrukken. Peter noemt er hierboven al enkele.
Misschien moet ik er ook maar een paar noemen ?

Fotografeer eens tijdens zonsopkomst of zonsondergang. Of vlak na zonsondergang met lange sluitertijden.
deze opname is bijvoorbeeld tijdens schemer gemaakt. Het blauwe sfeertje is geen bewerking, maar ontstaat door je witbalans "verkeerd" te zetten. (in dit geval op zonlicht)
Fotografeer eens door nat gras.
Fotografeer eens door de (herfst) bladeren van een boom.
Tijdens mist, regen, hagel, sneeuw

Probeer verder te denken dan registratie. Maak die opname ook, maar ga vervolgens buiten het boekje te werk.
Probeer maar eens wat. Mislukte opnames zijn leerzaam.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Ron van Elst


Gender: Male

Joined: 19 Sep 2005
Posts: 166

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 02 Oct 2012, 14:26    Post subject: Sfeer inbrengen
Een eye-opener voor mij waren de macro's van Jelte:

http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?p=65835&sid=44e752bce506bca0923be20ac2831c29#65835

Prachtig de sfeer vastgelegd door kaderen / onscherpte / tegenlicht etc.... Buiten de box denken dus..!

Even een compliment aan Jelte. Fotograaf van 16 met in mijn ogen enorm talent.
_________________
Canon stuff
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 02 Oct 2012, 15:01    Post subject:
Dag Gerda,

Ik denk dat je het beste kan beginnen met makkelijke onderwerpen; van zichzelf al mooie planten of paddenstoelen. Probeer erin op te gaan; wat roept het onderwerp bij je op? Wat roepen de omstandigheden in je op? En neem dan vooral heel veel tijd om de foto te maken zoals het in je gedachten opkomt. Ga bijvoorbeeld tussen herfstbladeren liggen om de contouren en kleuren van het blad naar voren te laten komen. Of kies ervoor om de lens tussen plantenbladeren te steken. Wellicht is het mooi het onderwerp heel klein af te beelden, zoals hier: klik (foto copyright naturfranken.de). Zoals Ron zegt, 'buiten de box denken'.
Als je maar de tijd neemt voor een foto, kom je steeds verder; elke foto is een ontwikkeling op zich. Mooie zonsopkomst of zonsondergang help natuurlijk mee, met name tegenlichtopnames. Zelf laat ik me meestal inspireren door het moment, en ben dan soms wel een uur bezig het over te brengen in de foto. Soms heb ik ook al een beeld in mijn hoofd, maar die zijn vaak net een trapje te hoog.

Succes. Ik denk dat veel oefenen het belangrijkst is, in het begin lukt veel nog niet.

Groet,
Jelte
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Erik Busstra


Gender: Male
Age: 32
Joined: 18 Nov 2010
Posts: 26

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Oct 2012, 17:50    Post subject:
Ik kan me goed vinden in wat Jelte hier zegt. Ik wil daar ook graag bij aansluiten met het volgende.

Sfeer in je foto's brengen is naar mijn idee de sfeer vastleggen zoals je die ervaart. Zo kan een regenachtige dag voor een wat donkere foto zorgen, een zonnige dag voor een lichte foto. Wil je de sfeer die jij op dat moment voelt overbrengen, dan moet je eerst nagaan wat voor sfeer je ervaart.
Een beetje zelfreflectie is dus wel nodig wil je dat bereiken, je zult inderdaad op moeten gaan in het moment. Kijk naar wat je zelf waarneemt en voelt en bedenk vervolgens hoe je dat over kan brengen.

Er zijn inmiddels in dit topic al heel veel mogelijkheden genoemd waar je dat mee kan doen.
Wat ik echter bij de meesten mis, is de voorgaande stap en dat is die van reflectie. Je kan naar mijn idee niet echt een sfeer fotograferen als je die sfeer niet ervaart.

Dat kan dus een bijzondere en interessante uitwerking hebben. Ben je in een wat trieste stemming, dan zullen je foto's mogelijk donker worden, ben je vrolijk, zoek je misschien naar een lichte en warme uitstraling. Kan natuurlijk ook andersom, maar probeer dat voor jezelf bewust te worden, het kan je als persoon verrijken en je fotografie te verbeteren.

PS: ga nu niet denken dat een donkere, trieste foto door een depressief persoon is gemaakt Razz Voor hetzelfde geldt verbeeld het de wens naar diepgang in iemands leven... Oftewel, geef er je eigen draai aan, fotografeer met je gevoel en je hart Smile
Back to top
Reply with quote
 
Jomar Spanjaard


Gender: Male
Age: 41
Joined: 18 Oct 2010
Posts: 61
Location: Beverwijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Oct 2012, 17:54    Post subject:
Quote:
sommige mensen proberen met behulp van photoshop sfeer in hun foto's te brengen. Lekker aan de schuiven trekken


M.i. voor 300% de verkeerde benadering, sfeer breng je in je opname door licht, onscherpte en dergelijke, trekken aan de schuiven lijkt me een slecht uitgangspunt.
Het spelen met licht en diafragma en sluitertijd in bijvoorbeeld de gouden uren brengt vaak verrassende opnames,

Heel veel opnames maken, en probeer te bereiken wat je voor ogen hebt, al kost het misschien veel opnames, de voldoening zal dan ook het grootst zijn, aan de schuiven trekken in ps kan iedereen.

Groet Jomar
_________________
Met altijd de vriendelijke groeten,

NIKON, een paar glazen & Common sense
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Tue 02 Oct 2012, 18:47    Post subject:
Quote:
Sfeer in je foto's brengen is naar mijn idee de sfeer vastleggen zoals je die ervaart. Zo kan een regenachtige dag voor een wat donkere foto zorgen, een zonnige dag voor een lichte foto. Wil je de sfeer die jij op dat moment voelt overbrengen, dan moet je eerst nagaan wat voor sfeer je ervaart.


Datzelfde geldt niet alleen voor het maken van eigen foto's, maar ook voor het bekijken en beoordelen van foto's van anderen. Mij mij is dat erg afhankelijk van mijn eigen gevoelsstemming. Smile
Back to top
Reply with quote
 
Gerda F.


Gender: Female
Age: 60
Joined: 21 Aug 2012
Posts: 29

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 02 Oct 2012, 20:48    Post subject:
Prachtige antwoorden waar ik veel mee kan.
Ik ga de praktische dingen eens op een rijtje zetten en opschrijven zodat ik daar op terug kan vallen want zoals ik al eerder gezegd heb hou ik rekening met het een terwijl ik dan weer iets anders vergeet.

Het anders gaan denken over foto's zal ik waarschijnlijk moeten leren door veel te experimenteren en te durven om het anders te doen. Embarassed
Ik weet in ieder geval wat me te doen staat.
Nu nog de uitvoering...... maar ik ga me er in ieder geval meer in verdiepen.
Ieder bedankt voor de leerzame reacties !
_________________
Canon EOS 550 D met : Canon 18/55 mm-Sigma 70 mm-Sigma 10/20mm-Canon 70/300mm
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend
Editor


Gender: Male
Age: 50
Joined: 12 Sep 2005
Posts: 326
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Oct 2012, 8:06    Post subject:
@Jomar
Het is ook niet helemaal mijn ding, dat trekken aan de schuiven. Om te corrigeren, dat wel. De sfeer terugbrengen in de foto.
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
Loulou Beavers


Gender: Female

Joined: 05 Jun 2011
Posts: 56

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Oct 2012, 8:09    Post subject:
Sfeer in foto's heeft naar mijn mening niet zoveel te maken met de stemming van de dag of moment, het heeft naar mijn idee te maken met de omstandigheden die je fotografisch aantreft. Licht , onderwerp en omgeving bepalen toch de creatieve mogelijkheden, en eigenlijk dus niet zoals het oog waarneemt..maar wat de camera en lens er van kunnen maken..aan de hand van instellingen. Vooral..is het bewustwording, en jezelf ook een aantal vragen stellen. De vraag die mij bij terug komt is altijd; wat kan ik hier mee? ..en dan bedoel ik dus..wat kan ik hier fotografisch mee. Zie een foto ook als een totaal beeld, het gaat eigenlijk bij sfeerbeelden vaak genoeg niet om het onderwerp..je moet alleen wel een onderwerp hebben. Juist de onscherpte en het licht zijn bepalend dan...kiezen op achtergrond ( en ook voorgrond..als je "door"de voorgrond heen schiet..lijkt dat in de foto optisch de achtergrond is wat mij aangaat het advies om te doen bij sfeerbeelden). Gebruik ook lichtval op de achtergrond. Kijk kaderranden af..dingetjes die net in de rand vallen, halen het ruimtelijk effect wat weg en de foto kan wat rommelig over komen.. Bedenk dat ons oog bijna altijd naar de lichtste plek in een foto trekt..dat kan versterkend zijn..dat kan ook afleiden..afhankelijk van de positie in het beeld.
Ruimer schieten ook, zodat de omgeving ook bepalend kan zijn in de compositie en mooi licht. Het is vooral mind setting, kost je niet meer tijd, het is bewuster fotograferen vooral, en erg leuk, geeft veel voldoening.
Groetjes en succes,
Loulou
_________________
Loulou Beavers | fotoworkshops, coaching en fotoreizen | www.photo-moments.nl
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Wed 03 Oct 2012, 8:43    Post subject:
Ik denk dat iemands foto's overwegend gerelateerd zijn aan je karakter. Die van mij in ieder geval wel. Uiteraard probeert iedereen wel eens iets anders. Soms ook uit commercieel oogpunt, maar de foto's die je (van jezelf en anderen) het mooist vind, komen waarschijnlijk ook het meest overeen met je karakter.

Henriëtte
Back to top
Reply with quote
 
Gerda F.


Gender: Female
Age: 60
Joined: 21 Aug 2012
Posts: 29

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 03 Oct 2012, 11:26    Post subject:
Ik denk dat je daar ook nog een goeie hebt Loulou.
Namelijk bewuster fotografen.
Ik ben te rap tevreden en als ik dan thuiskom is het toch net niet helemaal.
Eigelijk zou ik net moeten doorgaan met fotograferen op de moment dat ik er mee wil stoppen,haha.
Verdorie,dat zou een mooi onderschrift zijn Wink

Jonggolde.
Bij mij is niet zo zeer mijn karakter maar zeker wel mijn stemming op het moment die toch een beetje de foto bepaald.
Alhoewel ik van fotograferen bijna altijd goed gezind wordt Wink
_________________
Canon EOS 550 D met : Canon 18/55 mm-Sigma 70 mm-Sigma 10/20mm-Canon 70/300mm
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum